Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
eberspacher gaat niet aan
Re: eberspacher gaat niet aan
Nee gewoon de zekering er uit of de kachel spannings vrij maken voor korte tijd (minuut) Uitgaande van een D3WZ zuheizer he!
Groet, Oskar.
Re: eberspacher gaat niet aan
Zal ik morgen eens proberen.
Hij heeft het altijd goed gedaan (in koude periode verbond ik hem door,had geen sensor)
Maar nadat ik de tem. sensor van de HH accu over had(california) had ik deze tem.sensor op de zuheizer gezet.
Enkele dagen mee gereden,en plots geen kachel meer.Ook niet als ik hem weer door verbond.
Dus die sensor is toch anders denk ik.
Hij heeft het altijd goed gedaan (in koude periode verbond ik hem door,had geen sensor)
Maar nadat ik de tem. sensor van de HH accu over had(california) had ik deze tem.sensor op de zuheizer gezet.
Enkele dagen mee gereden,en plots geen kachel meer.Ook niet als ik hem weer door verbond.
Dus die sensor is toch anders denk ik.
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: eberspacher gaat niet aan
Sensoren kunnen in weerstandswaarde oplopen als de temperatuur ook oploopt (PTC).
Maar het tegenovergestelde is ook mogelijk; waarde loopt op bij een dalende temperatuur (NTC).
NTC of PTC sensoren heb je ook nog in diverse waarden.
PTC wordt meestal in de verwarmingstechniek gebruikt en NTC in de koeltechniek.
Dan heb je nog de "clixon" die bij een vaste temperatuur de verbinding maakt (NC) of verbreekt (NO).
NC = normally closed
NO = normally open
Verder is er nog de thermokoppel
In principe kan de kachel niet defect raken van een verkeerde sensor.
Ik vermoed dat een zuheizer werkt met het type PT100
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pt100" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
Maar het tegenovergestelde is ook mogelijk; waarde loopt op bij een dalende temperatuur (NTC).
NTC of PTC sensoren heb je ook nog in diverse waarden.
PTC wordt meestal in de verwarmingstechniek gebruikt en NTC in de koeltechniek.
Dan heb je nog de "clixon" die bij een vaste temperatuur de verbinding maakt (NC) of verbreekt (NO).
NC = normally closed
NO = normally open
Verder is er nog de thermokoppel
In principe kan de kachel niet defect raken van een verkeerde sensor.
Ik vermoed dat een zuheizer werkt met het type PT100
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pt100" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- marcel 415
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
- Locatie: grunniggerlaand
Re: eberspacher gaat niet aan
nog bedankt ervoor trouwens oskar.Oskar 725 schreef:Freek, nee!!
Heb wel wat metingen gedaan maar door de sneeuw die inmiddels viel gestopt. Het was erg vreemd omdat de kachel echt helemaal NIETS doet, ook niet als je hem reset!
Wordt bij beter weer vervolgd!
idd bij beter weer maar eens verder kijken.
Groetjes Marcel 415
Re: eberspacher gaat niet aan
Egbert&Manon schreef:Sensoren kunnen in weerstandswaarde oplopen als de temperatuur ook oploopt (PTC).
Maar het tegenovergestelde is ook mogelijk; waarde loopt op bij een dalende temperatuur (NTC).
NTC of PTC sensoren heb je ook nog in diverse waarden.
PTC wordt meestal in de verwarmingstechniek gebruikt en NTC in de koeltechniek.
Dan heb je nog de "clixon" die bij een vaste temperatuur de verbinding maakt (NC) of verbreekt (NO).
NC = normally closed
NO = normally open
Verder is er nog de thermokoppel
In principe kan de kachel niet defect raken van een verkeerde sensor.
Ik vermoed dat een zuheizer werkt met het type PT100
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pt100" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor het temp. gestuurd inschakelen van de D3WZ wordt een clixon gebruikt: beneden +/- 5* aan en daarboven niet aan!
Egbert
Groet, Oskar.
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: eberspacher gaat niet aan
Heb de kachel gereset (spanningsloos gemaakt) daarna geprobeerd maar hij doet niets.
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
- Multivan Generation
- Berichten: 34129
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: eberspacher gaat niet aan
Heb je daarna de temp sensor overbrugt?
Wat hoor je als hij opstart?
Wat gebeurd er precies, kun je dat eens omschrijven?
Wat hoor je als hij opstart?
Wat gebeurd er precies, kun je dat eens omschrijven?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: eberspacher gaat niet aan
Ja de sensor overbrugt.Multivan Generation schreef:Heb je daarna de temp sensor overbrugt?
Wat hoor je als hij opstart?
Wat gebeurd er precies, kun je dat eens omschrijven?
Ik hoor niets,hij doet niets.
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
- Multivan Generation
- Berichten: 34129
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: eberspacher gaat niet aan
Wat is de spanning van de accu waar hij aanhangt,
en wat is de spanning als de zuheizer opstart? Klapt de spanning dan in elkaar?
en wat is de spanning als de zuheizer opstart? Klapt de spanning dan in elkaar?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: eberspacher gaat niet aan
Peter,
een zuheizer werkt alleen als de motor loopt, tenzij je hem met een voorschakel apparaat ombouwt tot standkachel.
Dus als je dynamo werkt heb je met accu spanning in dit geval niks te maken.
een zuheizer werkt alleen als de motor loopt, tenzij je hem met een voorschakel apparaat ombouwt tot standkachel.
Dus als je dynamo werkt heb je met accu spanning in dit geval niks te maken.
Groet, Oskar.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: eberspacher gaat niet aan
tja zelfde vraag dus, maar dan over de spanning aan de kachel gemeten
maar wat doet ie wel of niet?
luisteren is lastig met het geratel van de motor en versnellingsbak ernaast...
motor starten en gelijk links voor het voorwiel bij de uitlaat voelen
eerst moet ie blazen, dan bijna niet, en dan moet er warmer wordende lucht (eventueel met rook) uit komen
net voor de tank aan de bestuurderszijde hangt het brandstof pompje, die moet na de blaas-pauze gaan tikken..
maar wat doet ie wel of niet?
luisteren is lastig met het geratel van de motor en versnellingsbak ernaast...
motor starten en gelijk links voor het voorwiel bij de uitlaat voelen
eerst moet ie blazen, dan bijna niet, en dan moet er warmer wordende lucht (eventueel met rook) uit komen
net voor de tank aan de bestuurderszijde hangt het brandstof pompje, die moet na de blaas-pauze gaan tikken..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: eberspacher gaat niet aan
Hij blaast niet,voorheen hoorde ik hem opstarten,nu helemaal niets
14.1v aan de stekker van de kachel.
14.1v aan de stekker van de kachel.
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: eberspacher gaat niet aan
dan kan je draad vanaf de temp sensor of D+ een onderbreking hebben, of (zou je even in schema moeten kijken of dat apart gezekerd is) de zekering daarvan, of de motor van de ventilator in de kachel is stuk, of de elektronica in de kachel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: eberspacher gaat niet aan
Roger B. (11)61 schreef:dan kan je draad vanaf de temp sensor of D+ een onderbreking hebben, of (zou je even in schema moeten kijken of dat apart gezekerd is) de zekering daarvan, of de motor van de ventilator in de kachel is stuk, of de elektronica in de kachel
Roger, de kachel heeft maar één zekering.
Freek, er zit bij je accu, tegen het binnenscherm, een 6-polige stekker. De middelste twee pootjes zijn van de sensor op je sleepoog (twee draden) je kan hem daar ook doorverbinden om uit te sluiten dat er in de voelerkabel een breuk zit.
Dus de kant met 6 draden is de kachel kant, hier de middelste twee doorverbinden.
Groet, Oskar.