Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radiator en Batterij vervangen.

vragen over de T4
Plaats reactie
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Radiator en Batterij vervangen.

Bericht door koekie520 »

Het heeft even geduurd, maar nu duiken er gelijk 2 problemen op bij m'n California. De batterij heeft volgens mij de geest gegeven en m'n radiator is kapot.
Over die batterij. Ik merkte laatste maanden dat de capaciteit van de batterij achteruit ging. De bus wordt ook steeds minder gebruikt en als hij een paar dagen stil stond, ging hij niet zo goed meer rond. Er zit een nieuwe alternator op sinds vorig jaar maar ik heb op m'n display eigenlijk nog nooit mooi 14,4Volt gehad. Na de snowboardvakantie heeft de bus 10 dagen stil gestaan en de batterij was leeg. Lader er een dag aangehangen en hij startte onmiddellijk, maar gaf slechts 12,6 op de display. Terwijl hij bij niet draaiende motor 12,9 aangeeft. Dan heb ik zelf m'n metertje genomen en ik heb 12,3 gemeten als de motor af was. Ik heb de batterij er uitgehaald, vannacht op het werk hang ik die aan de tester. Ik denk dat ik maar ineens een Bosch S5E11 of een Varta Silver ga plaatsen.
Nu m'n vraag, kan een defecte batterij een lagere laadspanning van de alternator veroorzaken?

Dan die radiator, dat blijkt een eerdere herstelling te zijn die het niet meer hield. Het nippeltje voor de ontluchting is ooit afgebroken geweest en geplakt. Ik heb ook nog geprobeert om hem te plakken met 2componenten spul, maar dat zal ook een nieuwe worden vrees ik. Nu zit ik met een kleine beperking qua garage.
Is het mogelijk de radiator te vervangen zonder de bak eronderuit te halen, dus volledig langs boven? Is hij op dezelfde manier bevestigd als bij een korte neus?

Deze jongen gaat weer :werkaanT4
Alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Radiator en Batterij vervangen.

Bericht door Pascal-141 »

De radiator vervangen zonder de beschermplaat te verwijderen: hoe laat je het koelwater dan af? Zonder op te vangen,de hele garage laten onderlopen?
De beschermplaat verwijderen duurt amper een paar minuten,6 schroefjes losdraaien...

Een kapotte batterij kan mogelijk wel de laadspanning naar beneden halen,als er bvb een celin kortsluiting ligt ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Radiator en Batterij vervangen.

Bericht door Egbert&Manon »

De batterij heeft 6 cellen van 2,1Volt.
Onbelast moet je (6x 2,1) 12,6Volt meten.
Als 1 cel defect is kom je op 10,5Volt.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Radiator en Batterij vervangen.

Bericht door kroonhome »

Beste Koekie520,

De spanning die je afleest van het display (California) is de spanning van de huishoudaccu, als de motor draait zie je de spanning die geleverd wordt door de dynamo en deze kan volgens mij beinvloed worden door een slechte startaccu wat een lagere spanning bij een draaiende motor verklaart. Gewoon de startaccu laten testen bij de Brezan en er een nieuwe inzetten indien nodig. :groteogen

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Radiator en Batterij vervangen.

Bericht door koekie520 »

Batterij is overleden. Was volgens de accuboer van 2002, dus die heeft z'n best wel gedaan.
Varta Silver dynamic is onderweg.
Radiator is ook al vertrokken in Duitsland. (Behr/Hella)
greetz
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Radiator en Batterij vervangen.

Bericht door limburger »

koekie520 schreef:Batterij is overleden. Was volgens de accuboer van 2002, dus die heeft z'n best wel gedaan.
boh... das niet verkeerd 11jaar!!

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2373
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Radiator en Batterij vervangen.

Bericht door spyke »

met mijn laatste accu heb ik amper 1 jaar gedaan :muur
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Plaats reactie