Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Welke startmotor heb ik nodig?
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Welke startmotor heb ik nodig?
Ben wel benieuwd wat je van het nieuwe startgeluid en het rondgaan vond, mooi dat het is gelukt.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
- Locatie: 't Veld
- Contacteer:
Re: Welke startmotor heb ik nodig?
Nou ben ik van beroep uit monteur in de pneumatiek dus enig sleutelen is mij niet vreemd, als je een brug tot je beschikking hebt ben je er een uurtje mee bezig wil je het op je gemak en netjes doen, als je net als ik met de knietjes op de grond zit/ligt dan ben je er langer mee bezig en mag je er een half uurtje bij rekenen, telt wel mee dat bij mij het spul goed loskwam, heb eerst de bout een goede tik met een hamer gegeven om even de boel los te laten schrikken.Multivan Generation schreef:even voor de statistieken:
klopte mijn inschatting, dat je ongeveer een uur bezig bent hier mee?
Is wellicht handig voor anderen om dit te weten...
Voor mij maakt die tijd niet uit,
Het is geen wedstrijd,
je hebt de reparatie zelf gedaan en dat is wat telt.
Die voldoening enop je gezicht
(en het ergste van het hele verhaal is nog dat er een prachtige brug bij me voor de deur ligt(bradbury 4 kolommer met wielvrij systeem),maar dat ik eerst de schuur leeg moet ruimen eer ik die kan plaatsen)
@sgdebruin
Kerel wereldtip mbt tot die valeo starter, draaide de sleutel om en de wagen liep al , das een mooi venijnig startertje ik ben er dik tevreden mee.
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Re: Welke startmotor heb ik nodig?
Vandaag ook bovenstaande startmotor gemonteerd. Bus start direct. Bedankt Sebastiaan voor de tip.sgsdebruijn schreef:Auto Electric in Huizen, 178 euro incl verzenden, is een Valeo.
http://www.starterdynamo-online.nl/a-18 ... 5-d-td-tdi
Kost wat meer als dat spul op MP maar is een Valeo die wat meer power heeft en een tandje meer waardoor het boeltje erg snel rond gaat en aanslaat.
Groetjes,
Mevlut
Re: Welke startmotor heb ik nodig?
sebastian, Ik heb nu dat ik 4 a 5x de sleutel moet omdraaien tot die start en vaak start die direct de 1e keer. (het contactblokje is al vervangen maar dat was niet de oorzaak)sgsdebruijn schreef:Valeo 2.0kw 11 tands is aan te bevelen, start echt snel, kijk al uit naar de winter
waarom hebben jullie die startmotor vervangen wat had die voor problemen??
als die niet start na sleutel omdraaien klikt die wel onder de motorkap, nu zei de garage in Polen (daar is de bus nu voor de ditributieriem en alles wat daarbij hoort) dat ze dachten dat zws de startmotor dan gereviseerd moet worden,( helaas was hun electonica specialist nu op vakantie) alleen een onderdeel vervangen raade de monteur me niet aan, want de rest heeft ook zijn werk gedaan en we rijden veek korte stukken meestal wordt hier revisie gedaan van de eigen startmotor, maar dat gaat 4 dagen duren tot die startmotor dan terug is, dus dat is geen optie want dan moet ik alweer thuis zijn
revisie in Nederland is denk ik net zo duur als een nieuwe dus uiteindelijk als ik kwaliteit zou willen hebben is die valeo
zws de beste optie
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Welke startmotor heb ik nodig?
is er ook nog ergens een relais wat de oorzaak kan zijn ?frank884 schreef:sebastian, Ik heb nu dat ik 4 a 5x de sleutel moet omdraaien tot die start en vaak start die direct de 1e keer. (het contactblokje is al vervangen maar dat was niet de oorzaak)sgsdebruijn schreef:Valeo 2.0kw 11 tands is aan te bevelen, start echt snel, kijk al uit naar de winter
waarom hebben jullie die startmotor vervangen wat had die voor problemen??
als die niet start na sleutel omdraaien klikt die wel onder de motorkap, nu zei de garage in Polen (daar is de bus nu voor de ditributieriem en alles wat daarbij hoort) dat ze dachten dat zws de startmotor dan gereviseerd moet worden,( helaas was hun electonica specialist nu op vakantie) alleen een onderdeel vervangen raade de monteur me niet aan, want de rest heeft ook zijn werk gedaan en we rijden veek korte stukken meestal wordt hier revisie gedaan van de eigen startmotor, maar dat gaat 4 dagen duren tot die startmotor dan terug is, dus dat is geen optie want dan moet ik alweer thuis zijn
revisie in Nederland is denk ik net zo duur als een nieuwe dus uiteindelijk als ik kwaliteit zou willen hebben is die valeo
zws de beste optie
ik dacht bij de zekeringkast
gr.ruud
Re: Welke startmotor heb ik nodig?
hoi Ruud bedankt voor je reactie
relais 109 heb ik ook gelezen toen ik in de zoekfunctie heb gegraven, maar dan denk ik dat die al geen stroom meer krijgt onder de motorkap
en als ik aan de sleutel draai strart die direct en zonder problemen
-OF- ik moet 4 a 5 x opnieuw aan de sleutel draaien maar dan klikt die onder bij de motor,
als het relais geen stroom doorgeeft dan lijkt me dat die niet bij de motor kan klikken
daarom denk ik dat het het probleem bij de bendix zit
en er staan 280.000km op de teller en we rijden veel korte stukken = 1e startmotor
Vraag me af: wat zou het beste zijn laten reviseren maar dat is zeer lastig want ik heb maar 1 auto en als de startmotor er 4 dagen uit ligt dan
kan ik het onderdeel ook nergens heen brengen, of het zijn ruildelen??
als het prijsverschil tussen revisie en nieuw klein is, kan ik er beter een nieuwe in zetten, maar ja een contactblokje kost niet veel maar een startmotor wel
dus dan wil ik ook zeker weten dat die de oorzaak is.
relais 109 heb ik ook gelezen toen ik in de zoekfunctie heb gegraven, maar dan denk ik dat die al geen stroom meer krijgt onder de motorkap
en als ik aan de sleutel draai strart die direct en zonder problemen
-OF- ik moet 4 a 5 x opnieuw aan de sleutel draaien maar dan klikt die onder bij de motor,
als het relais geen stroom doorgeeft dan lijkt me dat die niet bij de motor kan klikken
daarom denk ik dat het het probleem bij de bendix zit
en er staan 280.000km op de teller en we rijden veel korte stukken = 1e startmotor
Vraag me af: wat zou het beste zijn laten reviseren maar dat is zeer lastig want ik heb maar 1 auto en als de startmotor er 4 dagen uit ligt dan
kan ik het onderdeel ook nergens heen brengen, of het zijn ruildelen??
als het prijsverschil tussen revisie en nieuw klein is, kan ik er beter een nieuwe in zetten, maar ja een contactblokje kost niet veel maar een startmotor wel
dus dan wil ik ook zeker weten dat die de oorzaak is.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Welke startmotor heb ik nodig?
hoi
als je bij de startmotor wel hoort klikken maar niet starten kan je relais kapot zijn op de startmotor
of het kan ook de bendix zijn
dit zijn mijn ervaringen die ik zelf heb ondervonden aan boord bij mij
mijn ervaring met revisie is dat het niet veel scheelt met een ruilmotor of een aftermarketmotor
wat ik mij nu bedenk is,is de massa nog goed ?
toen ik de bus net had had ik ook deze symptonen en toen had ik ook een andere startmotor gekregen
en de symptonen bleven
bleek dat de massa gescheurd was kon je zo op het oog niet zien
gr.ruud
als je bij de startmotor wel hoort klikken maar niet starten kan je relais kapot zijn op de startmotor
of het kan ook de bendix zijn
dit zijn mijn ervaringen die ik zelf heb ondervonden aan boord bij mij
mijn ervaring met revisie is dat het niet veel scheelt met een ruilmotor of een aftermarketmotor
wat ik mij nu bedenk is,is de massa nog goed ?
toen ik de bus net had had ik ook deze symptonen en toen had ik ook een andere startmotor gekregen
en de symptonen bleven
bleek dat de massa gescheurd was kon je zo op het oog niet zien
gr.ruud
Re: Welke startmotor heb ik nodig?
Na me wat georienteerd te hebben ook op het forum bij 3 leden die deze er al op hebben zitten en er heel tevreden over zijn
heb ik ook de valeo besteld 177 euro incl btw en verzending is een nette prijs
http://www.starterdynamo-online.nl/a-18 ... eel-valeo/" onclick="window.open(this.href);return false;
VW dealer rond de 600 euro inclusief montage
garage in de buurt voor een revisie startmotor 215 euro exl btw en exl montage
op e bay is van alles te koop ook voor minder maar ik denk dat het "china" gehalte erg hoog zal zijn, en onderdelen in de buurt van de motor daar wil ik geen China spul
heb ik ook de valeo besteld 177 euro incl btw en verzending is een nette prijs
http://www.starterdynamo-online.nl/a-18 ... eel-valeo/" onclick="window.open(this.href);return false;
VW dealer rond de 600 euro inclusief montage
garage in de buurt voor een revisie startmotor 215 euro exl btw en exl montage
op e bay is van alles te koop ook voor minder maar ik denk dat het "china" gehalte erg hoog zal zijn, en onderdelen in de buurt van de motor daar wil ik geen China spul
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Welke startmotor heb ik nodig?
Vandaag even met mijn Zoon (of beter gezegd
Mijn zoon met mij) de nieuwe Valeo startmotor erin gezet
het viel me niet tegen,....trouwens tevoren inspuiten met kruipolie is onzin, want je die kruipolie komt nooit bij de schroefdraad van die 3 inbusboutjes!!.
2 van de inbus boutjes krijg je zo los, en die 3e zit idd lastig en heb je zeker een verlengde inbus dop 6 voor nodig!!
een droge klik en ze gaan los, ze zitten mooi beschemd door de "badkuip"onder de auto.
auto op zelf gemaakte Hoge bokjes gereden, trouwens en het linkse voorwiel hoeft er niet af!!
je kunt er van vooraf zittend goed bij op die hoge bokjes.
Sebastiaan
de gekochte http://www.starterdynamo-online.nl/a-18 ... eel-valeo/" onclick="window.open(this.href);return false; startmotor
heeft net zoveel tandjes (11) en is van het zelfde merk (valeo) als die wat er af fabriek in zat
misschien dat in andere productiejaren dan 2002 er een bosch in zat met 10 tandjes???
alleen die valeo die eruit is gekomen was in Frankrijk gemaakt en de nieuwe in Polen.
maar dat is beter dan China!!!
het was geen uur werk inclusief de motorbeschermbak monteren/demonteren.
start idd supersnel, en klinkt ook goed.
kan zijn dat die nieuwe iets meer vermogen heeft??
iedereen bedankt voor de tips!!!!!
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
het viel me niet tegen,....trouwens tevoren inspuiten met kruipolie is onzin, want je die kruipolie komt nooit bij de schroefdraad van die 3 inbusboutjes!!.
2 van de inbus boutjes krijg je zo los, en die 3e zit idd lastig en heb je zeker een verlengde inbus dop 6 voor nodig!!
een droge klik en ze gaan los, ze zitten mooi beschemd door de "badkuip"onder de auto.
auto op zelf gemaakte Hoge bokjes gereden, trouwens en het linkse voorwiel hoeft er niet af!!
je kunt er van vooraf zittend goed bij op die hoge bokjes.
Sebastiaan
de gekochte http://www.starterdynamo-online.nl/a-18 ... eel-valeo/" onclick="window.open(this.href);return false; startmotor
heeft net zoveel tandjes (11) en is van het zelfde merk (valeo) als die wat er af fabriek in zat
misschien dat in andere productiejaren dan 2002 er een bosch in zat met 10 tandjes???
alleen die valeo die eruit is gekomen was in Frankrijk gemaakt en de nieuwe in Polen.
maar dat is beter dan China!!!
het was geen uur werk inclusief de motorbeschermbak monteren/demonteren.
start idd supersnel, en klinkt ook goed.
![fun :yes](./images/smilies/yes.gif)
iedereen bedankt voor de tips!!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life