Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ben der eigenlijk wel klaar mee
Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee
Goed gedaan, ik heb met veel interesse dit topic gevolgd :-)
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee
Ondertussen al weer een goeie 500Km erop zitten, en het klikken van de hydraulische klepstoters is weg. Het motortje snort zoals het hoort.
Roken zoals voorheen is ook over, wellicht doordat de EGR dicht is.
Olie en koelvloeistof blijft allemaal schoon en op pijl. Dus ik durf al redelijk te stellen dat het een goed eindresultaat is.
Vandaag nog even wat achterstallig opruim/schoonmaak werk in en om het huis inhalen. En vanavond de werkplaats/garage opruimen. Dan zal ik nog even de foto maken van de tools en dergelijke, met een stukje uitleg. Aan komend winter zal ik de webpagina bij werken en er een nette pagina van maken. (zomers heb ik te veel buiten werk )
Als er iemand vragen heeft, kom maar op dan probeer ik ze te beantwoorden. Onthoud dat ik geen mirakel of automonteur ben
Roken zoals voorheen is ook over, wellicht doordat de EGR dicht is.
Olie en koelvloeistof blijft allemaal schoon en op pijl. Dus ik durf al redelijk te stellen dat het een goed eindresultaat is.

Vandaag nog even wat achterstallig opruim/schoonmaak werk in en om het huis inhalen. En vanavond de werkplaats/garage opruimen. Dan zal ik nog even de foto maken van de tools en dergelijke, met een stukje uitleg. Aan komend winter zal ik de webpagina bij werken en er een nette pagina van maken. (zomers heb ik te veel buiten werk )
Als er iemand vragen heeft, kom maar op dan probeer ik ze te beantwoorden. Onthoud dat ik geen mirakel of automonteur ben

Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee
En juist daarom proficiat met het behaalde resultaatjacobsentertainment476 schreef:Onthoud dat ik geen mirakel of automonteur ben

Mooi dat hij nu zuiver en strak loopt. Een beste klus geweest.
Maar je kunt nu terugkijken op een geslaagde actie.
Petje af.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Laatste bericht dan.
Zoals ik beloofd heb, een foto van de aangepaste dan wel zelf gemaakt tools.
En onmisbaar gereedschap voor het grote onderhoud aan de 5 cilinder vw t5 motor.

1= Service stand bouten, zelf gemaakt met M8 draadeind.
2= Klein ratel setje, erg handig voor de vele kleine hoekjes.
3= ring sleutel 12mm aangepast om het uitlaatspruitstuk los te krijgen. Alle boutjes krijg je los met een 12mm ratel, behalve achter de turbo.
4= T10 veel tand ingekort, om de turbo bouten los te krijgen aan de bovenkant.
5= T10 veel tand lang, om onderdelen in en om de cilinderkop los te nemen.
6= T12 veel tand ingekort, om de bouten aan de onderkant van de turbo los te krijgen. Deze gebruiken in combinatie met ringsleutel, bouten zitten in een hoekje.
7= T12 veel tand lang, om onderdelen in en om de cilinderkop los te nemen.
8= T14 veel tand ingekort.
9= T14 veel tand lang, voor de bouten van de cilinderkop zelf.
10= T8 veel tand, voor de nokkenas (staat niet op de foto)
11= pijpsleutel 10/11 om de gloeispiralen uit te nemen.
12= zelf gemaakt stukje pijp met gat om de kleppen te demonteren/monteren. In combinatie met het magneetje van #15
13= koper buisje 3/8 om nieuwe klep seals aan te drukken/plaatsen.
14= hoekprofiel, om #19 op de cilinderkop te plaatsen voor het stellen van de verstuivers.
15= Haakje met magneetje, om seals ( O ringen) te verwisselen en het magneetje is erg handig als een boutje in de motorruimte laat vallen.
16= 3M™ Scotch-Brite™ doekjes. voor vele schuur en poets klusjes.
17= Moment sleutel tot minimaal 20nm/120nm voor de cilinderkop. ( cilinderkop bouten zijn 60nm)
18= Moment sleutel vanaf 0nm/30nm
19= 1/100 meter met magneetvoet, voor het stellen van de verstuivers, en het meten van speling op de nokkenas.
20= Aangepaste klem, voor het demonteren/monteren van slang klemmen.
Voor de rest veel dop en ring sleutels, hamers, breekijzers, beitels en andere algemene gereedschappen.
Niet te vergeten, poetsdoeken, kruipolie, koffie en gezond verstand.
Zoals eerder gezegd, vragen hoor ik wel.
Groet Olaf Jacobs.
Slotje
En onmisbaar gereedschap voor het grote onderhoud aan de 5 cilinder vw t5 motor.
1= Service stand bouten, zelf gemaakt met M8 draadeind.
2= Klein ratel setje, erg handig voor de vele kleine hoekjes.
3= ring sleutel 12mm aangepast om het uitlaatspruitstuk los te krijgen. Alle boutjes krijg je los met een 12mm ratel, behalve achter de turbo.
4= T10 veel tand ingekort, om de turbo bouten los te krijgen aan de bovenkant.
5= T10 veel tand lang, om onderdelen in en om de cilinderkop los te nemen.
6= T12 veel tand ingekort, om de bouten aan de onderkant van de turbo los te krijgen. Deze gebruiken in combinatie met ringsleutel, bouten zitten in een hoekje.
7= T12 veel tand lang, om onderdelen in en om de cilinderkop los te nemen.
8= T14 veel tand ingekort.
9= T14 veel tand lang, voor de bouten van de cilinderkop zelf.
10= T8 veel tand, voor de nokkenas (staat niet op de foto)
11= pijpsleutel 10/11 om de gloeispiralen uit te nemen.
12= zelf gemaakt stukje pijp met gat om de kleppen te demonteren/monteren. In combinatie met het magneetje van #15
13= koper buisje 3/8 om nieuwe klep seals aan te drukken/plaatsen.
14= hoekprofiel, om #19 op de cilinderkop te plaatsen voor het stellen van de verstuivers.
15= Haakje met magneetje, om seals ( O ringen) te verwisselen en het magneetje is erg handig als een boutje in de motorruimte laat vallen.
16= 3M™ Scotch-Brite™ doekjes. voor vele schuur en poets klusjes.
17= Moment sleutel tot minimaal 20nm/120nm voor de cilinderkop. ( cilinderkop bouten zijn 60nm)
18= Moment sleutel vanaf 0nm/30nm
19= 1/100 meter met magneetvoet, voor het stellen van de verstuivers, en het meten van speling op de nokkenas.
20= Aangepaste klem, voor het demonteren/monteren van slang klemmen.
Voor de rest veel dop en ring sleutels, hamers, breekijzers, beitels en andere algemene gereedschappen.
Niet te vergeten, poetsdoeken, kruipolie, koffie en gezond verstand.
Zoals eerder gezegd, vragen hoor ik wel.
Groet Olaf Jacobs.
Slotje

Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4495
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee
knap gedaan Olaf en fijn dat alles weer goed is
Slotje ? moet de topic op slot ?

Slotje ? moet de topic op slot ?
Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee
Ben Toch eens benieuwd ...........
Rijd hij nog ???? hoeveel km's ??
of toch nog problemen gehad daarna
ik hoop van niet natuurlijk
Rijd hij nog ???? hoeveel km's ??
of toch nog problemen gehad daarna
ik hoop van niet natuurlijk
VW T5 2009 2,5 TDI 130PK, LA6W Fresco Groen: omgebouwd naar Camper (Zelfbouw) (verkocht)
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee
Nou valt best mee hoor, momenteel 284000 km op de klok staan en het motortje heeft er nog steeds heel veel zin in. Een aantal dagen terug sloeg de motor tijdens het starten een keer over en de dag er na ook weer. Dus vandaag toevallig ga ik de bus een hele grote beurt geven, op de planning voor vandaag staat:Genuis schreef: 08 jun 2018, 23:26 Ben Toch eens benieuwd ...........
Rijd hij nog ???? hoeveel km's ??
of toch nog problemen gehad daarna
ik hoop van niet natuurlijk
- Dynamo en vrijloop met koppeling wisselen (het lampje ging gisteren aan)
- Temperatuur sensor van de climatcontrol vervangen
- O ringen van de verstuivers vervangen
- hydraulische stoters en lagerschalen vervangen
- alle filters en olie vervangen

Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee
Nou super,
respect...
en hoe is de grote beurt verlopen?
Hoeveel km heeft hij nu gelopen nu na de koprevisie?
Ben een beetje benieuwd , mijn bus vorig jaar gekocht met 235.000km nu 240.000 nog helemaal geen problemen gehad, maar als ik dit allemáál hoor weet ik zeker dat het eraan zit te komen? Bus is wel van 2009 met BNZ motorcode
Zou wel jammer zijn, nu aan het ombouwen naar camperachtig.
En ik vind hem gewoon mooi, wil hem nog ff blijven rijden

en hoe is de grote beurt verlopen?
Hoeveel km heeft hij nu gelopen nu na de koprevisie?
Ben een beetje benieuwd , mijn bus vorig jaar gekocht met 235.000km nu 240.000 nog helemaal geen problemen gehad, maar als ik dit allemáál hoor weet ik zeker dat het eraan zit te komen? Bus is wel van 2009 met BNZ motorcode
Zou wel jammer zijn, nu aan het ombouwen naar camperachtig.
En ik vind hem gewoon mooi, wil hem nog ff blijven rijden
VW T5 2009 2,5 TDI 130PK, LA6W Fresco Groen: omgebouwd naar Camper (Zelfbouw) (verkocht)
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee
Na de kop revisie heeft de bus nog even gelopen voordat het blok me vast liep, dit staat in "Ben der eigenlijk wel klaar mee part 2"
Sindsdien staat de teller net onder de 290000 en draait weer prima, vandaag alweer 500km weggewerkt met aanhanger en flink wat kilo's er op.
Anderzijds stel je hebt nu je bus lekker omgebouwd naar camper en alles is lekker naar wens en je cilinderkop moet vervangen worden, of erger nog je blok is er klaar mee. wat krijg je dan nog terug voor je wagen en hoeveel kost het om hem op de weg te houden ? Ik denk dat als ik destijds mijn auto te koop had gezet dat ik blij had mogen zijn met 8000/9000 euro, en voor dat geld had ik geen vervanger gehad, nu heb ik er voor een dikke 3000 euro's weer een auto die me overal met veel gemak en comfort heen brengt (zuinig heb ik bewust weg gelaten )
De grote beurt inclusief verstuiver ringen en dergelijke is prima verlopen, sta er zelf versteld van hoe zo'n routine het is geworden om alles te doen, en eigenlijk is dat ook geen goed teken. Ik hoop dat ik voorlopig weer er tegen aan kan en anders zien we dan wel weer.

Sindsdien staat de teller net onder de 290000 en draait weer prima, vandaag alweer 500km weggewerkt met aanhanger en flink wat kilo's er op.
Anderzijds stel je hebt nu je bus lekker omgebouwd naar camper en alles is lekker naar wens en je cilinderkop moet vervangen worden, of erger nog je blok is er klaar mee. wat krijg je dan nog terug voor je wagen en hoeveel kost het om hem op de weg te houden ? Ik denk dat als ik destijds mijn auto te koop had gezet dat ik blij had mogen zijn met 8000/9000 euro, en voor dat geld had ik geen vervanger gehad, nu heb ik er voor een dikke 3000 euro's weer een auto die me overal met veel gemak en comfort heen brengt (zuinig heb ik bewust weg gelaten )
De grote beurt inclusief verstuiver ringen en dergelijke is prima verlopen, sta er zelf versteld van hoe zo'n routine het is geworden om alles te doen, en eigenlijk is dat ook geen goed teken. Ik hoop dat ik voorlopig weer er tegen aan kan en anders zien we dan wel weer.


Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee
Trots op je Olaf.
Je doet het toch maar weer
Trouwens wat een verbouwing zeg thuis
Is mooi geworden
Groeten Peter
Je doet het toch maar weer

Trouwens wat een verbouwing zeg thuis




Is mooi geworden

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee
ff offtopic, we zitten niet stil, ondertussen de haard besteld en eikenhout in huis om de keuken te timmeren. Deze wil ik zelf timmeren uit massief eiken, puur en degelijk.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
