We zijn verdomme zelfs vroeger uit vakantie moeten komen.
![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
We waren dus vertrokken voor enkele dagen ardennen/eifel. Onderweg viel me al op dat de spanning van de woonbatterij aan de lage kant was. (12.3V) Lampje van de alternator op het dashboard brandde niet, dus ik dacht geen probleem. Motorbatterij laadt wel.
's avonds bij de slaapplek nog 2 streepjes op de balk dus ik zet de koelkast maar uit. Kwestie van 'smorgens nog water voor de koffie en de was te kunnen pakken.
Dus vanmorgen, starten en gelijk ging de spanning van de woonbatterij nog naar beneden.
Eerst maar eens langs een kluswinkel voor wat schroevendraaiers om het scheidingsrelais na te kijken. We komen buiten, willen ff naar een rustig plekje rijden voor de klus en totaal nix meer.
Terug naar binnen voor startkabels dus. We geraken dus weg na enkele minuten aan een Nissan gehangen te hebben. Spanning op het display schommelt wat tussen 13 en 13,5.
We besluiten om langs een VW dealer te rijden maar de eerste blijkt gesloten. De 2e, zowat de kleinste van België denk ik, besluit dat de kabel van de alternator naar de batterij kapot is.
We besluiten dan maar naar huis te rijden. Sinds dan gaat de spanning op de display maar naar beneden tegen dat we thuis zijn net 12,0.
Gelijk begonnen en m'n eigen metertje bovengehaald. Alternator 13,2V en batterij 12,2V. Ze hebben gelijk!
Dan, bus aan de 220V voor de woonbatterij en ik merk dat het scheidingsrelais blijft plakken want ik krijg al 14,4V op m'n motorbatterij. Dus die halen we er uit. Er is meer, maar de pc doet lastig