Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling en toebehoor vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Koppeling en toebehoor vervangen

Bericht door joeri_zwolle »

Ik heb geloof ik net een hart verzakking opgelopen.

De koppeling van mijn T4 ('95) begon vorige week met een krakent geluid bij het in trappen.
Dacht dat zal de ophanging van het pedaal wel zijn met die bleek in orde.
Een en ander met een bus wd40 inspoten de kabbel en dat rubber op de koppeling.
Leek beter tot opeens bij het oplaten komen van de koppeling een gerattel en geschuur te horen was.
Bij een stoplicht koppeling in getrap en deze bleef ratelen en schuren,dus gauw in zijn vrij.

Ik denk zelf de druk groep maar hoor graag wat jullie denk dat het kan zijn.

Ik heb net wat garages afgebeld nergens tijd.
Ook de dealer gebeld die wil gelijk het druk lager, druk groep, koppelings platen en de vliegwielen vervangen dat kan donderdag maar ik viel achter over van wat ze daarvoor vragen dat gaat me >2000 euro kosten.

Iemand die nog een adres in de buurt van Zwolle weet waar ik heen kan ?
(Dingerink en van der Vlies heb ik al gehad , zitten het dichts bij)
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Koppeling en toebehoor vervangen

Bericht door Pim 328 »

Druklager, drukgroep en koppelingsplaat. dit is eigenlijk standaard bij het vervangen van de koppeling

Vliegwiel ligt er aan of die flink blauw is geworden, of bij een 2 massa vliegwiel kan het wel verstandig zijn om deze mee te vervangen.

Maar als ik het zo lees heb jij een 2.4 of een 1.9 td. Deze motoren hebben geen 2 massa vliegwiel.

Dus ik vind de prijs van de dealer wel erg aan de hoge kant. Normaal gesproken kost dit bij de dealer ong. €1000,- excl. vliegwiel.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: Koppeling en toebehoor vervangen

Bericht door joeri_zwolle »

Ik heb een 2.4d sorry vergeten te vermelden, 263.000 op de teller denk dat koppeling nog nooit vervangen is.
Vond de prijs ook flink had natuurlijk hier al even gezocht maar dit was dacht ik de topper.

Inmiddels een andere garage gevonden waar mijn bus net naar binnen past :) (is met een hoogdak).
Die doen het voor 1400 incl. idd ook vliegwiel erbij, als het toch los ligt beter alles maar doen.
En het kan deze week, ook wel handig want ik heb geen ander vervoer, ja een fiets en daar red ik me wel even mee.
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Koppeling en toebehoor vervangen

Bericht door edwinh »

joeri_zwolle schreef:Ik heb een 2.4d sorry vergeten te vermelden, 263.000 op de teller denk dat koppeling nog nooit vervangen is.
Vond de prijs ook flink had natuurlijk hier al even gezocht maar dit was dacht ik de topper.

Inmiddels een andere garage gevonden waar mijn bus net naar binnen past :) (is met een hoogdak).
Die doen het voor 1400 incl. idd ook vliegwiel erbij, als het toch los ligt beter alles maar doen.
En het kan deze week, ook wel handig want ik heb geen ander vervoer, ja een fiets en daar red ik me wel even mee.
je moet er een Valeo 4p kit in laten zetten, zit je ook niet meer met dat DMF vliegwiel

setje incl koppeling en vliegwiel 525 ex dag werk 350 ex € 1050 incl
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Koppeling en toebehoor vervangen

Bericht door DNS »

Volgens mij werd er net gezegd dat hij een 2.4D had... zonder DMF. :zwaai

In de TDI van mij is ook zo'n Valeo-kit geplaatst door de vorige eigenaar, maar volgens mij ook alleen maar omdat die goedkoper was dan een setje van Sachs. :lach

Vergeet trouwens niet de keerring te laten vervangen, ook al lekt deze nu nog niet.
Anders moet straks de hele handel er misschien weer af voor dat ringetje. :ie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: Koppeling en toebehoor vervangen

Bericht door joeri_zwolle »

Bedankt voor de tip (keerring) daar had ik niet aangedacht.
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling en toebehoor vervangen

Bericht door Pascal-141 »

edwinh schreef:
joeri_zwolle schreef:Ik heb een 2.4d sorry vergeten te vermelden, 263.000 op de teller denk dat koppeling nog nooit vervangen is.
Vond de prijs ook flink had natuurlijk hier al even gezocht maar dit was dacht ik de topper.

Inmiddels een andere garage gevonden waar mijn bus net naar binnen past :) (is met een hoogdak).
Die doen het voor 1400 incl. idd ook vliegwiel erbij, als het toch los ligt beter alles maar doen.
En het kan deze week, ook wel handig want ik heb geen ander vervoer, ja een fiets en daar red ik me wel even mee.
je moet er een Valeo 4p kit in laten zetten, zit je ook niet meer met dat DMF vliegwiel

setje incl koppeling en vliegwiel 525 ex dag werk 350 ex € 1050 incl
Welk DMF ?? Een 2.4d van '95 ... = vast vliegwiel ...

En dat hoef je niet te vervangen , zolang het niet kromgetrokken is (komt ook bijna niet voor bij normaal gebruik) Eens opschuren is meestal voldoende .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: Koppeling en toebehoor vervangen

Bericht door joeri_zwolle »

Overleg wel of ze kijken of het nodig is dat werd min of meer eigenlijk ook al aangegeven.
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: Koppeling en toebehoor vervangen

Bericht door joeri_zwolle »

druklager.jpg
DE oorzaak.
De rekening was net iet meer als 1000 euries.
Vliegwiel en keering zijn niet vervangen.
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: Koppeling en toebehoor vervangen

Bericht door GroeneBulli »

Het ziet er niet lekker uit maar wat is het eigenlijk :nuts waar we naar kijken??

Ben nieuwsgierig omdat onze bus ook iets dergelijks mankeert.
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling en toebehoor vervangen

Bericht door Multivan Generation »

GroeneBulli schreef:Het ziet er niet lekker uit maar wat is het eigenlijk :nuts waar we naar kijken??

Ben nieuwsgierig omdat onze bus ook iets dergelijks mankeert.
Ziet er uit als een vast druklager wat aan gort is.. :muur
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: Koppeling en toebehoor vervangen

Bericht door joeri_zwolle »

idd druklager was de oorzaak.
(dat is dat ding op de voorgrond die drukt tegen de vingers die je erachter ziet (drukgroep), daarmee wordt de koppelingplaat bedient.)
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Plaats reactie