Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

v riem alternator 2.4 bwj 1993

vragen over de T4
Gebruikersavatar
andy(boomycar)
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09

v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door andy(boomycar) »

geeft de v riem die op de alternator en stuurbekrachtiging ook een spanrol op de 2.4 van 1993.

groetjes andy
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door Ruud »

hoi
je vraag is en beetje onduidelijk maar de riem word gespannen door de alternator
tenminste bij mij en de andere riem is dacht ik voor de stuurbekrachtiging
gr.ruud
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door thomas b »

Hallo andy,

de vraagstelling is nij niet helemaal duidelijk, maar ik meen te begrijpen dat je vraagt of de v-riem van de stuurbekrachtiging en de dynamo (altenator) een spanrol heeft.
Volgens mij, heeft de stuurbekrachtiging de spanrol, en is de v snaar voor dynamo op eenvoudige wijze te spannen onderaan de dynamo: met sleutel 13 draai je de borging los en mei sleutel 17 span je de dynamo(via een bout met tandwieltje) op spanning. vervolgens de bout met sleutel 13 weer borgen.

Indien ik de vraagstelling niet goed heb begrepen, laat via deze topic duidelijk weten waar het omgaat.

Groetjes,
Thomas b.
Bijlagen
vw caravelle 154.jpg
vw caravelle 154.jpg (33.43 KiB) 2440 keer bekeken
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
andy(boomycar)
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door andy(boomycar) »

thomas b schreef:Hallo andy,

de vraagstelling is nij niet helemaal duidelijk, maar ik meen te begrijpen dat je vraagt of de v-riem van de stuurbekrachtiging en de dynamo (altenator) een spanrol heeft.
Volgens mij, heeft de stuurbekrachtiging de spanrol, en is de v snaar voor dynamo op eenvoudige wijze te spannen onderaan de dynamo: met sleutel 13 draai je de borging los en mei sleutel 17 span je de dynamo(via een bout met tandwieltje) op spanning. vervolgens de bout met sleutel 13 weer borgen.

Indien ik de vraagstelling niet goed heb begrepen, laat via deze topic duidelijk weten waar het omgaat.

Groetjes,
Thomas b.
de reden van mn vraag ivm met de riemen en een spanrol,
ik vermoed dat er een achteraf ingebouwde aircopomp in zit,bij niet ingeschakelde airco maakt die nogal veel bijgeluid,vanaf dat ik deze inschakel is het geluid weg en klinkt het veel rustiger in de wagen en klinkt de motor zoals het hoort te zijn.

daar de airco weinig of niet gebruikt word zou ik een kortere riem monteren zodat de airco er niet meer tussen zit en het bijgeluid weg is en terug origineel komt.
op verscheidene forum had ik al gelezen dat bij achteraf ingebouwde airco de spanrol niet meer aanwezig zou zijn op verscheidene wagens als er eentje opzit.

daarbij mn gestelde vraag voor een beetje zekerheid te hebben vooraleer ik begin te sleutelen :werkaanT4
groetjes andy
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door Ruud »

kijk nu is de vraag heel duidelijk en het waarom
succes verder
gr.ruud
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door thomas b »

hallo andy,

Ik heb een caravelle gl waarin de originele aircopomp zat; deze liep tijdens een reisje in duitsland vast en heb terplaatse de v- riem van de airco doorgesneden. Gevolg geen: stuurbekrachteging en uiteraard geen airco.

Ik heb dus de airco pomp uit de auto gehaald.(niet nieuw of tweedehands te vinden want de airco pomp voor een t4 zijn alleen nog verkrijgbaar met een multiriem (kosten 500 euro.) en niet voor een v-snaar.
Aangezien (bij mij) de aircopomp tevens de spanrol was( deze was verstelbaar), en de stuurbekrachtiging (servopomp) op dezelfde v-snaar zat had ik ook het zelfde probleem als jij waarschijnlijk hebt.

Hoe span ik de v-snaar die van de aandrijving direct naar de servo gaat.....
heel eenvoudig: niet!
wat het eenvoudigst is, is het volgende:
neem de oude v-snaar(doorgesneden) leg die over de servo-pomp (bovenaan het motorblok) en legt hem om de poelie van de aandrijving om de benodigde lengte van de v-snaar te bepalen (bij mij 83 cm )

deze bestel je, (17,= euro) en vervolgens leg je hem in de poelie van de aandrijving en zover als mogelijk op/in de poelie van de servo pomp. hij gaat niet passen.
zet de auto (op de handrem) in de vrije versnelling, sleutel 24 op de grote bout bij de aandrijving en met veel kracht krijg je de aandrijving gedraaid. Opeens floept de v-snaar in de poelie van servo...als je de goeie maat heb zit hij strak.

ik heb dit 6000 km geleden gedaan en het draait als een klokje....


Ik hoop duidelijk geweest te zijn, indien niet, ik woon vlak bij Tongeren, en wil je best erbij helpen.
des weekends.


groetjes
Thomas b
Bijlagen
3 x t4 003.jpg
3 x t4 003.jpg (30.32 KiB) 2405 keer bekeken
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door thomas b »

ps mij caravelle gl is ook een 2.4 d uit 94. hij heeft 2 v-snaren ééntje voor de altenateur en eentje voor de airco plus de servopomp....... hopelijk geeft dit meer inzicht in de situatie...
thomas b
Bijlagen
vw caravelle 152.jpg
vw caravelle 152.jpg (50.18 KiB) 2405 keer bekeken
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door Pascal-141 »

thomas b schreef:heel eenvoudig: niet!
wat het eenvoudigst is, is het volgende:
neem de oude v-snaar(doorgesneden) leg die over de servo-pomp (bovenaan het motorblok) en legt hem om de poelie van de aandrijving om de benodigde lengte van de v-snaar te bepalen (bij mij 83 cm )

deze bestel je, (17,= euro) en vervolgens leg je hem in de poelie van de aandrijving en zover als mogelijk op/in de poelie van de servo pomp. hij gaat niet passen.
zet de auto (op de handrem) in de vrije versnelling, sleutel 24 op de grote bout bij de aandrijving en met veel kracht krijg je de aandrijving gedraaid. Opeens floept de v-snaar in de poelie van servo...als je de goeie maat heb zit hij strak.
Tja , hoe moeilijk kun je het maken ?
Nog nooit gehoord van een "verstelbare poelie" zeker ? :lach

De poelie van de stuurbekrachtigingspomp bestaat uit 2 delen , met dikteplaatjes . De 3 inbusboutjes losdraaien , en de ene helft van de V riem poelie weghalen , dan de riem erop leggen , en dan met gebruik van de dikte plaatjes tussen de 2 helften te wisselen de spanning op de riem aanpassen . De "overschot aan dikteplaatjes worden aan de voorzijde van de poelie vastgeschroefd met de 3 inbusbouten ...
Zo regel je dus de spanning vd riem tussen krukas en stuurbekrachtiging (bij een systeem zonder spanrol)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door thomas b »

hallo pascal,

Dankje voor eenvoudige oplossing voor het spannen van de v-riem voor de stuurbekrachtiging zonder spanrol.
Aangezien mijn t4 gl door de fabriek van airco voorzien is, en de airco als span-poelie diende, is de vraag of mijn stuurbekrachtigingspoelie uit twee delen bestaat. Daarbij zit de stuurbekrachtiging zo kort op het chasis (plus er zijn twee alu buizen van de airco onder elkaar tussen het chasis en de servo)dat ik onmogelijk een "afgekorte" inbus geplaats zou krijgen....
ik wil je absoluut niet tegen spreken, en de volgende keer zal ik zeker van jouw kennis gebruik maken, maar de oplossing die ik hierboven aangeef is zo moeilijk niet.
Daarbij is het jammer dat jouw oplossing niet eerder bekend was bij mij, want ik heb hier reeds een topic aan besteed.

met dank en tot schrijvens

thomas b
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door Pascal-141 »

De opspan manier zoals ik hierboven aangaf , zit gewoon standaard op iedere 1.9d / td motor van de T4 hoor . Bij de 2.4d weet ik het niet zo , ik heb momenteel geen 2.4d motor staan waar ik even kan naar kijken . 1.9 motoren heb ik wel en daar zit dergelijke 2-delige poelie op .
En aangezien ik denk dat de servopomp van een 1.9 en 2.4d dezelfde zou kunnen zijn , is dus ook de poelie gewoon over te zetten . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
andy(boomycar)
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door andy(boomycar) »

alvast al bedankt voor de reacties.
ik ga het van het weekend eens bekijken wat en hoe.ik laat de afloop nog weten.

de lengte van de riem is in ieder geval al goed om weten,en zoals pascal aangeeft van de poelie ga ik dan ook eens nazien.

hey pascal, ik ben dus de persoon die met je gebeld geeft ,je zal wel al een vermoeden gehad hebben denk ik :zwaai

groetjes andy
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door Pascal-141 »

andy(boomycar) schreef:alvast al bedankt voor de reacties.
ik ga het van het weekend eens bekijken wat en hoe.ik laat de afloop nog weten.

de lengte van de riem is in ieder geval al goed om weten,en zoals pascal aangeeft van de poelie ga ik dan ook eens nazien.

hey pascal, ik ben dus de persoon die met je gebeld geeft ,je zal wel al een vermoeden gehad hebben denk ik :zwaai

groetjes andy
Ja , dat had ik al door :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door thomas b »

Hoi andy,
laat je ons even weten of de poelie van de servo op je 2.4 d aab motor een gedeelde poelie is? Ik heb proberen te kijken, maar bij mijn bus is het niet te zien vanwege de airco buizen...

Alvast bedankt en succes.

Thomas
Bijlagen
ee78c9c1124c6e710e70e82aa0c5277c.jpg
ee78c9c1124c6e710e70e82aa0c5277c.jpg (9.11 KiB) 2310 keer bekeken
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
andy(boomycar)
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door andy(boomycar) »

:werkaanT4 paar uurtjes sleutelen zit erop.

airco afgekoppeld en wat zalig,weg iriterend geluid.

Thomas de poelie is geen gedeelde volgens ik kunnen zien heb.de riem liep ook over de servo en aircopomp;dus ook 2riemen.
De aircopomp zat onder de alternator gemonteerd,deze is nu afgekoppeld en ligt nu een originele riem over de poelie en stuurbekrachtiging.
Originele riem met lengte van 865 gaan halen en deze gemonteerd.er zit een origineel meelooprolletje(gelukkig zat deze er nog op) die door middel van een inbus kan verdraaid zodat de riem op spanning komt.
Terwijl we dan toch bezig waren ook de alternatorriem venieuwd.

de aircopomp is van het merk SANDEN word na verloop van tijd terug gemonteerd(geeft toch een meerwaarde aan de wagen).ga ik nazien en ik vemoed als ik het lager kan vervangen dat hij weer in orde is.van deze zit er nu speling op het poelietje.

al bij al 2u30 aan bezig geweest en het resultaat is top. :jumpklap

groetjes andy
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: v riem alternator 2.4 bwj 1993

Bericht door thomas b »

beste Andy,

Je hebt het dus voor elkaar gekregen. Goed, en je houd er altijd een tevreden gevoel aan over.
mijn vermoeden was dus juist, geen gedeelde poelie.
Omdat bij mij een fabriek af aircopomp in zat, en deze verstelbaar was en dus als aanspanpoelie diende, had ik geen meeloop rolletje......
vandaar dat ik een 830 mm v-snaar heb moeten kopen, en heel wat friemel en gevloek om de v-snaar direct op de aandrijving en servo te krijgen...

groetjes en veel rijplezier (zonder airco) toegewenst.

thomas :ikrij
één, twee, drie (T) vier's
Plaats reactie