Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 aanschaf, een paar vraagjes

vragen over de T4
Plaats reactie
Marina
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2013, 22:17

T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door Marina »

Goedemorgen!

Wij staan op het punt een T4 aan te schaffen uit '92, 240.000 op de teller
Hij ziet er nog prachtig uit.
Nu vroegen wij ons af of je het tapijt wat op de vloer ligt makkelijk kan vervangen.
Kun je dit bijv. vervangen voor zeil? Zo ja waar kan ik dit laten doen?
Verder nog tips voor het aanschaffen?
Hij heeft altijd buiten gestaan volgens de huidige eigenaar, maar amper roest te zien.
Zou dit kwaad kunnen?
Distributieriem recent vervangen en 4 nieuwe banden.
Gehele geschiedenis aanwezig tot in detail.

We vinden het nogal spannend, dit zou onze eerste T4 worden.
We willen 'm gebruiken voor weekendjes weg en grote vakantie (Duitsland, Frankrijk, engeland) en hebben 2 kleine kids.

Alle tips welkom!

Gr. Marina
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door Pascal-141 »

Een T4 uit '92 zonder roest ? :ie Die wil ik wel eens zien dan !

Controleer de zijbalkjes van de voorste chassisbalken maar eens... Kijk daarvoor in de wielkuip bij het voorwiel ,voor het voorwiel zie je de chassisbalk , en op de hoek heb je daar ook een schuin "balkje" zitten , dat begint tegen de chassisbalk en eindigd aan de achterzijde van de dwarsbalk (metalen binnenbumper) . Deze schuine balkjes zijn heel vaak verrot . Soms zie je het niet zo , maar als je er eens tegen klopt vallen er vaak zo gaten in ...
Foto's van de schuine balkjes (en bijhorende roest) :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Haal ook de grille er even uit , en controleer de dwarsbalk vooraan (de metalen binnenbumper , waar ook de radiator en koplampen aan vastzitten) . Deze dwarsbalk gaat ook vaak verroesten in het onderste deel (waar de plastic bumper overheen zit)
Deze dwarsbalk ziet er (in zijn blootje) zo uit : Afbeelding
En een verrotte dwarsbalk kan er zo wel eens gaan uitzien :
Afbeelding
Het probleem hier is dat je dit moeilijk zo kan zien , het komt vaak pas tevoorschijn als de bumper eraf is ...


Haal ook even de instapbakken aan de voorste deuren er even uit , de instapbakken durven ook nogal eens te gaan rotten :
Afbeelding

En nog een gevoelige plaats = de bodemplaat achteraan aan de binnenkant , waar de wielkuipen tegen de bodemplaat zitten . Hier zit ook vaak roest . (maar heb hiervan nu even geen foto bij de hand)

De deurdrempels vooraan zijn ook gevoelig voor roest (onder de deuren) , en dit is meestal ook roest van binnenuit . Dus als je het roest ziet aan de buitenzijde , is de binnenkant al helemaal verroest .
En wielranden voor en achter durven ook vaak te roesten .

Zo , dat zijn al een paar dingen dat je eens kan nakijken ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door Pascal-141 »

.
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 01 okt 2013, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door sgsdebruijn »

1x is ook wel duidelijk :lach
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Marina
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2013, 22:17

Re: T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door Marina »

Hi,

Bedankt voor de reactie, daar hebben we wat aan.
Ik bedoelde eigenlijk dat er aan de buitenkant haast geen roestvlekken te zien waren.
Maar ja, er is natuurlijk ook nog een binnenkant ;-)

Groetjes!
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door Harry 341 »

Als ik zo'n advies kreeg ging ik toch maar voor een slopel kijken.. :bifun :bifun :bifun :knipoog

Heeft er onlangs niet iemand een absoluut roestvrije camper aangeschaft? En ook van 1992?
Het kán dus wel.... :ie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Marina
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2013, 22:17

Re: T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door Marina »

Ja en nu dan? Haha
Moeten we de bus op een brug laten zetten om goed te checken?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door Harry 341 »

Als dat kan natuurlijk doen!!
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door Pascal-141 »

Marina schreef:Ja en nu dan? Haha
Moeten we de bus op een brug laten zetten om goed te checken?
Ja inderdaad ,of er even (half) gaan onderliggen , dat brengt vaak al veel aan het licht.

Buitenkant heeft eigenlijk weinig belang , dat is alleen cosmetisch .
Onderkant (de eerder genoemde chassisdelen enz) zijn onderdeel van de dragende structuur , en zijn dus wel belangrijk .

De roestvrije T4 van model '91-'95 zijn heel schaars hoor . De kans dat je er toch eentje vind zonder roest kan altijd natuurlijk , maar ja , vind er maar eens eentje :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door ailko vos »

kijk even bij alle raamrubber of er ook verf aanzit met een beetje verf kun je een hoop verstoppen en vergeet de wielkastrandjes ook niet even aan de binnenzijde voelen of de kit niet openstaat
Marina
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2013, 22:17

Re: T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door Marina »

Allemaal bedankt voor de reacties.

We twijfelen nog erg. De bus heeft altijd buiten gestaan en niet in stalling.
Ook is de huidige eigenaar er helemaal mee naar Afrika gereden (rondreis Libië en nog wat landen). Dat zet ons toch wel aan het denken.
Wat adviseren jullie? Kan dit kwaad?
We hebben aan de huidige eigenaar laten weten dat we het niet doen maar nu stelt hij voor een aankoopkeuring te doen.
Erg moeilijk! We hebben er een beter gevoel bij een bus te kopen via een dealer maar deze bus zag er verder wel goed uit en heeft een aantrekkelijke prijs.

Wat te doen?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door matje86 »

Marina schreef:Allemaal bedankt voor de reacties.

We twijfelen nog erg. De bus heeft altijd buiten gestaan en niet in stalling.
Ook is de huidige eigenaar er helemaal mee naar Afrika gereden (rondreis Libië en nog wat landen). Dat zet ons toch wel aan het denken.
Wat adviseren jullie? Kan dit kwaad?
We hebben aan de huidige eigenaar laten weten dat we het niet doen maar nu stelt hij voor een aankoopkeuring te doen.
Erg moeilijk! We hebben er een beter gevoel bij een bus te kopen via een dealer maar deze bus zag er verder wel goed uit en heeft een aantrekkelijke prijs.

Wat te doen?
EEN BUS IS VOOR BUITEN EN OM TE RIJDEN gem gaan ze bij mij 2 de hands 7 jaar mee 200000 km dus :adhd ps mijn bus heeft 1 keer binnen gestaan dat was met de keuring :bifun :bifun
een dealer geeft 3 maanden bovag garantie? een particulier niet , maar hij zegt accoord te gaan met keuring, dus hoppa naar de anwb en keuren die hap
een bus van die leeftijd heeft bijna altijd wel iets, maar daar is de prijs dan ook naar. kosten begroting maken van wat er vernieuwd dient te worden en of dat nog wel leverbaar is :knipoog
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: T4 aanschaf, een paar vraagjes

Bericht door thomas b »

beste marina,

indien je de aankoopkeuring kan laten uitvoeren, dan zou ik het zeker proberen.
ik heb zelf een bus uit 92, geen roest (wel altijd binnen gestaan), ik heb een tweede bus (pickup) die altijd buiten staat, nauwelijk beginnende roest, ik heb een derde bus: aan de roestige kant, maar passeerd zonder problemen de keuring.
de foto's die in het begin van de topic baren wel zorgen, maar zo doorgeroest komen ze nooit door de aankoop keuring.

Afgezien van eventuele roest, zijn het zeer betrouwbare bussen, zonder veel problemen, indien je ze trouw laat onderhouden.
benodigde reparaties zijn over het algemeen niet duur (bij de T4 voor 98) omdat het zeer basic bussen zijn. Let wel, je hebt niet veel pk's, voor een relatief zwaar voertuig, dus rtijdens het rijden moet men niet gehaast zijn.
Ik heb er totaal geen probleem om 1000 km te rijden à 110 km/uur.....ik ben dan nota bene op weg voor vakantie.

Indien de bus door de anwb keuring komt, en je weet wat er nog aan zou moeten gebeuren, dan moet je een offerte aanvragen bij je garagist( niet vw dealer, veel te duur) en dan weet je waar je aan toe bent....

Groetjes en laat ons allen weten waar de boot strandt...

Groetjes

Thomas B
één, twee, drie (T) vier's
Plaats reactie