Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Originele rijhoogte california 2000 ??
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 05 okt 2013, 20:47
- Locatie: Limboland
Originele rijhoogte california 2000 ??
Hallo
Toen ik mijn California kocht was hij voor heel erg laag, en achter heel erg hoog (vond ik).
Bij nakijken bleek dat ze voor de bouten van de voorophanging omlaag geschroefd hadden.
Ik dacht dit dus makkelijk op te lossen door ze weer omhoog te zetten.
Aan de rechterkant ging dat heel goed, en ging de auto bij 1 cm. van de moer ongeveer 2,5 cm. omhoog.
Dit had ik ook reeds gelezen ergens op internet.
Aan de linkerkant ging het echter veel moeizamer.
Om de auto op de gelijke hoogte te krijgen als rechts heb ik die moer wel 5 cm. omhoog moeten schroeven.
De bouten staan onder de auto nu dus totaal niet op dezelfde hoogte.
Zie hier ook de foto's van de bouten:
De lange bout links.
De korte bout rechts.
Wie kan me vertellen of dit normaal is of niet?
Ik kan me voorstellen dat de auto ivm het interieur, watertanks, bestuurder, etc aan de linkerkant altijd veel zwaarder is.
Kan het daar aan liggen?
Vervolgens ben ik meteen ook even naar de achterkant gaan kijken.
Nogsteeds vind ik de auto daar erg hoog.
Als ik onder de bus ga kijken tref ik echter toch gewoon de gele veren aan.
Althans, ik heb ergens gelezen dat dit de originele veren zouden moeten zijn. (gele)
Wie weet of deze rijhoogte origineel is of niet?
Of is er mischien met die rubbers onder de veren geknoeid?
Dit kan ik helaas niet zien zonder alles los te halen.....
Bedankt allen!
Toen ik mijn California kocht was hij voor heel erg laag, en achter heel erg hoog (vond ik).
Bij nakijken bleek dat ze voor de bouten van de voorophanging omlaag geschroefd hadden.
Ik dacht dit dus makkelijk op te lossen door ze weer omhoog te zetten.
Aan de rechterkant ging dat heel goed, en ging de auto bij 1 cm. van de moer ongeveer 2,5 cm. omhoog.
Dit had ik ook reeds gelezen ergens op internet.
Aan de linkerkant ging het echter veel moeizamer.
Om de auto op de gelijke hoogte te krijgen als rechts heb ik die moer wel 5 cm. omhoog moeten schroeven.
De bouten staan onder de auto nu dus totaal niet op dezelfde hoogte.
Zie hier ook de foto's van de bouten:
De lange bout links.
De korte bout rechts.
Wie kan me vertellen of dit normaal is of niet?
Ik kan me voorstellen dat de auto ivm het interieur, watertanks, bestuurder, etc aan de linkerkant altijd veel zwaarder is.
Kan het daar aan liggen?
Vervolgens ben ik meteen ook even naar de achterkant gaan kijken.
Nogsteeds vind ik de auto daar erg hoog.
Als ik onder de bus ga kijken tref ik echter toch gewoon de gele veren aan.
Althans, ik heb ergens gelezen dat dit de originele veren zouden moeten zijn. (gele)
Wie weet of deze rijhoogte origineel is of niet?
Of is er mischien met die rubbers onder de veren geknoeid?
Dit kan ik helaas niet zien zonder alles los te halen.....
Bedankt allen!
VW T4 California 2000 151pk
Re: Originele rijhoogte california 2000 ??
Gele veren zijn inderdaad origineel Westfailia. Maar je kunt wel zien of er misschien meer onderleg-ringen zijn geplaatst.
Deze liggen bovenop de veer, tussen de veer en de veerschotel die onder de carrosserie vast zit.
Normaal is ééntje van ong 1cm dik, maar er kunner er meerdere gestapeld zijn.
Je kunt dit nakijken zonder dat je iets hoeft te demonteren.
Odorf
Deze liggen bovenop de veer, tussen de veer en de veerschotel die onder de carrosserie vast zit.
Normaal is ééntje van ong 1cm dik, maar er kunner er meerdere gestapeld zijn.
Je kunt dit nakijken zonder dat je iets hoeft te demonteren.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Originele rijhoogte california 2000 ??
Bandenmaat lijkt me ook groter dan standaard als er zo naar kijk.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
Re: Originele rijhoogte california 2000 ??
Camper staat leeg achter altijd wat hoog op de veren dat is ter compensatie van alle spullen en volle watertank e.d. als je op pad gaat.
BIj mij stond tie vol mooi recht.
Leo
BIj mij stond tie vol mooi recht.
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Re: Originele rijhoogte california 2000 ??
Als ik naar mijn Cal.l kijk dan is de boven kant van de banden gelijk met de bovenkant van de bumperlijn.
Dan is met de camper zo goed als leeg, geen water, tent , en geen beddenplank met matras.
Het enige wat erin zit is wat keukenspullen en het reservewiel met gereedschap.
Groetjes Coen
Dan is met de camper zo goed als leeg, geen water, tent , en geen beddenplank met matras.
Het enige wat erin zit is wat keukenspullen en het reservewiel met gereedschap.
Groetjes Coen
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Originele rijhoogte california 2000 ??
Hallo,California Mark schreef:Aan de linkerkant ging het echter veel moeizamer.
Om de auto op de gelijke hoogte te krijgen als rechts heb ik die moer wel 5 cm. omhoog moeten schroeven.
De bouten staan onder de auto nu dus totaal niet op dezelfde hoogte.
Wie kan me vertellen of dit normaal is of niet?
de draadeinden van de torsie staven staan niet precies onder dezelfde hoek,
daardoor kan er verschil in hoogte op het draadeind voorkomen ---> is heel normaal.
Je kunt daarmee de auto wat mooier op hoogte zetten.
Maar een California, heeft vaak last van de zogenoemde westy-swing,
daarmee wordt het naar links hangen bedoeld.
Door de torsiestaven wat te verstellen kun je dit er wat uitkrijgen, maar je brengt daarmee wel wat torsie in het onderstel.
Beter is om wat te experimenteren met verschillende onderleg schijven.
Zie ook hier.
Ik verwacht dat je onderlegschijven aan de bovenzijde hebt, met een dikte van 18 mm.
Als je die zou vervangen voor exemplaren met 13 mm, dan scheelt dat maar 5 mm,
maar het effect onder de auto is groter, door de hoek van de draagarmen.
Wil je lager, kijk dan eens voor verlagingsveren van bijvoorbeeld T4's are us (uit Engeland).
Groetjes en succes..
Peter
ps trouwens de complete hoogte van een westfalia zou 1,99 meter moeten bedragen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 05 okt 2013, 20:47
- Locatie: Limboland
Re: Originele rijhoogte california 2000 ??
Hey Dennis,DNS schreef:Bandenmaat lijkt me ook groter dan standaard als er zo naar kijk.
De bandenmaat is 225/60/16
Is dat standaard?
Heb de auto net gemeten en hij is 1.99 hoog in totaal.
Zou dus origineel moeten zijn.
Ik zal binnenkort eens nakijken of er met de rubbers bij de achterveren gerommeld is.
Anders kan ik er altijd zelf nog een iets dunnere tussen zetten.
bedankt allemaal.
VW T4 California 2000 151pk
- cali_generation
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 18 okt 2012, 22:10
Re: Originele rijhoogte california 2000 ??
Hoi Mark, je hebt de 151pk versie toch? Die staan uit de fabriek aan de voorkant lager afgesteld en ziet er dus anders uit in vergelijking met andere cali's, en heeft te maken dat het geheel bij Autobahn-snelheid niet gaat zoeken maar wat meer op de weg gedrukt blijft. Op de camping heb je vaak ook hogere oprijblokken nodig (als je boven slaapt). Bandenmaat 225/60 R16 is voor 151pk heel gebruikelijk. Klopt ook met de hoogte 199cm. Vraag me dus af of er extra ringen tussen zitten bij jou. Maar als je wilt verstellen zie opmerkingen Multivan_generation.
Groet!
Groet!
Re: Originele rijhoogte california 2000 ??
Voor de 150PK is 225/60R16 idd standaard. Voor alle andere motorisering is 195/70R15 of 205/65R15 standaard (muv de oude 14" natuurlijk).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)