Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ombouw naar Multivan rails ?
ombouw naar Multivan rails ?
ook ik ga mij binnenkort wagen aan een projectje.
namelijk de ombouw van het achterste interieur naar het Multivan railsysteem.
Heb ondertussen 4 rails klaar liggen en de 3zits achterbank is bijna klaar.
Gehaald in Nederland trouwens. :)
Nu wou ik even weten ofdat er hier nog mensen zijn die dit al gedaan hebben ?
Ik heb namelijk geen vloermat gekregen waardoor ik deze niet als 'sjabloon' kan gebruiken.
Zijn deze gaten of vorm al voorzien in de bodem ?
of is de vloermat bijna noodzakelijk om de rails correct te leggen ?
namelijk de ombouw van het achterste interieur naar het Multivan railsysteem.
Heb ondertussen 4 rails klaar liggen en de 3zits achterbank is bijna klaar.
Gehaald in Nederland trouwens. :)
Nu wou ik even weten ofdat er hier nog mensen zijn die dit al gedaan hebben ?
Ik heb namelijk geen vloermat gekregen waardoor ik deze niet als 'sjabloon' kan gebruiken.
Zijn deze gaten of vorm al voorzien in de bodem ?
of is de vloermat bijna noodzakelijk om de rails correct te leggen ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: ombouw naar Multivan rails ?
Ik zoek ook nog rails voor het voorste deel van de laadruimte,hebt u wellicht een tip??
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: ombouw naar Multivan rails ?
Hallo Tim
je kunt het volgende doen: je legt de rails op een vlakke vloer en zet vervolgens de bank erin. Je hebt nu een breedtemal. Wanneer je de vloerbekleding verwijderd kun je een aantal voorgestanste punten vinden in de bodemplaat.
Ik zou de orginele bouten en moeren gebruiken die erbij horen.
Suc6 Edje
je kunt het volgende doen: je legt de rails op een vlakke vloer en zet vervolgens de bank erin. Je hebt nu een breedtemal. Wanneer je de vloerbekleding verwijderd kun je een aantal voorgestanste punten vinden in de bodemplaat.
Ik zou de orginele bouten en moeren gebruiken die erbij horen.
Suc6 Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: ombouw naar Multivan rails ?
Hallo Ed,
bedankt voor de reactie. In een oud topic van jou heb ik ook nog je andere tips
gelezen van de brandstoftank te laten zakken en oppassen met de verbinding van de aardingsdraad.
Bouten heb ik, die staken nog in de rails.
Moeren zal ik misschien maar best bij VW halen, om zeker te zijn van de juiste treksterkte.
Zo kan er geen discussie komen als er iets voorvalt.
Nu alleen nog de tijd vinden om 1: alles eruit te sleuren en 2: het nieuwe erin te steken.
bedankt voor de reactie. In een oud topic van jou heb ik ook nog je andere tips
gelezen van de brandstoftank te laten zakken en oppassen met de verbinding van de aardingsdraad.
Bouten heb ik, die staken nog in de rails.
Moeren zal ik misschien maar best bij VW halen, om zeker te zijn van de juiste treksterkte.
Zo kan er geen discussie komen als er iets voorvalt.
Nu alleen nog de tijd vinden om 1: alles eruit te sleuren en 2: het nieuwe erin te steken.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: ombouw naar Multivan rails ?
over een project gesproken.
Nu weet ik waarom de T5 zo duur is, onderaan de auto zit een gigantische puzzel
van plastic afdekplaten, uitlaathitteschilden en een hoop moeren bouten en clips !
Is dat bij alle T5's zo dat de volledige bodem bedekt is met allerlei platen ?
Of enkel de Caravelle en Multivan ?
Ik ben denk ik 4 uur bezig geweest om 1/4 van die dingen los te krijgen.
ongelofelijk.
ik zou het niemand aanraden van te doen dit.
Al die beplating -plastic en hitteschilden- moet los, benzinetank, uitlaat, reservewiel, handrem moeten allemaal los.
Het zal nog wel even duren denk ik.
Qua boorgaten hoop ik geluk te hebben, misschien komen de gaten voor de stoelbevestiging vd Caravelle overeen.
Dit is nog maar een klein stukje van de puzzel:
Nu weet ik waarom de T5 zo duur is, onderaan de auto zit een gigantische puzzel
van plastic afdekplaten, uitlaathitteschilden en een hoop moeren bouten en clips !
Is dat bij alle T5's zo dat de volledige bodem bedekt is met allerlei platen ?
Of enkel de Caravelle en Multivan ?
Ik ben denk ik 4 uur bezig geweest om 1/4 van die dingen los te krijgen.
ongelofelijk.
ik zou het niemand aanraden van te doen dit.
Al die beplating -plastic en hitteschilden- moet los, benzinetank, uitlaat, reservewiel, handrem moeten allemaal los.
Het zal nog wel even duren denk ik.
Qua boorgaten hoop ik geluk te hebben, misschien komen de gaten voor de stoelbevestiging vd Caravelle overeen.
Dit is nog maar een klein stukje van de puzzel:
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: ombouw naar Multivan rails ?
Ben benieuwd hoe dit afgelopen is, wil dit misschien ook gaan toepassen!
Re: ombouw naar Multivan rails ?
was je bus een dubbele cabine dan? Ga je naar geel kenteken?
Houd wel rekening met opcenten van de provincie waar je woont...Meet wegenbelasting..
Bus ouder dan 5 jaar? Geen BPM schuld?
Wat betreft de onderkant...Onze bus heeft alleen maar schilden plastic kappen enz enz dus gelijk aan de jouwe..Heeft wel MV neus.
Zijn die rails nodig? Moet het geheel dan weer bij RDW worden gekeurd? Hoe hebben campers dat dan.. daar zag ik geen rails maar vaste aansluitpunten..
Kijk goed uit..
Succes
Houd wel rekening met opcenten van de provincie waar je woont...Meet wegenbelasting..
Bus ouder dan 5 jaar? Geen BPM schuld?
Wat betreft de onderkant...Onze bus heeft alleen maar schilden plastic kappen enz enz dus gelijk aan de jouwe..Heeft wel MV neus.
Zijn die rails nodig? Moet het geheel dan weer bij RDW worden gekeurd? Hoe hebben campers dat dan.. daar zag ik geen rails maar vaste aansluitpunten..
Kijk goed uit..
Succes
Re: ombouw naar Multivan rails ?
wil van mijn bus een camper maken en als slaapbank een multivan gebruiken. mijn bus is van 10-2004!
Vroeg me eigenlijk af of het boren en plaatsen goed gegaan was en of er misschien foto's van zijn!
Vroeg me eigenlijk af of het boren en plaatsen goed gegaan was en of er misschien foto's van zijn!
Re: ombouw naar Multivan rails ?
Tsx is van België, dat hele gedoe van BPM en geel kenteken en zo is hier niet van toepassing.erik 924 schreef:was je bus een dubbele cabine dan? Ga je naar geel kenteken?
Houd wel rekening met opcenten van de provincie waar je woont...Meet wegenbelasting..
Bus ouder dan 5 jaar? Geen BPM schuld?
Wat betreft de onderkant...Onze bus heeft alleen maar schilden plastic kappen enz enz dus gelijk aan de jouwe..Heeft wel MV neus.
Zijn die rails nodig? Moet het geheel dan weer bij RDW worden gekeurd? Hoe hebben campers dat dan.. daar zag ik geen rails maar vaste aansluitpunten..
Kijk goed uit..
Succes
- Appieagniet
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 25 mar 2013, 22:37
- Locatie: Friesland
Re: ombouw naar Multivan rails ?
Als het een Caravelle is die voorzien is van alle (stoelbevestigings)potten dan zullen die verwijderd moeten worden waardoor de meeste gaten weer overeen komen. De rest zul je door moeten boren. Ook moet je ze voorzien van alle speciale (slot)bouten met grote moeren. Sommige van deze bouten komen uit onder de auto in verstevigingsbalken. Deze zijn bijna niet te zien maar kunnen wel bereikt worden. Wat je kunt doen om deze van onderen af te zien is nadat je ze geboord hebt hier een lamp op te leggen.
Alle 42 bouten / 4 rails zul je moeten gebruiken.Wat zeer zeker het geval is, is dat je hartafstand van de stoelen c.q. bank exact moet zijn.
Wat het verwijderen van hitteschilden en kunststof platen betreft is dit niet het enige. Ook zul je uitlaat en tank moeten laten zakken c.q. verwijderen.
Ik heb dit zelf ook gedaan van een Caravelle naar Multivan. Deze Caravelle was voorzien van alle potten wat het een stuk makkelijker maakte. Wanneer je nl geen potten, dus ook geen boorgaten, hebt dan zul je zeker de vloermat als mal moeten hebben. Op Ebay zijn o.a. vloermatten voor Multivan te vinden.
Veel succes met je project!
Alle 42 bouten / 4 rails zul je moeten gebruiken.Wat zeer zeker het geval is, is dat je hartafstand van de stoelen c.q. bank exact moet zijn.
Wat het verwijderen van hitteschilden en kunststof platen betreft is dit niet het enige. Ook zul je uitlaat en tank moeten laten zakken c.q. verwijderen.
Ik heb dit zelf ook gedaan van een Caravelle naar Multivan. Deze Caravelle was voorzien van alle potten wat het een stuk makkelijker maakte. Wanneer je nl geen potten, dus ook geen boorgaten, hebt dan zul je zeker de vloermat als mal moeten hebben. Op Ebay zijn o.a. vloermatten voor Multivan te vinden.
Veel succes met je project!
Groeten,
Appie en Agniet
Appie en Agniet
Re: ombouw naar Multivan rails ?
Heb inmiddels de gaten geboord
Was wel een beetje een puzzeltje, maar als je onder de auto ligt kun je enkele voorgeponste gaten zien in de dwarsbalken, deze kun je doorboren naar boven en als je dan de rails neerlegt kun je zo de andere gaten aftekenen.
Post dit meer ter info aan degene die hier ook aan willen beginnen!
Was wel een beetje een puzzeltje, maar als je onder de auto ligt kun je enkele voorgeponste gaten zien in de dwarsbalken, deze kun je doorboren naar boven en als je dan de rails neerlegt kun je zo de andere gaten aftekenen.
Post dit meer ter info aan degene die hier ook aan willen beginnen!
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 13 sep 2017, 10:22
Re: ombouw naar Multivan rails ?
Ik heb een Multivan gekocht waar de alu afdekstrips van de rails achter de DC ontbreken, weet iemand waar ik die zou kunnen kopen of dat iemand ze nog heeft liggen???
Groet ,Adri
Groet ,Adri