We waren wel een beetje een vreemde eend in de bijt, temidden van diverse typen Landrover en zelfs een Volvo 'Laplander', allemaal heftig geprepareerd met lage gearing, extra verhoging, lieren, snorkels en wat al niet. Wij hadden alleen onze M+S winterbanden, en de luchtvering in de hoge off-roadstand... Er was ook een gevorderden-cursus gaande, en toen we daar met ons busje langs reden zag je wel wat monden open zakken, en wat fronsen... .
Ze hadden op deze cursus nog niet eerder een Synchro- of 4Motion-busje gehad, maar we hebben van tevoren even overlegd, en de cursusleider had er wel eens een stel meegemaakt in het veld in Tunesië, en dat gaf hem voldoende vertrouwen om ons toe te laten.
Maar hier is het verhaal: ons busje heeft onze eer hoog gehouden! Het was allemaal heel nat en modderig en glibberig, met diepe sporen, en met soms nogal steile klims en afdalingen. Maar waar soms ook de Landrovers in lage gearing daar moeite mee hadden, raceten wij soms in één poging direct door naar boven, zeker toen we eenmaal een beetje het gevoel voor onze Haldex kregen. Het sturen door alle gladde prut was ongelofelijk precies en strak. En we hebben ons zonder lage gearing of sperdifferentieel (bestaat wel voor de 4Motion, maar hebben we niet) overal doorheen geslagen, en zijn nooit zodanig vast komen te zitten dat we er niet op eigen kracht meer uit kwamen.
- Hier vind je een diashow met wat foto's.
- En hier een video-impressie.
Het heeft ons een goed inzicht gegeven in de mogelijkheden van het systeem, en in wat wij zelf er evt. mee aan durven. IJsland, Marokko: kom maar op!