Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 2.4D grijs , vraagje over cabinebed

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door DNS »

:google

De grotere merken hebben bijna altijd wel een Duitse versie van hun site. In Duitsland heb je namelijk een Gutachten nodig om velgen 'eingetragen' te krijgen in je papieren. Daarop is de max. belasting per velg vermeld. Op die Duitse site zijn die Gutachten dus meestal wel te vinden. Voor de Magma velgen werkte de duitse versie van de MagmaWheels-site bij mij trouwens niet, dus heb ik gewoon gezocht op "Magma Interio Gutachten" en kwam zo bij een Duitse velg-configurator uit (in dit geval van reifen.com). Daar selecteer je dan merk/model/motorisering en vervolgens komen de mogelijke velgen te voorschijn. Dan is het gewoon een kwestie van velgmodel en maat aanklikken en zodoende komt het bijbehorende Gutachten in beeld. Soms is een velg wel geschikt voor een T4, maar staat die niet vermeld in het Gutachten. In Duitsland moet je dan met moeilijk doen met de ABE om ze toch op je papieren te krijgen, maar hier hoeft dat dus niet. Daarom selecteer ik zelf vaak even een gangbaardere VW met dezelfde steek en ET-range (meestal Passat 3B). Dan heb je vaak meer keuze en moet je even in het Gutachten nakijken of de betreffende velg voldoende draagvermogen heeft.

Voor het draagvermogen moet je idd de hoogste aslast op je kentekenpapieren door 2 delen. De velg moet dan minimaal dat aantal kg's kunnen dragen (bij voorkeur met nog een beetje marge).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

gaat al een boel vd goedkopere velgen afvallen.. wil niet groter dan 16 inch ivm prijs , ook vd banden.. en om dan aan minimaal 730kg aslast te komen.. word dan vaak 775 denk ik..

nouja , lekker zoekwerkje.. :nuts

edit , nu snap ik het niet meer , ... als ik via de magma wielconfigurator zoek via de gegevens vd bus geeft hij alleen 17 inch aan.. zoek ik via de passat 3b geeft ie oa ook de 16 inch aan die een aslast heeft van 750kg.. wat dus net genoeg zou zijn..
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door DNS »

Het is per merk verschillend welke automodellen ze in het Gutachten vermelden. Magma heeft de T4 dus alleen in die van de 17" vermeld, dus vandaar dat de configurator ook alleen de 17 aangeeft. Ik heb bijv. ook Gutachten van velgen gezien met maar 670kg, waar de T4 wel in vermeld staat. De 750kg van de 16" zouden wel voldoende moeten zijn voor de T4.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

Wat kan jij vinden over enzo velgen?
http://link.marktplaats.nl/767294614" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door DNS »

Eigenlijk te weinig gegevens, maar heb even gekeken. Als ik het goed zie, zijn het Enzo H velgen.
Die heb je in 6,5Jx16 en 7Jx16 en beide ook nog met verschillende ET's.
Nu maakt dat voor dit model niet zoveel meer uit, want ze hebben allemaal een draagvermogen rond de 600-620kg en dus veel te weinig.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door sgsdebruijn »

Mij is ooit vertelt dat er van 17inch banden meer keus is en 16inch duur.
Ik heb 16inch zomerwielen en had wellicht achteraf toch liever 17 gehad.
Met 16 wel iets meer comfort.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

pffff , nog steeds lastig betaalbare velgen te vinden die stevig genoeg zijn....
neig er zelfs naar de boel gewoon op stalen velgen te laten staan en alleen nieuwe banden te doen..
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
iemand een idee of dit gaat? kan niet met zekerheid vinden of ze ook echt geschikt zijn..
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door MrMillion »

Waarom neem je geen Audi A6/A8 velgen oid? Dan heb degelijke velgen die waarschijnlijk het gewicht zat kunnen dragen. Een beetje A6 avant of dikke A8 weegt ook zo maar 1800 kilo en dan zit er denk ik meer marge op een Audi velg dan op een aftermarket velg.

Zelf heb ik Audi A6 wielen en rij op HIFLY banden (chinees ofzo) loadindex van 107/103 (zat dus) en waren 80,- per band inclusief montage. Michelin oid zal ongetwijfeld beter zijn maar als het niet teveel mag kosten is dit een leuk alternatief.
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

Goeie tip lijkt me., alleen de loadindex uitzoeken lijkt me wat lastig soms.
Keuze is echter stuk groter nu denk ik.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door DNS »

HMMaat schreef:pffff , nog steeds lastig betaalbare velgen te vinden die stevig genoeg zijn....
neig er zelfs naar de boel gewoon op stalen velgen te laten staan en alleen nieuwe banden te doen..
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
iemand een idee of dit gaat? kan niet met zekerheid vinden of ze ook echt geschikt zijn..
Afhankelijk van de exacte maat ergens tussen de 650 en 670kg.

Heb zelf ook een voorkeur voor Audi A8 velgen trouwens. :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door MrMillion »

Op deze site vind je veel info over originele velgen van audi en vw. http://www.original-felgen.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Standaard alu velgen van een t4 gaan van 720 tot 810 meen ik. Bij de a6 velg zie ik dat ze maar tot ca 650 gaan. Maar nogmaals, heb meer vertrouwen in een velg van audi met 650li dan een MAK (oid) met dezelfde li
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

Hoi, weer een vraagje...
Heb wel het een op het oog maar is nog maar devraag welk setje het nu gaat worden..
Heb een set gezien met een te waarde van 55. ... 195 70 r15c , gaan deze passen onder een 92 er .. En goed rijden vooral..

Anders is mijn oog gevallen op een zwart setje ronal 16 inch hier op het forum ,,, even afwachten of de eerste gegadigde afhaakt..
Dit zijn de ronal r41 16 inch met dunlippig sport fast response in 215 60 r 16 99 H , iemand input over dit setje? Staat die 41 voor de et waarde?
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

Zo, velgen in de pocket. Zitten er al op ook en heb de bus gelijk laten uitlijnen. Rijd weer lekker.

Moet zeggen.... Heel vet! Heb die matzwarte ronal velgen van mot gekocht hier op het forum.
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: T4 California 2.4D grijs metall. Op nieuwe wielen

Bericht door mot »

Ze staan er mooi onder Hidde ! :toppie
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: T4 California 2.4D grijs metall. Op nieuwe wielen

Bericht door HMMaat »

Zo, wielen verhaal afgerond , door naar volgende en voorlopig laatste dingen voor de zomervakantie..,
-cargobox achterop,gemonteerd op fietsendrager
-knuttengaas op een aantal plaatsen,wil goed kunnen ventileren zonder knutjes en muggen in de bus?
-hangkast anders indelen,dit ga ik doen volgens een vd hier op het forum aanwezige voorbeelden,.even kijken welke en of ik zelf nog aanpassingen ga doen.

Wbt de cargobox denk ik misschien dat ik die maar zelf moet maken , vind een gekochte mooier maar rond de 400,- nieuw..
Van licht mplex goed in de lak maak je ook wat moois denk ik , en voldoende sterk ook, zolang het maar niet te zwaar word.alleen maar eens kijken of ik hem op de fietsendrager vastmaak of op de trekhaak,denk het laatste zodat ik de klep ook nog open kan doen. Bak moet dan wel weg te kantelen zijn maar als ik als basis een weg te kantelen fietsendrager gebruik is dit simpel te realiseren denk ik.. Misschien maar een ruil met vaders voorstellen ,die had geloof ik een nieuwe dakoffer nodig die ik over heb,,,, en die heeft een fietsendrager die hij niet gebruikt....

Knuttengaas maak ik sowieso aan de binnenzijde op de airscreens , wil eigenlijk ook het Luik in het hefdak tentdoek ad voorzijde voorzien. Even kijken hoe ik aan de onderzijde aansluit, links recht aansluiten op klittenband , boven rits erop maar onder...
Scheufdeur afdichting zou ik ook wel willen hebben maar ook die nieuwprijs bij poptop is ad maat....
Plaats reactie