Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
niet meer starten na lege tank
niet meer starten na lege tank
stom natuurlijk, maar toch gebeurd.
Wilde vandaag wegrijden maar na 10 meter valt de motor stil.
Diesel gehaald en proberen starten.
Veel witte rook, ook 1 of 2 seconden (hortend) lopen, maar verder komt ie niet op gang.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn.
Ben een beetje bang dat het toeval is en dat er iets anders stuk is, bijvoorbeeld de brandstofpomp.
En hoe kan je bijvoorbeeld checken of de immobiliser kapot is?
Want het zou wel heel toevallig zijn als ik juist voor de deur van m'n huis zonder diesel kom, maar ja ik weet dat de tank nagenoeg leeg was.
Ik heb het brandstoffilter ontwaterd en het contact een flink aantal keren aan en uit gezet, maar ik heb ook flink geprobeerd te starten waardoor de accu redelijk uitgeput is en nu dus aan de lader hangt.
Iemand een gouden tip?
Oja, is een 2002 2,5 tdi
Groetens Jilles
Wilde vandaag wegrijden maar na 10 meter valt de motor stil.
Diesel gehaald en proberen starten.
Veel witte rook, ook 1 of 2 seconden (hortend) lopen, maar verder komt ie niet op gang.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn.
Ben een beetje bang dat het toeval is en dat er iets anders stuk is, bijvoorbeeld de brandstofpomp.
En hoe kan je bijvoorbeeld checken of de immobiliser kapot is?
Want het zou wel heel toevallig zijn als ik juist voor de deur van m'n huis zonder diesel kom, maar ja ik weet dat de tank nagenoeg leeg was.
Ik heb het brandstoffilter ontwaterd en het contact een flink aantal keren aan en uit gezet, maar ik heb ook flink geprobeerd te starten waardoor de accu redelijk uitgeput is en nu dus aan de lader hangt.
Iemand een gouden tip?
Oja, is een 2002 2,5 tdi
Groetens Jilles
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: niet meer starten na lege tank
ontluchten is het recept. helaas heeft een TDI geen handpomp en opvoerpomp aan boord en moet de brandstofpomp het zelf aanzuigen.
recept is nu de retourleiding van de pomp loskoppelen bij het filter en op die leiding die van de pomp komt vacuum op zetten totdat je diesel krijgt. Garagebedrijf heeft daar een handpompje voor.
Je kunt het in noodgevallen aanzuigen, maar neem van mij aan dat diesel smerig smaakt
recept is nu de retourleiding van de pomp loskoppelen bij het filter en op die leiding die van de pomp komt vacuum op zetten totdat je diesel krijgt. Garagebedrijf heeft daar een handpompje voor.
Je kunt het in noodgevallen aanzuigen, maar neem van mij aan dat diesel smerig smaakt

Re: niet meer starten na lege tank
thanks.. dat ga ik morgenochtend direct proberen...
Re: niet meer starten na lege tank
M'n vorige auto (een VW Taro) had een pompje op het brandstoffilter zitten om de brandstofleiding te ontluchten. Toen ik een T4 ging rijden was mij verteld dat dat bij de t4 niet nodig was omdat de t4 een brandstofpompje zou hebben.
Klopt dat wel?
Klopt dat wel?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: niet meer starten na lege tank
Neekoensch schreef:M'n vorige auto (een VW Taro) had een pompje op het brandstoffilter zitten om de brandstofleiding te ontluchten. Toen ik een T4 ging rijden was mij verteld dat dat bij de t4 niet nodig was omdat de t4 een brandstofpompje zou hebben.
Klopt dat wel?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: niet meer starten na lege tank
helaas.. geen succes
De transparante slang losgemaakt bij het filter en via een pot de stofzuiger er op.
Na veel zuigen is het potje kwart vol, maar verder komt het niet.
Lijkt zelfs of er helemaal niks meer door komt.
Wat nu?
Als ik op de blauwe slang blaas richting tank blaas komt er overigens ook geen beweging in.
Ik kan daar geen lucht doorheen krijgen.
Lijkt er op dat het een beetje einde oefening is :-(
De transparante slang losgemaakt bij het filter en via een pot de stofzuiger er op.
Na veel zuigen is het potje kwart vol, maar verder komt het niet.
Lijkt zelfs of er helemaal niks meer door komt.
Wat nu?
Als ik op de blauwe slang blaas richting tank blaas komt er overigens ook geen beweging in.
Ik kan daar geen lucht doorheen krijgen.
Lijkt er op dat het een beetje einde oefening is :-(
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: niet meer starten na lege tank
theoretisch zuigt de hogedrukbrandstofpomp van een T4 zelf aan. (en in alle andere dieselwagens met een Bosch VE brandstofpomp)
echter als hij leeggereden is is het filter en de leidingen leegt. voordat je hem dan lopend hebt op de startmotor kost het je op zeker een startmotor en waarschijnlijk heb je 3 accu's nodig......
Gewoon volzuigen dus zoals ik beschreven heb. dan moet hij vrij snel lopen, even half minuutje hoogstationair houden en je bent van de laatste lucht ook af.
De toyota (taro) die hierboven is beschreven heeft een ander type brandstofpomp, die zal je tot de verstuivers aan toe moeten ontluchten met het handpompje.
echter als hij leeggereden is is het filter en de leidingen leegt. voordat je hem dan lopend hebt op de startmotor kost het je op zeker een startmotor en waarschijnlijk heb je 3 accu's nodig......
Gewoon volzuigen dus zoals ik beschreven heb. dan moet hij vrij snel lopen, even half minuutje hoogstationair houden en je bent van de laatste lucht ook af.
De toyota (taro) die hierboven is beschreven heeft een ander type brandstofpomp, die zal je tot de verstuivers aan toe moeten ontluchten met het handpompje.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: niet meer starten na lege tank
de open aansluiting op het filter even dichtmaken als je hem aanzuigt.
aanzuigen moet je doen op de slang die op het kunstof onderdeel van het brandstoffilter zit, wat onder de haarspeld wordt geklemd.
aanzuigen moet je doen op de slang die op het kunstof onderdeel van het brandstoffilter zit, wat onder de haarspeld wordt geklemd.
Re: niet meer starten na lege tank
volgens mij heb ik aan de verkeerde leiding lopen zuigen :-(

Ik heb, op te tekening de blauwe pijl waar esp bij staat, gezogen.
Niet goed dus.
De leiding die ik losgemaakt had zat vast met een gewone slangeklem, vandaar dat me dat logisch leek.
Ik ga een nieuwe poging doen

Ik heb, op te tekening de blauwe pijl waar esp bij staat, gezogen.
Niet goed dus.
De leiding die ik losgemaakt had zat vast met een gewone slangeklem, vandaar dat me dat logisch leek.
Ik ga een nieuwe poging doen
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: niet meer starten na lege tank
Je hoeft op geen enkele leiding te gaan zuigen bij een T4 . Neem een klein treftertje of iets dergelijks , en neem dan de circlip (het borgingspennetje) bovenop de filter weg , en trek het witte plastic blokje bovenop het filter los . Zet het treftertje in het gaatje , en giet zo het filter rustig vol. Als het filter volzit tot aan de rand , dan kun je de auto starten tot hij aanslaat.Senseo schreef:volgens mij heb ik aan de verkeerde leiding lopen zuigen :-(
Ik heb, op te tekening de blauwe pijl waar esp bij staat, gezogen.
Niet goed dus.
Ik ga een nieuwe poging doen
De T4 is zelfaanzuigend , maar als hij een hele filter moet volzuigen , dan duurt het te lang , en gaat je (dure) inspuitpomp eraan wegens drooglopen . Als hij enkel het korte stukje vanaf het filter moet aanzuigen gaat dat een stuk sneller .

Wat je ook kan doen : heb je een compressor ? Dan kun je het witte blokje op het filter even losmaken, niet wegnemen , gewoon losmaken en uit het rubbertje lichten , dan een vod nemen , en een blaaspistool op de compressor , tankdop verwijderen , blaaspistool er in , vod er bij proppen, en heel even blazen. Heeeel even maar , en dan het diesel laten lopen tot het er bij het witte blokje aan het filter uitkomt. Dan is het systeem tot bij het filter ook ontlucht. Wel opletten met deze manier , want als je te hevig blaast , spuit de diesel er bij het filter stevig uit ... Deze manier met beleid toepassen dus. Een paar weken geleden op die manier nog een T3 ontlucht , na het vervangen van inspuitpomp, en leidingen, en filter en filterhouder.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: niet meer starten na lege tank
ik heb nu de stofzuiger (via een jampotje) gezet op de rode pijl (tekening).
Maar wat ik ook zuig, er komt wat lucht, maar het potje loopt niet vol met diesel.
Zou er iets verstopt kunnen zitten?
Zou ik wellicht met de compressor iets door kunnen blazen?
Bijvoorbeeld op de leiding richting tank, om een eventuele verstopping te verwijderen.
Ik heb per slot van rekening de tank tot op de bodem leeg gereden.
Maar wat ik ook zuig, er komt wat lucht, maar het potje loopt niet vol met diesel.
Zou er iets verstopt kunnen zitten?
Zou ik wellicht met de compressor iets door kunnen blazen?
Bijvoorbeeld op de leiding richting tank, om een eventuele verstopping te verwijderen.
Ik heb per slot van rekening de tank tot op de bodem leeg gereden.
Re: niet meer starten na lege tank
Ik heb beeld..... :)Pascal-141 schreef:
............
Wel opletten met deze manier , want als je te hevig blaast , spuit de diesel er bij het filter stevig uit .......
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: niet meer starten na lege tank
compressor op de tankvulopening gezet.
Diesel komt bij het filter er uit, dus dat is goed.
Starten... 1e en 2e keer helemaal niets.
3e keer wederom enige motorloop, maar start niet door, wel een hoop witte rook.
Nu is de accu te leeg om verder te gaan.
Mij bekruipt meer en meer het gevoel dat er wat anders loos is.
Diesel komt bij het filter er uit, dus dat is goed.
Starten... 1e en 2e keer helemaal niets.
3e keer wederom enige motorloop, maar start niet door, wel een hoop witte rook.
Nu is de accu te leeg om verder te gaan.
Mij bekruipt meer en meer het gevoel dat er wat anders loos is.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: niet meer starten na lege tank
Als je filter vol is,
en je accu is betrouwbaar,
dan heb je wel een paar pogingen meer nodig hoor als 3 keer..
Is wel een goede les voor je geweest
(bekijk het positief)
Hoeveel diesel zit er nu in je tank, dus hoeveel heb je er weer ingedaan?
en je accu is betrouwbaar,
dan heb je wel een paar pogingen meer nodig hoor als 3 keer..
Is wel een goede les voor je geweest

Hoeveel diesel zit er nu in je tank, dus hoeveel heb je er weer ingedaan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: niet meer starten na lege tank
Accu hangt nu aan de lader (had ik vanacht eigenlijk moeten doen)
Morgen maar eens proberen en anders zit er niets anders op om de anwb in te schakelen.
Iedereen bedankt voor de tips
Heb een liter of 15 diesel bijgevuld overigens
Morgen maar eens proberen en anders zit er niets anders op om de anwb in te schakelen.
Iedereen bedankt voor de tips

Heb een liter of 15 diesel bijgevuld overigens