Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

korstmos verwijderen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

korstmos verwijderen

Bericht door miniman »

Heeft er iemand een tip om korstmos te verwijderen uit de dakgoot zonder de lak te beschadigen?
Ik heb al geprobeerd met de jetstraal van de watersproeier maar krijg er niet alles af en durf er niet met een hoge druk op te zitten want de toplaag van de lak op het dak begint al te schilferen.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: korstmos verwijderen

Bericht door vw_camper »

Welke T4 heeft een dakgoot?
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: korstmos verwijderen

Bericht door miniman »

Nou bij mij weten hebben ze toch allemaal (met uitzondering met vast verhoogd dak dan) links en rechts een dakgoot :bonk
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: korstmos verwijderen

Bericht door matje86 »

elke t4 heeft een goot zelf die met een hefdak,ook wij hoogdakkers hebben een goot, en die maken we schoon met azijn :kus
,, het kan ook met oude wijn maar ja dan zit je weer met de kleur he,, :nuts :T44EVER
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: korstmos verwijderen

Bericht door Harry 341 »

Mos in de goot van een T4???
Wat ben jij een barbaar,....of heb je 'm van een batavier gekocht... :bifun :bifun :bifun :knipoog
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: korstmos verwijderen

Bericht door miniman »

Nou het is geen gewoon mos hé, die korstmossen zijn gewoon harder en moeilijker te verwijderen en daardoor blijven ze verder groeien :muur Wat er wel uit af te leiden is is dat ik in een gezonde omgeving woon.

En een barbaar? Als dat komt omdat ik me niks aantrek wat anderen denken en mijn auto niet wekelijks was maar eerder 1 a 2X per jaar als ikzelf het vuil niet mee kan aanzien dan heb je gelijk :lach
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: korstmos verwijderen

Bericht door Harry 341 »

Geen verwijt hoor...ik ben van het andere uiterste..1 a 2 keer per week wassen.... :ie :lach
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33897
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: korstmos verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

@ Miniman,
de gemeente heeft het laatst hier in de straat gedaan door ze nat te sproeien en er dan zout op te strooien.
Misschien kun je dat ook eerst op een klein stukje proberen..
Heeft wel een weekje of 2 geduurd maar daarna was het weg..

En is een milieu vriendelijke oplossing..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: korstmos verwijderen

Bericht door miniman »

Dan probeer ik liever toch met azijn lijkt me iets minder agressief voor de lak en nog iets milieu vriendelijker..
frits k

Re: korstmos verwijderen

Bericht door frits k »

Wat al gezegt is,schoonmaak azijn van 75 cent de liter een beetje verdunnen ,nat maken poosje laten weken(halve dag) en daarna alles goed afspoelen met water.
Heb hiermee goede ervaringen.
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: korstmos verwijderen

Bericht door Ron Mokum 383 »

Al gedacht aan algverwijderaar? :muur
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: korstmos verwijderen

Bericht door miniman »

Ik zal (afhankelijk van het weer) dit weekend of begin volgende week eens proberen met schoonmaakazijn.
frits k

Re: korstmos verwijderen

Bericht door frits k »

Laat eens horen hoe het is afgelopen ? :zwaai
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33897
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: korstmos verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

miniman schreef:Als dat komt omdat ik me niks aantrek wat anderen denken en mijn auto niet wekelijks was maar eerder 1 a 2X per jaar als ikzelf het vuil niet mee kan aanzien dan heb je gelijk :lach
miniman schreef:Dan probeer ik liever toch met azijn lijkt me iets minder agressief voor de lak en nog iets milieu vriendelijker..
Dat kan ik niet helemaal rijmen,
doordat je hem zo weinig wast, hebben korstmossen de tijd om te hechten.
En dan plaats je de opmerking over dat azijn je toch wat minder agressief voor de lak lijkt :ie

Wat vaker wassen lijkt me beter :zwaai
En de bus goed in de was zetten, zodat die gladder is, en er minder kans op hechting is, lijkt me ook wel handig.
Maar dat zal voor jou, als vloeken in de kerk zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: korstmos verwijderen

Bericht door miniman »

Multivan Generation schreef: Dat kan ik niet helemaal rijmen,
doordat je hem zo weinig wast, hebben korstmossen de tijd om te hechten.
En dan plaats je de opmerking over dat azijn je toch wat minder agressief voor de lak lijkt :ie

Wat vaker wassen lijkt me beter :zwaai
En de bus goed in de was zetten, zodat die gladder is, en er minder kans op hechting is, lijkt me ook wel handig.
Maar dat zal voor jou, als vloeken in de kerk zijn..

Daar heb je wel een punt dat het beter is om wat vaker te wassen en eens in de was te zetten in plaats van gewoon te spoelen. Probleem is dat het meestal snelsnel moet gaan en ik het dak grondig doen wel eens durf overslaan, meestal met een klein trapje ipv de ladder waardoor ik niet goed zie wat er in de goten zit.
Dak staat redelijk mat (mede door het loskomen van de toplaag) .

Maar de bus word nu stilaan onderhanden genomen want hij ziet er momenteel niet uit (slecht onderhouden door een vorige rijder..?) en krijgt hopelijk tegen de zomer een nieuwe laklaag dus het zal wel beteren :troost
Plaats reactie