Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Brandstofpomp riem losgeschoten?
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 23 mar 2011, 09:47
- Locatie: Hengelo(o)
Brandstofpomp riem losgeschoten?
Hallo mannen en wellicht vrouwen, daar ben ik weer eens,
Tijdje niks gepost maar altijd alert hier.
Wat me nu is overkomen slaat alles. Ik heb een Atlantis 111KW 2,5 TDI AHY.
Ik rijd Zaterdag de straat uit en trek redelijk vlot op en, #$% plof, ploink en de motor valt uit. Ik druk de koppeling snel in en start nogmaals wat niet lukt.
Ik kan nog net met die snelheid voor een VW gespecialiseerde garage uitrollend parkeren.
Na controle bleek de riem of spanrol zo los te zitten dat deze dus versprongen is. We konden de riem er redelijk vlot weer op krijgen en na wat afstellen kreeg hij hem ook weer aan de praat.
Maar wat een vreselijk hard geluid. Na wat afstellen met de computer kreeg hij het niet voor elkaar. Er lijkt onder de auto wel een klophamer te zitten.
Auto heeft ook totaal geen trekkracht.
Vandaag hebben ze alles geprobeerd om de pomptiming goed te zetten voorijlend , naijlend noem maar op, ook zoals de fabrieksgegevens zijn is geprobeerd.
De auto start direct en loopt ook perfect maar geen trekkracht en tikkend/kloppend metaal geluid maken het onmogelijk goed te zijn. Ook als je de sleutel omdraaid om de motor te stoppen staat die meteen stop(niet soepel dus)
Nu moet ik zeggen dat de auto een chiptuning (oude is Bosch chip)heeft ondergaan bij Tunex Automotive.
Kan dit een oorzaak zijn dat ze hem daarom niet goed krijgen?
Ze willen nu de distrubitie riem checken op timing om dat er ook veel olie in de kap zat vermoeden ze ook een lekke keerring.
Ze willen alles opnieuw gaan "nullen" en afstellen maar ik ben bang dat door die chiptuning het niet zal lukken. Zij zeggen dat ondanks de chiptuning het geluid minder moet zijn en dat de trekkracht zeker beter moet zijn.
Het gaat me rond de € 8 a 900 Euro kosten! HELP PLEASE!
MK
Tijdje niks gepost maar altijd alert hier.
Wat me nu is overkomen slaat alles. Ik heb een Atlantis 111KW 2,5 TDI AHY.
Ik rijd Zaterdag de straat uit en trek redelijk vlot op en, #$% plof, ploink en de motor valt uit. Ik druk de koppeling snel in en start nogmaals wat niet lukt.
Ik kan nog net met die snelheid voor een VW gespecialiseerde garage uitrollend parkeren.
Na controle bleek de riem of spanrol zo los te zitten dat deze dus versprongen is. We konden de riem er redelijk vlot weer op krijgen en na wat afstellen kreeg hij hem ook weer aan de praat.
Maar wat een vreselijk hard geluid. Na wat afstellen met de computer kreeg hij het niet voor elkaar. Er lijkt onder de auto wel een klophamer te zitten.
Auto heeft ook totaal geen trekkracht.
Vandaag hebben ze alles geprobeerd om de pomptiming goed te zetten voorijlend , naijlend noem maar op, ook zoals de fabrieksgegevens zijn is geprobeerd.
De auto start direct en loopt ook perfect maar geen trekkracht en tikkend/kloppend metaal geluid maken het onmogelijk goed te zijn. Ook als je de sleutel omdraaid om de motor te stoppen staat die meteen stop(niet soepel dus)
Nu moet ik zeggen dat de auto een chiptuning (oude is Bosch chip)heeft ondergaan bij Tunex Automotive.
Kan dit een oorzaak zijn dat ze hem daarom niet goed krijgen?
Ze willen nu de distrubitie riem checken op timing om dat er ook veel olie in de kap zat vermoeden ze ook een lekke keerring.
Ze willen alles opnieuw gaan "nullen" en afstellen maar ik ben bang dat door die chiptuning het niet zal lukken. Zij zeggen dat ondanks de chiptuning het geluid minder moet zijn en dat de trekkracht zeker beter moet zijn.
Het gaat me rond de € 8 a 900 Euro kosten! HELP PLEASE!
MK
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Dus je gaat er al van uit, dat de Tunex Software niet aan de maatstaven van goed geschreven software voldoet??
Kon je wel eens gelijk in hebben...
Eerst maar eens alles mechanisch goed op tijd zetten.....
Denk dat aan de andere kant de distributie tevens een tand versprongen is, wat het metaalachtig geklak kan verklaren.
Op hoop van zegen dat er geen Klep(pen) krom zijn.
Dus het mechanisch alles opnieuw afstellen is geen verkeerde gedachte.
Eerst moet distributie 100% staan, anders heb je geen referentiepunt voor de brandstofpomp aan de andere zijde.
Het inspuitmoment als eerst met een meetklok statisch afstellen op een waarde van 0,55.
Daarna dynamisch finetunen d.m.v. de spanrollen en VagCom tot net aan de groene lijn in de TDI checker.
Kon je wel eens gelijk in hebben...
Eerst maar eens alles mechanisch goed op tijd zetten.....
Denk dat aan de andere kant de distributie tevens een tand versprongen is, wat het metaalachtig geklak kan verklaren.
Op hoop van zegen dat er geen Klep(pen) krom zijn.
Dus het mechanisch alles opnieuw afstellen is geen verkeerde gedachte.
Eerst moet distributie 100% staan, anders heb je geen referentiepunt voor de brandstofpomp aan de andere zijde.
Het inspuitmoment als eerst met een meetklok statisch afstellen op een waarde van 0,55.
Daarna dynamisch finetunen d.m.v. de spanrollen en VagCom tot net aan de groene lijn in de TDI checker.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 23 mar 2011, 09:47
- Locatie: Hengelo(o)
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Hoi Geert.
Dank je wel. Haha Nee ik bedoel er niks mee met Tunex.....Het is alweer 5 jaar terug dat de vorige eigenaar dit gedaan heeft en eigenlijk nooit geen problemen gehad behalve dat die wel eens in een soort van noodloop ging en vooral bij heel warm weer. Ook geen trekkracht enz. Een bekend probleem volgens veel VW ers. Onder het rijden even het contactslot aan en uit en gaan als een speer.
Tja het klinkt heel aanemelijk wat je allemaal zegt. We gaan het meemaken want zelf heb ik geen echte TDI ervaring aan motoren, helaas.
Misschien nog meer mensen met bruibare tips of suggesties?
Alvast hartelijk dank!
MK
Dank je wel. Haha Nee ik bedoel er niks mee met Tunex.....Het is alweer 5 jaar terug dat de vorige eigenaar dit gedaan heeft en eigenlijk nooit geen problemen gehad behalve dat die wel eens in een soort van noodloop ging en vooral bij heel warm weer. Ook geen trekkracht enz. Een bekend probleem volgens veel VW ers. Onder het rijden even het contactslot aan en uit en gaan als een speer.
Tja het klinkt heel aanemelijk wat je allemaal zegt. We gaan het meemaken want zelf heb ik geen echte TDI ervaring aan motoren, helaas.
Misschien nog meer mensen met bruibare tips of suggesties?
Alvast hartelijk dank!
MK
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Dus toch.......Is gewoon een dikke vette noodloop. De ECU doet dit niet voor niks.Atlantis111Kw schreef:Hoi Geert.
Dank je wel. Haha Nee ik bedoel er niks mee met Tunex.....Het is alweer 5 jaar terug dat de vorige eigenaar dit gedaan heeft en eigenlijk nooit geen problemen gehad behalve dat die wel eens in een soort van noodloop ging en vooral bij heel warm weer. Ook geen trekkracht enz. Een bekend probleem volgens veel VW ers. Onder het rijden even het contactslot aan en uit en gaan als een speer.
En nee.....het is géén bekend probleem, zoals dit zo mooi gebagatelliseerd wordt.
Aantal parameters in deze software klopt gewoonweg niet.
Waarom denk je dat Tunex zo goedkoop is?
Als je deze software eraf haalt is dit noodloop probleem opgelost.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Nog nooit van dat probleem gehoord. Heb nog nooit noodloop gehad zelfs. Vast weer broodje aap verhaal omdat ze het probleem niet kunnen oplossen.
Grtzzz Rene
Grtzzz Rene
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 23 mar 2011, 09:47
- Locatie: Hengelo(o)
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Hey mannen,
Ik wil eerst effe kwijt dat het noodloop verhaal nooit bij de garage is geweest dwz ik heb er nooit naar laten kijken.
Ik heb wel vaker gehoord dat chiptuning een oorzaak zou kunnen zijn.
Ook eoa klep e47 of 49 of 37 , kweet niet.Maar soms met optrekken bij een bepaald toerental of snelheid ong 80Km is ineens alle power weg en draai ik een keer aan het contact slot en is het weer goed.
Maar wat betreft de auto.........................Hij staat nog steeds op de brug.
Er is van alles verkeerd gegaan, niet door hun maar ik heb gewoon dikke pech.
De klepstoters zijn allemaal beschadigd , waaronder zelfs een kompleet de kop, als een 2 euro munt , afgeknapt.
eoa keerring bij de oliepomp lekt. Beide spanrollen kapot zowel van de brandstofpomp als die van de distributieriem,Alles vernieuwd.
Ik kan het zoallemaal niet opnoemen maar dat ding is bijna nieuw. Alleen de kop nog niet.Pakkingen en eoa diamanten sluitplaat/ring.
Ik hoop het geluk te hebben dat de kleppen niet krom zijn maar het ziet er niet naar uit dus das misschien nog wat geluk.
Ik kom er op terug.
Thanks voor verdere info.
Waarschijnlijk ga ik de originele chip er weer in laten zetten , ik vind 180 Pk nergens voor nodig. Ik heb de duurdere tuning gehad zowel besparing als perfomance.
Ik denk dat de originele 151 PK genoeg moet zijn.
Thanks MK
Ik wil eerst effe kwijt dat het noodloop verhaal nooit bij de garage is geweest dwz ik heb er nooit naar laten kijken.
Ik heb wel vaker gehoord dat chiptuning een oorzaak zou kunnen zijn.
Ook eoa klep e47 of 49 of 37 , kweet niet.Maar soms met optrekken bij een bepaald toerental of snelheid ong 80Km is ineens alle power weg en draai ik een keer aan het contact slot en is het weer goed.
Maar wat betreft de auto.........................Hij staat nog steeds op de brug.
Er is van alles verkeerd gegaan, niet door hun maar ik heb gewoon dikke pech.
De klepstoters zijn allemaal beschadigd , waaronder zelfs een kompleet de kop, als een 2 euro munt , afgeknapt.
eoa keerring bij de oliepomp lekt. Beide spanrollen kapot zowel van de brandstofpomp als die van de distributieriem,Alles vernieuwd.
Ik kan het zoallemaal niet opnoemen maar dat ding is bijna nieuw. Alleen de kop nog niet.Pakkingen en eoa diamanten sluitplaat/ring.
Ik hoop het geluk te hebben dat de kleppen niet krom zijn maar het ziet er niet naar uit dus das misschien nog wat geluk.
Ik kom er op terug.
Thanks voor verdere info.
Waarschijnlijk ga ik de originele chip er weer in laten zetten , ik vind 180 Pk nergens voor nodig. Ik heb de duurdere tuning gehad zowel besparing als perfomance.
Ik denk dat de originele 151 PK genoeg moet zijn.
Thanks MK
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Als er klepstoters zover kapot zijn en de rest ook.........trek de cilinderkop er maar af.
Dan kun je er haast gif op innemen, dat het feest is.
Nu alles zover los ligt, is dit nog maar een kleine moeite.
Straks heb je dubbel werk, + dubbele arbeidsuren.
Wat betreft de tuning: Het kan wel, maar dan met goede software van bijvoorbeeld JD-Engeneering.
Die klopt wel. Daarop zal je bus beter en mooier lopen dan standaard software.
Gr, Geert
Dan kun je er haast gif op innemen, dat het feest is.
Nu alles zover los ligt, is dit nog maar een kleine moeite.
Straks heb je dubbel werk, + dubbele arbeidsuren.
Wat betreft de tuning: Het kan wel, maar dan met goede software van bijvoorbeeld JD-Engeneering.
Die klopt wel. Daarop zal je bus beter en mooier lopen dan standaard software.
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Idd, waarom zouden anders de klepstoters kapot gaan, niet omdat de nokkenas verkeerd staat, maar meer dat er kleppen tegen de zuigers kwamen
Mooi gagrage bedrijf die daar zelf niet aan denkt
Mooi gagrage bedrijf die daar zelf niet aan denkt
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Nokkenas zal ook wel in drieen liggen, dus kop lichten en laten controleren.
Heb dit zelf ook al meegemaakt. Met stationair lopen pof, dood.
Dat is al genoeg om een hoop schade te verrichten.
Succes met reparatie
Grtzzz René
Heb dit zelf ook al meegemaakt. Met stationair lopen pof, dood.
Dat is al genoeg om een hoop schade te verrichten.
Succes met reparatie
Grtzzz René
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Motoren Revisie Valkenswaard heeft een ruilsysteem voor deze cilinderkoppen.
Vandaag bestellen, morgen in huis.
http://www.mrv.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Suc6 & sterkte, Geert
Vandaag bestellen, morgen in huis.
http://www.mrv.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Suc6 & sterkte, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Als je cilinderkop er zo aan toe is en je hebt van die mooie klepafdrukken in je zuigers staan, schroef dan je hele blok maar open ter controle. Wellicht dat er 1 of meer drijfstangen krom zijn, op het blote oog soms niet te zien. Ook even je krukas controleren op rechtheid, en het lagerwerk controleren.
Succes !
Groeten, Olaf
Succes !
Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 23 mar 2011, 09:47
- Locatie: Hengelo(o)
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Heren allemaal bedankt!
Na een succesvolle reparatie € 900,- (spanrollen, waterpomp, riemen, keerring, 10 klepstoters, 6 L olie. afstellen )heb ik 1 week heerlijk rondgereden.
Ik heb de gok genomen omdat we het gevoel hadden dat ik geluk heb gehad wat betreft de kop en de kleppen.
Hij liep echt als een trein!
Vandaag mocht het niet baten. Bij de stoplichten een walm rook uit de uitlaat. Een soort van ploffend geluid uit de filterhuis bij elke omwenteling net een soort van dikke V8 of een boot.
Ik had wel trekkracht en liep verder redelijk normaal. Het geluid werd iets meer en toch maar even beter geluisterd.
Gauw weer naar de garage en daar een snelle diagnose. Er komt teveel weerstand of tegendruk terug in mijn flter wat zou kunnen wijzen op?????....... hij denkt klep of toch heel iets in de nokken as.
Ik hoorde al weer prijzen van € 900 euro voor een kop en de rest, kom op hey. Weg is mijn vakantiegeld. Maar ik zal hem in orde krijgen!!
Help.
Thanks MK
Na een succesvolle reparatie € 900,- (spanrollen, waterpomp, riemen, keerring, 10 klepstoters, 6 L olie. afstellen )heb ik 1 week heerlijk rondgereden.
Ik heb de gok genomen omdat we het gevoel hadden dat ik geluk heb gehad wat betreft de kop en de kleppen.
Hij liep echt als een trein!
Vandaag mocht het niet baten. Bij de stoplichten een walm rook uit de uitlaat. Een soort van ploffend geluid uit de filterhuis bij elke omwenteling net een soort van dikke V8 of een boot.
Ik had wel trekkracht en liep verder redelijk normaal. Het geluid werd iets meer en toch maar even beter geluisterd.
Gauw weer naar de garage en daar een snelle diagnose. Er komt teveel weerstand of tegendruk terug in mijn flter wat zou kunnen wijzen op?????....... hij denkt klep of toch heel iets in de nokken as.
Ik hoorde al weer prijzen van € 900 euro voor een kop en de rest, kom op hey. Weg is mijn vakantiegeld. Maar ik zal hem in orde krijgen!!
Help.
Thanks MK
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Met geld is een heleboel mogelijk..
Lijkt er op dat het garagebedrijf niet een juiste diagnose heeft gesteld, of dat er nu vervolgschade is opgetreden (pech).
Erg jammer..
Succes...
Lijkt er op dat het garagebedrijf niet een juiste diagnose heeft gesteld, of dat er nu vervolgschade is opgetreden (pech).
Erg jammer..
Succes...
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Gegokt en verloren
Deze gok verlies je altijd.
En daar lag het motortje, zwaar gewond....
Met een afgebroken klep, een gat in haar zuiger mond.......als gevolg
of het zeggen wou...... nu blaas ik alles via de carter ontluchting omhoog, waar het luchtfilter uitmond.....
Ik hoop dat je een beetje gevoel hebt voor satire
Had je de cilinderkop er meteen afgetrokken, was de schade nu niet zo groot geweest.
Meerdere hebben dit al hierboven aangegeven en je voor dit fenomeen gewaarschuwd.
En kromme klep (gehard staal) breekt altijd af, onder de hamerslagen van de klepveer.
De afgebroken klepschotel slaat dan meestal een gat in de zuiger, omdat het nergens anders heen kan.
Sterkte
Deze gok verlies je altijd.
En daar lag het motortje, zwaar gewond....
Met een afgebroken klep, een gat in haar zuiger mond.......als gevolg
of het zeggen wou...... nu blaas ik alles via de carter ontluchting omhoog, waar het luchtfilter uitmond.....
Ik hoop dat je een beetje gevoel hebt voor satire
Had je de cilinderkop er meteen afgetrokken, was de schade nu niet zo groot geweest.
Meerdere hebben dit al hierboven aangegeven en je voor dit fenomeen gewaarschuwd.
En kromme klep (gehard staal) breekt altijd af, onder de hamerslagen van de klepveer.
De afgebroken klepschotel slaat dan meestal een gat in de zuiger, omdat het nergens anders heen kan.
Sterkte
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Brandstofpomp riem losgeschoten?
Volledig mee akkoord .Geert G schreef:Gegokt en verloren
Deze gok verlies je altijd.
En daar lag het motortje, zwaar gewond....
Met een afgebroken klep, een gat in haar zuiger mond.......als gevolg
of het zeggen wou...... nu blaas ik alles via de carter ontluchting omhoog, waar het luchtfilter uitmond.....
Ik hoop dat je een beetje gevoel hebt voor satire
Had je de cilinderkop er meteen afgetrokken, was de schade nu niet zo groot geweest.
Meerdere hebben dit al hierboven aangegeven en je voor dit fenomeen gewaarschuwd.
En kromme klep (gehard staal) breekt altijd af, onder de hamerslagen van de klepveer.
De afgebroken klepschotel slaat dan meestal een gat in de zuiger, omdat het nergens anders heen kan.
Sterkte
De schade die de topicstarter nu heeft , is inderdaad integraal het gevolg van een garage die zijn vak niet kent , of te laks was om alles te controleren . Bij zo'n motorschade moet je de motor uit elkaar halen , en alles controleren/meten , niet enkel wat lapwerk uitvoeren .
Nu heb je veel meer kosten dan wat eerst nodig was. En is de kans groot dat je uiteindelijk nog op zoek kan gaan naar een ruilmotor /tweedehands motor , of toch de gehele motor kan laten uit elkaar halen om alles op te meten ...
Ik zou je aanraden dat te laten doen bij een motorrevisiebedrijf (die wel weten waar ze over praten)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper