Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

water in de achterlichtunit rechtsachter vw t4 1991

vragen over de T4
Plaats reactie
fvanderstege

water in de achterlichtunit rechtsachter vw t4 1991

Bericht door fvanderstege »

in het onderste deel van de achterlichtunit ( bijrijderszijde) van mijn t4 camper ( daar waar het achteruitrijlicht zit) is water gekomen.
moet ik het schoonwaterreservoir eerst verwijderen om van binnenuit hierbij te kunnen komen? of is er nog een andere manier?
frank
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: water in de achterlichtunit rechtsachter vw t4 1991

Bericht door odorf »

Nee hoor, je hoeft de watertank niet te verwijderen.
Is uiteraard wel makkelijker, maar nogal een klus :nuts

Er is bovenaan de afdekplank een ruimte tussen de tank en de achterkant van de bus. Hier kun je met je hand in en zo kom je bij de achterlichtunit.
Je zult het op gevoel moeten doen.
Eerst het blok waarin de lampjes zitten losklikken. Twee grote platte klemmen links en rechts. (Kabelstekkers kun je laten zitten.)
http://www.t4-wiki.de/wiki/Schlusslicht Boven punt 3. staat een goede afbeelding. (De 'verriegelungs zunge')

Nu kun je de 3 flensmoeren M5 losschroeven. Twee bovenaan het glas, één midden onder. Ook te zien op het plaatje van T4wiki
Let op! de onderste kokerbalk heeft een aantrekkingskracht op deze moertjes. Ze verdwijnen erin en komen er nooit meer uit. :ie
Dus een paar reservemoeren m5 onder handbereik kan handig zijn.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
fvanderstege

Re: water in de achterlichtunit rechtsachter vw t4 1991

Bericht door fvanderstege »

bedankt odorf, ik ga er mee aan de slag. vandaag eerst op pad naar een camping/camperplaats en dan kan ik daar wellicht dit klusje klaren
groeten;
frak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33935
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: water in de achterlichtunit rechtsachter vw t4 1991

Bericht door Multivan Generation »

Mijn tip,
probeer de oorzaak te achterhalen,
en dat zou best een vergaan afdekrubber van de achterlichten kunnen zijn.
fvanderstege

Re: water in de achterlichtunit rechtsachter vw t4 1991

Bericht door fvanderstege »

oke het is gelukt. het heeft me 1 extra moertje gekost:
gewaarschuwd door odorf de eerste geprobeerd met "trillende handen" ( door de leeftijd?) en ja hoor hij glipt weg. daarna ging het perfect. het dichtingsrubber was nog volledig en heb ik voor de zekerheid met rubbervet ingesmeerd, even iets extra's ook nog op de randen bij de carrosserie en dan moet het maar weer even zo.
alles werkt ook weer ,
maar ik vraag me wel af:

bij mij zitten slechts de twee grotere stekkers in de unit, de andere twee kleinere ( zie foto in het bericht van odorf uit t4wiki zijn er niet, terwijl in de unit wel de uitsparingen zitten: waar dienen die voor?

bovendien heb ik voor het eerst gemerkt dat de remlichten alleen werken bij draaiende motor. wel zo logisch misschien, maar altijd gedacht dat ze ook, net als de andere lichten op ingeschakeld contact zouden werken.
toch wel handig zo'n forum!

groeten;
frank
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 768
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: water in de achterlichtunit rechtsachter vw t4 1991

Bericht door limburger »

fvanderstege schreef:bij mij zitten slechts de twee grotere stekkers in de unit, de andere twee kleinere ( zie foto in het bericht van odorf uit t4wiki zijn er niet, terwijl in de unit wel de uitsparingen zitten: waar dienen die voor?
trekhaak stroomvoorziening??

:driveT4 :T44EVER
Plaats reactie