Een van deze dagen komt mijn verlagingen binnen, gewoon een setje lagere veren (ca 4cm).
Nu heb ik geen 2 linkerhanden, kan wel wat klussen, maar ik heb ook al gelezen dat het niet zo simpel is om de voorste veren te vervangen.
Ik heb ook geen garage waar ik binnen kan klussen, alles zou langs de straat moeten gebeuren.
Nu is de vraag,
is er iemand in de regio zuid-limburg die een plaats en kennis heeft om dit te doen?
Ik help wel mee, en het hoeft ook niet gratis.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Veren vervangen
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Veren vervangen
Zo moeilijk is het niet hoor. Er is weinig anders aan dan bij iedere andere auto. Je moet de auto opkrikken, wiel eraf, bouten uit de fussee waarmee de schokdemper vast zit, de stabilisatorstang, en dan als ik me niet vergis nog een boutje van de remleiding.
Dan doen we de motorkap open, halen we de ruitenwissers eraf en daarna de paravan kap, dan kun je al bij de bovenste bevestigingsbout van de schokdemper. Draai die los en dan valt de schokdemper al naar beneden... Vervolgens met een paar veerspanners de veer iets op spanning brengen en de veerschotel los draaien. Oude veer eraf, nieuwe er weer op en vervolgens alles weer in elkaar zetten
Achter kun je gewoon de draagarm aan 1 kant los draaien en laten zakken m.b.v. een garagekrik. Nieuw veertje ertussen steken en klaar istie!
Dan doen we de motorkap open, halen we de ruitenwissers eraf en daarna de paravan kap, dan kun je al bij de bovenste bevestigingsbout van de schokdemper. Draai die los en dan valt de schokdemper al naar beneden... Vervolgens met een paar veerspanners de veer iets op spanning brengen en de veerschotel los draaien. Oude veer eraf, nieuwe er weer op en vervolgens alles weer in elkaar zetten

Achter kun je gewoon de draagarm aan 1 kant los draaien en laten zakken m.b.v. een garagekrik. Nieuw veertje ertussen steken en klaar istie!
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Veren vervangen
Achteraan draagarm losdraaien ??fietsensloper schreef:Zo moeilijk is het niet hoor. Er is weinig anders aan dan bij iedere andere auto. Je moet de auto opkrikken, wiel eraf, bouten uit de fussee waarmee de schokdemper vast zit, de stabilisatorstang, en dan als ik me niet vergis nog een boutje van de remleiding.
Dan doen we de motorkap open, halen we de ruitenwissers eraf en daarna de paravan kap, dan kun je al bij de bovenste bevestigingsbout van de schokdemper. Draai die los en dan valt de schokdemper al naar beneden... Vervolgens met een paar veerspanners de veer iets op spanning brengen en de veerschotel los draaien. Oude veer eraf, nieuwe er weer op en vervolgens alles weer in elkaar zetten![]()
Achter kun je gewoon de draagarm aan 1 kant los draaien en laten zakken m.b.v. een garagekrik. Nieuw veertje ertussen steken en klaar istie!
Gewoon de bout van de schokdemper losdraaien , en je kan de veer zo vervangen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Veren vervangen
HOOO bovengenoemde gaat niet werken !!
De voorste schokbrekers hebben geen veerschotel aan de bovenzijde ( dit is de carrosserie van de auto).
Moer aan de bovenkant past losdraaien, als de veren met verenspanners zijn opgespannen!!! Anders heb je vuurwerk !!
Gebruik goede verenspanners, want de veren zijn behoorlijk stug en moeten ver worden opgespannen. Reken op een halve dag voor de voorkant als je dit voor het eerst doet met een handmatige verenspanner.
Mijn advies is om gelijk nieuwe veerpootlagers te monteren, kosten volgens mij 16 euro/stuk bij PON en is een kwaaltje van deze bussen.
Tijdens montage van de nieuwe veren er goed op letten dat alles recht zit, de veerpootlagers hebben een vrij zwakke onder en bovenring die snel breken!
De voorste schokbrekers hebben geen veerschotel aan de bovenzijde ( dit is de carrosserie van de auto).
Moer aan de bovenkant past losdraaien, als de veren met verenspanners zijn opgespannen!!! Anders heb je vuurwerk !!
Gebruik goede verenspanners, want de veren zijn behoorlijk stug en moeten ver worden opgespannen. Reken op een halve dag voor de voorkant als je dit voor het eerst doet met een handmatige verenspanner.
Mijn advies is om gelijk nieuwe veerpootlagers te monteren, kosten volgens mij 16 euro/stuk bij PON en is een kwaaltje van deze bussen.
Tijdens montage van de nieuwe veren er goed op letten dat alles recht zit, de veerpootlagers hebben een vrij zwakke onder en bovenring die snel breken!
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Veren vervangen
helemaal correctJesper schreef:HOOO bovengenoemde gaat niet werken !!
De voorste schokbrekers hebben geen veerschotel aan de bovenzijde ( dit is de carrosserie van de auto).
Moer aan de bovenkant past losdraaien, als de veren met verenspanners zijn opgespannen!!! Anders heb je vuurwerk !!
Gebruik goede verenspanners, want de veren zijn behoorlijk stug en moeten ver worden opgespannen. Reken op een halve dag voor de voorkant als je dit voor het eerst doet met een handmatige verenspanner.
Mijn advies is om gelijk nieuwe veerpootlagers te monteren, kosten volgens mij 16 euro/stuk bij PON en is een kwaaltje van deze bussen.
Tijdens montage van de nieuwe veren er goed op letten dat alles recht zit, de veerpootlagers hebben een vrij zwakke onder en bovenring die snel breken!

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34434
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Veren vervangen
@ Alain,
misschien kun je Limburger of Utsie eens benaderen van hier op het forum?
misschien kun je Limburger of Utsie eens benaderen van hier op het forum?
Re: Veren vervangen
Zal ik doen, bedankt.
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Veren vervangen
Och ja shit is ook zo! Sorry my bad!Jesper schreef:HOOO bovengenoemde gaat niet werken !!
De voorste schokbrekers hebben geen veerschotel aan de bovenzijde ( dit is de carrosserie van de auto).
Moer aan de bovenkant past losdraaien, als de veren met verenspanners zijn opgespannen!!! Anders heb je vuurwerk !!
Gebruik goede verenspanners, want de veren zijn behoorlijk stug en moeten ver worden opgespannen. Reken op een halve dag voor de voorkant als je dit voor het eerst doet met een handmatige verenspanner.
Mijn advies is om gelijk nieuwe veerpootlagers te monteren, kosten volgens mij 16 euro/stuk bij PON en is een kwaaltje van deze bussen.
Tijdens montage van de nieuwe veren er goed op letten dat alles recht zit, de veerpootlagers hebben een vrij zwakke onder en bovenring die snel breken!


Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen