Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 stug schakelen

vragen over de T4
Plaats reactie
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

T4 stug schakelen

Bericht door Harm »

Hallo, ik ben nieuw hier.

Ik heb pas een verlengde T4 gekocht, 75kW 2,5TDI van 2000 met 130.000 km op de teller.

Ik ben zeer tevreden met m'n busje maar had het idee dat hij wel erg stug schakelde. Het schakelen gaat op zich prima, hij valt ook niet uit de versnelling of zo, maar toch.
Vandaag heb ik eens iemand laten rijden die altijd een T4 van de zaak had en deze man bevestigde dat het schakelen veel te zwaar gaat.

Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 stug schakelen

Bericht door René »

Harm schreef:Hallo, ik ben nieuw hier.

Ik heb pas een verlengde T4 gekocht, 75kW 2,5TDI van 2000 met 130.000 km op de teller.

Ik ben zeer tevreden met m'n busje maar had het idee dat hij wel erg stug schakelde. Het schakelen gaat op zich prima, hij valt ook niet uit de versnelling of zo, maar toch.
Vandaag heb ik eens iemand laten rijden die altijd een T4 van de zaak had en deze man bevestigde dat het schakelen veel te zwaar gaat.

Wat zou ik hier aan kunnen doen?

ff busje WD40 pakken,
achter je linkervoorwiel onder je bus kruipen.
In het midden van de bus zie je dan net voor je tank je schakelstangen.

ff schoonmaken en wd40 op spuiten.


groeten Berrie en Rene
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Of wat je ook kunt doen

Schakelpook los draaien en dan de schakelhendel en hoes eraf halen.
Onderste gedeelte loswippen (op de vloer) en dit samen met het andere rubber eraf halen.
Hierna eerst met Wd40 de boel goed schoonspuiten en de pook op en neer bewegen. Daarna met siliconen spray de boel goed inspuiten, dan schakelt die weer als een nieuwe.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Pim 328 schreef:Of wat je ook kunt doen

Onderste gedeelte loswippen (op de vloer) en dit samen met het andere rubber eraf halen.

Zo heeft bij mij de eerste eigenaar de voet van de hoes het draadeind in de busjes beschadigd. En staat nu de hoes bij mij los.

heb je daar een tip voor? zonde om er een nieuwe hoes voor te kopen, en vind het geen porem er een parker door heen te jassen zeg maar.

Zou graag de hoes weer vast hebben op de originele bouten maar de gaten zijn nu uitgelubberd.

Groeten Berrie
Lauwers
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2007, 20:47

Bericht door Lauwers »

Berrie en Rene schreef:
Pim 328 schreef:Of wat je ook kunt doen

Onderste gedeelte loswippen (op de vloer) en dit samen met het andere rubber eraf halen.

Zo heeft bij mij de eerste eigenaar de voet van de hoes het draadeind in de busjes beschadigd. En staat nu de hoes bij mij los.

heb je daar een tip voor? zonde om er een nieuwe hoes voor te kopen, en vind het geen porem er een parker door heen te jassen zeg maar.

Zou graag de hoes weer vast hebben op de originele bouten maar de gaten zijn nu uitgelubberd.

Groeten Berrie
Nieuwe gaten tappen, en dan boutjes erin!
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Harm »

Bedankt voor de info.
Ik zal binnenkort het hele zaakje eens schoonmaken en smeren. En dan: :ikrij

Harm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33936
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Harm,
absoluut geen WD40 gebruiken!

Met WD40 smeert het eerst wel, maar later lost het al het vet dat in de buurt zit op, en kun je weer beginnen.
Ik heb pas bij Peter en Crazy Ivan, het schakelsysteem ingespoten met Teflonspray van Kroonoil, ook wel PTFE-spray genoemd.

Dat houdt langer de smerende eigenschappen..
Alle contactdelen van je schakelsysteem even inspuiten, na een half uurtje inwerken gaan rijden en voila je merkt al verschil :knipoog

Pas na een week is het echt goed.
Na een maand of 4 nogmaals inspuiten (om het achterstallige onderhoud in te lopen) en in de winter nogmaals.
En hij schakelt dan weer als een nieuwe.

Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Harm »

Hallo Peter,

Bedankt, dat met die 3W40 was ik al niet van plan, het kan ook vanalles aantasten vooral sommige kunsstoffen Het is eigenlijk ook alleen goed om vaste moeren los te krijgen.

Harm
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Harm »

Gisteren alle draaipunten met teflonolie ingespoten en hij schakelt nu als de gesmeerde bliksem. :klappen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33936
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

mooi zo,
van het weekend nog een andere bus hetzelfde "kuurtje" gegeven,
en is ook tevreden :happy :happy



dus ik ook :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Bericht door Henk250 »

Pim 328 schreef:Of wat je ook kunt doen

Schakelpook los draaien en dan de schakelhendel en hoes eraf halen.
Onderste gedeelte loswippen (op de vloer) en dit samen met het andere rubber eraf halen.
Hierna eerst met Wd40 de boel goed schoonspuiten en de pook op en neer bewegen. Daarna met siliconen spray de boel goed inspuiten, dan schakelt die weer als een nieuwe.
????????????????????

--------------------------------------------------------------------------------

Harm,
absoluut geen WD40 gebruiken!

Met WD40 smeert het eerst wel, maar later lost het al het vet dat in de buurt zit op, en kun je weer beginnen.


?????????????????

:bonk :bonk

Ik wil verder niks zeggen,maar zou zelf liever het advies van een monteur(Pim)
opvolgen.
Lijkt me dat je daar meer aan hebt,dan die andere tip.

:muur :muur
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Plaats reactie