Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schrikbarend verhoogd brandstofverbruik en turbo probleem?
Schrikbarend verhoogd brandstofverbruik en turbo probleem?
Anderhalve maand geleden dikke pech gehad: half jaar oude distributieriem door een olielek bij de krukas van z'n tijd af geslipt... kleppen kapot, nokkenas krom Aangezien we toch nog langer van ons campertje wilde genieten de boel laten repareren: o.a. kop gereviseerd, turbo gereviseerd (heeft het volgens mij nooit gedaan, nu wel) etc. De motor loopt nu weer goed, maar: brandstofverbruik is schrikbarend toegenomen. Ik reed altijd gemiddeld rond de 1 op 13,5 . Tijdens vakanties met veel bergen en volle bepakking en aanhanger en met z'n 6en aan boord verbruikte ik rond de 1 op 12,4. Afgelopen weekend ritje op en neer naar Den Haag vanuit Twente, rustig op de weg, cruisecontrol aan op 105 km/u: 1 op 11 Waar kan dat van komen?
Ander opvallend detail: bij het accelereren of viaduct oprijden, fluit de turbo vrolijk mee. Als ik dan weer een constante snelheid rij, zakt de fluittoon van de turbo wel iets, maar blijft ie wel (hinderlijk) fluiten... Is dat normaal? Ik zou verwachten dat de turbo weer stil zou worden, of veel minder fluitend.
Ander opvallend detail: bij het accelereren of viaduct oprijden, fluit de turbo vrolijk mee. Als ik dan weer een constante snelheid rij, zakt de fluittoon van de turbo wel iets, maar blijft ie wel (hinderlijk) fluiten... Is dat normaal? Ik zou verwachten dat de turbo weer stil zou worden, of veel minder fluitend.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Schrikbarend verhoogd brandstofverbruik en turbo probleem?
brandstofpomp niet op tijd? ff bij rene langs heerhugowaard
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: Schrikbarend verhoogd brandstofverbruik en turbo probleem?
Inderdaad uitlezen, dus zowel de pomptiming als rijden bekijken wat de fluitende turbo allemaal aan het doen is.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11
Re: Schrikbarend verhoogd brandstofverbruik en turbo probleem?
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een 2.5TDI.
Door een diesel specialist even de motortiming en pomptiming en turbodruk laten controlleren, en dan is het verbruik beter dan je ooit gewend bent!
Let wel op...de meeste garages zijn reparateurs, maar geen specialisten op dit gebied
Door een diesel specialist even de motortiming en pomptiming en turbodruk laten controlleren, en dan is het verbruik beter dan je ooit gewend bent!
Let wel op...de meeste garages zijn reparateurs, maar geen specialisten op dit gebied
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Schrikbarend verhoogd brandstofverbruik en turbo probleem?
Jee, Erik dat was zeker een vette pech. Komt altijd ongelegen dit soort ongein
Groetjes
Groetjes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Schrikbarend verhoogd brandstofverbruik en turbo probleem?
Goeie tip denk ik. Ik zal eens met de garage overleggen; ik heb natuurlijk niet een dure reparatie betaald om vervolgens op jaarbasis zeker 2500 km minder te kunnen rijden met een zelfde hoeveelheid diesel...BobPeereboom schreef:Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een 2.5TDI.
Door een diesel specialist even de motortiming en pomptiming en turbodruk laten controlleren, en dan is het verbruik beter dan je ooit gewend bent!
Let wel op...de meeste garages zijn reparateurs, maar geen specialisten op dit gebied
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Schrikbarend verhoogd brandstofverbruik en turbo probleem?
Ha Thomas,Endebendebus schreef:Jee, Erik dat was zeker een vette pech. Komt altijd ongelegen dit soort ongein
Groetjes
Dit soort zaken doet zich -wet van Murphy- inderdaad voor als je net denkt dat je boel weer mooi voor elkaar hebt.
Groet,
Erik.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Schrikbarend verhoogd brandstofverbruik en turbo probleem?
Dank voor jullie reacties.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Schrikbarend verhoogd brandstofverbruik en turbo probleem?
Jos_Br heeft het hier al aangegeven.erik988 schreef:Goeie tip denk ik. Ik zal eens met de garage overleggen; ik heb natuurlijk niet een dure reparatie betaald om vervolgens op jaarbasis zeker 2500 km minder te kunnen rijden met een zelfde hoeveelheid diesel...BobPeereboom schreef:Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een 2.5TDI.
Door een diesel specialist even de motortiming en pomptiming en turbodruk laten controlleren, en dan is het verbruik beter dan je ooit gewend bent!
Let wel op...de meeste garages zijn reparateurs, maar geen specialisten op dit gebied
Waarom ga je dan niet langs bij zijn bedrijf JB Autoservice in Dieverbrug?
Valse bescheidenheid van hem, maar hij is hier wel erg goed in.....om juist dit soort problemen op te lossen.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Schrikbarend verhoogd brandstofverbruik en turbo probleem?
Ha Geert, dank voor deze tip. Ik hou hem zeker in gedachten, maar Dievenburg ligt niet direct naast mijn deur (90 km) en ik heb de garage al een forse rekening betaald terwijl de bus het nog niet zo doet als ik zou mogen verwachten. Ik ga daarom dus eerst nog met de monteur in overleg. Het is in ieder geval een geruststellende gedachte dat Jos me, mocht het via de garage niet lukken, verder zou kunnen helpen.Geert G schreef:Jos_Br heeft het hier al aangegeven.
Waarom ga je dan niet langs bij zijn bedrijf JB Autoservice in Dieverbrug?
Valse bescheidenheid van hem, maar hij is hier wel erg goed in.....om juist dit soort problemen op te lossen.
groet, Erik.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;