Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 die max 100 gaat..
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15
T5 die max 100 gaat..
Na 2,5 jaar als zelfstandige besloten om een jongere nette bus te kopen. Eerst idee was een laat T4, totdat ik een T5 van 2005 te koop zag, prijs was al laag en ook onderhandelbaar.
Er zitten wat schades op, banden nog net niet kaal te noemen en de laadruimte heeft wat aandacht nodig.
Andere kant, T5, 10jr oud, 130pk TDI met 6 versnellingen, EnKa en 340 wielbasis, niet wit; donkergroen metallic, een hoop plus punten. De schade kan ik wel laten maken en voor 4000 euro kosten koper....
Maar lang lol niet gehad, amper 2u en toen liep die met moeite 100 op snelweg. ANWB erbij, kan niks aan foutcodes vinden. LMM stekker los gehad en ook daarmee stuk gereden, nog steeds hetzelfde. Starten, stuk goed rijden en dan ineens, geen vermogen meer en max 100 km/h.
Bus is weer terug bij de handelaar, eerst zijn we nog langs een bevriende specialist gegaan (stond hoop vw spul, ook het jongere genre). Een ex medewerker van VW kende het bijltje en verwees direct door naar de Dealer, daar kunnen ze beter uitlezen, want zonder storingscode is het maar gissen zei die.
Lang en breed, ik ben met de auto van de vrouw van de handelaar weer thuis gekomen en bus staat er nog, hij gaat hem maandag wegbrengen naar de dealer. Uiteraard kan ik daar op wachten, maar ben toch benieuwd / maak me zorgen wat het is.
Hij komt wel op toeren, dus turbo geometrie uitgesloten?
Met Losse LMM stekker gelijk resultaat / probleem
Geen rook oid
Geen onregelmatige loop
Vlotte koude start
EGR klep beweegt met contact aan / uit
Wat blijft erover? Verkoold inlaat traject? Pookknop is wel versleten, dus veel schakelwerk gehad vermoed ik.
Er zitten wat schades op, banden nog net niet kaal te noemen en de laadruimte heeft wat aandacht nodig.
Andere kant, T5, 10jr oud, 130pk TDI met 6 versnellingen, EnKa en 340 wielbasis, niet wit; donkergroen metallic, een hoop plus punten. De schade kan ik wel laten maken en voor 4000 euro kosten koper....
Maar lang lol niet gehad, amper 2u en toen liep die met moeite 100 op snelweg. ANWB erbij, kan niks aan foutcodes vinden. LMM stekker los gehad en ook daarmee stuk gereden, nog steeds hetzelfde. Starten, stuk goed rijden en dan ineens, geen vermogen meer en max 100 km/h.
Bus is weer terug bij de handelaar, eerst zijn we nog langs een bevriende specialist gegaan (stond hoop vw spul, ook het jongere genre). Een ex medewerker van VW kende het bijltje en verwees direct door naar de Dealer, daar kunnen ze beter uitlezen, want zonder storingscode is het maar gissen zei die.
Lang en breed, ik ben met de auto van de vrouw van de handelaar weer thuis gekomen en bus staat er nog, hij gaat hem maandag wegbrengen naar de dealer. Uiteraard kan ik daar op wachten, maar ben toch benieuwd / maak me zorgen wat het is.
Hij komt wel op toeren, dus turbo geometrie uitgesloten?
Met Losse LMM stekker gelijk resultaat / probleem
Geen rook oid
Geen onregelmatige loop
Vlotte koude start
EGR klep beweegt met contact aan / uit
Wat blijft erover? Verkoold inlaat traject? Pookknop is wel versleten, dus veel schakelwerk gehad vermoed ik.
Gr.
Evert M
Evert M
Re: T5 die max 100 gaat..
zou ik toch gaan voor de LMM,en de slangentjes
bij de t4 gaat de noodloop ook als een van die dingen niet goed is
viewtopic.php?t=23267
ps uitlezen doe je rijdend liefst zo hard mogelijk, anders kom je die fout niet tegen
bij de t4 gaat de noodloop ook als een van die dingen niet goed is
viewtopic.php?t=23267
ps uitlezen doe je rijdend liefst zo hard mogelijk, anders kom je die fout niet tegen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- richard-413
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 29 nov 2014, 11:21
Re: T5 die max 100 gaat..
Dit is inderdaad vreemd want de 130 pk loopt standaart gewoon 180 zonder probleem lmm zou inderdaad het probleem kunnen zijn omdat je zelf al verteld dat als de stekker van de lmm los is er geen verschil is.
Laatst gewijzigd door richard-413 op 31 jan 2015, 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5 die max 100 gaat..
ik zou eerst de roetkat er van onder halen, grote kans dat die al flink vol zit.
Re: T5 die max 100 gaat..
ik heb een soort gelijk iets meegemaakt eerst boven de 120 130 gewoon zonder moeite en dan inneens een dip en niet meer harder dan 100 km / uur uiteindelijk bleek bij ons de turbo het probleem te zijn... nieuwe turbo erin en klaar. sindsdien geen problemen meer gehad.
Eens een VW altijd een VW
- Rolf T5 54
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
- Locatie: Drenthe!!
Re: T5 die max 100 gaat..
De verstelling van de turbo waarschijnlijk vast door roet.... Of de vacuumslangetjes bij de turbo (niet zitbaar) lek. Ging hij na het uitzetten wel weer goed? Dat is namelijk ook een symptoom, in noodloop opnieuw starten en over. Of (don't try this at home) onder het rijden contact uit en weer aan. Doe dit alleen als je weet wat je doet!!
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15
Re: T5 die max 100 gaat..
Hij doet het alleen bij constant rijden, dus snelweg.
Stukje binnendoor etc gaat perfect en zo had ik ook proefgereden, blok om door de buurt...
Idd, contact uit / aan, maar dan niet onder het rijden en hij doet weer normaal.
Stukje binnendoor etc gaat perfect en zo had ik ook proefgereden, blok om door de buurt...
Idd, contact uit / aan, maar dan niet onder het rijden en hij doet weer normaal.
Gr.
Evert M
Evert M
Re: T5 die max 100 gaat..
vacuumklep egr stuk las ik net http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=173483
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: T5 die max 100 gaat..
Egr afdoppen. Ook de vacuum slangen. Kijk naar de sensor in je intercooler slang onder koelwatervaatje.
Lmm.
Beweeg de vacuumhendel eens van je turbo. Kan je van boven bij. Gaat deze soepel?
Lmm.
Beweeg de vacuumhendel eens van je turbo. Kan je van boven bij. Gaat deze soepel?
Re: T5 die max 100 gaat..
dat waren dus mijn symtomen met de bus, onder het rijden aan en uit en deed ie het weer.... alleen moet je dit niet zoals ik het deed op de duitse snelweg doen en de sleutel (AUTOMATISME) eruit trekken das kl..ten onder het rijden met stuurslot......Rolf T5 54 schreef:De verstelling van de turbo waarschijnlijk vast door roet.... Of de vacuumslangetjes bij de turbo (niet zitbaar) lek. Ging hij na het uitzetten wel weer goed? Dat is namelijk ook een symptoom, in noodloop opnieuw starten en over. Of (don't try this at home) onder het rijden contact uit en weer aan. Doe dit alleen als je weet wat je doet!!
toen is er een nieuwe turbo in gekomen en problemen over.
bij mij was het schoepje die in de turbo zit ruim en draaide dus niet soepel en ging soms vastzitten als ie warm werd....
Eens een VW altijd een VW
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15
Re: T5 die max 100 gaat..
Bus gisteren opgehaald. Ze hebben slangen vervangen omtrent de turbo, vermoed dat daarmee vacuüm slangen worden bedoeld. Bus rijdt een heel stuk beter. Maar toen ik onderweg even flink stampte vloog die weer in noodloop. Contact even uit aan (sleutel niet eruit) en we gingen weer. Probleem lijkt zich voor te doen boven 2500 / 2700 toeren. Vermoedelijk de variabele turbo. Over 2 week gaat die naar de specialist alhier.
Gr.
Evert M
Evert M
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5 die max 100 gaat..
Wellicht heb je hier iets aan?
http://www.eldiape.com/vtglader/vtglader2.htm
http://www.eldiape.com/vtglader/vtglader2.htm
Re: T5 die max 100 gaat..
daar heb je zeker wat aan.
heb je zelf de hendel al heen en weer gehaald ?
kan zonder schade , of gevolgen
kan zonder gereedschap.
of je actuetor is lek/defect.
heb je zelf de hendel al heen en weer gehaald ?
kan zonder schade , of gevolgen
kan zonder gereedschap.
of je actuetor is lek/defect.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15
Re: T5 die max 100 gaat..
We gaan eerst een rijdend log maken.
Die link met de turbo is ook wat dit bedrijf doet.
Wel de vraag waar ik egr plaatje kan bestellen.
Ik heb iemand die hem softwarematig kan uitzetten, maar híj adviseert om er een plaatje tevens ertussen te zetten.
Oh ja, als ik de originele cruise control hendel vind / bestel, dan is het toch plug, pray en de computer even activeren?
Die link met de turbo is ook wat dit bedrijf doet.
Wel de vraag waar ik egr plaatje kan bestellen.
Ik heb iemand die hem softwarematig kan uitzetten, maar híj adviseert om er een plaatje tevens ertussen te zetten.
Oh ja, als ik de originele cruise control hendel vind / bestel, dan is het toch plug, pray en de computer even activeren?
Gr.
Evert M
Evert M
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen