Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrisch systeem in Carthago Malibu

vragen over de T4
Plaats reactie
interneth
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2013, 15:32

Elektrisch systeem in Carthago Malibu

Bericht door interneth »

Ik schijn in Nederland één van de weinige bezitters te zijn van een (verlengde) VW t4 Carthago Malibu (1996). Op zich valt er goed in en mee te leven, maar op het gebied van elektra zit het niet goed in elkaar in deze camper. Zo moet voor het gebruik van het kraantje boven het wasbakje en de verlichting in het campergedeelte het contactslot van de camper op standby staan. Er zit een boordcontrolepaneeltje
Boordcontrolepaneel_ - 1.jpg
Boordcontrolepaneel_ - 1.jpg (41.82 KiB) 1352 keer bekeken
in waarop het merk SCHAUDT staat, geen idee of dat de merknaam alleen van het paneeltje is of van het hele elektrisch systeem. Er zit een accu voor de camper in, die in orde is, maar of die geladen wordt tijdens het rijden weet ik niet. Als ik aangesloten sta op 220 v. werkt alles zoals ik wil (denk ik, ik heb niet gecontroleerd of de TL'tjes boven de keuken en de tafel dan vanaf de accu dan wel via de converter gevoed worden).
Volgende week (1 juli 2015) gaan twee vrienden van mij ermee aan de slag. Het zou mooi zijn als ik via dit kanaal al iets meer te weten ben gekomen. Misschien heeft iemand al een schema van het systeem? Of een algemeen schema, niet speciaal voor dit type VW camper?
Bij voorbaar mijn dank,
PM
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Elektrisch systeem in Carthago Malibu

Bericht door Hanz »

Kleine correctie, maakt het zoeken weer wat makkelijker:
http://www.schaudt-gmbh.de/
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
sanderr
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 mei 2012, 14:31
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Elektrisch systeem in Carthago Malibu

Bericht door sanderr »

interneth schreef:Ik schijn in Nederland één van de weinige bezitters te zijn van een (verlengde) VW t4 Carthago Malibu (1996). Op zich valt er goed in en mee te leven, maar op het gebied van elektra zit het niet goed in elkaar in deze camper. Zo moet voor het gebruik van het kraantje boven het wasbakje en de verlichting in het campergedeelte het contactslot van de camper op standby staan.
Dat lijkt me niet normaal.
interneth schreef:Er zit een boordcontrolepaneeltje in waarop het merk SCHAUDT staat, geen idee of dat de merknaam alleen van het paneeltje is of van het hele elektrisch systeem. Er zit een accu voor de camper in, die in orde is, maar of die geladen wordt tijdens het rijden weet ik niet. Als ik aangesloten sta op 220 v. werkt alles zoals ik wil (denk ik, ik heb niet gecontroleerd of de TL'tjes boven de keuken en de tafel dan vanaf de accu dan wel via de converter gevoed worden).
Volgende week (1 juli 2015) gaan twee vrienden van mij ermee aan de slag. Het zou mooi zijn als ik via dit kanaal al iets meer te weten ben gekomen. Misschien heeft iemand al een schema van het systeem? Of een algemeen schema, niet speciaal voor dit type VW camper?
Ik heb geen verlengde, maar wel een Carthago Malibu (1992). Mijn ervaring is dat er slecht bijgeladen wordt. Ook als ik elke dag >3 uur rij. Als ik de motor laat lopen, en wat gas bij geef, dan komt er op de klemmen aan de huishoudaccu zo'n 13 volt. Ik heb geen goed idee van de laadstroom, want dat heb ik niet gemeten. En ik kan het nu ook niet makkelijk meten, want ik heb 'm op bokken staan om de radiator te vervangen.

Dat resulteert in een accu die eens in de twee weken (bij elke dag een uurtje lezen bij TL-licht) aan de 230V moet. Ik volg dit topic graag voor als je meer info uitvindt.
Plaats reactie