Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Storing watertemp.knipperend gloeispiraal.

vragen over de T5
Plaats reactie
jans
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 jul 2011, 21:03

Storing watertemp.knipperend gloeispiraal.

Bericht door jans »

Wie kan mij helpen met lastige storing.
Sinds een paar weken heb ik een redelijk probleem met mijn t5 2.0 140 pk
Probleem is dat mijn water temperatuur lampje spontaan gaat branden en bus vliegt in beveiligde modus knipperend gloei spiraal.
Soms gebeurt het al bij het weg rijden direct bij schakelen van 2 naar 3 knipperend gloeispiraal.
daarbij gaat de ven vollebak draainen terwijl de motor niet helemaal echt warm is.
EGR is 300 km terug vervangen voor nieuwe ?
Heb hem bij de dealer uit laten lezen maar kunnen geen storing vinden zeggen ze ??
Heeft iemand meer van deze problemen.
Volgende week richting het zuiden hou me hart vast niet echt een lekker gevoel

Zie graag reactie terug.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Storing watertemp.knipperend gloeispiraal.

Bericht door ardesch 879 »

Is dan toch garantie op reparatie?
Heb bij mij 180 pk is ook de egr vervangen onder coulance en korte tijd later zelfde probleem, en is opnieuw vervangen en was ook ander onderdeel nr.
Groetjes Driekus Ardesch
jans
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 jul 2011, 21:03

Re: Storing watertemp.knipperend gloeispiraal.

Bericht door jans »

:lach Helaas probleem gevonden na 40 km met de caravan erachter alle lampjes op dashbord branden , water alles eruit warm gelopen :-( diagnose in garage cilinderkop gescheurd 130.000 km ? Helemaal klaar met VW T 5. 140 pk....,, echt balen wie heeft dit meer meegemaakt vw motoren zijn niet meer zo goed als vroeger ?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Storing watertemp.knipperend gloeispiraal.

Bericht door Pascal-141 »

jans schreef::lach Helaas probleem gevonden na 40 km met de caravan erachter alle lampjes op dashbord branden , water alles eruit warm gelopen :-( diagnose in garage cilinderkop gescheurd 130.000 km ? Helemaal klaar met VW T 5. 140 pk....,, echt balen wie heeft dit meer meegemaakt vw motoren zijn niet meer zo goed als vroeger ?
Dat het lampje van het water begon te knipperen zal wel degelijk een reden gehad hebben , vooral gezien het feit dat er net voordien aan het koelcircuit gewerkt was ...
Doordat er is mee doorgereden , zal er waarschijnlijk wel meer schade aan de motor gekomen zijn. Zeker wanneer er een caravan achter hangt , dan moet de motor toch wel veel harder werden . En als hij op dat moment geen voldoende koeling heeft , dan gaat het mis.

De 140PK versie van de 2.0L motor is op zich een probleemloze motor , maar ja het kan altijd eens verkeerd gaan (door een stom toeval of verkeerde montage of zo )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
sjaakOP
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2015, 20:58

Re: Storing watertemp.knipperend gloeispiraal.

Bericht door sjaakOP »

Ik heb dit met 3 T5's(GP) 132kW ook gehad. Eerst gaat het lampje van de watertemp knipperen en meldt de boordcomputer
dat het koelvloeistofpijl te laag is. vervolgens begint hij koelvloeistof uit het expansievat te gooien. 2x keer een EGR koeler vervangen onder garantie. Nog steeds bleef het probleem aan, uiteindelijk na 6 keer naar de dealer te zijn geweest zijn ze op mijn aandringen toch overgegaan op het wisselen van de cilinderkop.

De versie van mijn cilinderkop was 300 en nu 340 er zijn op Duitse fora zelfs versies 250 te vinden, met allemaal hetzelfde probleem.
Ook de andere 2 GP's vertoonde dezelfde problemen, hierbij ook de cilinderkop onder garantie laten vervangen. De 1e cilinderkop van een van de GP's ging bij 46000km de 2e bij 108000km en de 3e ging bij 113000km kapot. Je bent dus niet de enige!

Wat is het zelf veel onderzoek gedaan naar dit probleem, en wat blijkt VW heeft bij de eerste versies voor de cilinderkop een andere aluminium legering gebruikt. Hierdoor kan het zijn dat bij bepaalde toerentallen(lees koelvloeistof stroomsnelheden doordat de waterpomp aan het motortoerental gelinkt is) en motortemperaturen de legering vloeibaar(ja je leest het goed, de koelkanalen binnen
in de kop vervormen... :ie ) wordt. Zodoende kan het koelwater niet meer voldoende circuleren en loopt de motor warm.

Onderstaande foto bevestigde mijn vermoede, helaas.
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: Storing watertemp.knipperend gloeispiraal.

Bericht door fiddler »

Dat lijkt mij toch wel iets dat VW hoort te repareren onder coulance .... maar of Pon dat dan ook doet?
jans
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 jul 2011, 21:03

Re: Storing watertemp.knipperend gloeispiraal.

Bericht door jans »

Was dat maar zo wordt niet onder coulance gerepareerd omdat ik hem niet bij een orginele vw dealer in onderhoud heb :-(
Zeggen kost je een nieuwe cilinderkop of compleet nieuwe motor erin. das lekker

:ie
Plaats reactie