Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
Hoihoi,
Met geen enkele auto problemen met de koppeling gehad. Maar bij mijn Westy reeds bij 68500km een koppeling vervangen, bij 111000km een koppeling vervangen.
...en nu bij 225000km dus voor de 3e keer mijn koppeling slipt vraag ik me af of er voor de T4 2.5 ACV een versterkte koppeling leverbaar is?
Met vriendelijke groet,
Peter
Met geen enkele auto problemen met de koppeling gehad. Maar bij mijn Westy reeds bij 68500km een koppeling vervangen, bij 111000km een koppeling vervangen.
...en nu bij 225000km dus voor de 3e keer mijn koppeling slipt vraag ik me af of er voor de T4 2.5 ACV een versterkte koppeling leverbaar is?
Met vriendelijke groet,
Peter
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
Ja is mogelijk,
kijk eens bij http://www.performance-kupplung.de/
Maarre welk merk is er iedere keer ingezet? LUK?
Enne heb je er al eens aan gedacht dat er misschien wel lekkage van de krukaskering achter het 2MV is, wat dit veroorzaakt?
En is je 2MV al eens getest of dat nog goed is?
kijk eens bij http://www.performance-kupplung.de/
Maarre welk merk is er iedere keer ingezet? LUK?
Enne heb je er al eens aan gedacht dat er misschien wel lekkage van de krukaskering achter het 2MV is, wat dit veroorzaakt?
En is je 2MV al eens getest of dat nog goed is?
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
2MV kan toch niet de oorzaak zijn van een slippende koppeling?Multivan Generation schreef:Ja is mogelijk,
kijk eens bij http://www.performance-kupplung.de/
Maarre welk merk is er iedere keer ingezet? LUK?
Enne heb je er al eens aan gedacht dat er misschien wel lekkage van de krukaskering achter het 2MV is, wat dit veroorzaakt?
En is je 2MV al eens getest of dat nog goed is?
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
T5.2 140 pk 4motion
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
Hoi Peter,Multivan Generation schreef:Ja is mogelijk,
kijk eens bij http://www.performance-kupplung.de/
Maarre welk merk is er iedere keer ingezet? LUK?
Enne heb je er al eens aan gedacht dat er misschien wel lekkage van de krukaskering achter het 2MV is, wat dit veroorzaakt?
En is je 2MV al eens getest of dat nog goed is?
Ik heb de 1e keer het 2mv meegenomen. De set was origineel van VW. Weet eigenlijk niet of dat LUK of Sachs is. Kan ik wel nazien, heb nog een oude set liggen. Van lekkage was de voorgaande keren helemaal niets te zien/voelen. Bij de vliegwielkeering niet en ook bij de priseas niet. Heb de boel nu nog niet open liggen, gaat binnenkort gebeuren.
Groet, Peter
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
origineel VW is LUK,
sachs heeft meer reserve naar boven toe..
Kijk anders ook eens hier:
http://www.performance-kupplung.de/shop10/
Standaard ACV heeft 250 Nm gechipt meestal rond de 300Nm en dat trekt standaard-Sachs nog wel.
Bij mij wordt het soms wat lastiger maar heb dan ook veel meer koppel ..
De volgende set voor mijn bus wordt een versterkte variant![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
sachs heeft meer reserve naar boven toe..
Kijk anders ook eens hier:
http://www.performance-kupplung.de/shop10/
Standaard ACV heeft 250 Nm gechipt meestal rond de 300Nm en dat trekt standaard-Sachs nog wel.
Bij mij wordt het soms wat lastiger maar heb dan ook veel meer koppel ..
De volgende set voor mijn bus wordt een versterkte variant
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
Ik had al even zitten kijken op die site.
Een complete set incl. 2mv lijkt me dan het beste?
Zoals deze. http://www.performance-kupplung.de/shop ... 4-172.html
Of kan ik het 2mv eenvoudig testen en indien in orde om enkel de koppeling te doen?
Een complete set incl. 2mv lijkt me dan het beste?
Zoals deze. http://www.performance-kupplung.de/shop ... 4-172.html
Of kan ik het 2mv eenvoudig testen en indien in orde om enkel de koppeling te doen?
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
Er is een publicatie over het testen van een 2MV, maar daar kan ik je NU niet aan helpen.
Staat thuis op de pc (stuur me daarvoor even een mailtje, dan kan ik het opsturen)
Tevens ook de voordelen van een 2MV en de nadelen van een vast vliegwiel.
Maar de eigenlijke oorzaak van dit doorslippen zou best wel eens de software aanpassing kunnen zijn en hoe subtiel het koppel in komt en bij welk toerental![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
EDIT: Mail is gestuurd naar Peter
Staat thuis op de pc (stuur me daarvoor even een mailtje, dan kan ik het opsturen)
Tevens ook de voordelen van een 2MV en de nadelen van een vast vliegwiel.
Maar de eigenlijke oorzaak van dit doorslippen zou best wel eens de software aanpassing kunnen zijn en hoe subtiel het koppel in komt en bij welk toerental
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
EDIT: Mail is gestuurd naar Peter
- Pascal-141
- Berichten: 10831
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
Bij een ACV is een versterkte koppeling niet nodig , zelfs niet bij het wat extremere gebruik zoals bvb zware aanhangers trekken , of bij een gechipte motor. De originele ACV koppeling heeft meer dan voldoende reserve . De meeste acv koppelingen halen moeiteloos 250.000km , zelfs veel meer ook .Peter73 schreef:Hoihoi,
Met geen enkele auto problemen met de koppeling gehad. Maar bij mijn Westy reeds bij 68500km een koppeling vervangen, bij 111000km een koppeling vervangen.
...en nu bij 225000km dus voor de 3e keer mijn koppeling slipt vraag ik me af of er voor de T4 2.5 ACV een versterkte koppeling leverbaar is?
Met vriendelijke groet,
Peter
Als jij op 225.000km al 3 koppelingen er doorheen hebt gedraaid , dan zijn er maar 2 mogelijke oorzaken :
-er zit ergens lekkage zodat je koppeling vettig word
-of het is aan jezelf gelegen : je rijd misschien vaak met je voet op het koppelingspedaal , of laat de koppeling vaak slippend opkomen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
iets klopt er niet met je wagen, bij 68500 bij 111000 en bij 225000 km of je rijdt constant met de voet op de koppelingspedaal?? of je laat de pedaal altijd opkomen als de motor veel meer toeren dan stationair draait.....Peter73 schreef:Hoihoi,
Met geen enkele auto problemen met de koppeling gehad. Maar bij mijn Westy reeds bij 68500km een koppeling vervangen, bij 111000km een koppeling vervangen.
...en nu bij 225000km dus voor de 3e keer mijn koppeling slipt vraag ik me af of er voor de T4 2.5 ACV een versterkte koppeling leverbaar is?
Met vriendelijke groet,
Peter
Ik trek altijd vanuit stilstand weg zonder gas te geven en geef pas gas als de voet van de pedaal af is.
en heb ook een ACV en pas bij 312000 km (13 jaar) de koppeling preventief voor de vakantie laten vervangen. en die slipte nog steeds niet. wel pakte die toen vervelend hakkelig op bij wegrijden (de platen waren wel dun bleek bij montage)
heb er LUK in laten zetten en de originele was ook LUK wel de "complete set" laten vervangen zoals op de link
http://www.ebay.de/itm/LUK-KUPPLUNG-SAT ... 25ab9f731e
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
Lijkt me logisch als je 2500 rpm in 4 rijdt en je schakelt door naar 5,frank884 schreef:...of je laat de pedaal altijd opkomen als de motor veel meer toeren dan stationair draait.....
dat je niet wacht totdat je toerenteller 850 rpm aangeeft, maar koppeling helemaal intrapt,
schakelt, koppeling helemaal op laat komen, en dan pas gas bij geeft.
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
..."De man" in mij voelt zich aangesproken op zijn rijgedrag.
Laat ik voorop stellen met geen enkele auto problemen te hebben gehad met de koppeling. Ik rijd niet weg met slippende koppeling, rijd ook niet hoogtoerig weg. Nee, het is juist heerlijk makkelijk en lui wegrijden met een diesel, dus ook deze. "Gevoel" met auto's is me ook niet echt vreemd, zit pas 30 jaar in het autovak. Maar
Misschien zien we steeds tijdens het vervangen iets over het hoofd, al vraag ik me wel af wat er dan lek zou moeten zijn als je domweg niets aan vettigheid ziet!
Het zou ook aan de chip kunnen liggen. Die komt er rond 2000tpm best hufterig in.
Daarnaast rijd ik iedere dag woon-werk veel file, de laatste 2 jaar prive behoorlijk vaak met een aanhanger met grond en grind. Paar ritjes met tegels.....3500kg
.....vond ie echt niet fijn.
Anyway, we gaan er een Sachs in zetten. iig geval ben ik dan weer een ton, ofwel 3 jaar, verder.![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
![neutral :peace](./images/smilies/peace.gif)
Misschien zien we steeds tijdens het vervangen iets over het hoofd, al vraag ik me wel af wat er dan lek zou moeten zijn als je domweg niets aan vettigheid ziet!
Het zou ook aan de chip kunnen liggen. Die komt er rond 2000tpm best hufterig in.
Daarnaast rijd ik iedere dag woon-werk veel file, de laatste 2 jaar prive behoorlijk vaak met een aanhanger met grond en grind. Paar ritjes met tegels.....3500kg
![neutral :ie](./images/smilies/ie.gif)
Anyway, we gaan er een Sachs in zetten. iig geval ben ik dan weer een ton, ofwel 3 jaar, verder.
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
Wij hebben precies hetzelfde meegemaakt: al jarenlang rijervaring met diverse auto's en nooit koppelingsproblemen gehad. Tot we onze t4 tdi syncro kochten (met AXL motor; vergelijkbaar met ACV):
Bij 75.000km ging de koppeling slippen. En weer bij 150.000km. En weer bij 230.000 km. Toen besloten om er een Sachs performance koppelingset in te zetten maar helaas besloten om het druklager te laten zitten. Dom want toen trad al snel een lekkage op en moest de boel weer open. Hierna gewoon weer de standaard koppeling+drukgroepset erin laten zetten en nooit meer problemen gehad: km teller staat nu op 470.000 km. Werkelijk geen idee wat dit heeft veroorzaakt; duidelijk is wel dat de standaard set inderdaad ruimschoots voldoet.
Bij 75.000km ging de koppeling slippen. En weer bij 150.000km. En weer bij 230.000 km. Toen besloten om er een Sachs performance koppelingset in te zetten maar helaas besloten om het druklager te laten zitten. Dom want toen trad al snel een lekkage op en moest de boel weer open. Hierna gewoon weer de standaard koppeling+drukgroepset erin laten zetten en nooit meer problemen gehad: km teller staat nu op 470.000 km. Werkelijk geen idee wat dit heeft veroorzaakt; duidelijk is wel dat de standaard set inderdaad ruimschoots voldoet.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
Steeds hetzelfde merk en zo ja, welk merk was dat?Bij 75.000km ging de koppeling slippen. En weer bij 150.000km. En weer bij 230.000 km.
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
goede vraag... Alle koppelingen zijn door dezelfde VW specialist vervangen. Geen idee of er nu een ander merk is ingezet. Het is zeker geen bedrijf dat rommel monteert. Ga er vanuit dat het LUK of Sachs is.
Laatst gewijzigd door freek op 01 okt 2015, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Versterkte koppeling leverbaar voor T4 ACV?
Maar het was dus ook al raak met de originele fabriekskoppeling na 75000 km
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986