Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
waden en de standkachel
waden en de standkachel
Volgende grote vakantie gaan wij naar IJsland, en daar ook het hoogland in. Daarbij zullen we regelmatig rivieren moeten doorwaden met de bus. We hebben een paar maatregelen genomen om de waaddiepte van de bus wat te verhogen (naar zo'n 45 cm, dieper willen we niet), dus motorisch zit dat wel goed. Maar er hangt nog meer onder de bus...
We kennen inmiddels mensen die met de VB-luchtvering door dieper water zijn gegaan (ook in IJsland), zonder problemen, dus de luchtcompressor die er voor de vering onder hangt kan er wel tegen.
Maar hoe zit dat eigenlijk met de standkachel? Het kan daar 's nachts nog best koud zijn, dus we willen wel dat 'ie het doet! Maar hoe zou die kachel zich houden bij doorwadingen? Loopt die niet vol via zijn uitlaat, en zou die het dan nog wel doen, met een natte gloeibougie? Of zou het afdoende zijn gewoon een kurk in de uitlaat te duwen, en die er bij het kamperen weer uit te halen?
Iemand daar ervaring mee?
We kennen inmiddels mensen die met de VB-luchtvering door dieper water zijn gegaan (ook in IJsland), zonder problemen, dus de luchtcompressor die er voor de vering onder hangt kan er wel tegen.
Maar hoe zit dat eigenlijk met de standkachel? Het kan daar 's nachts nog best koud zijn, dus we willen wel dat 'ie het doet! Maar hoe zou die kachel zich houden bij doorwadingen? Loopt die niet vol via zijn uitlaat, en zou die het dan nog wel doen, met een natte gloeibougie? Of zou het afdoende zijn gewoon een kurk in de uitlaat te duwen, en die er bij het kamperen weer uit te halen?
Iemand daar ervaring mee?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: waden en de standkachel
Naar mijn bescheiden mening is het net als een spatwater-bestendige lamp willen inzetten voor diepzeeduiken. Voor het nemen van een niet verharde weg is de 4-motion een prima uitrusting om te komen waar je wilt zijn. Daar houdt het ook wel op? Het systeem is bedoeld om meer tractie te genereren op onverharde wegen en optimaliseren van de wegligging op asfalt.
De Transporter 4-motion is daarmee hoogstens een light versie van de echte (daartoe ontworpen) off-road voertuigen. Er wordt op dit off-road gevoel ingespeeld door aluminium beplating aan de onderzijde, een glijstuk onder de voorbumper (van kunststof) en andere off-the-road gadgets waardoor de verwachtingen (te) hoog gespannen zijn?
Bij 45cm waterdiepte heb je het waterpeil toch echt wel boven de dorpels? Zeker met een stuwgolf die nog wat hoger is aan de voorzijde? Ik denk aan (inderdaad) de standkachel, stekkerdoos trekhaak, koelerpakket (met ventilatoren) PDC-sensoren, etc. Allemaal wel spatwaterbestendig maar of het ook ontworpen is voor wat jij wilt? Ik weet het niet...
Ik zou er mijn GP niet aan bloot willen stellen...
De Transporter 4-motion is daarmee hoogstens een light versie van de echte (daartoe ontworpen) off-road voertuigen. Er wordt op dit off-road gevoel ingespeeld door aluminium beplating aan de onderzijde, een glijstuk onder de voorbumper (van kunststof) en andere off-the-road gadgets waardoor de verwachtingen (te) hoog gespannen zijn?
Bij 45cm waterdiepte heb je het waterpeil toch echt wel boven de dorpels? Zeker met een stuwgolf die nog wat hoger is aan de voorzijde? Ik denk aan (inderdaad) de standkachel, stekkerdoos trekhaak, koelerpakket (met ventilatoren) PDC-sensoren, etc. Allemaal wel spatwaterbestendig maar of het ook ontworpen is voor wat jij wilt? Ik weet het niet...
Ik zou er mijn GP niet aan bloot willen stellen...
Laatst gewijzigd door heemskerk op 25 sep 2015, 22:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: waden en de standkachel
In grote lijnen ben ik het met Heemskerk eens. Vele jaren geleden (rij inmiddels een T5 4motion, aangepast voor slechte wegen) zijn we met een Toyota Landcruiser dwars door IJsland gereden. En dan heb je niet alleen de vierwiel aandrijving nodig, maar ook de lage versnelling. Hierdoor kan je beheerst (bijvoorbeeld) rivier doorwadingen maken of extreem oneffen paden rijden (offroad rijden is sowieso verboden).
Een zware T5 California mist naar mijn idee vooral de lage versnelling en is kwetsbaar aan de onderzijde.
Hoewel als mosterd na de maaltijd (je hebt immers al geïnvesteerd in luchtvering), had ik gekozen voor een Seikel onderstel, carterbescherming en een korte eerste versnelling.
Maar mbt je vraag over standkachel: op Duitse fora is hier wel wat over te vinden. De kurk methode wordt vaker toegepast en is goedkoop. Er zijn volgens mij ook duurdere oplossingen te koop. Ook zijn er sets te koop om ontluchting en luchtaanzuiging omhoog te brengen. Of kies voor een snorkel.
En als je toch bezig bent: investeer in goede profiel banden met een hoge slijtvastheid, eventueel aangevuld met twee reservewielen. En als je je auto mooi wilt houden: wrap de onderste helft.
Maar, IJsland is de moeite waard! Succes met de voorbereiding, Gertjan.
Een zware T5 California mist naar mijn idee vooral de lage versnelling en is kwetsbaar aan de onderzijde.
Hoewel als mosterd na de maaltijd (je hebt immers al geïnvesteerd in luchtvering), had ik gekozen voor een Seikel onderstel, carterbescherming en een korte eerste versnelling.
Maar mbt je vraag over standkachel: op Duitse fora is hier wel wat over te vinden. De kurk methode wordt vaker toegepast en is goedkoop. Er zijn volgens mij ook duurdere oplossingen te koop. Ook zijn er sets te koop om ontluchting en luchtaanzuiging omhoog te brengen. Of kies voor een snorkel.
En als je toch bezig bent: investeer in goede profiel banden met een hoge slijtvastheid, eventueel aangevuld met twee reservewielen. En als je je auto mooi wilt houden: wrap de onderste helft.
Maar, IJsland is de moeite waard! Succes met de voorbereiding, Gertjan.
Re: waden en de standkachel
Dankjulliewel voor de tips en goede raad!
Een paar zaken gaan hier wat off topic, maar we willen er graag op reageren. Verderop hieronder.
Eerst even de on topic zaken:
Dan de meer off topic zaken (het wordt hiermee meer een 'IJsland-voorbereiding-topic' ):
Haldex
Onze Haldex-ervaring begon 2 jaar geleden, toen we deze bus kochten en als eerste eigenlijk met volledige bepakking en uitrusting ermee aan een off-road cursus deelnamen. Ons verslag daarvan hier op weetjewel en de beelden ervan zullen sommigen zich nog wel herinneren. Om een lang verhaal kort te maken: we waren daar met twee Haldex-auto's (een Volvo stationcar en wij) temidden van een veld van besnorkelde en laaggegierde Landrovers en dergelijke, en wij sloegen in dat veld tot onze verbazing (en eigenlijk ook die van de cursusleiding, ze hadden nog nooit een VW-bus gehad) bepaald geen slecht figuur. Sterker, bij diverse van de trials reden wij de Landrovers en anderen er met gemak uit, die nog op de modderhelling aan het pielen waren met lucht uit de banden laten, terwijl wij al boven stonden. Sindsdien hebben wij nu diverse reizen gemaakt waar we ook van de gebaande paden zijn afgegaan, en wij hebben het systeem eigenlijk behoorlijk leren vertrouwen en waarderen.
Een Cali wordt natuurlijk nooit een 4WD-trial beest, maar het is ook helemaal onze bedoeling niet om er 4WD-trials mee te gaan doen. Voor ons is de bus primair ons vervoer- en kampeermiddel op onze reizen. Maar...: wij willen ons bij onze reizen niet onnodig laten beperken door slechte wegen, gravel- of zandpistes, modder of sneeuw. En tot nu toe heeft het systeem ons bepaald niet teleurgesteld.
Een nadeel is natuurlijk wel dat het systeem zijn kracht en veelzijdigheid ontleent aan de software, en als die ermee ophoudt heb je ineens gewoon en 2WD voorwielaangedreven bus. Als dat je gebeurt op de Kazachse steppen of in de Tunesische woestijn kunnen ze dat daar niet maken, waar ze ouderwetse mechanische 4WD-systemen meestal nog wel snappen.
IJsland
En je hebt ook in het hoogland daar vele verschillende wegen en sporen. Er zijn de echte jeep tracks. Die gaan we natuurlijk niet met de bus proberen . Er zijn ook de doorgaande F-wegen door het binnenland, meest gravel pistes. Op dit moment denken wij vooral aan de twee grote doorgaande noord-zuid routes (F35/Kjölurweg, F26/Sprengisandurweg) en, afhankelijk van weer en omstandigheden, een paar van de zijwegen. Die doorgaande wegen zijn weer van een heel ander kaliber dan de jeep tracks, en ze worden (helaas, volgens sommigen) de laatste jaren ook steeds verder verbeterd. De F35 is inmiddels bijv. volledig voorzien van bruggen en duikers, er zit geen doorwading meer in. Op de F26 nog wel een paar. En op een paar van de zijwegen. Daar nemen wij dus onze maatregelen voor.
Luchtvering
Als het alleen om de off-road ervaring ging waren we wellicht ook wel de weg van een Seikel-onderstel gegaan. De carterbescherning gaat erop (zie hierboven), de verkorte eerste versnelling en de snorkel vinden we (na overleg met Seikel) voorlopig toch te duur en wat overdreven voor wat wij met onze bus de komende jaren nog verwachten te gaan doen.
Maar we gaan vol vertrouwen naar IJsland, en alle tips en raadgevingen blijven natuurlijk altijd welkom! Fantastisch, dit forum!
Een paar zaken gaan hier wat off topic, maar we willen er graag op reageren. Verderop hieronder.
Eerst even de on topic zaken:
Ik dacht dat daar ook al eerder gelezen te hebben, maar kan het niet meer vinden. Heb je evt. nog een link?GertjanvD schreef:Maar mbt je vraag over standkachel: op Duitse fora is hier wel wat over te vinden. De kurk methode wordt vaker toegepast en is goedkoop. Er zijn volgens mij ook duurdere oplossingen te koop.
Die verhogingssets komen er a.s. november op, en de AT-banden komend voorjaar. Daar is hier ook al een ander draadje overGertjanvD schreef:Ook zijn er sets te koop om ontluchting en luchtaanzuiging omhoog te brengen. Of kies voor een snorkel. En als je toch bezig bent: investeer in goede profiel banden met een hoge slijtvastheid, eventueel aangevuld met twee reservewielen.
Dan de meer off topic zaken (het wordt hiermee meer een 'IJsland-voorbereiding-topic' ):
Haldex
Het valt ons wel op dat hier en ook op andere fora regelmatig toch wel wat neerbuigend, lacherig, of zelfs ronduit negatief gesproken wordt over het Haldex-systeem. In onze ervaring toch wel onterecht: het systeem (zeker de huidige 4e generatie) is echt wel wat robuuster en tot meer in staat dan regelmatig lijkt te worden aangenomen.heemskerk schreef:De Transporter 4-motion is daarmee hoogstens een light versie van de echte (daartoe ontworpen) off-road voertuigen.
Onze Haldex-ervaring begon 2 jaar geleden, toen we deze bus kochten en als eerste eigenlijk met volledige bepakking en uitrusting ermee aan een off-road cursus deelnamen. Ons verslag daarvan hier op weetjewel en de beelden ervan zullen sommigen zich nog wel herinneren. Om een lang verhaal kort te maken: we waren daar met twee Haldex-auto's (een Volvo stationcar en wij) temidden van een veld van besnorkelde en laaggegierde Landrovers en dergelijke, en wij sloegen in dat veld tot onze verbazing (en eigenlijk ook die van de cursusleiding, ze hadden nog nooit een VW-bus gehad) bepaald geen slecht figuur. Sterker, bij diverse van de trials reden wij de Landrovers en anderen er met gemak uit, die nog op de modderhelling aan het pielen waren met lucht uit de banden laten, terwijl wij al boven stonden. Sindsdien hebben wij nu diverse reizen gemaakt waar we ook van de gebaande paden zijn afgegaan, en wij hebben het systeem eigenlijk behoorlijk leren vertrouwen en waarderen.
Een Cali wordt natuurlijk nooit een 4WD-trial beest, maar het is ook helemaal onze bedoeling niet om er 4WD-trials mee te gaan doen. Voor ons is de bus primair ons vervoer- en kampeermiddel op onze reizen. Maar...: wij willen ons bij onze reizen niet onnodig laten beperken door slechte wegen, gravel- of zandpistes, modder of sneeuw. En tot nu toe heeft het systeem ons bepaald niet teleurgesteld.
Een nadeel is natuurlijk wel dat het systeem zijn kracht en veelzijdigheid ontleent aan de software, en als die ermee ophoudt heb je ineens gewoon en 2WD voorwielaangedreven bus. Als dat je gebeurt op de Kazachse steppen of in de Tunesische woestijn kunnen ze dat daar niet maken, waar ze ouderwetse mechanische 4WD-systemen meestal nog wel snappen.
IJsland
heemskerk schreef:Naar mijn bescheiden mening is het net als een spatwater-bestendige lamp willen inzetten voor diepzeeduiken. Voor het nemen van een niet verharde weg is de 4-motion een prima uitrusting om te komen waar je wilt zijn. Daar houdt het ook wel op?
Bij 45cm waterdiepte heb je het waterpeil toch echt wel boven de dorpels? Zeker met een stuwgolf die nog wat hoger is aan de voorzijde? Ik denk aan (inderdaad) de standkachel, stekkerdoos trekhaak, koelerpakket (met ventilatoren) PDC-sensoren, etc. Allemaal wel spatwaterbestendig maar of het ook ontworpen is voor wat jij wilt? Ik weet het niet...
Wij zijn natuurlijk bepaald niet de eersten die met een 4Motion Cali in IJsland het hoogland in willen. Velen gingen ons al voor, daar zijn op internet vele fraaie reisverslagen en informatieve filmpjes van te vinden.GertjanvD schreef:In grote lijnen ben ik het met Heemskerk eens. Vele jaren geleden (rij inmiddels een T5 4motion, aangepast voor slechte wegen) zijn we met een Toyota Landcruiser dwars door IJsland gereden. En dan heb je niet alleen de vierwiel aandrijving nodig, maar ook de lage versnelling. Hierdoor kan je beheerst (bijvoorbeeld) rivier doorwadingen maken of extreem oneffen paden rijden (offroad rijden is sowieso verboden).
Een zware T5 California mist naar mijn idee vooral de lage versnelling en is kwetsbaar aan de onderzijde.
En je hebt ook in het hoogland daar vele verschillende wegen en sporen. Er zijn de echte jeep tracks. Die gaan we natuurlijk niet met de bus proberen . Er zijn ook de doorgaande F-wegen door het binnenland, meest gravel pistes. Op dit moment denken wij vooral aan de twee grote doorgaande noord-zuid routes (F35/Kjölurweg, F26/Sprengisandurweg) en, afhankelijk van weer en omstandigheden, een paar van de zijwegen. Die doorgaande wegen zijn weer van een heel ander kaliber dan de jeep tracks, en ze worden (helaas, volgens sommigen) de laatste jaren ook steeds verder verbeterd. De F35 is inmiddels bijv. volledig voorzien van bruggen en duikers, er zit geen doorwading meer in. Op de F26 nog wel een paar. En op een paar van de zijwegen. Daar nemen wij dus onze maatregelen voor.
Luchtvering
Wij hebben onze luchtvering niet aangeschaft specifiek voor off-road activiteiten, maar voor het comfort. Wij vinden het gewoon heerlijk rijden, hoe je hem ook belaadt, de bus ligt altijd recht en als een huis, het is heel makkelijk om voor een garage de auto te kunnen laten zakken, of alleen de achterkant, om de fietsen erop te zetten of eraf te halen, of op de kampeerplek de bus automatisch waterpas te kunnen zetten. En, als het zo uitkomt, voor off-road omstandigheden de bus ook naar believen hoger te kunnen zetten!GertjanvD schreef:Hoewel als mosterd na de maaltijd (je hebt immers al geïnvesteerd in luchtvering), had ik gekozen voor een Seikel onderstel, carterbescherming en een korte eerste versnelling.
Als het alleen om de off-road ervaring ging waren we wellicht ook wel de weg van een Seikel-onderstel gegaan. De carterbescherning gaat erop (zie hierboven), de verkorte eerste versnelling en de snorkel vinden we (na overleg met Seikel) voorlopig toch te duur en wat overdreven voor wat wij met onze bus de komende jaren nog verwachten te gaan doen.
Maar we gaan vol vertrouwen naar IJsland, en alle tips en raadgevingen blijven natuurlijk altijd welkom! Fantastisch, dit forum!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: waden en de standkachel
Ik vind de 1e versnelling erg kort, moet dat nog korter? Echt kruipen gaat niet, maar snel is anders
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: waden en de standkachel
heemskerk schreef:De Transporter 4-motion is daarmee hoogstens een light versie van de echte (daartoe ontworpen) off-road voertuigen.
Het valt ons wel op dat hier en ook op andere fora regelmatig toch wel wat neerbuigend, lacherig, of zelfs ronduit negatief gesproken wordt over het Haldex-systeem. In onze ervaring toch wel onterecht: het systeem (zeker de huidige 4e generatie) is echt wel wat robuuster en tot meer in staat dan regelmatig lijkt te worden aangenomen.
Was zeker niet mijn intentie om er een denigrerende kwalificatie aan te geven..
Laatst gewijzigd door heemskerk op 01 okt 2015, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: waden en de standkachel
Ja, het kan zeker korter! Seikel levert een aanpassingsset voor onze T5 die de 1 en 2e versnelling 18% korter maken, de 3e t/m de 6e 10%, en de achteruit 17%. Dure grap: € 2.020,- ex BTW, inbouwen € 572 ex BTWOviivo schreef:Ik vind de 1e versnelling erg kort, moet dat nog korter? Echt kruipen gaat niet, maar snel is anders
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- zonweringen
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 22 nov 2013, 10:28
Re: waden en de standkachel
Opzoek naar aluvelgen, zomerbanden en bodembescherming, kwam ik bij http://www.terranger.de ombouwkits oa voor meer waaddiepte, kijk daar eens voor meer info.
http://www.terranger.de/epages/62914780 ... andheizung
S6!
http://www.terranger.de/epages/62914780 ... andheizung
S6!
Re: waden en de standkachel
Ja, goeie vondst! Wij waren daar eerder ook al eens op gestuit, maar konden het laatst niet meer terugvinden. Geen goedkope oplossingen....zonweringen schreef:Opzoek naar aluvelgen, zomerbanden en bodembescherming, kwam ik bij http://www.terranger.de ombouwkits oa voor meer waaddiepte, kijk daar eens voor meer info.
http://www.terranger.de/epages/62914780 ... andheizung
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- zonweringen
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 22 nov 2013, 10:28
Re: waden en de standkachel
´Naast Seikel heb ik deze ook site ook nog gevonden met zoektocht naar bodembescherming: http://www.relleumdesign.de/html/vw_bus_t5.html. Verder leveren ze ook nog mooie producten zoals de Uniko Faltrampe.
Offtopic maar:
Wij hebben de offroad cursus ook gedaan in Oss bij 4WDtravel met dezelfde ervaring (en dank je voor het topic hierover), iedereen dacht dat het “busje” nergens omhoog zou komen in de modder en met de regen, de 4motion heeft ons niet in de steek gelaten. Het doel was om de grenzen van de 4motion op te zoeken (op het “SUV” parcours), helaas zijn wij nergens vast te komen zitten, en inderdaad het is geen offroad/4x4 jeep met lage versnelling. Met de bus gaan we nu met meer vertrouwen van het asfalt af (Corsica, Franse en Italiaanse Alpen). De 4WD cursus is gedaan met Goodyear Cargo Vector2, bandenmaat 215/60/17 met 30.000km op de teller, het is een 4 seizoensband en heeft ons offroad verbaasd over grip in de diepe blubber, band valt alleen erg tegen in de winter op sneeuw/ijs.
Offtopic maar:
Wij hebben de offroad cursus ook gedaan in Oss bij 4WDtravel met dezelfde ervaring (en dank je voor het topic hierover), iedereen dacht dat het “busje” nergens omhoog zou komen in de modder en met de regen, de 4motion heeft ons niet in de steek gelaten. Het doel was om de grenzen van de 4motion op te zoeken (op het “SUV” parcours), helaas zijn wij nergens vast te komen zitten, en inderdaad het is geen offroad/4x4 jeep met lage versnelling. Met de bus gaan we nu met meer vertrouwen van het asfalt af (Corsica, Franse en Italiaanse Alpen). De 4WD cursus is gedaan met Goodyear Cargo Vector2, bandenmaat 215/60/17 met 30.000km op de teller, het is een 4 seizoensband en heeft ons offroad verbaasd over grip in de diepe blubber, band valt alleen erg tegen in de winter op sneeuw/ijs.
- Multivan Generation
- Berichten: 33931
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: waden en de standkachel
Off-topic,
maar hoe geraak je op Ijsland, welke boot, en wat kost die overtocht in retourtje?
maar hoe geraak je op Ijsland, welke boot, en wat kost die overtocht in retourtje?
Re: waden en de standkachel
Er zijn 3 manieren:Multivan Generation schreef:Off-topic,
maar hoe geraak je op Ijsland, welke boot, en wat kost die overtocht in retourtje?
Met je eigen auto met de pont (Smyrillijn), vanaf Hirtshals in Denemarken via de Faeröer.
Je eigen auto verschepen vanaf Rotterdam, en er zelf achteraan vliegen.
Vliegen en ter plaatse een (4WD) camperbus huren (meest L200's).
Alledrie de opties kosten ongeveer even veel: retour voor twee personen en een busje zo'n €2500 in het voor- of naseizoen.
Meer details o.a. te vinden op http://www.ijslandspecialist.nl (er zijn ook anderen)
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel