Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Privé & werk bus
Privé & werk bus
Misschien niet zo'n omvangrijk project als de camper ombouw projecten die ik hier voorbij zie komen, maar toch een leuk opknap projectje!
Het doel: een nette bus om privé en zakelijk mee te rijden!
(en vanwege de leeftijd 15 jaar of ouder kan dit bijtelling vriendelijk)
Zo kocht ik de bus:
Ritje naar huis was meteen genieten! Wat rijdt zo'n ding zeg! Trekt als een beer!
(2,5 TDI 102 pk uit 1999)
beetje schade rondom, maar geen rotte bak...
Wel mocht ik meteen aan de bak want de motor wilde geregeld niet aanslaan.
Startmotor ging prima rond, maar niet lopen.
Dit forum had ik inmiddels ontdekt en wat vond ik daar: heel veel drama verhalen over relais 109.
Natuurlijk had ik de beruchte zwarte variant
Eerst even de zwarte opgefrist om weer te kunnen rijden (hielp al meteen!!) en ook meteen de grijze besteld!
Sinds dien start de bus altijd direct!!
Vertrouwen in dit forum kreeg meteen een boost!!
Nu beginnen met opknappen!
De eerste klus! Heel veel schoonmaken! (mini me van 3 jaar achterin)
Tweede grotere klus:
Andere cabine inbouwen, aangezien ik er 3-punt gordels in wilde hebben!
Strippen:
Passen:
Opbouwen:
Humor in de parkeergarage tussendoor: (soort zoekt soort)
Op marktplaats vond ik een nette voorste rij stoelen, hier heb ik het bankje er net in gezet:
De bijrijdersstoel bewaar ik, voor vakanties of zo, de oude bestuurdersstoel met brandgaatjes is inmiddels al weer verkocht.
Omdat de laadruimte gestript moest worden om de cabine er uit te kunnen krijgen, deze ook maar meteen aangepakt!
Alles tegen roest behandeld, wielkassen gespoten, instap gespoten, brede kunststof slijtstrook gescoord:
Bakken om de wielkassen getimmerd! Hier druk in de weer:
Het besluit was ook al genomen om de bus te laten spuiten, maar de velgen durfde ik zelf wel aan:
De originele velgen met die grappige zwarte dopjes in het midden, vind ik veeel mooier dat die lelijke wieldoppen die er helemaal niet bij passen:
Nog een beetje de spuitnevel van de band af poetsen en monteren maar!
Het echte spuitwerk van de dorpels, spatbordranden, achterklep, motorkap, wat roest en wat kleine dingetjes rondom heb ik aan een professional over gelaten. Hier heb ik hem net terug:
De zelf gespoten velgjes met winterbanden er op gezet!
Wordt al wat zo toch?
Lekker no nonsense! Precies zoals ik het graag heb!
En vandaag heb ik de reclame van mijn bedrijf er op laten zetten:
Morgen ga ik weer verder klussen!
De laadruimte ga ik voorzien van vloerbedekking.
Voor de rest gaat het volgende nog gebeuren:
- Bumper achter vervangen, inclusief de binnen balk (is nog leverbaar)
- Distributie laten vervangen
- Motor verder opfrissen (EGR verhaal waar ik hier veel over lees)
- Misschien chippen? (ik zoek niet naar meer vermogen, liefst een nog soepelere motor en laag verbruik als dat nog beter kan dan het al is)
- Koppeling op den duur (kan nog wel even)
- Goed poetsen!
- Side bars monteren (al op marktplaats gescoord)
- Remmer nakijken (er bonkt er een als ik achteruit rem, wie dit herkent mag het zeggen, graag zelfs! Misschien kan ik dit zelf?)
- Verweerde emblemen mat zwart spuiten
- Verweerde handgrepen binnen spuiten
- Speakers achter aansluiten
Nog even wat te doen dus, maar het voelt echt als hobby dit
Het doel: een nette bus om privé en zakelijk mee te rijden!
(en vanwege de leeftijd 15 jaar of ouder kan dit bijtelling vriendelijk)
Zo kocht ik de bus:
Ritje naar huis was meteen genieten! Wat rijdt zo'n ding zeg! Trekt als een beer!
(2,5 TDI 102 pk uit 1999)
beetje schade rondom, maar geen rotte bak...
Wel mocht ik meteen aan de bak want de motor wilde geregeld niet aanslaan.
Startmotor ging prima rond, maar niet lopen.
Dit forum had ik inmiddels ontdekt en wat vond ik daar: heel veel drama verhalen over relais 109.
Natuurlijk had ik de beruchte zwarte variant
Eerst even de zwarte opgefrist om weer te kunnen rijden (hielp al meteen!!) en ook meteen de grijze besteld!
Sinds dien start de bus altijd direct!!
Vertrouwen in dit forum kreeg meteen een boost!!
Nu beginnen met opknappen!
De eerste klus! Heel veel schoonmaken! (mini me van 3 jaar achterin)
Tweede grotere klus:
Andere cabine inbouwen, aangezien ik er 3-punt gordels in wilde hebben!
Strippen:
Passen:
Opbouwen:
Humor in de parkeergarage tussendoor: (soort zoekt soort)
Op marktplaats vond ik een nette voorste rij stoelen, hier heb ik het bankje er net in gezet:
De bijrijdersstoel bewaar ik, voor vakanties of zo, de oude bestuurdersstoel met brandgaatjes is inmiddels al weer verkocht.
Omdat de laadruimte gestript moest worden om de cabine er uit te kunnen krijgen, deze ook maar meteen aangepakt!
Alles tegen roest behandeld, wielkassen gespoten, instap gespoten, brede kunststof slijtstrook gescoord:
Bakken om de wielkassen getimmerd! Hier druk in de weer:
Het besluit was ook al genomen om de bus te laten spuiten, maar de velgen durfde ik zelf wel aan:
De originele velgen met die grappige zwarte dopjes in het midden, vind ik veeel mooier dat die lelijke wieldoppen die er helemaal niet bij passen:
Nog een beetje de spuitnevel van de band af poetsen en monteren maar!
Het echte spuitwerk van de dorpels, spatbordranden, achterklep, motorkap, wat roest en wat kleine dingetjes rondom heb ik aan een professional over gelaten. Hier heb ik hem net terug:
De zelf gespoten velgjes met winterbanden er op gezet!
Wordt al wat zo toch?
Lekker no nonsense! Precies zoals ik het graag heb!
En vandaag heb ik de reclame van mijn bedrijf er op laten zetten:
Morgen ga ik weer verder klussen!
De laadruimte ga ik voorzien van vloerbedekking.
Voor de rest gaat het volgende nog gebeuren:
- Bumper achter vervangen, inclusief de binnen balk (is nog leverbaar)
- Distributie laten vervangen
- Motor verder opfrissen (EGR verhaal waar ik hier veel over lees)
- Misschien chippen? (ik zoek niet naar meer vermogen, liefst een nog soepelere motor en laag verbruik als dat nog beter kan dan het al is)
- Koppeling op den duur (kan nog wel even)
- Goed poetsen!
- Side bars monteren (al op marktplaats gescoord)
- Remmer nakijken (er bonkt er een als ik achteruit rem, wie dit herkent mag het zeggen, graag zelfs! Misschien kan ik dit zelf?)
- Verweerde emblemen mat zwart spuiten
- Verweerde handgrepen binnen spuiten
- Speakers achter aansluiten
Nog even wat te doen dus, maar het voelt echt als hobby dit
Laatst gewijzigd door Coos op 10 nov 2015, 21:32, 8 keer totaal gewijzigd.
2.5 TDI ACV wit DC LWB 1999
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
Re: Privé & werk bus
Mooie bus Coos.
Wat zijn de plannen wat je wilt aanpakken?
Veel rij plezier ervan :)
Wat zijn de plannen wat je wilt aanpakken?
Veel rij plezier ervan :)
Re: Privé & werk bus
Zie de update hier boven!
2.5 TDI ACV wit DC LWB 1999
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
Re: Privé & werk bus
Ziet er geweldig uit Coos ook die bestickering van je shop stoer gedaan
Ben benieuwd naar wat er nog komen gaat
Ben benieuwd naar wat er nog komen gaat
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4458
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Privé & werk bus
Hoi Coos,
Je bent goed bezig
Ziet er echt goed uit.
Je bent goed bezig
Ziet er echt goed uit.
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Re: Privé & werk bus
Coos,ik zou de binnengrepen gewoon nieuw halen..kosten samen minder dan de 2 spuitbussen die je nodig hebt...(kunststofprimer en de kleur)
En ik zou ook zeker de onderrails van de schuifdeur even bekijken.
grt.Harry
En ik zou ook zeker de onderrails van de schuifdeur even bekijken.
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Privé & werk bus
Ok goede tip ik ga ff langs de dealer voor handgrepen!
De onderrails: je doelt op veel troep daar denk ik?
Ik heb daar ongeveer drie emmers sop aan besteed laatst
Vandaag een mooi eind gekomen met het bekleden van de laadruimte! Zal binnenkort weer even een foto update plaatsen!
De onderrails: je doelt op veel troep daar denk ik?
Ik heb daar ongeveer drie emmers sop aan besteed laatst
Vandaag een mooi eind gekomen met het bekleden van de laadruimte! Zal binnenkort weer even een foto update plaatsen!
2.5 TDI ACV wit DC LWB 1999
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
Re: Privé & werk bus
Het heeft even geduurd, erg druk geweest met de verhuizing van mijn zaak...
Maar weer wat stappen gemaakt, tijd voor een update dacht ik:
De laadruimte was ik gebleven:
Bakken met klepjes gemaakt om de wielkassen en daarna bekleden:
Net niet genoeg stof, dus later het restje nog even afmaken
Maar al best tevreden!
Even een echt goede foto van het spuitwerk en reclame bij daglicht:
Bus ook al even als camper gebruikt!
Even een nachtje op de zaak geslapen, alarm was al verhuisd, magazijn vol onderdelen (boven) nog niet
Busje heeft ook goed dienst gedaan bij de verhuizing, hier helemaal vol met brommer uilaten
Als er gehakt wordt vallen er ook spaanders helaas!
Een van de bestuurders tijdens de verhuizing was geen busje gewend
Kostte mij een linker spiegel en lichte lak schade
Spiegel snel vervangen uiteraard, zonder rijden is echt niet te doen...
Ook al een hoop onzichtbare dingen uitgevoerd!
- Luidsprekers voorin vervangen, achterin geplaatst en aangesloten
- distributie, waterpomp, multieriem, keerringen, oliepomppakking, e.d. vervangen
- bumper balk en bumper zelf vervangen
- alle remmen rondom vervangen
Nog een paar dingen op het verlanglijstje, maar hij wordt al aanzienlijk korter!'
- sidebars plaatsen
- koppeling aanpakken
- EGR schoonmaken en misschien chippen
- bumpers netjes zwart maken
- rondom lak goed poetsen
- zomer velgen laten poedercoaten
- rondom wat kleine puntjes op de I (deurpanelen, handgrepen, emblemen, gordel kapje rechts achterin, ....)
Inmiddels al weer 6000 km gereden sinds de aankoop! Gaat rap, verslavend rijden zo'n bus
Maar weer wat stappen gemaakt, tijd voor een update dacht ik:
De laadruimte was ik gebleven:
Bakken met klepjes gemaakt om de wielkassen en daarna bekleden:
Net niet genoeg stof, dus later het restje nog even afmaken
Maar al best tevreden!
Even een echt goede foto van het spuitwerk en reclame bij daglicht:
Bus ook al even als camper gebruikt!
Even een nachtje op de zaak geslapen, alarm was al verhuisd, magazijn vol onderdelen (boven) nog niet
Busje heeft ook goed dienst gedaan bij de verhuizing, hier helemaal vol met brommer uilaten
Als er gehakt wordt vallen er ook spaanders helaas!
Een van de bestuurders tijdens de verhuizing was geen busje gewend
Kostte mij een linker spiegel en lichte lak schade
Spiegel snel vervangen uiteraard, zonder rijden is echt niet te doen...
Ook al een hoop onzichtbare dingen uitgevoerd!
- Luidsprekers voorin vervangen, achterin geplaatst en aangesloten
- distributie, waterpomp, multieriem, keerringen, oliepomppakking, e.d. vervangen
- bumper balk en bumper zelf vervangen
- alle remmen rondom vervangen
Nog een paar dingen op het verlanglijstje, maar hij wordt al aanzienlijk korter!'
- sidebars plaatsen
- koppeling aanpakken
- EGR schoonmaken en misschien chippen
- bumpers netjes zwart maken
- rondom lak goed poetsen
- zomer velgen laten poedercoaten
- rondom wat kleine puntjes op de I (deurpanelen, handgrepen, emblemen, gordel kapje rechts achterin, ....)
Inmiddels al weer 6000 km gereden sinds de aankoop! Gaat rap, verslavend rijden zo'n bus
Laatst gewijzigd door Coos op 06 dec 2015, 20:51, 5 keer totaal gewijzigd.
2.5 TDI ACV wit DC LWB 1999
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
Re: Privé & werk bus
netjes zo! wat gebruik je voor stof op de zijkanten is dat gewoon vloerbedekking?
Re: Privé & werk bus
Ja, dat is heel simpel naaldvilt! Niet / lijm je zo vast op een houten ondergrond!
2.5 TDI ACV wit DC LWB 1999
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
Re: Privé & werk bus
naaldvilt? ken ik niet, ziet er mooi uit.
beetje betaalbaar?
beetje betaalbaar?
Re: Privé & werk bus
Naaldvilt is niet duur, en met een beetje geluk vind je een restandje, zo veel heb je niet nodig in verhouding met een kamer oid.
Het is voordelig en slijtvast...
Het is voordelig en slijtvast...
2.5 TDI ACV wit DC LWB 1999
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
Re: Privé & werk bus
Heb je helemaal gelijk in!
Ik was voornemens om hem lat om lat te betimmeren. Is alleen niet meer gelukt voor de verhuizing helaas...
Gelukkig is het wel heel gebleven!
Deze lading is niet gebruikelijk hoor, echt een verhuis uitschieter
Maar toch... betimmeren staat ook nog op het to do lijstje!
Ik was voornemens om hem lat om lat te betimmeren. Is alleen niet meer gelukt voor de verhuizing helaas...
Gelukkig is het wel heel gebleven!
Deze lading is niet gebruikelijk hoor, echt een verhuis uitschieter
Maar toch... betimmeren staat ook nog op het to do lijstje!
2.5 TDI ACV wit DC LWB 1999
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
Re: Privé & werk bus
voor het zwart 'maken' van je bumpers en spiegelkappen kan ik je Polytrol van Owatrol aanraden. Mijn bumpers waren wit uitgeslagen en nu al anderhalf jaar als nieuw. Kleine moeite. Groot plezier.
Re: Privé & werk bus
Kijk aan! Dank voor de tip!
Ik ga eens kijken waar ze dat verkopen!
Ik ga eens kijken waar ze dat verkopen!
2.5 TDI ACV wit DC LWB 1999
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur