Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor wil niet afslaan

vragen over de T4
Plaats reactie
Black Eagle
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2015, 02:20

motor wil niet afslaan

Bericht door Black Eagle »

Wanneer ik mijn motor t4 1.9tb bouwjaar 1997 wil stil leggen en de sleutel uit contact neem blijft deze draaien. enkel dan stil te leggen door hem in versnelling te plaatsen en zo te laten stoppen.

heeft dit niet altijd komt zo een 10 keer op 100 voor, starten is nooit een probleem.

iemand een idee wat het zou kunnen zijn en hoe dit op te lossen is zonder al te veel kosten.

in de garage zeggen ze dat de dieselpomp defect is? vind ik moeilijk om te geloven daar ik er nog dagelijks mee rijd zonder problemen te ondervinden

mvg David
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motor wil niet afslaan

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
eerste en goedkope optie is toch om het contact blokje te vervangen.
Tweede en duurdere optie is het magneetklep op de brandstofpomp wat defect kan zijn.

Voorbeeld:
Het gebeurd wel eens dat mensen een eigen startonderbreking maken door een draad van het magneet klep via een verborgen schakelaar laten lopen.
Zodat onverlaten de bus mogelijkerwijs niet kunnen starten, omdat ze deze schakelaar niet weten te zitten.
Alleen schakelen mensen deze bijvoorbeeld met 12V,
terwijl er bijvoorbeeld bij een TDI er door de motorcomputer geen 12V maar minder op dit ventiel gezet wordt. Magneetklep kan hierdoor overlijden, met jouw symptoom tot gevolg.

Wat je ook kunt proberen is om, als het gebeurd, je sleutel weer in het contact te steken en er wat mee te rommelen, dus links en rechts bewegen.
Mogelijk gaat hij dan wel uit..

Groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 dec 2015, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motor wil niet afslaan

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Hoi,
eerste en goedkope optie is toch om het contact blokje te vervangen.
Tweede en duurdere optie is het magneetklep op de brandstofpomp wat defect kan zijn.

Het gebeurd wel eens dat mensen een eigen startonderbreking maken door een draad van het magneet klep via een verborgen schakelaar laten lopen.
Zodat onverlaten de bus mogelijkerwijs niet kunnen starten, omdat ze deze schakelaar niet weten te zitten.
Alleen schakelen mensen deze bijvoorbeeld met 12V,
terwijl bij een TDI er door de motorcomputer geen 12V maar minder op dit ventiel gezet wordt. Magneetklep kan hierdoor overlijden, met jouw symptoom tot gevolg.


Wat je ook kunt proberen is om, als het gebeurd, je sleutel weer in het contact te steken en er wat mee te rommelen, dus links en rechts bewegen.
Mogelijk gaat hij dan wel uit..

Groeten Peter
Het gaat om een 1.9td , dus is er wel 12V nodig op de magneetklep :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Black Eagle
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2015, 02:20

Re: motor wil niet afslaan

Bericht door Black Eagle »

Multivan Generation schreef:Hoi,
eerste en goedkope optie is toch om het contact blokje te vervangen.
Tweede en duurdere optie is het magneetklep op de brandstofpomp wat defect kan zijn.

Voorbeeld:
Het gebeurd wel eens dat mensen een eigen startonderbreking maken door een draad van het magneet klep via een verborgen schakelaar laten lopen.
Zodat onverlaten de bus mogelijkerwijs niet kunnen starten, omdat ze deze schakelaar niet weten te zitten.
Alleen schakelen mensen deze bijvoorbeeld met 12V,
terwijl er bijvoorbeeld bij een TDI er door de motorcomputer geen 12V maar minder op dit ventiel gezet wordt. Magneetklep kan hierdoor overlijden, met jouw symptoom tot gevolg.

Wat je ook kunt proberen is om, als het gebeurd, je sleutel weer in het contact te steken en er wat mee te rommelen, dus links en rechts bewegen.
Mogelijk gaat hij dan wel uit..

Groeten Peter

Hallo Peter,

het eerste heb ik al geprobeerd, helaas is het probleem een tijdje weg geweest en nu terug, dus ik vrees dat dit niet de oplossing was.

de magneetklep waar je hiervan spreekt, zit die bevestigd op de dieselpomp bij een 1.9td van 1997? ( zelf ken ik er niet zo heel veel van, maar volgens mijn garagist is dat de transponder), hiervoor zou hij toch enkele dagen werk hebben.

mvg David
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3265
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: motor wil niet afslaan

Bericht door J vd Pal »

Hoi Black Eagle,

Klinkt als tijd om een nieuwe garage te zoeken die wel verstand heeft van T4 bussen. Ik weet niet waar je woont maar er zijn vast leden van het forum die je kunnen adviseren.

Succes

Jasper
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motor wil niet afslaan

Bericht door Pascal-141 »

Black Eagle schreef:

Hallo Peter,

het eerste heb ik al geprobeerd, helaas is het probleem een tijdje weg geweest en nu terug, dus ik vrees dat dit niet de oplossing was.

de magneetklep waar je hiervan spreekt, zit die bevestigd op de dieselpomp bij een 1.9td van 1997? ( zelf ken ik er niet zo heel veel van, maar volgens mijn garagist is dat de transponder), hiervoor zou hij toch enkele dagen werk hebben.

mvg David
Heeft niks met je transponder te maken hoor . Die verhinderd alleen het starten van de motor , die verhinderd niet het stilleggen . :lach

Het magneetventieltje in de inspuitpomp (om hem stil te leggen) is totaal iets anders dan de transponder. Magneetventieltje is gewoon een afsluiter .
Magneetventieltje kun je testen , door er 12V op te hangen , als je dan een tik hoort , dan werkt het ventieltje nog.

Als dat ventieltje de oorzaak is , dan ben je goedkoop uit , want dat kost amper 20-25eur .

voorbeeld : http://www.ebay.de/itm/VW-Bus-T2-T3-T4- ... SwY45UUNM8
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie