Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
Iedereen heeft er weleens last van. Een voorruit vol met condens aan de binnenzijde. Alleen bij mij is het rechtergedeelte van de voorruit al helder, terwijl het linkergedeelte nog beslagen is. Dus passagier heeft eerder zicht dan de bestuurder
Zie ook de foto's hieronder.
Is dit een typisch VW t4 kwaal?
Of gaat er ergens een klep niet goed open?
Kortom wat kan ik aanpassen? Waar moet ik gaan kijken?
BVD Jan Groenling
Zie ook de foto's hieronder.
Is dit een typisch VW t4 kwaal?
Of gaat er ergens een klep niet goed open?
Kortom wat kan ik aanpassen? Waar moet ik gaan kijken?
BVD Jan Groenling
VW T4 2.5 ACV 102pk modeljaar 1998
Re: Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
een oude auto is gevoelig voor binnen-vocht. Beste remedie is ventilatie. Altijd de ramen een kiertje open laten staan......
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
Ik heb dat ook wel een beetje ja aan de linkerkant, best irritant
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
Bij mij ook, komt door de plaats van de ventilator, die zit rechts dus krijgt rechts altijd iets meer lucht.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
Voor vocht in d auto heb ik nog een tip,
haal ergens in de dierenwinkel een zak kattenbakvulling.
Niet die stoffige, maar de kristal-versie, dat is silica.
Neem ergens wat ouwe zokken en vul die met de silica, knoop de sok dicht en leg er een paar in de bus.
Ik heb er 2 in de bak en 1 op het dashboard.
Na een paar dagen is bijna alle vocht uit de wagen en beslaan de ramen een heel pak minder snel!
haal ergens in de dierenwinkel een zak kattenbakvulling.
Niet die stoffige, maar de kristal-versie, dat is silica.
Neem ergens wat ouwe zokken en vul die met de silica, knoop de sok dicht en leg er een paar in de bus.
Ik heb er 2 in de bak en 1 op het dashboard.
Na een paar dagen is bijna alle vocht uit de wagen en beslaan de ramen een heel pak minder snel!
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Re: Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
Ik dacht dat het kwam omdat me tomtom links in de hoek ziet. Dat daardoor de lucht wat minder circuleerde. Maar meer die hetzelfde hebben dus.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Re: Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
Hallo,
Tja, ik zie dat het waarschijnlijk een VW 'kwaaltje' is. Airco heb ik aan boord, en die gebruik ik dan ook.
Momenteel heb ik de dashboard toch open liggen, en zal een kijken of ik bij de ventilatie kan komen.
Enne er liggen geen obstakels aan de linkerkant. Wel plaats ik weleens iets aan de rechterkant, zodat de uitvoer links wat krachtiger wordt. Maar of dit echt hielp.....
Wordt vervolgd...
Tja, ik zie dat het waarschijnlijk een VW 'kwaaltje' is. Airco heb ik aan boord, en die gebruik ik dan ook.
Momenteel heb ik de dashboard toch open liggen, en zal een kijken of ik bij de ventilatie kan komen.
Enne er liggen geen obstakels aan de linkerkant. Wel plaats ik weleens iets aan de rechterkant, zodat de uitvoer links wat krachtiger wordt. Maar of dit echt hielp.....
Wordt vervolgd...
VW T4 2.5 ACV 102pk modeljaar 1998
- arjanzevenaar
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
ik heb dezelfde kwaal en heb ook een ACV uit 1998. Of het daar aan ligt misschien. Maar bij mij wordt links dus ook minder goed ontwasemt, en ja erg irritant!!
Re: Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
Ik heb dat ook (AXG), maar mijn voorruitbevestiging is lek. Wordt donderdag opnieuw gekit.
Niek.
Niek.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Re: Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
Sowieso is de ontwaseming bij een erg vochtige ruit een punt bij T4 is mijn ervaring, ook mét klimatronic. Zeker bij weer als nu, vochtig en kil, duurt het gewoon lang voordat de boel rijveilig ontwasemd is.
Bij koude start op de hoogste ventilatorstand ontwasemen op hoogste warmtestand, is in mijn ogen ook niet altijd de juiste oplossing. Je koelt dan de kachelradiateur op z'n hardst met koude buitenlucht waardoor het langer duurt voordat de inkomende lucht voldoende warmte op kan nemen. Matig ventileren vergt geduld maar verkort de tijd die nodig is om de kachelradiateur op temperatuur te laten komen en zal eerder resulteren in een schone ruit.
Bij koude start op de hoogste ventilatorstand ontwasemen op hoogste warmtestand, is in mijn ogen ook niet altijd de juiste oplossing. Je koelt dan de kachelradiateur op z'n hardst met koude buitenlucht waardoor het langer duurt voordat de inkomende lucht voldoende warmte op kan nemen. Matig ventileren vergt geduld maar verkort de tijd die nodig is om de kachelradiateur op temperatuur te laten komen en zal eerder resulteren in een schone ruit.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
Interieur volume zal veel uitmaken,
een enkele cabine zal veel sneller ontwasemd moeten zijn als een grote lange caravelle.
Met deze temperaturen heb je veel vocht in de lucht,
dus voor de winter een nieuw interieur filter is geen overbodige luxe.
Want met een nieuw interieur filter heb je maximale flow.
De inkoopactie van een paar maanden geleden met een actieve koolstof filter was een mooie actie,
maar de flow van die filters, dus de doorlaat is veel minder.
Correcte werking van airco en een service daarvan kan ook bijdragen aan snellere ontwaseming.
En voor de gelukkigen onder ons, lekker de standkachel een half uurtje draaien, werkt ook prima, en geeft in dit geval ook meer verkeersveiligheid. Het raam een klein stukje open/op een kiertje bij wegrijden kan wellicht ook helpen?
Ik zal er eens op letten of ik ook een ongelijke verdeling van de luchtstroom heb.
Heb nog een kachelunit op zolder liggen om eens te kijken.
Misschien raar, maar ik ga er wel even van uit, dat jullie de kachelleidingen eens goed op de kachelunit hebben aangedrukt om te zien of het daarmee beter is/wordt
Kachelweerstanden zijn bij iedereen nog in orde, en de interieur ventilatoren draaien ook volle bak en volle flow?
groetjes Peter
een enkele cabine zal veel sneller ontwasemd moeten zijn als een grote lange caravelle.
Met deze temperaturen heb je veel vocht in de lucht,
dus voor de winter een nieuw interieur filter is geen overbodige luxe.
Want met een nieuw interieur filter heb je maximale flow.
De inkoopactie van een paar maanden geleden met een actieve koolstof filter was een mooie actie,
maar de flow van die filters, dus de doorlaat is veel minder.
Correcte werking van airco en een service daarvan kan ook bijdragen aan snellere ontwaseming.
En voor de gelukkigen onder ons, lekker de standkachel een half uurtje draaien, werkt ook prima, en geeft in dit geval ook meer verkeersveiligheid. Het raam een klein stukje open/op een kiertje bij wegrijden kan wellicht ook helpen?
Ik zal er eens op letten of ik ook een ongelijke verdeling van de luchtstroom heb.
Heb nog een kachelunit op zolder liggen om eens te kijken.
Misschien raar, maar ik ga er wel even van uit, dat jullie de kachelleidingen eens goed op de kachelunit hebben aangedrukt om te zien of het daarmee beter is/wordt
Kachelweerstanden zijn bij iedereen nog in orde, en de interieur ventilatoren draaien ook volle bak en volle flow?
groetjes Peter
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
Net nog iets bij een heel andere auto meegemaakt/gezien.
Ik krijg een leenauto mee, helemaal koud.
Ook aan de linkerzijde wat trager met ontwasemen.
Enige overeenkomst is dat de bestuurder altijd links zit en uitademt dus vocht naar binnen brengt.
Dus wellicht heeft dat er mee te maken?
Ook alle roosters dicht zetten, dus ook die lastig bereikbare (vanaf de bestuurdersstoel) van de bijrijder,
en alles op de voorruit sturen, maar ik vermoed dat jullie dat doen?
Tevens kan de kachelbediening met de draaiknoppen wat minder worden, ik bedoel, het is allemaal minimaal 13 jaar oud, dus je hebt kans dat het niet helemaal zo werkt/afsluit, als toen de auto de fabriek verliet.
Ik krijg een leenauto mee, helemaal koud.
Ook aan de linkerzijde wat trager met ontwasemen.
Enige overeenkomst is dat de bestuurder altijd links zit en uitademt dus vocht naar binnen brengt.
Dus wellicht heeft dat er mee te maken?
Ook alle roosters dicht zetten, dus ook die lastig bereikbare (vanaf de bestuurdersstoel) van de bijrijder,
en alles op de voorruit sturen, maar ik vermoed dat jullie dat doen?
Tevens kan de kachelbediening met de draaiknoppen wat minder worden, ik bedoel, het is allemaal minimaal 13 jaar oud, dus je hebt kans dat het niet helemaal zo werkt/afsluit, als toen de auto de fabriek verliet.
Re: Ventilatie voorruit links en rechts ONGELIJK
Ik kom net terug van Autotaalglas Gouda -wat een fijn bedrijf is dat! - en die hebben mijn voorruit los gehaald, opnieuw gekit, de sponning roestvrij gemaakt en de ook nog eens prachtig schoongemaakte ruit weer teruggeplaatst. Het hele kitpakket van voor deze operatie bleek nauwelijks aan het glas gehecht te zijn, de ruit was er ook met vrijwel geen moeite uit te halen. Hët enige voordeel daarvan is dat hij er heel uit komt. Ik ben heel benieuwd of deze operatie ook tot een minder beslagen voorruit gaat leiden, want de inname van koude vochtige lucht is hiermee wel tot stilstand gebracht en hij is ook nog eens merkbaar stiller. Hieronder wat foto's van de operatie.
De roest die tevoorschijn kwam: De kitrand, die niet echt gehecht had Op de zorgvuldig voorbereide ruit nauwkeurig kitspuiten Het eindresultaat: een lekvrije en goed vastzittende ruit
De roest die tevoorschijn kwam: De kitrand, die niet echt gehecht had Op de zorgvuldig voorbereide ruit nauwkeurig kitspuiten Het eindresultaat: een lekvrije en goed vastzittende ruit
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California