Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe snel dient het wesfalia koelkastje te koelen

vragen over de T4
Plaats reactie
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Hoe snel dient het wesfalia koelkastje te koelen

Bericht door jpgvisser »

Ik heb totaal geen ervaring met compressorkoelkastjes, ik heb dan ook geen idee of de mijne het goed doet of niet.

Vandaag de koelkast aangezet op 0 graden, temp metertje erin. Ik zie ijs verschijnen op de leiding welke naar het vlakke koelplaatje in de box gaat. Na ongeveer een 45 minuten geeft hij 3 graden aan. Ik dacht dat compressor koelkasten veel sneller waren.

Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt.

Jeroen
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Hoe snel dient het wesfalia koelkastje te koelen

Bericht door jpgvisser »

Kleine aanvulling op mn postje.

Camper staat nu ongeveer een uur aan de walstroom. Voltmeter geeft 13,7 aan.

Koeling op -5 gezet maar is na ongeveer een uur nog 10 graden. Zelfde als buiten dus.... Jammer

Ventilatie aan de onderzijde voel ik wel een beetje blazen en hoor hem zoemen.

Het kleine pijpje welke naar het vlakke koelelement gaat is wel voorzien een laagje ijs


-edit (om forum vervuiling te voorkomen). Net de walstroom losgemaakt en zag dat de accu's niet echt opgeladen hebben. ( 1 streepje vd tien na vier uur laden). Kan het functioneren vd koeling hier iets mee te maken hebben? Misschien defecte accu's of oplader?
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Hoe snel dient het wesfalia koelkastje te koelen

Bericht door jpgvisser »

Lol, ik vul zelf mn topic aan.

Ik heb van orgen richting mn werk de koelbox aangezet, half uurtje rijden ongeveer. Dit keer zo'n remp spotmeter meegenomen.

Temp van de koelplaats (daar waar een aansluiting zit) -4. Onderin geen koeling.

Ik hoor graag als iemand een idee heeft waar ik moet zoeken.

Gr Jeroen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoe snel dient het wesfalia koelkastje te koelen

Bericht door Pascal-141 »

Als ik op weekend ga met de Westfalia , dan zet ik de koelkast s'avonds daags voor ik vertrek de koelkast aan . Dan is die tegen s'morgens volledig koud als ik vertrek .
Hoe snel het geheel koud is weet ik dus niet exact , maar als ik de koelkast aanzet , en ik ga bvb een uurtje later de koelkast ook opvullen , dan voelen de wanden al goed koud aan .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Hoe snel dient het wesfalia koelkastje te koelen

Bericht door jpgvisser »

Bedankt voor je reactie pascal. Kijk dat is hier dus niet he geval. Nu nog uitvogelen waar dit aan kan liggen. Vandaag de plaat voor de koelkast maar eens weghalen om te zien hoe het eea euit ziet.

Als iemand nog tips en tricks heeft om een koelkast door te meten hoor ik dit graag.

Thanks.

Jeroen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe snel dient het wesfalia koelkastje te koelen

Bericht door Multivan Generation »

jpgvisser schreef: Nu nog uitvogelen waar dit aan kan liggen. Vandaag de plaat voor de koelkast maar eens weghalen om te zien hoe het eea euit ziet.
Als iemand nog tips en tricks heeft om een koelkast door te meten hoor ik dit graag.
Thanks.
Jeroen
Ja gebruik de zoekfunctie even...

En laat je omvormer en koelkast aansturing ook even technisch nakijken door HenkK van hier op het forum..
Je zult echt niet de eerste zijn waarbij tijdens de vakantie de koelkast aansturing kapot gaat.
En nu heb je er nog de tijd voor, het is immers nog niet echt seizoen.
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Hoe snel dient het wesfalia koelkastje te koelen

Bericht door jpgvisser »

Bedankt.

Ik zag de naam van Henk al een paar keer voorbij komen dus als er iets is met het regelkastje gaat sws daarnaar toe.

Ik heb net even het paneel voor de koelkast verwijderd evenals de metalen plaat waarachter de elektronica zit.

Als ik de box aanzet begint de ventilator netjes te snorren en hoor ik geen problemen als welke ik hier op het forum vaak voorbij zie komen. Afslaan piepje oppakken etc. Etc.

Als ik een diagnose doe met het regelkastje voor in de auto lees ik af dat de koelbox 4.5a gebruikt. Ik begin het idee te krijgen dat het niet iets elektronisch is. Temp sensor is ook ok, geeft de waarde aan welke ik ook aflees op een losee thermometer.

Enige wat ik niet hoor is de compressor.... Hoort deze ook geluid te maken? Hij koelt wel iets maar heel summier dus ben ervan uitgegaan dat de compressor of werkt of niet. Of te weinig koelvloeistof... Maar ja even bijvullen is er niet meer bij lees ik.

We zoeken lekker verder.

Groet Jeroen

-edit: compressor werkt ook, trilt en is een beetje lauwig. Ook ijsvorming op de leiding welke de box ingaat. Hier mist wel wat isolatie.

Lastig ik heb liever dat iets gewoon werkt of niet werkt... Maakt het zoeken een stukje makkelijker
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe snel dient het wesfalia koelkastje te koelen

Bericht door Multivan Generation »

Wellicht verwacht je te veel of ben je te ongeduldig.
Het is een oud ontwerp.
De temperatuurs indicatie op de knop hoeft niets te betekenen,
het gaat om de temperatuur in de box.
Zet je bus eens een weekend aangesloten op 230V dan kun je ook meteen zien of die acculader het nog beter doet.
Een paar uurtjes is daarvoor echt te weinig.

Het voordeel van een compressor koelkast is, dat hij relatief weinig stroom verbruikt dus zuinig is, en stil.
In de bus werkt die op 12 V boordnet en dus niet op 230V. Zorg eerst dat je accu's goed opgeladen zijn,
Dat kan wel ruim een weekend duren als het je eerste keer wordt, en dan weet je in ieder geval of het geen spanningsdip van de huishoud accu's is.

Heb je enige indicatie hoe oud je huishoud accu's zijn?
Maak de aanstuur elektronica van de koelbox een goed stofvrij en schoon, en doe hetzelfde voor de omvormer/acculader (niet op 230V aangesloten dan!).
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Hoe snel dient het wesfalia koelkastje te koelen

Bericht door Egbert&Manon »

Zet eens een flesje lauwwarm water erin. Kijk na een aantal uren hoe koud het is.
Een koelkast moet warmte uit producten halen.
IJsvorming zegt niet alles.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Hoe snel dient het wesfalia koelkastje te koelen

Bericht door jpgvisser »

Geduld is de truuk geweest.

Camper gister de hele dag aan de walstroom gehad et voilá.

Vd week even een buitenstopcontact maken zodat ik hem een paar dagen aan de stroom kan hangen.

Bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie