Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van 12 naar 220 volt

vragen over de T5
Plaats reactie
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Van 12 naar 220 volt

Bericht door Thé Vier »

Sorry maar ik kan niet meer terugvinden het onderwerp dat te maken had met de omvorming van 12 naar 220 volt in een California.
Wat ik me nog kan herinneren was, dat dat zou zorgen voor leeglopen accu. Kan iemand mij weer op weg helpen naar die informatie?
Bedankt.
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: Van 12 naar 220 volt

Bericht door Thé Vier »

Bij niemand een lichtje gaan branden?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van 12 naar 220 volt

Bericht door Mickel Moen »

Dat draadje heb ik niet voor je, maar op mijn blog vind je een en ander over omvormers en verbruik.

http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Van 12 naar 220 volt

Bericht door bvddobb »

Wat ik wel eens meen te hebben gelezen (kan het zo gauw ook niet meer vinden), is dat in de wandcontactdoos van de 220V die uit de omvormer komt een schakelaar zit. Als je er een stekker in doet, activeer je de omvormer. En die heeft, zolang er een stekker in zit, een bepaald 'sluipverbruik', zelfs als het apparaat dat erin zit zelf uitstaat. Dat kan je huishoudaccu langzaam leegtrekken.

Dus: stekker eruit halen als je hem niet gebruikt! Als de schakelaar kapot is, kan het misschien dan nog wel zijn dat het circuit 'aan' blijft staan en dus nog steeds langzaam je huishoudaccu leeg trekt met het 'sluipverbruik'.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Van 12 naar 220 volt

Bericht door ktmkrik »

bvddobb schreef:Wat ik wel eens meen te hebben gelezen (kan het zo gauw ook niet meer vinden), is dat in de wandcontactdoos van de 220V die uit de omvormer komt een schakelaar zit. Als je er een stekker in doet, activeer je de omvormer. En die heeft, zolang er een stekker in zit, een bepaald 'sluipverbruik', zelfs als het apparaat dat erin zit zelf uitstaat. Dat kan je huishoudaccu langzaam leegtrekken.

Dus: stekker eruit halen als je hem niet gebruikt! Als de schakelaar kapot is, kan het misschien dan nog wel zijn dat het circuit 'aan' blijft staan en dus nog steeds langzaam je huishoudaccu leeg trekt met het 'sluipverbruik'.
Of je koopt een omvormer met afstandbediening zodat je die op een eenvoudige manier uit kan schakelen zonder iedere keer de stekker te hoeven verwijderen.

afstandsbediening voor ES zuivere sinus omvormer 600W, 1000W, 1500W, 2000W en 3000W( geschikt voor ES serie )
Plug and play afstandsbediening met de volgende functies:
Aan/uit schakelaar, errormelding, hoogte van belasting en accuniveau.
De afstandsbediening wordt geleverd met 4meter snoer. Geschikt voor de ES serie vanaf 600Watt.
Bron: http://www.omvormer-omvormers.nl/conten ... ORMER.html
dip
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 sep 2015, 21:43

Re: Van 12 naar 220 volt

Bericht door dip »

Even een gerelateerde vraag, uit de boekjes haal ik dat de 12v -> 220v omvormer optioneel is in een T5 california. Als er een deksel daarvoor aanwezig is (bij de gordel, niet die van het keukenkastje) hoort er dan een contact achter te zitten? Of is er ook een kapje als de omvormer met contacdoos niet is geïnstalleerd?

Er komt namelijk een gapend gat te voorschijn als ik de deksel omhoog doe. Ik had ergens gelezen dat de contactdoos los kan laten en naar beneden valt achter de zijbekleding... Dus ja, heb ik een loos kapje of een gevallen contactdoos? "Even" de plaat weghalen schijnt wel wat werk te zijn (gordel los allemaal dingen opentrekken etc), dat doe ik liever niet voor niks.
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: Van 12 naar 220 volt

Bericht door ratlookcalifornia »

Heb zelf een Cali zonder die omvormer, maar wel met een 230 V wcd en een 12 Volt wcd (smalle pen) op het meubel. Deze 230 V komt dan direct van de buitenaansluiting , de 12 V van de extra accu`s.....Je ziet bij mij geen loos deksel...
dip
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 sep 2015, 21:43

Re: Van 12 naar 220 volt

Bericht door dip »

Dank je ratlook, dat betekend dat ik mijn stekker naar beneden zou zijn gevallen.

The vier: zocht je deze info? https://ajwr.home.xs4all.nl/Tips%20voor ... vormer.htm
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: Van 12 naar 220 volt

Bericht door Thé Vier »

Inderdaad die zocht ik. Bedankt Dip
Plaats reactie