Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geheime schakelaars

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 316
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Geheime schakelaars

Bericht door Deskman »

Ik heb in de 'bekleding' onder het stuur zowel rechts (naast de ventilatie) als links (naast de OBD-stekker) een schakelaar zitten waarvan ik niet kan achterhalen wat de bedoeling is. De vorige eigenaar weet van niks. De bus komt uit Duitsland dus de eerste eigenaar is niet eenvoudig te achterhalen. In de papieren (onderhoudspapieren en allemaal reparaties en later ingebouwde zaken) kan ik ook niks vinden. De schakelaars zijn heel netjes ingebouwd. Voordat ik nu de boel ga lostrekken om te zien welke draadjes er aan zitten: herkent iemand ze en weet iemand waar ze voor dienen.

Eerste gedachte was iets met extra licht (is er niet) of alarm (verandert niks) of startonderbreker (aan of uit lijkt niets uit te maken).

Afbeelding
Afbeelding
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Geheime schakelaars

Bericht door Pascal-141 »

Dat zijn geen originele schakelaars , die zijn bijgeplaatst door een van de vorige eigenaars .
Om te achterhalen wat de schakelaar bediend , best gewoon de bekabeling volgen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Geheime schakelaars

Bericht door ronald tdi »

Dit soort schakelaars zijn makkelijk los te halen.
Dan kijken of er spanning op staat en volgen waar (als die er aan zitten) de kabels heen gaan.
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: Geheime schakelaars

Bericht door fiddler »

Als het een tuimel schakelaar is misscien van een (ge-de-activeerd) extra startblokkeer of Anti Carjack syteeem?
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 316
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Geheime schakelaars

Bericht door Deskman »

fiddler schreef:Als het een tuimel schakelaar is misscien van een (ge-de-activeerd) extra startblokkeer of Anti Carjack syteeem?
Dat zou nog best eens kunnen. Ik heb nog geen tijd gehad om er echt onder te duiken. Maar er zit een aftermarket alarminstallatie is.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie