Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
- westfaliamultivan
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 12:48
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Beste weetjewellers,
Afgelopen zaterdag het blok gedemonteerd van de donor bus.
Gisteren bezig geweest met het reinigen van het blok om straks de riemen en wat keringen waterpomp etc etc te vervangen.
Trouwens wel een aardig stuk pijp nodig gehad om de krukas poelie los te krijgen .
Er komt ook direct een nieuwe luk koppelingset in met nieuw druklager en aan die zijde ook een nieuwe krukaskering.
Heeft iemand nog een EGR vervanger liggen toevallig? erdem?
En waar ik nu naar op zoek ben is een nieuwe motorsteun / pendelsteun welke aan de accu zijde in de motor ruimte geplaatst zit.
Ik ga proberen vanavond weer is wat fotos te plaatsen
Ik verwacht donderdag al me spullen thuis te hebben en komend weekend blok en versnellingsbak weer klaar te hebben voor montage in me campertje .
Fijne dag allemaal en hoor graag of iemand nog een goeie steun heeft liggen.
groeten,
Remko
Afgelopen zaterdag het blok gedemonteerd van de donor bus.
Gisteren bezig geweest met het reinigen van het blok om straks de riemen en wat keringen waterpomp etc etc te vervangen.
Trouwens wel een aardig stuk pijp nodig gehad om de krukas poelie los te krijgen .
Er komt ook direct een nieuwe luk koppelingset in met nieuw druklager en aan die zijde ook een nieuwe krukaskering.
Heeft iemand nog een EGR vervanger liggen toevallig? erdem?
En waar ik nu naar op zoek ben is een nieuwe motorsteun / pendelsteun welke aan de accu zijde in de motor ruimte geplaatst zit.
Ik ga proberen vanavond weer is wat fotos te plaatsen
Ik verwacht donderdag al me spullen thuis te hebben en komend weekend blok en versnellingsbak weer klaar te hebben voor montage in me campertje .
Fijne dag allemaal en hoor graag of iemand nog een goeie steun heeft liggen.
groeten,
Remko
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Zie hier voor wat informatiewestfaliamultivan schreef:Fijne dag allemaal en hoor graag of iemand nog een goeie steun heeft liggen.
groeten,
Remko
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Dikke klus man! Goed bezig. Ik zal even kijken of ik nog een egr vervanger heb voor je.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- westfaliamultivan
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 12:48
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Goeienavond!
Bedankt Peter! ik zat dat topic al aandachtig door te lezen.
Morgen bekijk ik even welke steun ik precies heb.
Erdem; Ik hoor graag van je! evt alleen de delen is ook prima. laswerk is zowel rvs als alu geen probleem dus ik hoor het van je :).
Hieronder vinden jullie wat fotos van het donor hok, excuses voor de slechte fotos links en rechts maar was vooral druk met uitbouwen
De bus:
Radiateur eruit:
Voorfront eraf:
Klaar voor de takel:
En toen lag hij er naast, het nieuwe hart:
Leeg ruim:
En de motor zelf:
Tot zover de fotos, morgenavond ga ik weer verder met het blok.
Komend weekend wil ik het blok en bak afmonteren met de nieuwe delen.
Het is weer een leuk klusje maar hiermee toch weer een oude bus nuttig weten te maken.
De rest van de personenbus gaat na de ombouw in de verkoop.
Daarmee ook mijn oude blok met versnellingsbak etc.
Het oude blok is in basis nog goed denk ik (onderblok) maar is toe aan een nieuwe distributie en kop etc.
Daarom misschien beter te gebruiken voor onderdelen oid??
Alles komt te koop, qua onderstel ga ik zelf de draagarmen achter nog gebruiken en moet ik nog even kijken hoe ik het ga oplossen met de rembekrachtiger zonder ABS waar ik zelf ABS heb.
Fijne avond verder!
Als er mensen interesse hebben in specifieke onderdelen uit de oude bus, pb me even of mail.
Remko
Bedankt Peter! ik zat dat topic al aandachtig door te lezen.
Morgen bekijk ik even welke steun ik precies heb.
Erdem; Ik hoor graag van je! evt alleen de delen is ook prima. laswerk is zowel rvs als alu geen probleem dus ik hoor het van je :).
Hieronder vinden jullie wat fotos van het donor hok, excuses voor de slechte fotos links en rechts maar was vooral druk met uitbouwen
De bus:
Radiateur eruit:
Voorfront eraf:
Klaar voor de takel:
En toen lag hij er naast, het nieuwe hart:
Leeg ruim:
En de motor zelf:
Tot zover de fotos, morgenavond ga ik weer verder met het blok.
Komend weekend wil ik het blok en bak afmonteren met de nieuwe delen.
Het is weer een leuk klusje maar hiermee toch weer een oude bus nuttig weten te maken.
De rest van de personenbus gaat na de ombouw in de verkoop.
Daarmee ook mijn oude blok met versnellingsbak etc.
Het oude blok is in basis nog goed denk ik (onderblok) maar is toe aan een nieuwe distributie en kop etc.
Daarom misschien beter te gebruiken voor onderdelen oid??
Alles komt te koop, qua onderstel ga ik zelf de draagarmen achter nog gebruiken en moet ik nog even kijken hoe ik het ga oplossen met de rembekrachtiger zonder ABS waar ik zelf ABS heb.
Fijne avond verder!
Als er mensen interesse hebben in specifieke onderdelen uit de oude bus, pb me even of mail.
Remko
- westfaliamultivan
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 12:48
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Beste weetjewellers,
De motor incl kabels hangt inmiddels in onze multivan.
Wat is er aan de motor gebeurd voor inbouw:
Alles gereinigd
Oliefilter vervangen
Gloeibougies vervangen
Koppelingset compleet vervangen
Distriebutieset compleet vervangen
Trillingsdemper was al is vervangen en zag er goed uit
Motor hangt erin en heb hem vandaag voor het eerste gestart.
Leidingen met vacuum gevult met diesel vanuit de tank en starten maar.
Na een keer of wat rond te gaan kwam er leven in en loopt nu als een zonnetje.
Ik mis alleen functies in me teller unit;
Ik heb de complete zekeringkast overgebouwd vanaf de donor.
als ik de kabelboom van de donor bus van zekeringkast naar tellerunit gebruik heb ik alleen de schermpjes die functioneren.
= een tellerunit met groene verlichting en 2 displays ( tijd en dag en totaal teller.).
Verder heb ik geen 1 functie die werkt behalve de grootlicht indicator en knipperlicht.
Iemand enig idee of ik ergens de bedrading toch verkeerd oversteek?
Ik zal morgen weer is wat fotos plaatsen voor de beeldvorming.
Ik hoop dat jullie me op electrisch gebied een beetje op weg kunnen helpen, dat is niet me sterkste kant
Fijne avond verder!
mvgr.
Remko
De motor incl kabels hangt inmiddels in onze multivan.
Wat is er aan de motor gebeurd voor inbouw:
Alles gereinigd
Oliefilter vervangen
Gloeibougies vervangen
Koppelingset compleet vervangen
Distriebutieset compleet vervangen
Trillingsdemper was al is vervangen en zag er goed uit
Motor hangt erin en heb hem vandaag voor het eerste gestart.
Leidingen met vacuum gevult met diesel vanuit de tank en starten maar.
Na een keer of wat rond te gaan kwam er leven in en loopt nu als een zonnetje.
Ik mis alleen functies in me teller unit;
Ik heb de complete zekeringkast overgebouwd vanaf de donor.
als ik de kabelboom van de donor bus van zekeringkast naar tellerunit gebruik heb ik alleen de schermpjes die functioneren.
= een tellerunit met groene verlichting en 2 displays ( tijd en dag en totaal teller.).
Verder heb ik geen 1 functie die werkt behalve de grootlicht indicator en knipperlicht.
Iemand enig idee of ik ergens de bedrading toch verkeerd oversteek?
Ik zal morgen weer is wat fotos plaatsen voor de beeldvorming.
Ik hoop dat jullie me op electrisch gebied een beetje op weg kunnen helpen, dat is niet me sterkste kant
Fijne avond verder!
mvgr.
Remko
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Motorkabelboom ook van de donor gebruikt?
Tellerunit ook van donor gebruikt?
Tellerunit ook van donor gebruikt?
- westfaliamultivan
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 12:48
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Ha peter,
Ja inderdaad.
En dus ingecheckt in de donor zekering kast.
Wat mij tot nog toe is opgevallen;
Relais 103 is denk ik ooit vervangen voor een onbekend type.
Zekering 80a doorgebrand bij accu. Dit was in de donor ook al redelijk gesmolten maar nog net in takt.
Ik zal morgen iig een origineel relais 103 halen en 2 zekeringen.
Verder heb ik de kabelbomen doorgemeten welke naar de tellerunit gaan en alle posities zijn gelijk aan de aab behalve dat er bij de acv kabel wat meer posities in gebruik zijn.
Raar verhaal vind ik het.
Jij enig idee?
Ja inderdaad.
En dus ingecheckt in de donor zekering kast.
Wat mij tot nog toe is opgevallen;
Relais 103 is denk ik ooit vervangen voor een onbekend type.
Zekering 80a doorgebrand bij accu. Dit was in de donor ook al redelijk gesmolten maar nog net in takt.
Ik zal morgen iig een origineel relais 103 halen en 2 zekeringen.
Verder heb ik de kabelbomen doorgemeten welke naar de tellerunit gaan en alle posities zijn gelijk aan de aab behalve dat er bij de acv kabel wat meer posities in gebruik zijn.
Raar verhaal vind ik het.
Jij enig idee?
- westfaliamultivan
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 12:48
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Avond!
Niemand die met bovenstaand probleem raad weet?
Ondertussen wel het juiste gloei relais gemonteerd.
Het lijkt wel of ik iets over het hoofd zie of gewoon fout doe.
Als ik op t4 wiki kijk zijn de stekker bezettingen grotendeels gelijk aan me oude zekeringkast..
Morgenavond maar weer meten en kijken.
Als iemand ideeën heeft, ik hoor het graag!
Groet,
Remko
Niemand die met bovenstaand probleem raad weet?
Ondertussen wel het juiste gloei relais gemonteerd.
Het lijkt wel of ik iets over het hoofd zie of gewoon fout doe.
Als ik op t4 wiki kijk zijn de stekker bezettingen grotendeels gelijk aan me oude zekeringkast..
Morgenavond maar weer meten en kijken.
Als iemand ideeën heeft, ik hoor het graag!
Groet,
Remko
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Heb je de canbus draden ook aangesloten?
Van welk bouwjaar is de donorbus?
Elektronisch gaspedaal ook overgezet?
Uitleesring bij contactslot ook overgezet?
Sleutels van donor gebruikt om te starten?
Knipperlicht en ruitenwisser hendels ook van de donor overgezet?
Knipperlichtenrelais ook?
Van welk bouwjaar is de donorbus?
Elektronisch gaspedaal ook overgezet?
Uitleesring bij contactslot ook overgezet?
Sleutels van donor gebruikt om te starten?
Knipperlicht en ruitenwisser hendels ook van de donor overgezet?
Knipperlichtenrelais ook?
- westfaliamultivan
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 12:48
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Voor de duidelijkheid De motor loopt heel netjes op het moment.
Gaspedaal is overgezet inclusief draadboom van rem en koppeling schakelaar.
Het losse kastje van de startblokkering is ook meegegaan inclusief lees ring en sleutel, dit functioneerd ook.
Donor bus Is uit 96 en zonder can bus systeem.
Enkel een paar verdeel blokjes op de zekering kas waar mee gebruikers in geklikt zitten.
Knipperlicht en ruitenwisser hendels niet overgezet maar oude functioneren wel.
Mis gewoon de weergave in me teller unit.
Gaspedaal is overgezet inclusief draadboom van rem en koppeling schakelaar.
Het losse kastje van de startblokkering is ook meegegaan inclusief lees ring en sleutel, dit functioneerd ook.
Donor bus Is uit 96 en zonder can bus systeem.
Enkel een paar verdeel blokjes op de zekering kas waar mee gebruikers in geklikt zitten.
Knipperlicht en ruitenwisser hendels niet overgezet maar oude functioneren wel.
Mis gewoon de weergave in me teller unit.
- westfaliamultivan
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 12:48
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Probleem opgelost.
Avondje puzzelen en meten.
Blijkt dat waar de 28 polige stekker op het instrument paneel overgaat in 2 blauwe stekkers daarin 1 draad van de ene blauwe in de andere moest om dezelfde bezetting te krijgen als mijn originele teller unit kabelboom.
Alles functioneerd nu!
Nog 2 problemen!:
Voorgoei lampje gaat knipperen, dit komt denk ik omdat ik maar 1 remlicht schakelaar aangesloten heb.
Als ik met contact uit me lichtknop aan doe gaat me kachel ventilator draaien op de stand waarop hij ingesteld staat.. Bijzonder. Maar goed dat morgen weer nazien.
Verder koppeling ontluchten intercooler beugel afmaken en steun voor de motorcomputer aanpassen en monteren bij de accu.
Ik hoop dit weekend me eerste meter proef te rijden
Binnenkort een update met foto's!
Groet,
Remko
Avondje puzzelen en meten.
Blijkt dat waar de 28 polige stekker op het instrument paneel overgaat in 2 blauwe stekkers daarin 1 draad van de ene blauwe in de andere moest om dezelfde bezetting te krijgen als mijn originele teller unit kabelboom.
Alles functioneerd nu!
Nog 2 problemen!:
Voorgoei lampje gaat knipperen, dit komt denk ik omdat ik maar 1 remlicht schakelaar aangesloten heb.
Als ik met contact uit me lichtknop aan doe gaat me kachel ventilator draaien op de stand waarop hij ingesteld staat.. Bijzonder. Maar goed dat morgen weer nazien.
Verder koppeling ontluchten intercooler beugel afmaken en steun voor de motorcomputer aanpassen en monteren bij de accu.
Ik hoop dit weekend me eerste meter proef te rijden
Binnenkort een update met foto's!
Groet,
Remko
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Hoi Remko,
Nu ik de witte live heb mogen aanschouwen heb ik je hele ombouwverhaal weer eens een beetje doorgelopen.
Respect hoe je dit project hebt aangepakt.
En nogmaals bedankt voor de onderdelen! Ze liggen even rustig te wachten op tijd.
Er komen nog wel wat vragen op met betrekking tot de plaatwerk reparaties.
Wellicht dat ik na de vakantie -als ik hopelijk ga starten- nog eens wat tips en tricks vraag.
Odorf
Nu ik de witte live heb mogen aanschouwen heb ik je hele ombouwverhaal weer eens een beetje doorgelopen.
Respect hoe je dit project hebt aangepakt.
En nogmaals bedankt voor de onderdelen! Ze liggen even rustig te wachten op tijd.
Er komen nog wel wat vragen op met betrekking tot de plaatwerk reparaties.
Wellicht dat ik na de vakantie -als ik hopelijk ga starten- nog eens wat tips en tricks vraag.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
En Remco?
Hoe rijdt het nu?
Hoe rijdt het nu?
Re: Westfalia Multivan 1993 Roest reparatie!
Remcoooo hoe doet ie het ???
Type en schrijffouten zijn ontstaan tijdens het verzenden van dit bericht.