Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door bvddobb »

Wij hebben sinds een paar dagen soms een 'krekelgeluid' achter het dashboard rechtsvoor, in de ventilatie. Eerst dachten we dat er een blaadje of zo inzat, omdat het alleen maar soms 'krekelde', en dat gaat meestal vanzelf wel over als het blaadje eenmaal kapot gedraaid is. Maar nu niet en het wordt ook erger en inmiddels hoor je het bijna constant als de ventilatie draait. Dus vragen wij ons nu af: kan het een ventilator zijn die 'uit de lagers' gelopen is? Herkent iemand dit?
  • Het is alleen rechtsvoor. Heeft de ventilatie rechtsvoor een eigen ventilator'?
  • Het is alleen wanneer de ventilatie aan staat.
  • Uit de ventilatie-opening rechts op het dashboard komt ook geen lucht meer als de ventilatie aan staat. Uit alle andere openingen wel.
Als daar een losse ventilator zit waar nu de lagers van overleden zijn, is die dan moeilijk te vervangen? Moet het hele dashboard open enzo?
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: 'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door ELPeter »

Zal toch een blaadje zijn.
Een krekel lijkt mij zeker geen geluid maken als alleen de vent. aan staat en anders niet.
Bij schemer even luisteren gaan.

Moeilijk eruit te krijgen, veel 'pielen'.
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
freek
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: 'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door freek »

Kan dit wel? Het interieurfilter zit toch voor de ventilator?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door bvddobb »

Ehhh: we denken natuurlijk niet echt dat er een krekel in zit. :lach We bedoelen: "het klinkt als een krekel of een blaadje", maar we zijn bang voor een uit zijn lagers hangende fan die piept, ook al omdat er uit de rechter ventilatie-opening geen lucht meer komt... :groteogen

Alleen: we weten niet of er rechts überhaupt een aparte fan zit, dus dat is deel één van de vraag. Deel twee is: herkent iemand deze piep-verschijnselen, en waar duidt dat op, en deel drie: als de fan vervangen moet worden, hoeveel werk is dat dan, moet idd het hele dashboard eruit?
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: 'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door ELPeter »

Volgens een handboek zou er alleen t/m week 21-2008 een extra aanjager in de portierdeuren kunnen zitten.

Dus volgens mij achter het dashboard niet.
Dan zou je toch de roosters uit moeten bouwen om erachter te kunnen kijken.

Het interieur filter, houd veel tegen. Zelf deze onlangs vervangen en gemerkt dat als de leidingen niet goed uitgezogen zijn er wel wat 'achter' het filter kan komen en zo dus ratelen.
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door bvddobb »

bluebird schreef:Al ventilatie op andere standen gezet?andere of geen geluiden?zie je in het bewuste rooster wellicht troep zitten zoals schuimrubber deeltjes?
Ja, hij 'krekelt' op alle standen, alleen niet als de ventilatie helemaal uit staat. We zien geen troep door het rooster en zoals gezegd: uit dat rooster komt helemaal geen lucht als de ventilatie aan staat (wat suggereert dat er toch iets in zit) en uit alle andere roosters wel.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: 'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door Oviivo »

De interieur ventilator zit rechts (onder het dashboardkastje), dus misschien lijkt het daarom dat het alleen rechts zit.
Ik gok op vervuiling van/in de ventilator. Het interieurfilter zit er kort op, dus mogelijk bij het vervangen niet uitgezogen?

De moeite waard om ff de boel open te halen. Lastige plek, maar niet heel veel werk.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door bvddobb »

bluebird schreef:Wjw "lisboa" heeft een topic gehad over interieurfilter met onthullende foto's check it out!
Oviivo schreef:De moeite waard om ff de boel open te halen. Lastige plek, maar niet heel veel werk.
Bedankt, ik heb het topic van lisboa gevonden en bekeken. Gaan we eens proberen!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door bvddobb »

Nou, ik kom toch niet verder hoor. Bij ons onder het dashboardkastje ziet het er heel anders uit dan Luuk (lisboa) beschrijft in zijn topic en dan het plaatje dat hij plaatst :nuts :
Lisboa schreef:Interieurfilter
Om bij de interieurfilter te komen moet je onder het dashboardkastje zijn, daar zit een afdekplaat met 3 torcxschroeven vast.
Deze haal je los en de plaat komt er onderuit, en dan zit er een lange afdekplaat voor het filter met 2 schroeven vast.
Als die los zijn pak je de afdekplaat van het filter er zo uit, en in mijn geval een hoop droge troep, blaadjes e.d.
Daarna kom je uiteindelijk bij het filter uit, ik moest ook even goed kijken hoe het zat, maar hij zit er echt.
Bij ons zit geen afdekplaat met 3 torx schroeven, maar een soort schutbord, dat geklemd zit en dat je er voorzichtig af kunt trekken (dat lijkt dan weer makkelijk). En daaronder zit ook geen lange afdekplaat voor het interieurfilter... :nuts

Het ziet er bij ons zo uit:
onder ons dashboardkastje...
onder ons dashboardkastje...
Er zit een groot driehoekig ding links (met die witte sticker erop), dat vast zit mer een paar bouten. De enige waar je bij kunt is de rood omcirkelde, en daarmee krijg je dat ding niet los. Als je omhoog voelt achter het dashboard voel je er nog meer, waar je dus niet bij kunt.

Rechtsboven zit een soort ronde doos waarvan je op de foto net de onderkant kunt zien. Dat zou zo maar de behuizing van de interieurfan kunnen zijn. Die zit ook vast/dicht met een paar bouten en je kunt alleen bij de groen omcirkelde. Die los draaien is niet genoeg om ook maar iets aan die doos los te krijgen, er zitten er nog meer achter het dashboard waar je ook niet bij kunt.

Het geluid lijkt uit die doos te komen, en lijkt nu toch wel angstig veel op een fan die uit de lagers hangt... Ben bang dat het toch een bezoekje aan de dealer wordt. Zal wel weer duur worden, met alle werk om achter dat dashboard te komen... :groteogen
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: 'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door Oviivo »

Het is alweer twee jaar geleden dat ik het interieurfilter heb vervangen. Geen foto's gemaakt. Mogelijk dat het bij onze Cali's wat anders zit dan bij andere T's? Het filter moet daar echt kort op zitten.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: 'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door Oviivo »

Helpt deze foto?

Afbeelding
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door bvddobb »

Oviivo schreef:Helpt deze foto?
Dank voor je moeite, Ivo, maar nee: we herkennen niks van hoe het er bij ons uit ziet... :nuts Misschien zit het bij een 4Motion zoals de onze wel anders? Kan ook best komen doordat ik totaal niet weet waar ik naar zit te kijken, eerlijk gezegd.

Maar goed, het is waarschijnlijk helemaal het filter niet. Ben vandaag even bij de dealer langs geweest om te laten luisteren/na te vragen. Zij denken ook dat de lagers van de kachelmotor eruit liggen, en om die motor uit te bouwen en te bekijken moet toch echt het hele rechter dashboard er eerst uit. Dat gaan we volgende week proberen... Als we er werkende weg nog achter komen waar het filter dan wél zit, laat ik het hier weten! :toppie
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: 'Krekel' in de ventilatie: ventilatorlager kapot?

Bericht door Oviivo »

Ja, het is een rotplek, ook om te kijken. Het knaagt altijd als je niet weet wat het is, vind ik :wjw

Ik ben benieuwd war het zal zijn...
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie