Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zwarte rook en trekkracht verlies
Zwarte rook en trekkracht verlies
Beste weetjewellers.
Onderwerp is al vaker langsgekomen maar hier mijn verhaal/vraag.
Ik heb een T4 2.5TDI LWB uit 2001, 330.000 Km, altijd garage onderhouden, alle beurten op tijd gehad. Wel is er jaren geleden een EGR plaatje gemonteerd.
Vorig jaar op vakantie volgeladen met een 1500 Kg caravan naar Frankrijk.
Weinig trekkracht (Luik, 1e versnelling 25Km/U).
In Nederland plankgas 85 en viaduct op 75-80.
Thuis na laten kijken: diagnose LMM defect.
Die is vervangen en trekkracht was inderdaad beter. Dit zonder volle lading en caravan op zich geen problemen maar wel af en toe wat zwarte rook bij optrekken.
In het voorjaar voor de vakantie toch weer laten nakijken/uitlezen vanwege steeds meer zwarte rook en op een gegeven moment een topsnelheid van 130Km/u op de snelweg (5e versnelling, plankgas). Uitslag: mechanisch defect. Bleek een klep in de turbo niet goed te werken. Dat is hersteld. Ook zijn er enkele rolletjes vervangen. Welke precies weet ik niet.
Nog steeds niet helemaal goed, wel een betere topsnelheid (zo ongeveer 160). Wel nog steeds rook.
Daarna roetkat/filter vervangen door rechte pijp (op mijn verzoek), Distributieriemen/rollen etc. vervangen (was die aan toe) Alles afgesteld en keurig binnen de specs.
Toen weer met caravan op vakantie. Auto trekt wel iets beter dan vorig jaar, maar nog steeds langzaam snelheid verminderen, zeker bij de lange hellingen omhoog. Vaak zelfs terug naar de 2e versnelling en dan met 35 omhoog kruipen.
En bij optrekken en rond/boven de 3000 toeren weer wolken zwarte rook.
Nu ben ik niet technisch en moet alles laten doen.
Mijn vaste garage weet het niet meer. Over Ismet lees ik goede verhalen maar die is te ver weg.
Ik zoek dus een T4 (diesel) specialist die eens een diagnose kan doen in het noorden van het land. Ik woon zelf in de kop van Drenthe.
Ik hoop dat iemand een goede garage weet die me verder kan helpen.
Orm.
Onderwerp is al vaker langsgekomen maar hier mijn verhaal/vraag.
Ik heb een T4 2.5TDI LWB uit 2001, 330.000 Km, altijd garage onderhouden, alle beurten op tijd gehad. Wel is er jaren geleden een EGR plaatje gemonteerd.
Vorig jaar op vakantie volgeladen met een 1500 Kg caravan naar Frankrijk.
Weinig trekkracht (Luik, 1e versnelling 25Km/U).
In Nederland plankgas 85 en viaduct op 75-80.
Thuis na laten kijken: diagnose LMM defect.
Die is vervangen en trekkracht was inderdaad beter. Dit zonder volle lading en caravan op zich geen problemen maar wel af en toe wat zwarte rook bij optrekken.
In het voorjaar voor de vakantie toch weer laten nakijken/uitlezen vanwege steeds meer zwarte rook en op een gegeven moment een topsnelheid van 130Km/u op de snelweg (5e versnelling, plankgas). Uitslag: mechanisch defect. Bleek een klep in de turbo niet goed te werken. Dat is hersteld. Ook zijn er enkele rolletjes vervangen. Welke precies weet ik niet.
Nog steeds niet helemaal goed, wel een betere topsnelheid (zo ongeveer 160). Wel nog steeds rook.
Daarna roetkat/filter vervangen door rechte pijp (op mijn verzoek), Distributieriemen/rollen etc. vervangen (was die aan toe) Alles afgesteld en keurig binnen de specs.
Toen weer met caravan op vakantie. Auto trekt wel iets beter dan vorig jaar, maar nog steeds langzaam snelheid verminderen, zeker bij de lange hellingen omhoog. Vaak zelfs terug naar de 2e versnelling en dan met 35 omhoog kruipen.
En bij optrekken en rond/boven de 3000 toeren weer wolken zwarte rook.
Nu ben ik niet technisch en moet alles laten doen.
Mijn vaste garage weet het niet meer. Over Ismet lees ik goede verhalen maar die is te ver weg.
Ik zoek dus een T4 (diesel) specialist die eens een diagnose kan doen in het noorden van het land. Ik woon zelf in de kop van Drenthe.
Ik hoop dat iemand een goede garage weet die me verder kan helpen.
Orm.
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
Die helling in Luik was als voorbeeld van vorig jaar. Dat blijft een lastige.
Maar nu nog steeds zwarte rook en ook in Nederland max 85-90 met de caravan (in zijn 4, 5e versnelling is niet te rijden als de caravan er achter hangt). En een normaal viaduct omhoog terugschakelen naar de 3e versnelling en dan max 65-70.
En dat lijkt me niet normaal voor een T4.
Combinatie zat inderdaad op bijna 3900Kg.
Orm.
Maar nu nog steeds zwarte rook en ook in Nederland max 85-90 met de caravan (in zijn 4, 5e versnelling is niet te rijden als de caravan er achter hangt). En een normaal viaduct omhoog terugschakelen naar de 3e versnelling en dan max 65-70.
En dat lijkt me niet normaal voor een T4.
Combinatie zat inderdaad op bijna 3900Kg.
Orm.
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
Hallo Bulli, ik heb m.n T4 in onderhoud bij Theo Musch in Froombosch. Een T4 specialist,
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
ik lees een km stand van 330.000 , zitten de originele (eerste) verstuivers er nog in ?
Zo ja , dan kan dat de oorzaak zijn van het zwarte roken. ( hoelang zitten de lucht en brandstoffilter er al op ? , deze kunnen ook oorzaak zijn van zwarte rook)
Een goed afgestelde T4 ACV of AJT hoort geen zwarte rook te geven , ook niet bij het trekken .
Zo ja , dan kan dat de oorzaak zijn van het zwarte roken. ( hoelang zitten de lucht en brandstoffilter er al op ? , deze kunnen ook oorzaak zijn van zwarte rook)
Een goed afgestelde T4 ACV of AJT hoort geen zwarte rook te geven , ook niet bij het trekken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
YESSSSSSSblack bulli schreef:Neem aan dat je dit aan topicstarter wil mede delenCatsailor schreef:Hallo Bulli, ik heb m.n T4 in onderhoud bij Theo Musch in Froombosch. Een T4 specialist,
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
Hier moet iets mis zijn met de turbo/intercooler. Verstuivers van de ACV geven eigenlijk nooit problemen, hebben er hier genoeg rondrijden met meer dan 400dkm waarvan de verstuivers er nooit uit geweest zijn. Gewoon timing, of intercoolsysteem goed nakijken.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
Dank voor de reakties,
Zoals al aangegeven ben ik niet technisch, maar ben op zoek naar een adres die mij verder kan helpen.
Ik zal contact opnemen met Theo Musch in Froombosch.
Om toch wat vragen te beantwoorden: Zonder caravan rijdt hij zonder problemen, alleen zwarte rook. Maar in het noorden hebben we alleen vlak land, dus of hij 'leeg' ook moeite heeft met hellingen weet ik niet.
Verstuivers zijn voor zover ik weet al wel eens vervangen, enkele jaren geleden. De bus krijgt alle beurten in een (niet VW) garage en als er iets mis is gaat hij tussendoor ook er heen.
Dus eerst even Theo contacten. Eventuele oplossing zal ik natuurlijk delen.
Orm.
Zoals al aangegeven ben ik niet technisch, maar ben op zoek naar een adres die mij verder kan helpen.
Ik zal contact opnemen met Theo Musch in Froombosch.
Om toch wat vragen te beantwoorden: Zonder caravan rijdt hij zonder problemen, alleen zwarte rook. Maar in het noorden hebben we alleen vlak land, dus of hij 'leeg' ook moeite heeft met hellingen weet ik niet.
Verstuivers zijn voor zover ik weet al wel eens vervangen, enkele jaren geleden. De bus krijgt alle beurten in een (niet VW) garage en als er iets mis is gaat hij tussendoor ook er heen.
Dus eerst even Theo contacten. Eventuele oplossing zal ik natuurlijk delen.
Orm.
- m.c van den berg
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
waarom ga je niet naar JB in Dieverburg
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
JB in Dieverbrug kende ik nog niet. Er blijken meer T4 specialisten in het noorden te zitten dan dat er (bij mij) bekend is.
Misschien voor Henk een idee om ergens op de site (bij weetjes?) een lijst van 'goede' T4 specialisten te maken met adres.contact gegevens?
Of is dat te veel op reclame lijken?
Zo wist ik dat Ismet goed is na alle positieve verhalen hier op het forum maar het heeft even geduurd voordat ik achter zijn adres kwam (en het te ver weg vond).
Zal eerst Theo proberen, als dat niets oplevert kan ik altijd nog naar JD.
Misschien voor Henk een idee om ergens op de site (bij weetjes?) een lijst van 'goede' T4 specialisten te maken met adres.contact gegevens?
Of is dat te veel op reclame lijken?
Zo wist ik dat Ismet goed is na alle positieve verhalen hier op het forum maar het heeft even geduurd voordat ik achter zijn adres kwam (en het te ver weg vond).
Zal eerst Theo proberen, als dat niets oplevert kan ik altijd nog naar JD.
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
Vandaag bij Theo Musch geweest.
Diagnose was te weinig turbo druk (1.6 i.p.v 2.0).
Dat is hersteld en nu geen rook meer en hij trek op als een Max Verstappen auto .
Verder heeft hij nog een spanrol die verkeerd om gemonteerd was omgedraaid.
Kortom, prima geholpen!
Dank Theo.
Diagnose was te weinig turbo druk (1.6 i.p.v 2.0).
Dat is hersteld en nu geen rook meer en hij trek op als een Max Verstappen auto .
Verder heeft hij nog een spanrol die verkeerd om gemonteerd was omgedraaid.
Kortom, prima geholpen!
Dank Theo.
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
Wat is er gedaan om dat op te lossen?Orm 929 schreef:Vandaag bij Theo Musch geweest.
Diagnose was te weinig turbo druk (1.6 i.p.v 2.0).
Dat is hersteld en nu geen rook meer en hij trek op als een Max Verstappen auto .
Verder heeft hij nog een spanrol die verkeerd om gemonteerd was omgedraaid.
Kortom, prima geholpen!
Dank Theo.
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
Peter,
Hoe hij het opgelost heeft weet ik niet, alleen dat hij de turbo druk weer naar 2 bar heeft gebracht.
Hoe hij het opgelost heeft weet ik niet, alleen dat hij de turbo druk weer naar 2 bar heeft gebracht.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
Ik denk dat er aan de wastegate gewerkt is.
Wat wel eens gebeurd daarbij zijn 4 dingen:
- slangetje van N75 naar wastegate potje wordt poreus bij de aansluiting op de wastegate
- Er trilt een boutje los van de bevestigingsbeugel van de wastegate tegen de turbo
- er komt een scheurtje in de bevestigingsbeugel
- de afgestelde lengte van het draadeind tov de hevel veranderd iets.
Groeten Peter
Wat wel eens gebeurd daarbij zijn 4 dingen:
- slangetje van N75 naar wastegate potje wordt poreus bij de aansluiting op de wastegate
- Er trilt een boutje los van de bevestigingsbeugel van de wastegate tegen de turbo
- er komt een scheurtje in de bevestigingsbeugel
- de afgestelde lengte van het draadeind tov de hevel veranderd iets.
Groeten Peter
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
OK, dank voor de tip(s). Ik denk dat ik een soortgelijke storing heb. Zal binnenkort eens eea controleren. De vacuumslangen zitten er inmiddels ook 13 jaar en 260k op. Kan me zomaar voorstellen dat verversen geen kwaad kan...
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Re: Zwarte rook en trekkracht verlies
Onlangs onderhoud uitgevoerd. Hierbij ook het luchtfilter gereinigd (K+N) Nu ik het luchtfilterhuis er toch uit had gelijk de LMM even bekeken. Hier zat een aangekoekte vettige stoflaag op het rooster. Ik heb de LMM gereinigd met als resultaat dat de auto ineens veel beter oppakt, meer vermogen heeft en de rook is een héél stuk minder.
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle