Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door whizzi »

Daar issie weer met z'n T4 :yes

'96 2.5Tdi, ACV motor en ergens rond de 255k op de teller.

Stukkie geschiedenis: Al een lange tijd rij ik rond met een kloppend geluid. Begin dit jaar zijn daarom de homokineten vervangen (ook vanwege APK-afkeur) en er werd al meteen melding gemaakt door die kennis van mij dat de aandrijfas niet goed zou zijn. Hij is een hobby garagist en heeft dus niet alle materialen tot zijn beschikking. Blijkbaar zat er een onderdeel dusdanig vastgeroest dat hij met geen mogelijkheid die as zou kunnen vervangen (werd mij indertijd verteld). Het kloppen in de bochten (de homokineten dus) was inderdaad voorbij, het rechtdoor rijden hoor(de) ik een duidelijk klop geluid. Ik merk verder niks aan het rijden of aan het toerental.

Vandaag eindelijk weer gelegenheid genomen om de bus bij een garage te droppen met de vraag om de versnellingsbak olie te vervangen. Meteen ook de klacht doorgegeven en ze zouden er naar kijken.

Eind van de dag, heb ik de bus weer opgehaald en men heeft er 2,5 liter bakolie uit gehaald en weer nieuwe in gedaan. De olie was niet vers meer, maar ook zeker niet smerig of grijs. Deze zag er dus nog redelijk goed uit (volgens de garage).

Wat betreft mijn klacht hebben ze getest en gekeken (ik weet niet welke volgorde). De homokineten aan de binnenkant hadden wel iets speling, maar niet overdreven. De garagist vermoedde dat het toch uit de versnellingsbak komt. Blijkbaar heeft een VW Golf regelmatig problemen dat er 1 tandje afbreekt van een tandwieltje in het differentieel, daar lijkt het geluid op. Opmerking daarbij was dat de versnellingsbak olie te schoon was dat er zo'n schade zou zijn. Eindconclusie van de garage: We kunnen het niet zeggen wat het is en als het de versnellingsbak is, dat ik er niet te lang mee door moet rijden (maargoed, waarom was mijn olie dan na 20 jaar zo goed als schoon?)

Goed, met dit nieuws ben ik dus terug gaan rijden en heb ik deze opname gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=-xwSVCFVzAE (vanaf 0:12 is het zacht te horen)

Alleen, 50 km verder was het geluid zo goed als weg, ik hoor het alleen met veel moeite in de 3e versnelling, eerst hoorde ik het in 1 t/m 4 (achteruit en 5 dus niet), helemaal als ik het gaspedaal even goed indruk, ik had het idee dat zodra de turbo mee ging werken dit geluid pas te horen was, dus met echte kracht.

Een paar additionele feiten:
- Ik hoor het geluid niet als ik op de motor afrem, ook niet hoog in de toeren.
- Het geluid was consistent, dus koude of warme motor maakt geen verschil
- Kilometerteller 'schokt' wel eens. In plaats van netjes omhoog te lopen lijkt het even te hangen en dan ineens heel snel naar een hogere snelheid te gaan.
- In de 2, 3 en 4 was het het duidelijkst te horen, in de 5e versnelling heb ik het niet voor elkaar gekregen want het lijkt dat ik daar niet genoeg trekkracht kan genereren om het geluid te produceren.
- Het gebeurt dus echt alleen als ik aan de motor vraag om kracht te leveren, dus gaspedaal stevig intrappen.

Dus, kan iemand op basis van deze gegevens beoordelen of het inderdaad een probleem is in de versnellingsbak of dat ik het toch eerder in de aandrijfas moet zoeken of is het probleem nu verholpen door de wissel van versnellingsbak olie?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door René »

Heb ik ook gehad met de seat Leon.
Binnenste homokineet had (te veel?) ruimte en geluid hoorde je idd alleen bij versnellen.
Zelf ff voelen naar de hoeveelheid ruimte op de kineet. Dan die met de meeste ruimte vervangen. Of beide natuurlijk.

Grtzzz René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door Multivan Generation »

Heb je het ook als je de voorwielen op de achteras monteert en omgekeerd?
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door whizzi »

dat heb ik nog niet geprobeerd. Wat zou ik hiermee uit kunnen sluiten?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door Multivan Generation »

Dat het in banden of wielen zit, bijvoorbeeld een karkasbreuk van een band.
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door otzie »

Dat het in banden of wielen zit, bijvoorbeeld een karkasbreuk van een band.
heb ik ook een keer meegemaakt bij een vw-polo kloppend geluid (alsof er iets aan de hand is met steekassen/aandrijving),
na plaatsen van een setje winterbanden als sneeuw voor de zon verdwenen..

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door whizzi »

Ok, klinkt als een optie inderdaad. Ga ik proberen.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door otzie »

of het reservewiel even monteren , en als het geluid blijft aan de andere zijde proberen..

-otzie-
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door whizzi »

Inmiddels dat uitgevoerd, maar geen verandering.

Wel opvallend is dat het eigenlijk alleen te horen is bij een koude motor. Als de motor echt warm is is het geluid weg. Bij een koude motor en ik trek weg is het in alle versnellingen te horen.

Pas na een km of 15/20 gereden te hebben is het geluid weg. Ik denk de volgende stap, de homokineten op de aandrijfas ?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door Multivan Generation »

Alleen bij koude motor.
Harry-341 had dat destijds ook, en misschien kun je dat topic nog terugvinden.
Ging over hydraulische klepstoters.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door whizzi »

Afgelopen dagen weer lange afstanden gereden en ik begin toch echt sterk het vermoeden te krijgen dat het mijn aandrijfassen en/of de homokineten zijn.

- Het geluid komt niet voor bij op de motor afremmen.
- Het tikken versneld met ongeveer de snelheid van de bus, niet het toerental van de motor
- Zelfs met een goede warme motor, kan ik het geluid produceren als ik in een bocht (links) wat meer gas geef. Dit is exact hetzelfde geluid als ik met een koude motor heb zonder dat ik stuur.

Ik denk (correct me if I'm wrong), dat als de hydraulische klepstoters niet goed zijn dat ik dat ook bij het stationair draaien zou moeten horen en het geluid moet ook evenredig versnellen met het toerental.

Het geluid herken ik omdat het exact hetzelfde geluid is als de buitenste homokineten defect in een bocht, alleen nu dus bij het rechtuit rijden.

De laatste keer APK werd er al melding gemaakt van aandrijfassen niet goed. Dat is toen maar 'opgelost' met een homokineet, ik weet alleen niet welke. Als het de versnellingsbak is, zou de versnellingsbakolie (denk ik) veel smeriger zijn. Dat was dus niet het geval.

Bij de versnellingsbak oliewissel 2 weken geleden werd ook al speling op de binnenste homokineet genoemd.

Als laatste heb ik dat een de gitarist van mijn band, ex automonteur, al een paar keer in de bus heeft gereden. Zijn eerste opmerking was dat mijn motor zo mooi loopt (en dat heb ik al een paar keer meer gehoord), nadat ik dit verhaal aan hem heb voorgelegd (zonder de opmerking van de garage) was zijn eerste reactie ook homokineten of aandrijfas. En hoe maf het ook klinkt, ik vertrouw hem meer dan de garage waar ik de olie heb laten wisselen. Vooral omdat deze laatste niet hadden gezien dat de turbodruk slang niet was aangesloten (ik ook niet, maar ik ben ook geen automonteur)

Ik heb alleen nog geen verklaring waarom het na verloop van tijd weg gaat. Warme + metaal wat uitzet dat het weer net genoeg in elkaar past ?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door whizzi »

Vandaag bij mijn huisgarage geweest. Helaas was er vandaag geen brug vrij, maar op basis van de geluiden en het verhaal kan hij met redelijke zekerheid vaststellen dat het de aandrijfas is. Volgende week gaan we dit bevestigen door te kijken, maar ik ga vast rekening houden dat er een nieuwe aandrijfas in gaat moeten.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door Multivan Generation »

whizzi schreef: Volgende week gaan we dit bevestigen door te kijken, maar ik ga vast rekening houden dat er een nieuwe aandrijfas in gaat moeten.
ik heb nog 2 spiksplinternieuwe aandrijfassen compleet liggen. Dus als je interesse mocht hebben stuur me dan even een pb..

groeten Peter
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Tikken bij kracht, versnellingsbak of aandrijving

Bericht door whizzi »

Zojuist de bus op de brug gezet en duidelijk te zien dat er speling zit op de rechter aandrijfas. Dit is ook waar het geluid vandaan komt. Dus effe een nieuwe as regelen en wat arbeid van de garage (want het zit wel erg vast)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Plaats reactie