![fun :yes](./images/smilies/yes.gif)
'96 2.5Tdi, ACV motor en ergens rond de 255k op de teller.
Stukkie geschiedenis: Al een lange tijd rij ik rond met een kloppend geluid. Begin dit jaar zijn daarom de homokineten vervangen (ook vanwege APK-afkeur) en er werd al meteen melding gemaakt door die kennis van mij dat de aandrijfas niet goed zou zijn. Hij is een hobby garagist en heeft dus niet alle materialen tot zijn beschikking. Blijkbaar zat er een onderdeel dusdanig vastgeroest dat hij met geen mogelijkheid die as zou kunnen vervangen (werd mij indertijd verteld). Het kloppen in de bochten (de homokineten dus) was inderdaad voorbij, het rechtdoor rijden hoor(de) ik een duidelijk klop geluid. Ik merk verder niks aan het rijden of aan het toerental.
Vandaag eindelijk weer gelegenheid genomen om de bus bij een garage te droppen met de vraag om de versnellingsbak olie te vervangen. Meteen ook de klacht doorgegeven en ze zouden er naar kijken.
Eind van de dag, heb ik de bus weer opgehaald en men heeft er 2,5 liter bakolie uit gehaald en weer nieuwe in gedaan. De olie was niet vers meer, maar ook zeker niet smerig of grijs. Deze zag er dus nog redelijk goed uit (volgens de garage).
Wat betreft mijn klacht hebben ze getest en gekeken (ik weet niet welke volgorde). De homokineten aan de binnenkant hadden wel iets speling, maar niet overdreven. De garagist vermoedde dat het toch uit de versnellingsbak komt. Blijkbaar heeft een VW Golf regelmatig problemen dat er 1 tandje afbreekt van een tandwieltje in het differentieel, daar lijkt het geluid op. Opmerking daarbij was dat de versnellingsbak olie te schoon was dat er zo'n schade zou zijn. Eindconclusie van de garage: We kunnen het niet zeggen wat het is en als het de versnellingsbak is, dat ik er niet te lang mee door moet rijden (maargoed, waarom was mijn olie dan na 20 jaar zo goed als schoon?)
Goed, met dit nieuws ben ik dus terug gaan rijden en heb ik deze opname gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=-xwSVCFVzAE (vanaf 0:12 is het zacht te horen)
Alleen, 50 km verder was het geluid zo goed als weg, ik hoor het alleen met veel moeite in de 3e versnelling, eerst hoorde ik het in 1 t/m 4 (achteruit en 5 dus niet), helemaal als ik het gaspedaal even goed indruk, ik had het idee dat zodra de turbo mee ging werken dit geluid pas te horen was, dus met echte kracht.
Een paar additionele feiten:
- Ik hoor het geluid niet als ik op de motor afrem, ook niet hoog in de toeren.
- Het geluid was consistent, dus koude of warme motor maakt geen verschil
- Kilometerteller 'schokt' wel eens. In plaats van netjes omhoog te lopen lijkt het even te hangen en dan ineens heel snel naar een hogere snelheid te gaan.
- In de 2, 3 en 4 was het het duidelijkst te horen, in de 5e versnelling heb ik het niet voor elkaar gekregen want het lijkt dat ik daar niet genoeg trekkracht kan genereren om het geluid te produceren.
- Het gebeurt dus echt alleen als ik aan de motor vraag om kracht te leveren, dus gaspedaal stevig intrappen.
Dus, kan iemand op basis van deze gegevens beoordelen of het inderdaad een probleem is in de versnellingsbak of dat ik het toch eerder in de aandrijfas moet zoeken of is het probleem nu verholpen door de wissel van versnellingsbak olie?