Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overstort waterpomp lekt;

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Overstort waterpomp lekt;

Bericht door sjemmie »

Hai Allen,

mijn 'overstort' van de waterpomp lekt " een boel..."
ook bij motor uit.
twee vragen:
-Hoort hier een plug oid in die er wellicht uitgetrilt is?
-Is deze lekkage sowieso een criterium om de WP ( weer...maar liefst een afstand van 36K met deze gereden...!) te vervangen?

ik was vnlk benieuwd of er in die overstort een plugje, slangetje oid hoort.
de nieuwe wp heb ik sowieso al in huis.
nu nog bedenken of ik deze miserabele operatie nog voor de inmiddels al minder fijne kerst ga doen.
* zit te denken aan een andere bus*
dus :
t5 '2005 2,5 L2H2, 4motion, met frisse turbo, nieuwe grotere IC, net volledig TIG doorgelast spruitstuk, nieuwe remschijven,blokken,waterpomp,olie,filters, slechts 168k, met twee sets 17' caravelle/multivan velgen + banden (winter/zomer) etc etc...
wie bied...?
alles weer origineel
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: Overstort waterpomp lekt;

Bericht door sjemmie »

Ha!

Ineens vond ikkum weer;
Dit geniale mcgyver topic.
Hier zie ik ook op de foto' s dat er idd een plastic plug+ slangetje op de plek hoort waar hij nu lekt( en bij mij dus nooit iets heeft gezeten...?)
Sleutelen dan maar...

Adios!
http://www.brick-yard.co.uk/forum/how-t ... 25489.html
alles weer origineel
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: Overstort waterpomp lekt;

Bericht door sjemmie »

Waterpomphuis
Waterpomphuis
Waterpomp
Waterpomp
Kijk...
dit verklaart iig de lekkage maarrr...:
A) komt dit nu door verschillende soorten koelvloeistoffen gemengd in een systeem? ( kleurenblind, it's a bitch :bonk )
B) komt dit omdat er wellicht water door het systeem is gemengd? ( mijn bus wordt ook door collega's/medewerkers gebruikt)

en dan de hamvraag:
waar bevindt zich deze sludge/roest rommel nog meer in het koelsysteem? maw. hoeveel zin heeft het nu om een nieuwe pomp te monteren terwijl er zich in het koelcircuit van deze rommel manifesteerd??

vragen, vragen...
ik hoop dat jullie het weten,
heb dit nog niet eerder zo gezien, en dit is imiddels de derde pomp die ik vervang...

ter info:
T5 4motion 131 pk axd '2005,168K km.
de afgebeelde waterpomp heeft slechts 36K gedraaid.
in het pomphuis was de 'drain' niet meer aanwezig, heeft er sinds ik hem heb ook nooit gezeten.

HO, HO HOOOooi
Sjemmie.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overstort waterpomp lekt;

Bericht door Multivan Generation »

Er is een middel bij de vw dealer te krijgen waarmee je een koelsysteem helemaal schoon kunt maken.
Ik heb het zelf ook gebruikt bij mijn hobby auto. En na een paar keer spoelen kwam er geen drap meer uit, alleen nog kleurloos water. Vervolgens koelsysteem gevuld met koelvloeistof, als tussen vorm.
Daarmee paar keer gereden en compleet alles er weer uit. Daarna pure nieuwe koelvloeistof er in en daar rij ik nu mee.

Ik weet niet of een T5 een koelvloeistof nalooppompje heeft, maar de onderste dikke slangen, daar is de stroomsnelheid het laagste. Daar kun je dus ook drap verwachten..evenals in dat pompje.

Artikelnummer van dat spul van vw dealer kan ik desgewenst wel even voor je terugzoeken.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overstort waterpomp lekt;

Bericht door heemskerk »

Misschien je er van vergewissen dat er geen motorolie in het koelcircuit terecht is gekomen door bijvoorbeeld te veel overdruk, beschadigde O-ringen (bramen in het passing) etc? Je bent nu toch al bezig. ;-)


Nalooppompje hebben ze allemaal is mijn ervaring tot nu toe?
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: Overstort waterpomp lekt;

Bericht door sjemmie »

Hallo Peter,
dank voor reactie!
ik heb vloeistof op dit laagste punt bij de dikke radiatorslang afgetapt en geen residu ontdekt hierin.
zou idd het naloop pompje nog even kunnen controleren.
verder denk ik dat ik ( weer) mazzel heb gehad, aangezien het oliepeil niet steeg, het pomphuis geen krassen vertoont en de waterpomp zonder moeite vrijkwam.
de roest/sludgemeuk manifesteert zich in het pomphuis en waterpomp. wellicht veroorzaakt door cavitatie icm te veel water in het systeem?
de Meyle waterpomp die ik heb gekocht inheeft ook weer een gietijzeren impellor. vermoedelijk veroorzaakt dit dan de cavitatie-schade. bij de eerdere kunststof impellors had ik dit probleem niet. ik ga deze dan ook weer omruilen voor een type met kunststof impellor. Dit is echter kennis die ik uit mijn scheepsreparatie achtergrond haal, daar plakken we anode's onder de waterlijn teneinde deze schade aan de scheepshuid, schroefas etc. tegen te gaan.
@ heemskerk;
bedankt voor je reactie, heb idd alles goed gecontroleerd op schade!

groet,
Sjemmie.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: Overstort waterpomp lekt;

Bericht door sjemmie »

PS.
zit er op die overstort in het pomphuis eoa klepje/afsluiter die wellicht nu ook beschadigd is?
maw blijft dit nu lekken? er zat al geen plastic plu met slangetje meer in gemonteerd.
ben opzoek naar een exploded view van dit koelcircuit, heeft iemand dit??
alvast bedankt!
Sjemmie.
alles weer origineel
Plaats reactie