Afgelopen vrijdag hebben wij onze VW T4 1.9TD met zelfbouw camper interieur opgehaald bij de verkoper (particulier via Marktplaats). Wij willen deze bus gaan gebruiken om de komende maanden in te wonen (we zeggen ons appartement op). Maar daarvoor willen we wel graag een 12v systeem hebben naast het 220v systeem dat alleen maar op walstroom werkt.
Ik ben zelf geen professioneel electricien maar ik denk dat ik genoeg ervaring heb om met een beetje hulp deze klus te klaren. Ik heb nu vooral de zeer uitgebreide website van Mickel Moen bestudeerd. Op zich is zijn schema duidelijk en bruikbaar, maar ik wil graag twee dingen anders.
Ten eerste een omschakelautomaat zodat ik mijn stopcontacten zowel kan gebruiken als ik aan walstroom ben gekoppeld als via de sinus omvormer. Ten tweede denk ik dat het voor ons handiger is (voornamelijk qua ruimte) om slechts één accu te gebruiken. Ik denk dat ± 100Ah voldoende is voor ons. Bovendien kiezen wij op dit moment nog even niet voor zonnepanelen, maar mochten we echt vaak zonder walstroom kamperen dan willen we misschien later toch de optie hebben.
We willen graag de volgende apparaten gebruiken: laptop (230V 85W), telefoonladers (230V en 12V via USB), koelbox (12V), enkele LED lampen (12V), oplader electrische tandenborstel (volgens diverse websites hebben we dan een zuivere sinus omvormer nodig), batterijlader (230V).
Ik had de volgende onderdelen op het oog:
- Accu: Varta Professional Dual Purpose LFS105N Accu 12V 105Ah(20h)
- Acculader: Ctek MXS 5.0T lader 12V 5A
- Accumonitor: Samlex Accu Monitor Battery Watch BW-02 met Alarm 12/24Vdc
- Omvormer: Samlex omvormer 12V DC > 250V AC 600 Watt
- Accuscheider: Samlex BS 140 DUAL of Victron Cyrix-ct 12/24V 120A
- Omschakelautomaat: IVT US-12N 230V 12A
- Massaschakelaar: ???
- Zekeringkast 12V: ???
- Kabels: ???
Zie ik nog iets over het hoofd?
Zijn er betere opties voor een vergelijkbaar budget? Is het raadzaam om een omvormer + omschakelautomaat + acculader in één te kopen?
Ik zie vaak bij campers dat de accu niet in een accubak staat, is dit wel raadzaam? Moet de AGM accu geventileerd worden?
Welke kabeldiktes heb ik waar nodig (volgens schema Mickel Moen 35mm² tussen de accu's en de accuscheider en naar de inverter, verder 2,5mm²)?
Heb ik nog ergens zekeringen nodig (volgens schema Mickel Moen 100A tussen de accu's en de accuscheider)?
Waar monteer ik de accuscheider precies (ik geloof dat deze het beste onder de motorkap geplaatst kan worden, maar is er een handige plek in de T4)?
Alvast heel erg dank voor jullie antwoorden, opmerkingen etc.!