Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
The next level
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
The next level
Hallo,
hierbij zullen we een nieuw project van ons voorstellen: the next level.
Misschien is het een vreemde naam, maar voor ons heel toepasselijk:
- we gaan van een T4 naar een T5 GP
- van een korte naar een LWB
- van 16 naar 19 inch wielen
- van achterklep naar deurtjes
- van een klein hefdak naar een SCA dak over de volle lengte van het dak.
- van een auto zonder roetfilter naar een auto met roetfilter
- van een auto zonder ABS en ESP naar eentje met.
- van een auto met WV1 naar een auto met WV2 chassisnummer.
Maar technisch komen er ook oplossingen die een beetje buiten de normaal gebaande paden zijn of zullen zijn..
Op de kampeer- en zelfbouwmeeting hebben er al wat mensen onze bus kunnen bekijken.
Zo stond de bus op een Duitse advertentie site:
Het was een lange wielbasis, 140 pk TDI en heeft heel weinig kilometers ervaring,
dus een mooie basis voor een leuke ombouw naar kampeerauto.
We gaan in dit topic dus onze werkzaamheden beschrijven..
hierbij zullen we een nieuw project van ons voorstellen: the next level.
Misschien is het een vreemde naam, maar voor ons heel toepasselijk:
- we gaan van een T4 naar een T5 GP
- van een korte naar een LWB
- van 16 naar 19 inch wielen
- van achterklep naar deurtjes
- van een klein hefdak naar een SCA dak over de volle lengte van het dak.
- van een auto zonder roetfilter naar een auto met roetfilter
- van een auto zonder ABS en ESP naar eentje met.
- van een auto met WV1 naar een auto met WV2 chassisnummer.
Maar technisch komen er ook oplossingen die een beetje buiten de normaal gebaande paden zijn of zullen zijn..
Op de kampeer- en zelfbouwmeeting hebben er al wat mensen onze bus kunnen bekijken.
Zo stond de bus op een Duitse advertentie site:
Het was een lange wielbasis, 140 pk TDI en heeft heel weinig kilometers ervaring,
dus een mooie basis voor een leuke ombouw naar kampeerauto.
We gaan in dit topic dus onze werkzaamheden beschrijven..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Heel mooi! Gefeliciteerd Peter!
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Nadat we de bus naar huis hadden gereden, we spreken dan over mei 2016,
ja ja, we hebben deze bus dus al een jaar(!), zijn we begonnen met plannen maken om de bus efficiënt in te richten.
We hadden een bus met een wielbasis van 2 meter 82 en hebben er nu dus eentje met een wielbasis van 3 meter 32.
Ook is de carrosserie vorm aan de binnenzijde toch wel efficiënter, maar zowat alle T4 kennis kun je over boord gooien als je naar een T5 GP overstapt.
We hebben bewust de stap naar een bus met pompverstuivers overgeslagen, omwille van de gevoeligheid en loop cultuur.
ook vinden wij de GP neus veel mooier. Tevens heeft een GP canbus versie 2.0 wat mooie mogelijkheden geeft.
Eerst hebben we de bus zo veel mogelijk gestript aan de binnenzijde en bepaald met hoeveel zitplaatsen we naar de RDW keuring zouden willen.
Efficiënt en verdedigbaar voor ons zou dat 7 zitplaatsen bedragen.
Is niet echt een probleem als je van een 8 zitter uit gaat.
De zomer was af en toe heel warm en dat hebben we gebruikt om de bitumen lekker soepel te laten maken door de zon.
Alle zijpanelen zijn er uit gehaald, plafond platen, en op de brug bij de lokale garage even op een zaterdag morgen alle beplating onder de auto weggehaald en gelabeld en aangegeven wat de voor- en achterzijde van dat paneel was.
Dat even werd dus 2,5 uur met zweet op mijn rug.
We konden nu dus goed zien hoe de bevestiging van de banken en stoelen door de vloer vast zit.
En nu een constructie bedenken om naar de RDW keuring, tevens invoerkeuring, en camperkeuring, als camper te gaan.
Op onze wagensticker staat Transporter Kombi, maar ook de code 7EJ.
Zoek je die laatste code op, dan kom je bij een caravelle uit.. Het zal wel..
Hij is wat luxer uitgevoerd, maar dat scheelt ons sleutelwerk later
Een keukenkastje gemaakt, puur voor de keuring en zo licht van gewicht mogelijk.
Zo het verplichte tafeltje is ook voor elkaar.
Nu nog slaapplaatsen maken.. maar ja, hoe doe je dat met gebruikmaking van twee 2-zits bankjes?
ziet er vreemd uit? ach...
Let niet op de stem... ik was verkouden
Groeten Peter
ja ja, we hebben deze bus dus al een jaar(!), zijn we begonnen met plannen maken om de bus efficiënt in te richten.
We hadden een bus met een wielbasis van 2 meter 82 en hebben er nu dus eentje met een wielbasis van 3 meter 32.
Ook is de carrosserie vorm aan de binnenzijde toch wel efficiënter, maar zowat alle T4 kennis kun je over boord gooien als je naar een T5 GP overstapt.
We hebben bewust de stap naar een bus met pompverstuivers overgeslagen, omwille van de gevoeligheid en loop cultuur.
ook vinden wij de GP neus veel mooier. Tevens heeft een GP canbus versie 2.0 wat mooie mogelijkheden geeft.
Eerst hebben we de bus zo veel mogelijk gestript aan de binnenzijde en bepaald met hoeveel zitplaatsen we naar de RDW keuring zouden willen.
Efficiënt en verdedigbaar voor ons zou dat 7 zitplaatsen bedragen.
Is niet echt een probleem als je van een 8 zitter uit gaat.
De zomer was af en toe heel warm en dat hebben we gebruikt om de bitumen lekker soepel te laten maken door de zon.
Alle zijpanelen zijn er uit gehaald, plafond platen, en op de brug bij de lokale garage even op een zaterdag morgen alle beplating onder de auto weggehaald en gelabeld en aangegeven wat de voor- en achterzijde van dat paneel was.
Dat even werd dus 2,5 uur met zweet op mijn rug.
We konden nu dus goed zien hoe de bevestiging van de banken en stoelen door de vloer vast zit.
En nu een constructie bedenken om naar de RDW keuring, tevens invoerkeuring, en camperkeuring, als camper te gaan.
Op onze wagensticker staat Transporter Kombi, maar ook de code 7EJ.
Zoek je die laatste code op, dan kom je bij een caravelle uit.. Het zal wel..
Hij is wat luxer uitgevoerd, maar dat scheelt ons sleutelwerk later
Een keukenkastje gemaakt, puur voor de keuring en zo licht van gewicht mogelijk.
Zo het verplichte tafeltje is ook voor elkaar.
Nu nog slaapplaatsen maken.. maar ja, hoe doe je dat met gebruikmaking van twee 2-zits bankjes?
ziet er vreemd uit? ach...
Let niet op de stem... ik was verkouden
Groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
keuring en gewichten
Keuring bestaat natuurlijk ook uit een weging:
Wat staat hij hoog op zijn poten
Schuifruit zit er ondertussen ook al in..
Nu wat gewichten die voor anderen handig kunnen zijn om te weten:
16 inch stalen winterwiel 23,3 kg
17 inch stalen winterwiel 26,0 kg
Trekhaak 19,8 kg
4 vloerhouders van een bank/middenstoel 2,4 kg
Vloermat aan de achterzijde 19,4 kg
Vloermat voorzijde 9,5 kg
Bitumen uit de auto gehaald van plafond en zijplaten 3,4 kg
Middenstoel er uit 26,7 kg
RNS-510 3,1 kg
Stabilisatorstang achterzijde 6,6 kg
4 deurrubbers verwijderen 8 kg
Lade van mijn kampeerkastje er uit 5,3 kg
accu van 72 A 19,4 kg
accu van 52 A 14,2 kg
Met een beetje inventiviteit hebben we 107,4 kg aan gewicht bespaard op de weging voor de keuring..
Wat staat hij hoog op zijn poten
Schuifruit zit er ondertussen ook al in..
Nu wat gewichten die voor anderen handig kunnen zijn om te weten:
16 inch stalen winterwiel 23,3 kg
17 inch stalen winterwiel 26,0 kg
Trekhaak 19,8 kg
4 vloerhouders van een bank/middenstoel 2,4 kg
Vloermat aan de achterzijde 19,4 kg
Vloermat voorzijde 9,5 kg
Bitumen uit de auto gehaald van plafond en zijplaten 3,4 kg
Middenstoel er uit 26,7 kg
RNS-510 3,1 kg
Stabilisatorstang achterzijde 6,6 kg
4 deurrubbers verwijderen 8 kg
Lade van mijn kampeerkastje er uit 5,3 kg
accu van 72 A 19,4 kg
accu van 52 A 14,2 kg
Met een beetje inventiviteit hebben we 107,4 kg aan gewicht bespaard op de weging voor de keuring..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 13:45, 2 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
welk slaap hefdak
Daarna zijn we op studiereis geweest naar Camperjam 2016 om eens goed te kijken naar welk dak onze voorkeur uit zou gaan.
We zijn in Nederland naar FSL geweest, om naar een superplat hefdak te kijken.
Eerst hadden we een gesprekje waarbij ik wat vragen stelde die wel belangrijk zijn om vooraf te weten:
Krijg ik een certificaat zodat ik bij de RDW kan aantonen dat dit hefdak aan de gestelde eisen voor wat betreft stevigheid voldoet..
Antwoord was om de hete brij heendraaien en omzichtig geformuleerd.
Ik concludeerde er uit, dat via een omweg; keuren zonder hefdak en later hefdak inbouwen, er geen RDW haan naar zou kraaien.
Heb je hier een inbouwframe liggen wat we eens kunnen bekijken..? Vond ik niet heel stevig er uit zien.
We gaan de daken bekijken..
Ik had een krukje zelf meegenomen, zodat ik het ook wat meer vanaf de bovenzijde kon bekijken.
We hebben een kort slaaphefdak gezien en dat kon onze kwaliteits eisen niet bekoren.
Een kwalitatief goed hefdak is een waardevermeerderende factor voor je auto,
we kregen deze beleving hier niet. We mochten ook geen foto's maken.
Het korte platte slaap hefdak wat we zagen, boog al wat door, was voorzien aan de binnenzijde van 4 spanbandjes waarvan 2 aan de achterzijde, etc etc.
Even kort door de bocht, dit gaan we niet doen, en we hebben hem vriendelijk bedankt voor de tijd.
Vervolgens zijn we naar Camperjam geweest waar we met Wayne (de eigenaar van Hilo roofs) een afspraak hadden gemaakt.
Hilo is kwalitatief zo veel verder doorontwikkeld als het dak waar FSL zich op baseert.
Eerst maar eens met eigenaren her en der op de camping-grounds gesproken.
Kwaliteit van de scharnieren:
Vergrendeling van het dak aan de voorzijde met draaiknoppen:
Afdek schuifplaat, waardoor er veel minder windgeruis is, en die ook als afleg-plank gebruikt kan worden
De constructie komt best ver naar binnen, en aan de achterzijde ook naar beneden.
De matrasdikte moet toch ergens blijven..
Voor een lange wielbasis is de dak verhoging echt enorm:
Net een schoorsteen zo hoog..
De eigenaren waren er positief over, vooral ook over de kundigheid van de inbouwers en het service niveau.
We hebben met de eigenaar van Hilo en zijn vrouw gesproken en ook besproken wat ons op is gevallen:
nieuwste tentstof en kwaliteit hiervan, concept van de scharnieren en kwaliteit hiervan, hoogte van de tent aan voorzijde en achterzijde, afwerkingsniveau, crashtest certificaat en inbouwadressen.
Hilo doet zelf niet meer inbouwen, want ze hebben het te druk met produceren om aan de vraag te kunnen voldoen..
Uiteindelijk hebben we ook bij gerenommeerde ombouwers in the UK hun showbussen bekeken en er werd zeer veel SCA gebruikt.
Ook hebben we nog een dak van RAP gezien, wat conceptueel slecht was, en ook de openklappende mossel-daken..
Was niet onze smaak (als Zeeuwen)
Wordt vervolgd..
We zijn in Nederland naar FSL geweest, om naar een superplat hefdak te kijken.
Eerst hadden we een gesprekje waarbij ik wat vragen stelde die wel belangrijk zijn om vooraf te weten:
Krijg ik een certificaat zodat ik bij de RDW kan aantonen dat dit hefdak aan de gestelde eisen voor wat betreft stevigheid voldoet..
Antwoord was om de hete brij heendraaien en omzichtig geformuleerd.
Ik concludeerde er uit, dat via een omweg; keuren zonder hefdak en later hefdak inbouwen, er geen RDW haan naar zou kraaien.
Heb je hier een inbouwframe liggen wat we eens kunnen bekijken..? Vond ik niet heel stevig er uit zien.
We gaan de daken bekijken..
Ik had een krukje zelf meegenomen, zodat ik het ook wat meer vanaf de bovenzijde kon bekijken.
We hebben een kort slaaphefdak gezien en dat kon onze kwaliteits eisen niet bekoren.
Een kwalitatief goed hefdak is een waardevermeerderende factor voor je auto,
we kregen deze beleving hier niet. We mochten ook geen foto's maken.
Het korte platte slaap hefdak wat we zagen, boog al wat door, was voorzien aan de binnenzijde van 4 spanbandjes waarvan 2 aan de achterzijde, etc etc.
Even kort door de bocht, dit gaan we niet doen, en we hebben hem vriendelijk bedankt voor de tijd.
Vervolgens zijn we naar Camperjam geweest waar we met Wayne (de eigenaar van Hilo roofs) een afspraak hadden gemaakt.
Hilo is kwalitatief zo veel verder doorontwikkeld als het dak waar FSL zich op baseert.
Eerst maar eens met eigenaren her en der op de camping-grounds gesproken.
Kwaliteit van de scharnieren:
Vergrendeling van het dak aan de voorzijde met draaiknoppen:
Afdek schuifplaat, waardoor er veel minder windgeruis is, en die ook als afleg-plank gebruikt kan worden
De constructie komt best ver naar binnen, en aan de achterzijde ook naar beneden.
De matrasdikte moet toch ergens blijven..
Voor een lange wielbasis is de dak verhoging echt enorm:
Net een schoorsteen zo hoog..
De eigenaren waren er positief over, vooral ook over de kundigheid van de inbouwers en het service niveau.
We hebben met de eigenaar van Hilo en zijn vrouw gesproken en ook besproken wat ons op is gevallen:
nieuwste tentstof en kwaliteit hiervan, concept van de scharnieren en kwaliteit hiervan, hoogte van de tent aan voorzijde en achterzijde, afwerkingsniveau, crashtest certificaat en inbouwadressen.
Hilo doet zelf niet meer inbouwen, want ze hebben het te druk met produceren om aan de vraag te kunnen voldoen..
Uiteindelijk hebben we ook bij gerenommeerde ombouwers in the UK hun showbussen bekeken en er werd zeer veel SCA gebruikt.
Ook hebben we nog een dak van RAP gezien, wat conceptueel slecht was, en ook de openklappende mossel-daken..
Was niet onze smaak (als Zeeuwen)
Wordt vervolgd..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
SCA 192
Uiteindelijk hebben we gekozen voor een SCA-192 comfort slaapdak.
Kwalitatief dermate goed en stabiel,
dat het door Volkswagen is vrijgegeven en goedgekeurd om te gebruiken in een lange wielbasis T5 en T6.
Ook daar hebben we wat voorbeelden van gezien, maar ook hebben we gezien wat we hierbij beslist niet wilden hebben!
Voorbeeld van wat wij een hele mooie auto vonden, maar die een misser heeft, die echt zo zonde is..
Mooie bruine camper, maar echt jammer van dat grijze randje polyester bij de tentstof, wat dus niet in kleur is..
Binnenafwerking kun je wel aan Engelsen overlaten..
Dit geeft mooie inspiratie..
Dus we gaan een SCA 192 comfort dak bestellen..
Is dat dak goed zelf in te bouwen? We hebben tenslotte ervaring met een westfalia hefdak in een T4 in te bouwen..
Ja het is prima te doen en de inbouw handleiding is heel duidelijk:
http://www.sca-daecher.de/fileadmin/use ... d_komp.pdf
Echter weegt zo'n dak ruim over de 110 kg, en is er ondertussen iets ingrijpends veranderd.
Bij mijn vader is er een been geamputeerd en mijn broer heeft zeer veel rugklachten.
Ook zit je dan met een logistiek probleem: hoe krijg ik de krat thuis en hoe dan verder?
Uiteindelijk recensies gelezen van inbouwers en ook gekeken of ze bearlock versnellingsbak sloten inbouwen,
en we kwamen toen uit bij Discarvery in Bochum.
Dat is een jong enthousiast bedrijf, wat goed aan de weg timmert en hele goede recensies krijgt, ook van mij
Ze hebben dus terwijl de kit van het imbouwframe moest drogen, meteen even een bearlock ingebouwd.
Ter informatie: dat koste ons 400 euro die bearlock (had zelf al de helft van het dashboard verwijderd)
Ook heb ik duidelijk aangegeven dat ik alles in kleur wilde hebben, prima dus dat hebben ze besteld..
Dus af-fabriek bij SCA is de dakspoiler boven de voorruit en de dakschaal in kleur gespoten! De rest wat wij wilden dus niet
Zij hebben met ons meegedacht en ik stelde voor om het zichtbare frame (als het dak open staat) dan nadien te wrappen of te spuiten.
Uiteindelijk hebben we de auto opgehaald, kregen alle certificaten mee, en was alles wat we wilden netjes in kleur
Dak net uitgezaagd:
Sodeknetters die dakuitsnede komt wel heel ver naar voren door
Versterkingsframe zit er in en dakschaal gekit en wordt geklemd laten drogen
Spoiler klemmen en laten drogen
En dakrand dan toch op kleur..
Ondertussen met 17 inch winterwielen, het mag wat mooier smoelen natuurlijk..
Wat een ruimte:
Volgende keer inbouw van de luchtstandkachel..
Kwalitatief dermate goed en stabiel,
dat het door Volkswagen is vrijgegeven en goedgekeurd om te gebruiken in een lange wielbasis T5 en T6.
Ook daar hebben we wat voorbeelden van gezien, maar ook hebben we gezien wat we hierbij beslist niet wilden hebben!
Voorbeeld van wat wij een hele mooie auto vonden, maar die een misser heeft, die echt zo zonde is..
Mooie bruine camper, maar echt jammer van dat grijze randje polyester bij de tentstof, wat dus niet in kleur is..
Binnenafwerking kun je wel aan Engelsen overlaten..
Dit geeft mooie inspiratie..
Dus we gaan een SCA 192 comfort dak bestellen..
Is dat dak goed zelf in te bouwen? We hebben tenslotte ervaring met een westfalia hefdak in een T4 in te bouwen..
Ja het is prima te doen en de inbouw handleiding is heel duidelijk:
http://www.sca-daecher.de/fileadmin/use ... d_komp.pdf
Echter weegt zo'n dak ruim over de 110 kg, en is er ondertussen iets ingrijpends veranderd.
Bij mijn vader is er een been geamputeerd en mijn broer heeft zeer veel rugklachten.
Ook zit je dan met een logistiek probleem: hoe krijg ik de krat thuis en hoe dan verder?
Uiteindelijk recensies gelezen van inbouwers en ook gekeken of ze bearlock versnellingsbak sloten inbouwen,
en we kwamen toen uit bij Discarvery in Bochum.
Dat is een jong enthousiast bedrijf, wat goed aan de weg timmert en hele goede recensies krijgt, ook van mij
Ze hebben dus terwijl de kit van het imbouwframe moest drogen, meteen even een bearlock ingebouwd.
Ter informatie: dat koste ons 400 euro die bearlock (had zelf al de helft van het dashboard verwijderd)
Ook heb ik duidelijk aangegeven dat ik alles in kleur wilde hebben, prima dus dat hebben ze besteld..
Dus af-fabriek bij SCA is de dakspoiler boven de voorruit en de dakschaal in kleur gespoten! De rest wat wij wilden dus niet
Zij hebben met ons meegedacht en ik stelde voor om het zichtbare frame (als het dak open staat) dan nadien te wrappen of te spuiten.
Uiteindelijk hebben we de auto opgehaald, kregen alle certificaten mee, en was alles wat we wilden netjes in kleur
Dak net uitgezaagd:
Sodeknetters die dakuitsnede komt wel heel ver naar voren door
Versterkingsframe zit er in en dakschaal gekit en wordt geklemd laten drogen
Spoiler klemmen en laten drogen
En dakrand dan toch op kleur..
Ondertussen met 17 inch winterwielen, het mag wat mooier smoelen natuurlijk..
Wat een ruimte:
Volgende keer inbouw van de luchtstandkachel..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Mooi werk
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Groetjes Ineke & Wim
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Groetjes Ineke & Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: The next level
Mooi verslag Peter.
Ik heb het resultaat tot nu toe mogen aanschouwen op het (zelf)bouw camperweekend.
Pracht bus met een pracht dak.
Voor wie ook een SCA wil. Wat de kleur van de dakschaal betreft. Ik heb het dak bij JWG in Groottegast laten inbouwen. Zij hebben het dak ongespoten laten komen en vervolgens bij een plaatselijke spuiter laten spuiten. Het tankklepje van de bus is daarvoor ter controle meegegaan. Daarvoor wordt het doek dus helemaal verwijderd en later weer gemonteerd, wat overigens vrij eenvoudig gaat.
Ik heb het resultaat tot nu toe mogen aanschouwen op het (zelf)bouw camperweekend.
Pracht bus met een pracht dak.
Voor wie ook een SCA wil. Wat de kleur van de dakschaal betreft. Ik heb het dak bij JWG in Groottegast laten inbouwen. Zij hebben het dak ongespoten laten komen en vervolgens bij een plaatselijke spuiter laten spuiten. Het tankklepje van de bus is daarvoor ter controle meegegaan. Daarvoor wordt het doek dus helemaal verwijderd en later weer gemonteerd, wat overigens vrij eenvoudig gaat.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Is best eenvoudig ja, alleen is het dan wel goed om te weten dat je de garantie van SCA meteen kwijt bent.Mickel Moen schreef: ↑07 mei 2017, 23:37 Daarvoor wordt het doek dus helemaal verwijderd en later weer gemonteerd, wat overigens vrij eenvoudig gaat.
Tenzij de inbouwer die overneemt..
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: The next level
Precies. De inbouwer is primair verantwoordelijk voor het werk wat hij levert.
Plaats je het dak zelf, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Plaats je het dak zelf, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Re: The next level
Heeey Peter,
Ik zat al te zoeken naar een nieuw Topic van je, maar hier issie dan he.
We zullen weer getrakteerd worden op een Hi-end 'docu' over hoe je een een auto op veel punten kunt verbeteren en naar je eigen idee veranderd naar een Transporter 'at The Next Level'
Succes met je T5 de komende jaren
André
Ik zat al te zoeken naar een nieuw Topic van je, maar hier issie dan he.
We zullen weer getrakteerd worden op een Hi-end 'docu' over hoe je een een auto op veel punten kunt verbeteren en naar je eigen idee veranderd naar een Transporter 'at The Next Level'
Succes met je T5 de komende jaren
André
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Lucht standkachel inbouwen
Dank jullie wel voor de reacties..
Inbouw van de luchtstandkachel dus..
Laten we het eerst even hebben over standkachels in het algemeen in de T5-GP.. is voor de duidelijkheid..
Wat is er mogelijk (af-fabriek):
- Zuheizer of motorverwarmer, werkt alleen bij draaiende motor en beneden de 7 graden Celsius (kan ook 6 of 8 zijn, gaat om het idee).
- zuheizer omgebouwd naar standkachel functionaliteit af-fabriek, kachel is hetzelfde maar printplaat op kachel is anders, bedienunit in hemel 7E5919037G
- waterstandkachel eventueel met afstandsbediening T90/T91 en bedienunit in hemel 7E5919037G
- omgebouwde zuheizer met webasto ombouwset naar standkachel functionaliteit, met webasto klokje en of met afstandsbediening T90 of T100.
- omgebouwde zuheizer met webasto ombouwset naar standkachel functionaliteit met webasto app op telefoon
Luchtstandkachels (bij T5 Webasto airtop, bij T5 GP Eberspacher):
- luchtstandkachel aan te sturen via de camper bedienunit in de hemel
- luchtstandkachel aan te sturen via de bedienunit in de hemel 7E5919037F
- luchtstandkachel aan te sturen via een afstandsbediening (zeldzaam multivan business)
- luchtstandkachel aan te sturen via een app van bijvoorbeeld Webasto of Eberspacher
De bedienunit in de hemel bij een california kan alleen de luchtstandkachel in het kampeergedeelte aansturen.
De bedienunit in de hemel van een multivan, caravelle, transporter, kan of alleen de waterkachel of alleen de luchtkachel aansturen, niet beide!
In de bedienunits 7E5919037F en 7E5919037G staat maar een actief ID, terwijl er 4 plekken voor id's instaan, maar er is er maar eentje actief en daarom kun je er maar één kachel mee aansturen, met de F de luchtstandkachel, met de G alleen de waterstandkachel, stom maar waarheid.
Wij hebben dus een zuheizer die met een Webasto-ombouwset door een VW dealer is omgebouwd naar motorstandkachel functionaliteit en voorzien is van een afstandsbediening T100 van Webasto, die qua tijd en temperatuur instelbaar is
We hebben ingebouwd een Eberspacher D4 plus op de originele plaats.
Goed,
dit gaan we dus inbouwen:
Eerst maar eens de positie bepalen voor de luchtaanzuiging in de instapbak aan de bijrijderszijde:
Gat gezaagd, roestwering gebruikt en aanzuigbuis gemonteerd:
Dan de lucht uitstroom in de B-stijl maken:
En koppelen aan de onderzijde in de B-stijl:
Standkachel ophangbeugel tegen de onderzijde van de auto gehangen door blindklink moeren te trekken.
mooie originele VW boutjes gebruikt:
Goed de kachel hangt er nu onder,
nu het extra pompje aansluiten inclusief brandstofleidingen,
en de kabelboom in de auto 'even' aansluiten..
Ja vergeet het maar
De tijden van even een apart kabelboompje bij de Volkswagen er bij kopen en aansluiten is voorbij.
Van Oskar begrepen dat het beste is om een hele interieur kabelboom van een hele luxe versie inclusief zo veel mogelijk opties te kopen..
Dat wordt dus een paar avondjes puzzelen en de benodigde kabels netjes uit de brei eruit 'pellen".
Dit is alleen nog maar de dashboard kabelboom:
Maar uiteindelijk met de juiste hemel bedienunit 7E5919037F
Zie hieronder het filmpje.
Het eindresultaat is in je T-shirt in de auto zitten bij een buitentemperatuur van -5 graden Celsius..
Inbouw van de luchtstandkachel dus..
Laten we het eerst even hebben over standkachels in het algemeen in de T5-GP.. is voor de duidelijkheid..
Wat is er mogelijk (af-fabriek):
- Zuheizer of motorverwarmer, werkt alleen bij draaiende motor en beneden de 7 graden Celsius (kan ook 6 of 8 zijn, gaat om het idee).
- zuheizer omgebouwd naar standkachel functionaliteit af-fabriek, kachel is hetzelfde maar printplaat op kachel is anders, bedienunit in hemel 7E5919037G
- waterstandkachel eventueel met afstandsbediening T90/T91 en bedienunit in hemel 7E5919037G
- omgebouwde zuheizer met webasto ombouwset naar standkachel functionaliteit, met webasto klokje en of met afstandsbediening T90 of T100.
- omgebouwde zuheizer met webasto ombouwset naar standkachel functionaliteit met webasto app op telefoon
Luchtstandkachels (bij T5 Webasto airtop, bij T5 GP Eberspacher):
- luchtstandkachel aan te sturen via de camper bedienunit in de hemel
- luchtstandkachel aan te sturen via de bedienunit in de hemel 7E5919037F
- luchtstandkachel aan te sturen via een afstandsbediening (zeldzaam multivan business)
- luchtstandkachel aan te sturen via een app van bijvoorbeeld Webasto of Eberspacher
De bedienunit in de hemel bij een california kan alleen de luchtstandkachel in het kampeergedeelte aansturen.
De bedienunit in de hemel van een multivan, caravelle, transporter, kan of alleen de waterkachel of alleen de luchtkachel aansturen, niet beide!
In de bedienunits 7E5919037F en 7E5919037G staat maar een actief ID, terwijl er 4 plekken voor id's instaan, maar er is er maar eentje actief en daarom kun je er maar één kachel mee aansturen, met de F de luchtstandkachel, met de G alleen de waterstandkachel, stom maar waarheid.
Wij hebben dus een zuheizer die met een Webasto-ombouwset door een VW dealer is omgebouwd naar motorstandkachel functionaliteit en voorzien is van een afstandsbediening T100 van Webasto, die qua tijd en temperatuur instelbaar is
We hebben ingebouwd een Eberspacher D4 plus op de originele plaats.
Goed,
dit gaan we dus inbouwen:
Eerst maar eens de positie bepalen voor de luchtaanzuiging in de instapbak aan de bijrijderszijde:
Gat gezaagd, roestwering gebruikt en aanzuigbuis gemonteerd:
Dan de lucht uitstroom in de B-stijl maken:
En koppelen aan de onderzijde in de B-stijl:
Standkachel ophangbeugel tegen de onderzijde van de auto gehangen door blindklink moeren te trekken.
mooie originele VW boutjes gebruikt:
Goed de kachel hangt er nu onder,
nu het extra pompje aansluiten inclusief brandstofleidingen,
en de kabelboom in de auto 'even' aansluiten..
Ja vergeet het maar
De tijden van even een apart kabelboompje bij de Volkswagen er bij kopen en aansluiten is voorbij.
Van Oskar begrepen dat het beste is om een hele interieur kabelboom van een hele luxe versie inclusief zo veel mogelijk opties te kopen..
Dat wordt dus een paar avondjes puzzelen en de benodigde kabels netjes uit de brei eruit 'pellen".
Dit is alleen nog maar de dashboard kabelboom:
Maar uiteindelijk met de juiste hemel bedienunit 7E5919037F
Zie hieronder het filmpje.
Het eindresultaat is in je T-shirt in de auto zitten bij een buitentemperatuur van -5 graden Celsius..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 14:30, 2 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
geluids isolatie en temperatuur isolatie + vloer
Vervolgens hebben we de vloer geïsoleerd tegen geluid.
Hiervoor hebben we alubutyl gebruikt:
Daarna hebben we kabelbuisjes voorzien van trekdraden en in de temperatuurs isolatie laag gelegd en netjes afgesloten.
We hebben voor de temperatuurs isolatie Reimo Xtrem isolator gebruikt in 20 mm dikte.
Het is licht van gewicht, reuk en geurloos, neemt geen vocht op en is gemakkelijk te verwerken.
Vervolgens hebben we eerder al de vloerplaat gemaakt, en wil je dat heel precies doen, dan kost dat wat tijd.
De originele vloermat als mal gebruikt, lijkt handig, maar uiteindelijk is het een indicatie want rubber geeft mee, en een plaat betonplex van 18 mm niet.
mooie outline overgenomen, precies te zagen dus..
lekker plaatje hoor, wel 54,3 kg aan gewicht, dus met zijn 2-en pakken en passen.
Best wel nette passing:
Uitsparing voor fixatie beugel van bank of stoel overgenomen op het hout:
Even aan het werk in de zon in de achtertuin
Beugels verzonken in de vloerplaat
De originele punten van de sjor ogen en de gaten in de vloer van de oude vloerbeugels hebben we gebruikt om met boutjes met verzonken kop, de vloerplaat richting de bodem te trekken, waarbij het isolatie materiaal mooi in de ribbels gedrukt wordt
Enne o ja, op één dag is de vloerplaat wel 9 keer in en weer uit de auto gegaan
maar de aanhouders winnen toch
Hiervoor hebben we alubutyl gebruikt:
Daarna hebben we kabelbuisjes voorzien van trekdraden en in de temperatuurs isolatie laag gelegd en netjes afgesloten.
We hebben voor de temperatuurs isolatie Reimo Xtrem isolator gebruikt in 20 mm dikte.
Het is licht van gewicht, reuk en geurloos, neemt geen vocht op en is gemakkelijk te verwerken.
Vervolgens hebben we eerder al de vloerplaat gemaakt, en wil je dat heel precies doen, dan kost dat wat tijd.
De originele vloermat als mal gebruikt, lijkt handig, maar uiteindelijk is het een indicatie want rubber geeft mee, en een plaat betonplex van 18 mm niet.
mooie outline overgenomen, precies te zagen dus..
lekker plaatje hoor, wel 54,3 kg aan gewicht, dus met zijn 2-en pakken en passen.
Best wel nette passing:
Uitsparing voor fixatie beugel van bank of stoel overgenomen op het hout:
Even aan het werk in de zon in de achtertuin
Beugels verzonken in de vloerplaat
De originele punten van de sjor ogen en de gaten in de vloer van de oude vloerbeugels hebben we gebruikt om met boutjes met verzonken kop, de vloerplaat richting de bodem te trekken, waarbij het isolatie materiaal mooi in de ribbels gedrukt wordt
Enne o ja, op één dag is de vloerplaat wel 9 keer in en weer uit de auto gegaan
maar de aanhouders winnen toch
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 14:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Hoi Peter,
Nu snap ik de titel next level
Echt een mooie bus, goed gedetailleerd beschreven en succes met bouwen
Ik ga dit topic volgen.....
Nu snap ik de titel next level
Echt een mooie bus, goed gedetailleerd beschreven en succes met bouwen
Ik ga dit topic volgen.....
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
T5 GP 140pk