Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
The next level
Re: The next level
Mooi hoor, Peter!
Ik ben zelf niet zo'n handige klusser en zie me dit soort dingen dus nooit zelf doen, maar het is allemaal wel héél inspirerend. Heb me meteen maar even op je Youtube-kanaal geabonneerd. Leuk om daar bijv. een eerder prototype van jullie bed te zien en hoe ideeën zich dus ontwikkelen, want jullie bed op het weekend was al weer een paar slagen handiger!
Inmiddels ook het Osram-lampje even opgezocht. Inderdaad ook voor ons een mooie vervanger, mocht dat binnenkort spelen! Bedankt!
Ik ben zelf niet zo'n handige klusser en zie me dit soort dingen dus nooit zelf doen, maar het is allemaal wel héél inspirerend. Heb me meteen maar even op je Youtube-kanaal geabonneerd. Leuk om daar bijv. een eerder prototype van jullie bed te zien en hoe ideeën zich dus ontwikkelen, want jullie bed op het weekend was al weer een paar slagen handiger!
Inmiddels ook het Osram-lampje even opgezocht. Inderdaad ook voor ons een mooie vervanger, mocht dat binnenkort spelen! Bedankt!
Laatst gewijzigd door bvddobb op 09 mei 2017, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: The next level
Hoi Peter,
Wat wordt het weer prachtig. Je zou bijna denken dat het verbouwen en klussen aan de bus leuker is dan het vakantie vieren er mee. Ik begrijp je keus voor het SCA dak, ook ik heb mijn twijfels bij daken/verstevigings frames zonder de juiste papieren en de mogelijke gevolgen hiervan.
Heel veel bouw plezier en succes met de nieuwe aanwinst.
Groeten,
Walter
Wat wordt het weer prachtig. Je zou bijna denken dat het verbouwen en klussen aan de bus leuker is dan het vakantie vieren er mee. Ik begrijp je keus voor het SCA dak, ook ik heb mijn twijfels bij daken/verstevigings frames zonder de juiste papieren en de mogelijke gevolgen hiervan.
Heel veel bouw plezier en succes met de nieuwe aanwinst.
Groeten,
Walter
Re: The next level
Hoi Peter,
Super om dit ook te kunnen volgen. ook ik heb de bus al live mogen bewonder op de zelfbouw meeting afgelopen weekend.
Veel succes met de verdere ombouw en ben benieuwd met welke ideeën je nog meer gaat komen.
Gr. Utsie
Super om dit ook te kunnen volgen. ook ik heb de bus al live mogen bewonder op de zelfbouw meeting afgelopen weekend.
Veel succes met de verdere ombouw en ben benieuwd met welke ideeën je nog meer gaat komen.
Gr. Utsie
Re: The next level
He?
Hebben jullie een nieuwe bus?
Mét standkachel?
Mooi project hoor!
Met recht next level.
Odorf
Hebben jullie een nieuwe bus?
Mét standkachel?
Mooi project hoor!
Met recht next level.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: The next level
Hoi Peter.
Ga je van de ombouw van deze T5 ook weer zo'n super topic maken? En natuurlijk weer een bron van inspiratie voor anderen. Succes en we wachten al weer inspanning af wat er allemaal nog meer gaat gebeuren aan deze bus. Hou ons vooral op de hoogte, we gaan je kunde en knowhow vast missen in de T4 hoek.
Gr Wilko
Ga je van de ombouw van deze T5 ook weer zo'n super topic maken? En natuurlijk weer een bron van inspiratie voor anderen. Succes en we wachten al weer inspanning af wat er allemaal nog meer gaat gebeuren aan deze bus. Hou ons vooral op de hoogte, we gaan je kunde en knowhow vast missen in de T4 hoek.
Gr Wilko
- Multivan Generation
- Berichten: 34187
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Nog gekker, met twee standkachels
No worries Wilko,wilko schreef: ↑10 mei 2017, 21:39 Hoi Peter.
Ga je van de ombouw van deze T5 ook weer zo'n super topic maken? En natuurlijk weer een bron van inspiratie voor anderen. Succes en we wachten al weer inspanning af wat er allemaal nog meer gaat gebeuren aan deze bus. Hou ons vooral op de hoogte, we gaan je kunde en knowhow vast missen in de T4 hoek.
Gr Wilko
We hebben deze bus al ruim 1 jaar,
en daar heb je toch ook niets van gemerkt?
We hopen met dit topic, dat je ook een camper kunt bouwen met hele andere visies en met gebruikmaking van andere materialen,
als dat wat mainstream is..
Bij onze bus wordt niet gekeken om zo goedkoop mogelijk op camper kenteken te kunnen rond rijden op Nederlands wegen,
maar onze insteek is om een kwalitatief hoogwaardige camper te bouwen.
Binnenkort meer informatie.
Groeten Peter
Re: The next level
Wat een verademing!Multivan Generation schreef: ↑11 mei 2017, 21:04
Bij onze bus wordt niet gekeken om zo goedkoop mogelijk op camper kenteken te kunnen rond rijden op Nederlands wegen
Re: The next level
Mooi man, een nieuwe uitdaging met de kennis van een vorige ombouw.
Heb je de mooie rode verkocht?
Heb je de mooie rode verkocht?
- Multivan Generation
- Berichten: 34187
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
isolatie en vuilwater tank
Goed, de vloer is nu geïsoleerd en de vloerplaat zit er in.
Waarom nu een vloerplaat van 18 mm dikte,
en niet bijvoorbeeld 9 of 12 mm dikte, wat ook veel gebruikt wordt en gewicht zou besparen?
De redenen zijn eigenlijk heel eenvoudig:
- We willen de bank-beugels in de vloer verzonken hebben
- in 18 mm dikte kun je bijvoorbeeld een onderdeel van de inrichting nog fatsoenlijker vast zetten.
We gaan verder met het isoleren van de zijwanden:
Ook hier hebben we Alubutyl gebruikt en Reimo Xtrem isolator in 10 mm dikte.
Schapenwol was is sommige gevallen misschien wel gemakkelijker geweest, je propt het zo ergens tussen,
maar in ons geval gaan we (soms) niet voor gemak, maar voor consitentie.
Even een leuk filmpje om het verschil te laten horen:
Daarna hebben we een vuilwatertank geplaatst en we weten nu hoe je zonder een gat te boren,
vanaf de binnenzijde naar buiten kunt met een slang
Slang even tijdelijk doorgestoken:
Originele stopje even vermaakt:
Best netjes toch..?
Vervolgens een Reimo vuilwatertank gescoord op ebay.
Eigenlijk nog veel geld, maar ach, dan is de loze ruimte achter het paneel goed gebruikt.
Mooi in de ronding van de carrosserie:
Waarom nu een vloerplaat van 18 mm dikte,
en niet bijvoorbeeld 9 of 12 mm dikte, wat ook veel gebruikt wordt en gewicht zou besparen?
De redenen zijn eigenlijk heel eenvoudig:
- We willen de bank-beugels in de vloer verzonken hebben
- in 18 mm dikte kun je bijvoorbeeld een onderdeel van de inrichting nog fatsoenlijker vast zetten.
We gaan verder met het isoleren van de zijwanden:
Ook hier hebben we Alubutyl gebruikt en Reimo Xtrem isolator in 10 mm dikte.
Schapenwol was is sommige gevallen misschien wel gemakkelijker geweest, je propt het zo ergens tussen,
maar in ons geval gaan we (soms) niet voor gemak, maar voor consitentie.
Even een leuk filmpje om het verschil te laten horen:
Daarna hebben we een vuilwatertank geplaatst en we weten nu hoe je zonder een gat te boren,
vanaf de binnenzijde naar buiten kunt met een slang
Slang even tijdelijk doorgestoken:
Originele stopje even vermaakt:
Best netjes toch..?
Vervolgens een Reimo vuilwatertank gescoord op ebay.
Eigenlijk nog veel geld, maar ach, dan is de loze ruimte achter het paneel goed gebruikt.
Mooi in de ronding van de carrosserie:
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Werkt echt mooi weg zo'n tank. Doet een één keer pijn bij aankoop maar je geniet elke keer van de extra ruimte!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Multivan Generation
- Berichten: 34187
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Dank je wel voor de reacties.
Met die inslagmoeren hebben we ervaring, en dat kun je bij een bedrijfswagen inrichting wel gebruiken,
alleen wij gaan iets anders gebruiken. Ook hebben we in een andere situatie gehad dat die inslagmoeren uit het hout scheurden
Om een beetje te kunnen plannen, gaan we nu eerst voor materiaal kijken wat op de bodem komt.
Daar kan levertijd op zitten, dus dat moet je op tijd binnen hebben.
We hebben verschillende ideeën gehad die even de revue passeerden:
- maritiem thema met bijvoorbeeld flexiteak
- kurk
- een rol vinyl
- parket of laminaat
- zelfklevend of plak PVC met houtstuctuur
De materialen en zeker qua oppervlakte bij een lange wielbasis bus kunnen een enorme invloed hebben op de sfeer en het gevoel van welbevinden in de auto. ook moet het gemakkelijk schoon te houden zijn, tegen een stootje kunnen, en weinig onderhoud vergen.
Als het materiaal ook nog geluidsdemping teweeg kan brengen dan is dat helemaal mooi meegenomen.
Hieronder het resultaat van wat proefstaaltjes want het moet natuurlijk wel matchen bij de rest van de materialen die we gaan gebruiken:
Ook moet je dan natuurlijk de carrosseriekleur mee nemen bij de beslissing:
En dan heb je een keuze gemaakt na een maand of 2 dubben en overwegen, en dan wordt het toch iets anders
De reden hiervoor is eigenlijk triest.
We hadden er rekening mee gehouden, dat mijn vader in een losse stoel mee zou rijden.
De vloerbeugels hadden we al in de vloer gemaakt, maar ondertussen is onze vader overleden(23-02-2017), en is de noodzaak voor die losse stoel verdwenen.
We willen dus een materiaal dat meteen over de beugels heen valt en stijf en stabiel genoeg is om niet door te buigen t.h.v. de vloerbeugels.
Uit eindelijk is het click vinyl van Berryfloor geworden in een dikte van 4 mm.
Met die inslagmoeren hebben we ervaring, en dat kun je bij een bedrijfswagen inrichting wel gebruiken,
alleen wij gaan iets anders gebruiken. Ook hebben we in een andere situatie gehad dat die inslagmoeren uit het hout scheurden
Om een beetje te kunnen plannen, gaan we nu eerst voor materiaal kijken wat op de bodem komt.
Daar kan levertijd op zitten, dus dat moet je op tijd binnen hebben.
We hebben verschillende ideeën gehad die even de revue passeerden:
- maritiem thema met bijvoorbeeld flexiteak
- kurk
- een rol vinyl
- parket of laminaat
- zelfklevend of plak PVC met houtstuctuur
De materialen en zeker qua oppervlakte bij een lange wielbasis bus kunnen een enorme invloed hebben op de sfeer en het gevoel van welbevinden in de auto. ook moet het gemakkelijk schoon te houden zijn, tegen een stootje kunnen, en weinig onderhoud vergen.
Als het materiaal ook nog geluidsdemping teweeg kan brengen dan is dat helemaal mooi meegenomen.
Hieronder het resultaat van wat proefstaaltjes want het moet natuurlijk wel matchen bij de rest van de materialen die we gaan gebruiken:
Ook moet je dan natuurlijk de carrosseriekleur mee nemen bij de beslissing:
En dan heb je een keuze gemaakt na een maand of 2 dubben en overwegen, en dan wordt het toch iets anders
De reden hiervoor is eigenlijk triest.
We hadden er rekening mee gehouden, dat mijn vader in een losse stoel mee zou rijden.
De vloerbeugels hadden we al in de vloer gemaakt, maar ondertussen is onze vader overleden(23-02-2017), en is de noodzaak voor die losse stoel verdwenen.
We willen dus een materiaal dat meteen over de beugels heen valt en stijf en stabiel genoeg is om niet door te buigen t.h.v. de vloerbeugels.
Uit eindelijk is het click vinyl van Berryfloor geworden in een dikte van 4 mm.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
toppie, bus is zijn titel dubbel en dik waard.
wat het dak betreft heb je een goeie keuze gemaakt, zag er ook netjes uit met details mee gespoten in kleur. mooi he die elastiek in het doek onderin, is bijna onmogelijk dat het doek nog tussen de rubber blijft hangen met sluiten.
dit topic gaan we nog lang volgen
wat het dak betreft heb je een goeie keuze gemaakt, zag er ook netjes uit met details mee gespoten in kleur. mooi he die elastiek in het doek onderin, is bijna onmogelijk dat het doek nog tussen de rubber blijft hangen met sluiten.
dit topic gaan we nog lang volgen
- Multivan Generation
- Berichten: 34187
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
230 Volt naar binnen brengen
Het is nu een mooie tijd om 230V in de bus aan te gaan leggen.
We hebben destijds dit topic gelezen en ons verbaasd over het gemak waarmee mensen de gatenzaag in de carrosserie zetten.
Hiermee wordt een potentieel roestgevaar gecreëerd.
De Defa oplossingen zijn wellicht wat fraaier, maar waarom die in die afgrijselijke groene kleur moeten zijn?
Wat willen we op 230V laten werken?
- een voldoende zware acculader om 2 huishoudaccu's en daarbij eventueel de startaccu op te laden bij gebruik op een camping.
- een paar 230V stopcontacten die we kunnen gebruiken op de camping of bij klussen in de bus als de auto voor het huis staat.
We hebben al geschreven dat we soms niet voor alledaagse oplossingen kiezen
Hierbij een voorbeeld..
We hebben nu toevallig een bus met een trekhaak, en die trekhaak balk gaan we gebruiken.
De trekhaak balk was wat roestig en mijn vader vroeg vorig jaar zomer(2016) of we iets te doen hadden voor hem,
want hij verveelde zich na revalidatie en wilde gewoon wat anders doen..
Hij heeft onze hele trekhaak balk ontroest, en netjes de verf weer opgebouwd.
Later heeft mijn broer een plaat RVS op maat gemaakt.
Even een proef-passing
CEE stopcontacten in blauw wit zijn er voldoende, maar wij wilden een zwarte
Tsja, met creativiteit een verlengsnoer stekker uit de concert-wereld hoek gevonden.
De ene kant van de stekker komt aan de ene zijde van de RVS-plaat, de andere zijde van de stekker aan de andere zijde van de plaat.
Dus met het vergrendelen van de stekker wordt deze meteen om de plaat heen geklemd.
De kabel komt aan de achterzijde in de stekker, en we hebben het zo uitgekiend, dat de kabel in de chassis-balk valt, dus (spat-)waterdicht.
Je ziet er niet heel veel van, en als je het niet weet, dan zie je het bijna niet.
We laten de kabel netjes met die kabelboom van de achteruitrijsensoren mee lopen.
Dan aan de linker achterzijde zitten er een aantal stopjes,
waar je heel mooi en subtiel, dus zonder een gat te boren, met een kabel naar binnen kunt:
Afdek-stopje even een gaatje in gesneden en kabel er door gedrukt.
Kabel in ribbelbuis en met tieraps evenwijdig aan de andere kabelboom laten lopen:
Goed, de kabel is nu binnen in de auto, maar dat moet natuurlijk nog wel netjes aangesloten worden:
Even 2 blindklinkmoeren gemonteerd en met een paar boutjes daarin een DIN-railtje vastgezet,
met een 16A aardlek-automaat
Dit kan dus ook weer van het lijstje afgevinkt worden
We hebben destijds dit topic gelezen en ons verbaasd over het gemak waarmee mensen de gatenzaag in de carrosserie zetten.
Hiermee wordt een potentieel roestgevaar gecreëerd.
De Defa oplossingen zijn wellicht wat fraaier, maar waarom die in die afgrijselijke groene kleur moeten zijn?
Wat willen we op 230V laten werken?
- een voldoende zware acculader om 2 huishoudaccu's en daarbij eventueel de startaccu op te laden bij gebruik op een camping.
- een paar 230V stopcontacten die we kunnen gebruiken op de camping of bij klussen in de bus als de auto voor het huis staat.
We hebben al geschreven dat we soms niet voor alledaagse oplossingen kiezen
Hierbij een voorbeeld..
We hebben nu toevallig een bus met een trekhaak, en die trekhaak balk gaan we gebruiken.
De trekhaak balk was wat roestig en mijn vader vroeg vorig jaar zomer(2016) of we iets te doen hadden voor hem,
want hij verveelde zich na revalidatie en wilde gewoon wat anders doen..
Hij heeft onze hele trekhaak balk ontroest, en netjes de verf weer opgebouwd.
Later heeft mijn broer een plaat RVS op maat gemaakt.
Even een proef-passing
CEE stopcontacten in blauw wit zijn er voldoende, maar wij wilden een zwarte
Tsja, met creativiteit een verlengsnoer stekker uit de concert-wereld hoek gevonden.
De ene kant van de stekker komt aan de ene zijde van de RVS-plaat, de andere zijde van de stekker aan de andere zijde van de plaat.
Dus met het vergrendelen van de stekker wordt deze meteen om de plaat heen geklemd.
De kabel komt aan de achterzijde in de stekker, en we hebben het zo uitgekiend, dat de kabel in de chassis-balk valt, dus (spat-)waterdicht.
Je ziet er niet heel veel van, en als je het niet weet, dan zie je het bijna niet.
We laten de kabel netjes met die kabelboom van de achteruitrijsensoren mee lopen.
Dan aan de linker achterzijde zitten er een aantal stopjes,
waar je heel mooi en subtiel, dus zonder een gat te boren, met een kabel naar binnen kunt:
Afdek-stopje even een gaatje in gesneden en kabel er door gedrukt.
Kabel in ribbelbuis en met tieraps evenwijdig aan de andere kabelboom laten lopen:
Goed, de kabel is nu binnen in de auto, maar dat moet natuurlijk nog wel netjes aangesloten worden:
Even 2 blindklinkmoeren gemonteerd en met een paar boutjes daarin een DIN-railtje vastgezet,
met een 16A aardlek-automaat
Dit kan dus ook weer van het lijstje afgevinkt worden
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Ik hoop wel dat je de contra van de stekker van het plaatje hebt gemonteerd, anders wordt het een gevaarlijke onderneming om in te pluggen.... Of is deze voor het werken aan de bus?
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------