Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

meer vermogen t4 2.4d '92

vragen over de T4
Gebruikersavatar
DaSchelle
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2007, 12:20

Bericht door DaSchelle »

Bijgaande bij m'n bovenstaande bericht, wat snel verzonden...
Heb een 19TD van 2001.
Zie ook nergens de gele verf dat soms gebruikt wordt om te verzegelen.

Is het dat boutje dat verlengt is met een metalen stift dat naar beneden loopt? (staat opgespannen met een veertje)

Grtz
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Vaak is de verzegeling een metalen busje dat om bout en borgmoer geklemd is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

ga het zateradg eens los maken en maby ook een K&N filter er op maken :P kijken wat het effect is, kan nu met me bus max 150rijden/. niks motories veranderd :D
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Bericht door Paulus »

Wat Roger zegt klopt precies,het is een metalen hulsje wat geklemd zit rond het 8mm boutje.als je op de pomp kijkt,zit deze bovenop en loopt parallel met je kleppendeksel.Met een zijkniptang kun je dit hulsje verwijderen.Je ziet dan een 8mm borgmoertje,deze kun je met een sleuteltje 13 iets oplossen,en dan met een platte schroevendraaier de stift iets rechtsom draaien.
Je auto zal dan stukken beter lopen.Als je je kat ook nog leeg haalt of verwijdert en de EGR afblind is het helemaal perfect :toppie

Gr,

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

ik dacht even dat een 2,4 diesel geen EGR had :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

zo ver k kan kijken heb ik geen EGR op een 2.4 gevonden.. laat staan een turbo :P haha
Gebruikersavatar
DaSchelle
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2007, 12:20

Bericht door DaSchelle »

ok bout gevonden :jumpklap

Al een kwartje bijgedraaid, nu paar dagen aanvoelen,
dan zien hoever ik kan bijdraaien :gekte

Tx dudes
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

@ DaSchelle

en hoe bevalt het nu :D:D.. ben zeer benieuwd, heb je ook foto's :P

grt frank
Gebruikersavatar
DaSchelle
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2007, 12:20

Bericht door DaSchelle »

@francisco

mijn egr plaatje zit er dikke 3jaar in; toen niet echt iets van gemerkt...

de K&N filter al enkele maanden; dat was merkbaar in het onderste tr-tal, bus ging iets vlotter rijden.
is wel maar klein verschil ze, verwacht geen spectaculaire tuning verschijnselen :knipoog

en dan nu het boutje; nog maar een kleine testrit gemaakt dus weet het nog niet goed. maar nog geen donkere wolken achter me gezien, dus als het me morgen bevalt kan het zijn dat ik het nog wat bijdraai...

laat zeker nog iets weten.

Grtz
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Bericht door Paulus »

Multivan Generation schreef:ik dacht even dat een 2,4 diesel geen EGR had :knipoog
Klopt er wordt door DaSchelle ook gesproken over een 1,9TD en geen 2,4D

Gr,

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

mijn 1.9 draaid tegen de 150 op teller van me navigatie

Bericht door bartt4 »

de mijne doodgewone 1.9 zonder turbo draaid tegen de 150km.
Ok brandstof pomp wel iets open :gif en een 2 leuke zarte wolkjes achter me.
En es wat vaker de achterkant wassen hahaha :bifun
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaSchelle
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2007, 12:20

Bericht door DaSchelle »

@francisco
rijdt toch iets pittiger nu :toppie
heb het metalen hulsje dat als borging dient, niet moeten doorknippen, kon het zo bijdraaien (met contra moertje een beetje gelost natuurlijk).

Heb het boutje nu een volledige toer bijgedraaid, nog geen zwarte wolken, dus kan ie mischien nog wel wat...?
Mijn stationaire toerental is wel al opgelopen tot 11000tr/min.

Maar had nog een bijkomend vraagje ivm de turbodruk. Iemand ervaring hiermee?
Iemand enig idee wat deze standaard is en tot hoever je deze mag verhogen.
En heeft het zin?
19TD 2001

Ben er al ff mee aan het testen geweest, van +/- 0.75 verhoogt naar +/-0.9bar.

Maar denk dat het bijdraaien van de pomp vooral het 'gewenste' effect geeft :lach

http://www.mijnalbum.nl/Foto-USY86OUN.jpg

Grtz
Gebruikersavatar
DaSchelle
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2007, 12:20

Bericht door DaSchelle »

LOL
stationair 11000tr/min

=>1100 tr/min dus...
:bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou tot maximaal 1,0 bar gaan.
Je hebt een wat kleinere turbo en die kan geloof ik,
maximaal 1,5 bar aan.

Maar andere componenten zullen eerder de geest geven.
En ook je versnellingsbak, daar zul je je dan aan gaan ergeren---> veel toeren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Stationair toerental kun je weer afstellen met die bout waar het kwadrant waar je gaskabel aan trekt tegenaanloopt in ruststand iets te verdraaien (met lopende motor het makkelijkst omdat je dan meteen het effect hoort en ziet op je teller

Turbodruk verhogen betekend verbrandingstemp (flink) verhogen en dat geeft weer forse thermische belasting van zuigers, kleppen enz. Het kan dus wel, maar eigenlijk moet je dan een uitlaattemperatuurmeter op je dash erbij zetten en zou je moeten weten tot waar je mag gaan kwa temperatuur voor je echt belastend gaat worden voor je motor (tijd en frequentie van vermogen benutten heeft ook invloed op je uitlaatgastemperatuur.)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie