Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
meer vermogen t4 2.4d '92
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Wat Roger zegt klopt precies,het is een metalen hulsje wat geklemd zit rond het 8mm boutje.als je op de pomp kijkt,zit deze bovenop en loopt parallel met je kleppendeksel.Met een zijkniptang kun je dit hulsje verwijderen.Je ziet dan een 8mm borgmoertje,deze kun je met een sleuteltje 13 iets oplossen,en dan met een platte schroevendraaier de stift iets rechtsom draaien.
Je auto zal dan stukken beter lopen.Als je je kat ook nog leeg haalt of verwijdert en de EGR afblind is het helemaal perfect
Gr,
Paulus
Je auto zal dan stukken beter lopen.Als je je kat ook nog leeg haalt of verwijdert en de EGR afblind is het helemaal perfect
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Gr,
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
- Multivan Generation
- Berichten: 33892
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
@francisco
mijn egr plaatje zit er dikke 3jaar in; toen niet echt iets van gemerkt...
de K&N filter al enkele maanden; dat was merkbaar in het onderste tr-tal, bus ging iets vlotter rijden.
is wel maar klein verschil ze, verwacht geen spectaculaire tuning verschijnselen
en dan nu het boutje; nog maar een kleine testrit gemaakt dus weet het nog niet goed. maar nog geen donkere wolken achter me gezien, dus als het me morgen bevalt kan het zijn dat ik het nog wat bijdraai...
laat zeker nog iets weten.
Grtz
mijn egr plaatje zit er dikke 3jaar in; toen niet echt iets van gemerkt...
de K&N filter al enkele maanden; dat was merkbaar in het onderste tr-tal, bus ging iets vlotter rijden.
is wel maar klein verschil ze, verwacht geen spectaculaire tuning verschijnselen
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
en dan nu het boutje; nog maar een kleine testrit gemaakt dus weet het nog niet goed. maar nog geen donkere wolken achter me gezien, dus als het me morgen bevalt kan het zijn dat ik het nog wat bijdraai...
laat zeker nog iets weten.
Grtz
mijn 1.9 draaid tegen de 150 op teller van me navigatie
de mijne doodgewone 1.9 zonder turbo draaid tegen de 150km.
Ok brandstof pomp wel iets open
en een 2 leuke zarte wolkjes achter me.
En es wat vaker de achterkant wassen hahaha
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-O73CGUXN.jpg)
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-EWE4VXPP.jpg)
Ok brandstof pomp wel iets open
![gevaar :gif](./images/smilies/doodskop.gif)
En es wat vaker de achterkant wassen hahaha
![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-O73CGUXN.jpg)
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-EWE4VXPP.jpg)
@francisco
rijdt toch iets pittiger nu
heb het metalen hulsje dat als borging dient, niet moeten doorknippen, kon het zo bijdraaien (met contra moertje een beetje gelost natuurlijk).
Heb het boutje nu een volledige toer bijgedraaid, nog geen zwarte wolken, dus kan ie mischien nog wel wat...?
Mijn stationaire toerental is wel al opgelopen tot 11000tr/min.
Maar had nog een bijkomend vraagje ivm de turbodruk. Iemand ervaring hiermee?
Iemand enig idee wat deze standaard is en tot hoever je deze mag verhogen.
En heeft het zin?
19TD 2001
Ben er al ff mee aan het testen geweest, van +/- 0.75 verhoogt naar +/-0.9bar.
Maar denk dat het bijdraaien van de pomp vooral het 'gewenste' effect geeft
http://www.mijnalbum.nl/Foto-USY86OUN.jpg
Grtz
rijdt toch iets pittiger nu
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
heb het metalen hulsje dat als borging dient, niet moeten doorknippen, kon het zo bijdraaien (met contra moertje een beetje gelost natuurlijk).
Heb het boutje nu een volledige toer bijgedraaid, nog geen zwarte wolken, dus kan ie mischien nog wel wat...?
Mijn stationaire toerental is wel al opgelopen tot 11000tr/min.
Maar had nog een bijkomend vraagje ivm de turbodruk. Iemand ervaring hiermee?
Iemand enig idee wat deze standaard is en tot hoever je deze mag verhogen.
En heeft het zin?
19TD 2001
Ben er al ff mee aan het testen geweest, van +/- 0.75 verhoogt naar +/-0.9bar.
Maar denk dat het bijdraaien van de pomp vooral het 'gewenste' effect geeft
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-USY86OUN.jpg
Grtz
- Multivan Generation
- Berichten: 33892
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Ik zou tot maximaal 1,0 bar gaan.
Je hebt een wat kleinere turbo en die kan geloof ik,
maximaal 1,5 bar aan.
Maar andere componenten zullen eerder de geest geven.
En ook je versnellingsbak, daar zul je je dan aan gaan ergeren---> veel toeren..
Je hebt een wat kleinere turbo en die kan geloof ik,
maximaal 1,5 bar aan.
Maar andere componenten zullen eerder de geest geven.
En ook je versnellingsbak, daar zul je je dan aan gaan ergeren---> veel toeren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Stationair toerental kun je weer afstellen met die bout waar het kwadrant waar je gaskabel aan trekt tegenaanloopt in ruststand iets te verdraaien (met lopende motor het makkelijkst omdat je dan meteen het effect hoort en ziet op je teller
Turbodruk verhogen betekend verbrandingstemp (flink) verhogen en dat geeft weer forse thermische belasting van zuigers, kleppen enz. Het kan dus wel, maar eigenlijk moet je dan een uitlaattemperatuurmeter op je dash erbij zetten en zou je moeten weten tot waar je mag gaan kwa temperatuur voor je echt belastend gaat worden voor je motor (tijd en frequentie van vermogen benutten heeft ook invloed op je uitlaatgastemperatuur.)
Turbodruk verhogen betekend verbrandingstemp (flink) verhogen en dat geeft weer forse thermische belasting van zuigers, kleppen enz. Het kan dus wel, maar eigenlijk moet je dan een uitlaattemperatuurmeter op je dash erbij zetten en zou je moeten weten tot waar je mag gaan kwa temperatuur voor je echt belastend gaat worden voor je motor (tijd en frequentie van vermogen benutten heeft ook invloed op je uitlaatgastemperatuur.)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon