willemvanbenthem schreef: 05 jul 2017, 19:31
Dus als ik bovenstaande berichten lees en het goed begrijp, dan doen de autofabrikanten met opzet minder olie in de bakken om kosten te besparen; en zodat de bakken eerder kapot gaan.
In de T4 moet dus 2,5l. Is het dan niet verstandig om er bijv. 3,5 liter in te doen? Bij mij staat ie toch heel schuin als ik hem op de hoge blokken rijd; dus ik denk dat ik er wel 5 liter in kan krijgen.
Ik vermoed dat je die 3,5 liter er niet in gaat krijgen, laat staan die 5 liter
Ik vervang het om het jaar. Misschien niet officieel voorgeschreven maar gezien er altijd slijpsel in een bak rondzwerft kan het zeker geen kwaad. Een paar tientjes olie en een half uurtje werk (kalm aan) , al is het alleen maar voor het vertrouwen.
Blijft mijn vraag of het verstandig is om er wat extra olie in te doen.
En ik adviseer een carterplug met magneet. Dan blijft het slijpsel nooit vrij door de bak zweven.
Je kunt er zeker 2,7 liter in doen,
en dat is bij een 02B-bak,
waarbij de achteruit versnelling links boven naast de 1ste versnelling zit, zeker aan te raden.
willemvanbenthem schreef: 08 jul 2017, 22:22
Ik heb de achteruit na de 5
Dan heb je een 02G bak en daar gaat normaal 2.5 liter in. 3 flesjes van een liter kopen en dan kun je zelf altijd nog beslissen wat je doet. 75W90 vol synthetisch gaat er in.
willemvanbenthem schreef: 08 jul 2017, 12:30
Blijft mijn vraag of het verstandig is om er wat extra olie in te doen.
En ik adviseer een carterplug met magneet. Dan blijft het slijpsel nooit vrij door de bak zweven.
VW schrijft voor dat het oliepeil 1cm onder de vulopening moet zitten. Maar ik vul steeds tot het er uitloopt , en dan de dop erop. Ik kan dat alleen maar aanraden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Ik heb er in ieder geval 2,5 l. in gedaan. Als ik het zo begrijp is extra olie niet aan te bevelen.
Gezien bovenstaande spreekt dit elkaar wel tegen; want er werd gezegd dat fabrikanten met opzet minder olie voorschrijven, zodat de bak eerder kapot loopt. Misschien toch een broodje-aap-verhaal?
willemvanbenthem schreef: 10 jul 2017, 15:15
Als ik het zo begrijp is extra olie niet aan te bevelen.
Er is een groot verschil tussen de bak volblaffen en er net een beetje meer in doen dan de fabriek voorschrijft. Als je, zoals Pascal al aangeeft, de bak vult totdat het eruit loopt zit er net een paar tiende liter meer in dan de fabriek aangeeft. Doe ik ook al jaren, gaat prima.
Een ervaring van een ander merk...vroeger een Fiat camper gehad. De 5e versnelling liep bij die orgels altijd te warm, en dus op termijn kapot. Remedie: net iets meer olie in de bak doen waardoor het beter gekoeld en gesmeerd werd. Problem solved!
Inmiddels weer iets van 150.000 km verder. Zaterdag de bakolie weer vervangen. De hoeveelheid die ik er destijds in had gedaan kwam er ook weer uit: geen lekkage dus. Kleur was bruin met wat schuim. Niet heel erg vervuild. Heb er weer bijna 3 liter in gedaan. Heb het idee dat hij weer soepeler schakelt; maar dat kan ook tussen de oren zitten...
Mijn TDI heeft ruim 3 ton gelopen. Voor zover ik kan nagaan is de versnellingsbakolie nog nooit vervangen (in ieder geval niet de laatste ton). Laatst was ik bij Ismet. Ibo raadde aan om de olie niet (meer) te vervangen. Zijn ervaring was dat zo'n oude bak na een oliewissel ook slechter kan gaan schakelen. De oude olie zou verontreinigd en dus dikker zijn.