Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

GTL Diesel?

vragen over de T4
Plaats reactie
EdL
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 apr 2017, 16:40

GTL Diesel?

Bericht door EdL »

Door een collega - tevens beheerder van ons wagenpark - werd ik onlangs geheel belangeloos gewezen op de vele voordelen van GTL Diesel. Op de websites van de (nog schaarse afleverpunten) inderdaad veel jubel hierover; milieu, volksgezondheid en technisch, alles gaat er op vooruit. Op 1 site stond als minpuntje mogelijke achteruitgang van de soepelheid van de pakkingen in het brandstofsysteem met kans op geringe lekkage van brandstof bij oudere diesels (de mijne is van 1991). Heeft iemand ervaring met het gebruik van GTL Diesel?
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: GTL Diesel?

Bericht door kenny367 »

Ben er ook reuze benieuwd naar de ervaringen als die er zijn.
Groetjes, John
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: GTL Diesel?

Bericht door Gobert »

Is toch alleen beschikbaar voor vrachtwagens?
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: GTL Diesel?

Bericht door Beckontheroad »

Gobert schreef: 18 jul 2017, 18:19 Is toch alleen beschikbaar voor vrachtwagens?
http://gtl.nu/meest+gestelde+vragen+over+gtl.html

Voor alle diesels

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
EdL
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 apr 2017, 16:40

Re: GTL Diesel?

Bericht door EdL »

Vorige week heb ik - bij wijze van proef - 60 liter GTL Diesel getankt. Inderdaad geschikt voor alle diesels maar niet alle verkooppunten leveren aan de particulier (op de site http://gtl.nu/locaties vindt je de verkooppunten). Eerste bevindingen nog moeilijk te zeggen maar lijkt positief uit te pakken; start prima, minder rook en lawaai. Bij het eerste ritje bij stationair draaien een beetje onregelmatig toerental maar dat was snel over. Wat betreft verbruik kan ik nog niets zeggen want ik moet nog taken om dat te kunnen uitrekenen, belofte is dat het iets zuiniger is dus dat je een deel van de meerkosten per liter daarmee weer terugwint. Ik hou jullie op de hoogte....
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: GTL Diesel?

Bericht door kenny367 »

Ben reuze benieuwd naar jou bevindingen.
Het lijstje met locaties is niet up to date, heb n.l. ontdekt dat je in Den Haag Shell tankstation gewoon gtl kan tanken.
Bij de volgende tankbeurt ga ik ook gtl uit proberen.
Groetjes, John
EdL
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 apr 2017, 16:40

Re: GTL Diesel?

Bericht door EdL »

Vandaag weer GTL getankt; verbruikte voor de 2.4 nu precies 1 liter GTL op 11 km. Wat stadsverkeer en snelweg gereden, waaronder een stuk met vier passagiers en dito kampeerspullen maar zonder file. Ook nog heel even de standkachel aan gehad om te proberen, die lijkt mij nu en stuk minder te stinken. Ga het verbruik nogmaals checken maar dit viel mij vooralsnog niet tegen.
EdL
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 apr 2017, 16:40

Re: GTL Diesel?

Bericht door EdL »

Prijs aan de zelfbedieningspomp was € 1.25, een dubbeltje meer.
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: GTL Diesel?

Bericht door kenny367 »

En wat deed hij met gewone diesel in tegenstelling tot GTF Fuel?
En wat voor T4 rij jij dan?
Groetjes, John
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: GTL Diesel?

Bericht door jos_br »

Wij hebben deze GTL behoorlijk getest en hier zijn de ervaringen even minder. In ieder geval is ondanks het hogere cetaangetal de hoeveelheid energie per liter domweg minder, wat zich zowel in het vermogen als het verbruik uit. Dit hebben we zowel op de vermogenstestbank (BP Ultimate 218pk versus GTL 201pk) als in de praktijk (verbruik) gemeten door met 4 auto's gegevens bij te houden. Wij denken zelfs een motorschade over gehouden te hebben bij een van de (diesel) racewagens. Ook het feit dat er verzekeringsmaatschappijen voor de pleziervaart zijn die een claim afwijzen bij motorschade en GTL gebruik roepen bij mij vraagtekens op.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie