Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Salpeterzuur ipv diesel...wat nu ?
Salpeterzuur ipv diesel...wat nu ?
Hallo allemaal,ik zit met een nogal groot probleem.
Ben sinds februari weer (trotse) bezitter van een t4 td van bwj 1997 met nog geen 2 ton op de teller.
Als zzp-er maak ik dagelijks dankbaar gebruik van mijn bus,tot vorige week..
Kreeg van een neef van me 3 kannen diesel cadeau,bij t opruimen van zijn loods.
Daags erna 1 kan in mijn bus gepompt,en ook een kan van mijn eigen (luxemburgse) diesel tijdens t tanken liep mijn bus,maar bij t vullen met de 2de kan zakte t toerental en voor ik t wist stopte de motor...
Om een lang en pijnlijk verhaal kort te maken ( ik heb hieraan een chemische verbranding overgehouden,die is bijna weg..)
Die kan diesel van mijn neef was geen diesel,maar een zuur,wat hij had gebruikt om zijn gevel mee te Reinigen.
Salpeterzuur volgens alles.
Nu staat mijn bus bij mijn monteur,en die vertelt mee dat de pomp niks meer doet,en dat in het dieselfilter de afdichtingsgummen zo ongeveer opgelost waren.
Nu is goede raad gevraagd..
Wat is wijsheid? Een andere pomp zien te bemachtigen en daarna kijken wat er nog meer beschadigd kan zijn in het blok?
Of..
Een ander blok (liefst met wat meer vermogen ipv de 68 pk die ik nu had) ,zo ja,wat voor soort motor komt hiervoor in aanmerking?
Heren/Dames techneuten,ik zie heel graag een reactie tegenmoet.
Grt Jordan.
Ben sinds februari weer (trotse) bezitter van een t4 td van bwj 1997 met nog geen 2 ton op de teller.
Als zzp-er maak ik dagelijks dankbaar gebruik van mijn bus,tot vorige week..
Kreeg van een neef van me 3 kannen diesel cadeau,bij t opruimen van zijn loods.
Daags erna 1 kan in mijn bus gepompt,en ook een kan van mijn eigen (luxemburgse) diesel tijdens t tanken liep mijn bus,maar bij t vullen met de 2de kan zakte t toerental en voor ik t wist stopte de motor...
Om een lang en pijnlijk verhaal kort te maken ( ik heb hieraan een chemische verbranding overgehouden,die is bijna weg..)
Die kan diesel van mijn neef was geen diesel,maar een zuur,wat hij had gebruikt om zijn gevel mee te Reinigen.
Salpeterzuur volgens alles.
Nu staat mijn bus bij mijn monteur,en die vertelt mee dat de pomp niks meer doet,en dat in het dieselfilter de afdichtingsgummen zo ongeveer opgelost waren.
Nu is goede raad gevraagd..
Wat is wijsheid? Een andere pomp zien te bemachtigen en daarna kijken wat er nog meer beschadigd kan zijn in het blok?
Of..
Een ander blok (liefst met wat meer vermogen ipv de 68 pk die ik nu had) ,zo ja,wat voor soort motor komt hiervoor in aanmerking?
Heren/Dames techneuten,ik zie heel graag een reactie tegenmoet.
Grt Jordan.
Re: Salpeterzuur ipv diesel...wat nu ?
Dat is idd . Mijn meest logische en betaalbare optie lijkt me,maar welk blok van welke vw past ook in mijn bus denk je? Zoals eerder vermeld,liefst met wat meer vermogen.
-
- Berichten: 2139
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Salpeterzuur ipv diesel...wat nu ?
Dat is iets anders dan benzine tanken
Denk dat alles wat metaal is dus ook je tank zwaar gecorrodeerd is en vervangen dient te worden
Grootste schade zal aan zuigers kleppen en cylinderwand zijn. Onherstelbaar is dat dan al snel. Om te weten hoe erg het is moet wel de kop eraf. Alle tijd dat je nix doet vreet het door al is de meeste schade al aangericht.
Eens een goed gesprek met je neef aan gaan en hopen dat hij een goede aansprakelijkheids verzekering heeft.
Sterkte.
JB
Denk dat alles wat metaal is dus ook je tank zwaar gecorrodeerd is en vervangen dient te worden
Grootste schade zal aan zuigers kleppen en cylinderwand zijn. Onherstelbaar is dat dan al snel. Om te weten hoe erg het is moet wel de kop eraf. Alle tijd dat je nix doet vreet het door al is de meeste schade al aangericht.
Eens een goed gesprek met je neef aan gaan en hopen dat hij een goede aansprakelijkheids verzekering heeft.
Sterkte.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Salpeterzuur ipv diesel...wat nu ?
De tank is van plastic , dus dat gaat heel lastig corroderenBeckontheroad schreef: ↑30 jul 2017, 05:47
Denk dat alles wat metaal is dus ook je tank zwaar gecorrodeerd is en vervangen dient te worden
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Salpeterzuur ipv diesel...wat nu ?
De inspuitpomp zal inderdaad naar de oud metaalbak mogen , na dat zuur .Jordan schreef: ↑30 jul 2017, 02:06 Hallo allemaal,ik zit met een nogal groot probleem.
Ben sinds februari weer (trotse) bezitter van een t4 td van bwj 1997 met nog geen 2 ton op de teller.
Als zzp-er maak ik dagelijks dankbaar gebruik van mijn bus,tot vorige week..
Kreeg van een neef van me 3 kannen diesel cadeau,bij t opruimen van zijn loods.
Daags erna 1 kan in mijn bus gepompt,en ook een kan van mijn eigen (luxemburgse) diesel tijdens t tanken liep mijn bus,maar bij t vullen met de 2de kan zakte t toerental en voor ik t wist stopte de motor...
Om een lang en pijnlijk verhaal kort te maken ( ik heb hieraan een chemische verbranding overgehouden,die is bijna weg..)
Die kan diesel van mijn neef was geen diesel,maar een zuur,wat hij had gebruikt om zijn gevel mee te Reinigen.
Salpeterzuur volgens alles.
Nu staat mijn bus bij mijn monteur,en die vertelt mee dat de pomp niks meer doet,en dat in het dieselfilter de afdichtingsgummen zo ongeveer opgelost waren.
Nu is goede raad gevraagd..
Wat is wijsheid? Een andere pomp zien te bemachtigen en daarna kijken wat er nog meer beschadigd kan zijn in het blok?
Of..
Een ander blok (liefst met wat meer vermogen ipv de 68 pk die ik nu had) ,zo ja,wat voor soort motor komt hiervoor in aanmerking?
Heren/Dames techneuten,ik zie heel graag een reactie tegenmoet.
Grt Jordan.
De rest van de motor ? Ik denk dat de kans groot is dat in zowat heel de motor alle dichtingen enz zullen aangevreten zijn , en ook de motorolie zou wel eens kunnen aangevreten zijn , waardoor er geen smering meer was. Als dat zo is , dan is het blok aan vervanging toe ... Om de kosten van het blok open te gooien te vermijden , kun je ook de verstuivers eens verwijderen en dan in het blok kijken met een camera , zo kun je de staat van de cilinderwanden bekijken .
Een andere motor met meer vermogen is mogelijk , er zijn daarvoor verschillende opties , allen afhankelijk van hoe groot je geldpot is
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 2139
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Salpeterzuur ipv diesel...wat nu ?
Pff dat scheelt...ik twijfelde al.Pascal-141 schreef: ↑30 jul 2017, 08:47De tank is van plastic , dus dat gaat heel lastig corroderenBeckontheroad schreef: ↑30 jul 2017, 05:47
Denk dat alles wat metaal is dus ook je tank zwaar gecorrodeerd is en vervangen dient te worden
Maar is gewoon geen leuk dingetje.
Suc6 JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Salpeterzuur ipv diesel...wat nu ?
het is zoals het is,... een 1.9 TD van 20 jaar oud is eigenlijk na dit gewoon total loss het loont zich helemaal niet, of je moet er veel zelf aan doen en je uren niet tellen zwaardere motor (de 5 cylinder erin zetten loont zich al "helemaal niet") want dan moet ook de versnellingsbak en de hele electronica gaspedaal enz enz vv worden daar is de wagen veel en veel te oud voor dagwaarde "in een goede staat" van een 20 jarige 1.9 TD is zws onder de 1000€
Ik heb een 102 pk 2.5 tdi van 2002 (5 jaar jonger) in zeer goede technische staat, met wijsneus, airco en electro pakket, en dubbele cabine toen ik afgelopen zomer eens zomaar ben gaan rondkijken ook vanwege die hoge wegenbelasting voor mij daar boden ze me maar tussen de 1500 en 3000€ voor, (en die 3000 als ik die andere wagen zonder inruil zou kopen dan kreeg ik daar wel 700€ vanaf dus in feite was 3000€ dan maar 2300€ )
het is: een andere (jongere) T4 kopen en van deze het beste overzetten, stoelen/wielen enz de rest bewaren/verkopen, startmotor/dynamo enz enz kun je allemaal los verkopen, en wat dan nog over is naar de sloop (zou ik doen) de opvolger kan dus ook een ACV 2.5 TDI zijn. (de "caroserie" de "doos" is hetzelfde).
of als je persee deze caroserie wil hebben die je nu hebt ?? een AAZ blok of een ander ABL blok op de kop tikken en overzetten, maar het is allemaal heel oud spul, riemen/distributie,de motor zelf?? hoe dat nog allemaal technisch is??, het is een veel grotere gok zo,n oud sloopblok erin te zetten dan een lopende bus te kopen, die kun je lopend testen.
of helemaal wat anders gaan rijden.
Ik heb een 102 pk 2.5 tdi van 2002 (5 jaar jonger) in zeer goede technische staat, met wijsneus, airco en electro pakket, en dubbele cabine toen ik afgelopen zomer eens zomaar ben gaan rondkijken ook vanwege die hoge wegenbelasting voor mij daar boden ze me maar tussen de 1500 en 3000€ voor, (en die 3000 als ik die andere wagen zonder inruil zou kopen dan kreeg ik daar wel 700€ vanaf dus in feite was 3000€ dan maar 2300€ )
het is: een andere (jongere) T4 kopen en van deze het beste overzetten, stoelen/wielen enz de rest bewaren/verkopen, startmotor/dynamo enz enz kun je allemaal los verkopen, en wat dan nog over is naar de sloop (zou ik doen) de opvolger kan dus ook een ACV 2.5 TDI zijn. (de "caroserie" de "doos" is hetzelfde).
of als je persee deze caroserie wil hebben die je nu hebt ?? een AAZ blok of een ander ABL blok op de kop tikken en overzetten, maar het is allemaal heel oud spul, riemen/distributie,de motor zelf?? hoe dat nog allemaal technisch is??, het is een veel grotere gok zo,n oud sloopblok erin te zetten dan een lopende bus te kopen, die kun je lopend testen.
of helemaal wat anders gaan rijden.
Laatst gewijzigd door frank884 op 30 jul 2017, 16:08, 3 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Salpeterzuur ipv diesel...wat nu ?
de tank kun je vrij eenvoudig eronderuit krijgen en goed schoon te maken, mij is met tanken ook al eens iets erin gevallen, (plastic slang die oplost in diesel na lange tijd) is boven ook een grote opening aan de tank. de pijp losmaken (bij het klepje) dan een palletwagen onder de tank met blokken of een of 2 euro pallets erop of iets dergelijks de ophangbeugels los, voorzichtig de paletwagen laten zakken (ook kijken naar de vulpijp!!) en boven naar de aansluitingen (die hebben maar een bepaalde lengte die plastic slangen/vlotterkabel) dan die losschroeven en dan rijdt je hem er met de palletwagen zo eronderuit, en dan die slangen goed doorspoelen <----> de filter.
maar ik zou afscheid nemen van die bus. dat loont zich totaal niet om daar zoveel werk in te steken.
maar ik zou afscheid nemen van die bus. dat loont zich totaal niet om daar zoveel werk in te steken.
Laatst gewijzigd door frank884 op 30 jul 2017, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Salpeterzuur ipv diesel...wat nu ?
als je je bus naar de sloop brengt, zeg er duidelijk bij waarom je deze afdankt. anders loop je het risico dat motoronderdelen in hergebruik terechtkomen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Salpeterzuur ipv diesel...wat nu ?
Motor vervangen en alles doorspoelen gaat je al snel twee dagen kosten als je er niet zo handig in bent of het materiaal niet hebt. Een sloop aaz motor vind je vanaf 100 euro, maar die zou ik dan sowieso eerst dichtingen rondom vervangen en distributie. Maar dan zit je nog altijd met een trage bus,en het gaat je sowieso meer kosten dan wanneer je hem zou slopen en een gebruikte tdi bus koopt.