Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Veerpootbrug, zin of onzin?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Veerpootbrug, zin of onzin?

Bericht door Snautzer »

Met het maken van het klapdak is er toch wel een hapje uit mijn bus genomen. Niet dat het nu torderd of dat ik denk dat het in 2 een breekt maar het zou een id kunnen zijn een veerpoot brug voor te plaatsen. Zinvol of lachwekkend hoog "petje" gehalte ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veerpootbrug, zin of onzin?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou zeggen, succes met maken en toepassen.. :knipoog
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Veerpootbrug, zin of onzin?

Bericht door RichardK »

Ik gok het laatste niet verkeerd bedoeld
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Veerpootbrug, zin of onzin?

Bericht door odorf »

De veerpoot bij een T4 steekt niet naar boven door waardoor je een klassieke veerpootbrug niet kan maken.
Kracht van een veerpootbrug is op een simpele manier een zo star mogelijke verbinding te maken.
De positie van de veerpoten van de T4 is zodanig dat de voor deze brug in allerlei hoeken om de motor heen moet.
Dan is er geen sprake meer van een simpele en vooral starre verbinding.
(correct me if i'm wrong)

Dus ik begrijp de opmerking van Peter wel.

En ik ben dus ook heel erg benieuwd hoe Snautzer de brug in gedachte had. :toppie

P.s. Er is meer winst te halen uit een rigide frame rondom de dakuitsparing.
Of als je voor een 'ruige cross country' -look gaat wellicht een rolkooi/takkenrek rondom. :knipoog

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Veerpootbrug, zin of onzin?

Bericht door Peter73 »

odorf schreef: 29 aug 2017, 15:26 takkenrek
:bifun

Sorry, back on topic
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veerpootbrug, zin of onzin?

Bericht door Multivan Generation »

Inderdaad Odorf. De T4 heeft geen veerpoten zoals een petjes auto of een nippon racer en als de T4 ze wel zou hebben dan zit de motor in de weg aan de voorzijde en aan de achterzijde zou het in het interieur komen. Iets wat, zo denk ik, onwenselijk is bij een camper.

Verder heeft iedere T4 wat flex en torsie in de carrosserie zitten. Rijd maar eens met wat koude met een auto met dc en je weet meteen wat ik bedoel. Dat kraken wordt veroorzaakt door torsie.

Een lange wielbasis camper zou dan ook een zwaarder versterkingsframe van het hefdak moeten hebben.
En daar gaat meer materiaal in en is dus duurder.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Veerpootbrug, zin of onzin?

Bericht door Snautzer »

odorf schreef: 29 aug 2017, 15:26 En ik ben dus ook heel erg benieuwd hoe Snautzer de brug in gedachte had. :toppie
Dat is dus een beetje waar het om gaat. Ik had geen bleek idee, Nu is het me duidelijk dat het voor voor spaghetti werk gaat worden en dus het doel voorbij streeft en achter mogelijk is, maar dan ruimte gaat kosten. Uit wel ingelichte bron (Hoi Peter) het 1 en ander uitgelegd gekregen wat hier in condens vorm ook naar voren is gekomen. Kortom: leuk idee gaan, dat dan weer wel maar het zal in het grijze archief verdwijnen. :knipoog
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Veerpootbrug, zin of onzin?

Bericht door odorf »

Aangezien je een Syncro hebt en misschien best wel eens een keer de gebaande vlakke paden gast verlaten is het zeker geen slecht idee om hierover na te denken.

Wat voor steunconstructie/dakrandafwerking zit er nu rondom je hefdak? Ben niet zo op de hoogte van de aftermarket daken, vandaar mijn vraag.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Veerpootbrug, zin of onzin?

Bericht door LAYCA »

Misschien een idee voor in een een T 5.
Moet je wel een petje opzetten :bifun
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Veerpootbrug, zin of onzin?

Bericht door Pascal-141 »

Een veerpootbrug of iets wat er op trekt , heeft bij een T4 totaal geen zin (afgezien van het feit dat het gewoon niet mogelijk is) , aangezien een T4 al een onzettend sterk (en zwaar) subframe heeft die de boel vooraan heel stevig bij elkaar houd .

Wil je extra constructuele sterkte creëren , dan moet je dat gaan doen op de plaats waar je de auto nu zwakker gemaakt hebt : bij het dak . Je zou in het dak eventueel met metalen (vierkant of rechthoek) buis naast het gat van het klapdak een "frame" inlassen . (2 buizen van voor naar achter , en dan 2 buizen net voor en net achter het gat met de 2 buizen in lengte richting verbinden . )

Maar ik denk dat bij een klapdak toch ook wel versteviging standaard mee ingebouwd word , of niet ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Veerpootbrug, zin of onzin?

Bericht door Snautzer »

Wat voor steun constructie er nu zit zal voldoende zijn bij normaal gebruik. Althans dat denk ik. Dakje van atrion dus ik stel me er niet te veel van voor. Wat is nu van plan ben zijn 4 schroefbouten in het verlengde van het klapdak te lassen zodat ik daar een 4 kant frame met een dwarsligger (zodat er 2 driehoeken ontstaan) desgewenst aan vast kan bouten. Of een imperiaal er bovenop. Dat kan ook natuurlijk
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Veerpootbrug, zin of onzin?

Bericht door limburger »

bij een SCA dak krijg je een verstevigingsframe rondom het gezaagde gat. van voor naar achteren een hoekprofiel met koker eraan gelast, bij de C-stijl nog een extra lip eraan gelast. voorkant en achterkant van links naar rechts gekoppeld.

:driveT4 :T44EVER
Plaats reactie