Anno schreef: ↑17 nov 2017, 23:08
Wellicht krijg ik de hel over me heen maar ik vind de 5 cilinders in de T5 erg lawaaiig, zowel op korte als op lange afstanden, en is voor mij erg vermoeiend. Het 2.0 blok vind ik wat dat betreft veel fijner.
Eens. Het is een lawaaiblok, al helemaal wanneer de tandwieltrein niet strak gezet is. De 2.0 heeft veel meer souplesse al was het bijterige van de 2.5 soms ook wel eens lekker.. Men zou het beste van beiden moeten combineren. Of gewoon een dikke V6, ook goed.
Laat de lava maar komen...
Laatst gewijzigd door heemskerk op 21 nov 2017, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
het geluidsniveau hangt af van de motor en van de geluidsisolatie. Ik ervaar mijn T5 Multivan met 2.5 motor zeker niet als lawaaierig. Een Multivan is dan ook zeer ruim voorzien alle soorten geluidsisolatie. Ik vermoed dat een 2,0 Multivan gemiddeld rustiger is dan een 2.5 Multivan maar het zou zo maar kunnen dat een 2.0 Transporter meer lawaai maakt dat een 2.5 Multivan.
Deel van de geluidsproductie van de 2,5 is te wijten aan de mechanische pompverstuivers,
dit in tegenstelling tot de electronische commonrail verstuivers in de 2.0 TDI.
Zet ze eens naast elkaar met koude motor en motorkap open, en start ze allebei eens.
De pompverstuiver klinkt dan als een paar knikkers in een conservenblik, terwijl de 2.0 TDi dat veel minder en anders heeft.
Er zit ook een generatie en soms 2 tussen qua ontwikkeling.
De T6 is motorisch ook al weer stiller als de T5 GP.
Ik vergelijk de geluidsproductie van een T5 2,5 California met een 140 Pk 2.0 T5GP. Die laatste in 2 versies, mijn dagelijkse T5GP bedrijfsauto en mijn T5GP camper.
De T5 Cali heeft redelijk wat dempingsmateriaal. Mijn T5GP ook, zo niet beter. Mijn gewone T5GP heeft geen extra dempingsmateriaal.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Multivan Generation schreef: ↑18 nov 2017, 20:58
Deel van de geluidsproductie van de 2,5 is te wijten aan de mechanische pompverstuivers,
dit in tegenstelling tot de electronische commonrail verstuivers in de 2.0 TDI.
Dat is dus 1 deel vh verhaal. Het andere deel heet geluidsisolatie en dan vind ik dat deze bij een Multivan het motorgeluid tot zeer comfortabele proporties terugbrengt. Je kan op de snelweg nog heel normaal praten met de passagiers op de achterbank (en die zitten bij een Multivan niet vlak achter de bestuurder).
Multivan Generation schreef: ↑18 nov 2017, 20:58
Deel van de geluidsproductie van de 2,5 is te wijten aan de mechanische pompverstuivers,
dit in tegenstelling tot de electronische commonrail verstuivers in de 2.0 TDI.
Dat is dus 1 deel vh verhaal. Het andere deel heet geluidsisolatie en dan vind ik dat deze bij een Multivan het motorgeluid tot zeer comfortabele proporties terugbrengt. Je kan op de snelweg nog heel normaal praten met de passagiers op de achterbank (en die zitten bij een Multivan niet vlak achter de bestuurder).
Een ander deel van datzelfde verhaal is dat eenieder die zich buiten deze geïsoleerde kooi van zelfgenoegen bevind welhaast moet concluderen dat er een zak met ADHD-knikkers in het vooronder bivakkeert welke zichzelf een overdosis coke hebben toebedeeld.
Voor een correct, primair vergelijk is de methode die Peter schetste dus de juiste om tot de conclusie te komen dat de 2.5 (meer dan de 2.0) een bovengemiddelde lawaaimaker is.
Ik bedoel, ik kan in een oude kever gaan rijden met een noise-cancelling headphone op mijn hoofd en stellen dat het een wonder van stilte is in mijn bolide terwijl ik tegelijkertijd de trommelvliezen van de omstanders aan een nazistische stresstest aan het onderwerpen ben.
freek schreef: ↑20 nov 2017, 23:46Vreemde redenatie....volgens mij gaat het hier om het geluidscomfort en niet over het verkeerslawaai
Geluidsbeleving is subjectief. Heemskerk's betoog is derhalve ook subjectief. Mijn oordeel is ook subjectief: Qua beleving en motorkarakteristiek ben ik blij met die oude 2.5 pompverstuiver. Qua loopcultuur zal welke 4cil dan ook nooit kunnen tippen aan die van een >4cil motor. Iets met 144gr vs 180gr kruktappen..
Wanneer deze t5 aan z'n eind is, zal ook ik moeten overstappen naar een 2.0 cr, stel het nog even uit zolang het kan. (en ja...ben bekend met t5gp en t6, blijf erbij, evolutie, geen revolutie).
Afgelopen dagen nog s krtitich geluisterd neer mn 174pk 5 cilinder.
Koud stationair en bij vollast is de diesel echt wel aanwezig maar roffelt heerlijk en wat betreft geluid zeer acceptabel. Op de snelweg hoor je de motor echt niet en dat is niet vanwege andere geluiden maar draait dan mooi rond. Ik denk te merken dat dan de multivan rustiger is dan menig moderne middenklas auto. Laast nog in een nieuwe nissan qashgai diedel gereden maar die maakt echt meer geluid.
Dat een 2 liter in een multivan (nog) rustiger is dat geloof ik graag. Voorlopig ben ik iedere dag weer blij als ik instap en geniet ik nog steeds van de multivan en zn comfort en soeplesse en ga dat volgens mij nog jaren blijven doen.