Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Planar verwarming
Planar verwarming
In het T5 gedeelte liet iemand deze naam vallen. Een betaalbaar alternatief om alsnog een verwarming in je bus te bouwen https://vbdservices.nl/index.php?route= ... ry&path=61
Re: Planar verwarming
De planar 2D ja, grotere zijn echt overbodig.
Op de Duitse fora veel besproken. Let wel op dat je bij de een officiële dealer koopt, er is veel illegale import in de omloop. In Duitsland is het officiële kanaal vis de mensen van tigerbus.de
Voor onze wereldreis komt er iig een 2D in!
Op de Duitse fora veel besproken. Let wel op dat je bij de een officiële dealer koopt, er is veel illegale import in de omloop. In Duitsland is het officiële kanaal vis de mensen van tigerbus.de
Voor onze wereldreis komt er iig een 2D in!
Re: Planar verwarming
Hoe kan ik dat merk inschatten qua kwaliteit?
is dat te vergelijken met bijv. Webasto of Eberspacher?
is dat te vergelijken met bijv. Webasto of Eberspacher?
Groet, Bart
Re: Planar verwarming
wij hebben er eentje een tijd onze bus zitten en geen dag spijt van gehad! het is simpele techniek en het bedieningspaneel is hopeloos ingewikkeld maar de prijs is erg aantrekkelijk
Re: Planar verwarming
overigens ook ingebouwd door dit bedrijf maar prima zelf te doen met een beetje durf. ik heb gedoe gehad in het begin mijn advies is om hem direct op de tank aan te sluiten met aparte zuigbuis. Kwam er gelijk achter dat ik het bekende "scheurtje" in aanzuigbuis had.
- arjanzevenaar
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Planar verwarming
Ik en mijn schoonvader hebben er beide eentje zelf ingebouwd. Werkt erg goed. Ik heb een 2d mijn schoonvader een 4d. Bus krijg je lekker warm. Geen problemen tot nu toe gehad. 6 maanden niet gebruiken en dan in een keer opstarten zonder problemen. Dus eigenlijk een topproduct voor een goeie prijs. Je kan nu ook gsm modules erbij kopen voor 100 euro dan heb je op afstand een timer en afstandbediening. Kost wel een 3g prepaid kaartje maar werkt altijd. Succes !
Re: Planar verwarming
Hallo Arjan,
even een vraagje, waarom heb jij een 2D, en je schoonvader een 4D ingebouwd.
dat is me nogal een verschil!
wat zou voor een lange T4 met dc een mooie capaciteit zijn (sorry, mijn leestekens zijn behoorlijk in de war(vraagteken.
even een vraagje, waarom heb jij een 2D, en je schoonvader een 4D ingebouwd.
dat is me nogal een verschil!
wat zou voor een lange T4 met dc een mooie capaciteit zijn (sorry, mijn leestekens zijn behoorlijk in de war(vraagteken.
Groet, Bart
- arjanzevenaar
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Planar verwarming
sorry voor de late reactie, was even druk.
De 2 verschillen zijn onderbewust genomen, op dat moment waren wij ook nog niet ervaren met hoe en wat. De 4D had mijn schoonvader voor een leuk prijsje kunnen kopen en ik heb 2 jaar later een 2D aangeschaft ook vanwege de prijs. Beide kachels functioneren zeer goed. Over het gebruik kan ik alleen maar oordelen wat betreft de 2D en die maakt mijn bus ruimschoots warm. Ik denk dat die van mijn schoonvader (de 4D) een stuk sneller warmer is. Als ik de specificaties mag geloven verbruikt de 4D 2x zoveel electriciteit en diesel als de 2D en misschien zal de maximale eindtemperatuur ook bij de 4D een stuk hoger liggen. We hebben dat nog nooit getest eigenlijk. Moet er wel bij zeggen dat ik een KWB heb en mijn schoonvader een LWB.
IK heb zaterdag de kachel een paar uur laten lopen omdat de plannen zijn om volgende week naar de sneeuw te reizen en de begintemperatuur was 0 graden, na ongeveer 1,5 uur was het in de bus ruim 25 graden.
groetjes Arjan
De 2 verschillen zijn onderbewust genomen, op dat moment waren wij ook nog niet ervaren met hoe en wat. De 4D had mijn schoonvader voor een leuk prijsje kunnen kopen en ik heb 2 jaar later een 2D aangeschaft ook vanwege de prijs. Beide kachels functioneren zeer goed. Over het gebruik kan ik alleen maar oordelen wat betreft de 2D en die maakt mijn bus ruimschoots warm. Ik denk dat die van mijn schoonvader (de 4D) een stuk sneller warmer is. Als ik de specificaties mag geloven verbruikt de 4D 2x zoveel electriciteit en diesel als de 2D en misschien zal de maximale eindtemperatuur ook bij de 4D een stuk hoger liggen. We hebben dat nog nooit getest eigenlijk. Moet er wel bij zeggen dat ik een KWB heb en mijn schoonvader een LWB.
IK heb zaterdag de kachel een paar uur laten lopen omdat de plannen zijn om volgende week naar de sneeuw te reizen en de begintemperatuur was 0 graden, na ongeveer 1,5 uur was het in de bus ruim 25 graden.
groetjes Arjan
Laatst gewijzigd door arjanzevenaar op 11 dec 2017, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- arjanzevenaar
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Planar verwarming
ik zie trouwens nu dat ze er ook een hebben met een draaiknop.
http://www.planarheaters.com/diesel-air-heaters-planar
http://www.planarheaters.com/diesel-air-heaters-planar
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Planar verwarming
@ Arjanzevenaar,
je schrijft dat een 4D twee keer zoveel gas verbruikt.
Maar het zijn toch dieselkachels?
je schrijft dat een 4D twee keer zoveel gas verbruikt.
Maar het zijn toch dieselkachels?
Re: Planar verwarming
of benzine ;)
Re: Planar verwarming
Met deze sneeuw ideaal om te testen
Re: Planar verwarming
Normaal gesproken staat de 2 of de 4 in de code 2D of 4D voor de capaciteit, en de "D" voor diesel.
Of dat bij planar ook het geval is???
Een puntje bij kachels (ook houtkachels in een huis) is dat je de capaciteit zò moet kiezen, dat de kachel in een "normale" situatie altijd op de helft tot twee derde van z'n capaciteit brand, dan is de verbranding het mooist (minste vervuiling). dan kan die altijd nog naar boven of beneden bijgeregeld worden als de temperatuur dat noodzakelijk maakt.
als je (naar mijn idee) de 4D van je vader te veel moet smoren (omdat ie 'm te groot gekozen heeft voor de ruimte) dan (in het geval van een diesel of benzine kachel) vervuilt 'ie te vlug van binnen, en moet je hem regelmatig schoonmaken.
Maar, omdat ik van Planar niets afweet, kan ik hier ook helemaal miszitten.
Of dat bij planar ook het geval is???
Een puntje bij kachels (ook houtkachels in een huis) is dat je de capaciteit zò moet kiezen, dat de kachel in een "normale" situatie altijd op de helft tot twee derde van z'n capaciteit brand, dan is de verbranding het mooist (minste vervuiling). dan kan die altijd nog naar boven of beneden bijgeregeld worden als de temperatuur dat noodzakelijk maakt.
als je (naar mijn idee) de 4D van je vader te veel moet smoren (omdat ie 'm te groot gekozen heeft voor de ruimte) dan (in het geval van een diesel of benzine kachel) vervuilt 'ie te vlug van binnen, en moet je hem regelmatig schoonmaken.
Maar, omdat ik van Planar niets afweet, kan ik hier ook helemaal miszitten.
Groet, Bart