Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kracht motor valt soms weg
Kracht motor valt soms weg
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van het volgende?
Ik rijd een T5 Multivan 2,5TDI. Ik heb nu al een aantal maal beleefd dat wanneer ik plots vol het gas intrap (of de cruisecontrol probeert de ingestelde snelheid weer op te pakken) ineens de motor zijn power verliest. Er lijkt wel een beveiliging op te treden waardoor ik niet harder dan 90 a 100km/u kan rijden. Dit gebeurt ook wanneer ik bergopwaarts ga rijden en te laat terugschakel. Als ik het contact uitdoe en daarna weer aan, dan is alles hersteld en kan ik weer gewoon rijden. Wat kan dit veroorzaken en wat is hieraan te doen?
Dank enorm alvast!
Joop
Ik rijd een T5 Multivan 2,5TDI. Ik heb nu al een aantal maal beleefd dat wanneer ik plots vol het gas intrap (of de cruisecontrol probeert de ingestelde snelheid weer op te pakken) ineens de motor zijn power verliest. Er lijkt wel een beveiliging op te treden waardoor ik niet harder dan 90 a 100km/u kan rijden. Dit gebeurt ook wanneer ik bergopwaarts ga rijden en te laat terugschakel. Als ik het contact uitdoe en daarna weer aan, dan is alles hersteld en kan ik weer gewoon rijden. Wat kan dit veroorzaken en wat is hieraan te doen?
Dank enorm alvast!
Joop
- Gerard 136
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08
Re: Kracht motor valt soms weg
Waarschijnlijk gaat de motor in “noodloop” om zich te beschermen. De oorzaak kan in veel dingen zitten, zoals een defecte sensor, defecte of vervuilde turbo, verstopte EGR koeler enz. Het beste is om het storingsgeheugen uit te (laten) lezen. Dat geeft waarschijnlijk de oorzaak aan. Succes!
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
Re: Kracht motor valt soms weg
Bekabeling van de turbo druk sensor niet gebroken? Laatst ook gehad en blijkt een vaker voorkomend euvel te zijn. Sensor zit in de turbo slang onder het koelvloeistof reservoir. Even de kap open maken, koelvloeistof reservoir demonteren en je hebt het vrij snel gezien. Kabels breken vaak net voor de stekker af.
Verder komt het ook regelmatig voor dat turbo druk regelkleppen stuk gaan. Deze zitten boven de motor tegen het schutbord gemonteerd. Bij beide sensoren gaat 9 van de 10 keer het symbool van de gloeispiralen knipperen of de motorlamp gaat branden.
Maar, zoals in de reactie hier boven al gezegd wordt is uitlezen van het foutgeheugen de 1e stap. Deze zal je waarschijnlijk al in de juiste richting sturen.
Verder komt het ook regelmatig voor dat turbo druk regelkleppen stuk gaan. Deze zitten boven de motor tegen het schutbord gemonteerd. Bij beide sensoren gaat 9 van de 10 keer het symbool van de gloeispiralen knipperen of de motorlamp gaat branden.
Maar, zoals in de reactie hier boven al gezegd wordt is uitlezen van het foutgeheugen de 1e stap. Deze zal je waarschijnlijk al in de juiste richting sturen.
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08
Re: Kracht motor valt soms weg
Dank voor de reacties. Vandaag heb ik de motor laten uitlezen, maar geen enkele melding. Op de momenten dat die noodloop optreedt gaat er ook geen lampje branden. Monteur is vanmiddag ook gaan rijden met de computer aangesloten, maar hij kon geen enkele melding vinden en de auto reed (natuurlijk) zonder problemen. Het is dus niet voorspelbaar.
Vermoedelijk moet ik dus langzaam alle mogelijke oorzaken afvinken???
Vermoedelijk moet ik dus langzaam alle mogelijke oorzaken afvinken???
Re: Kracht motor valt soms weg
Ik heb ooit eens noodloop gehad met een golf 1.6fsi door dat de stekker van het gaspedaal was gecorrodeerd.
Geen meldingen met vcds en kwam er spontaan in. Meestal met optrekken of versnellen als het pendaal verder werd ingetrapt.
Geen meldingen met vcds en kwam er spontaan in. Meestal met optrekken of versnellen als het pendaal verder werd ingetrapt.
- Ralph Bakker
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Kracht motor valt soms weg
Als de noodloop in werking gaat, gaat er dan een gloeispiraal knipperen?
Zo ja, dan moet er een foutcode opgeslagen zijn.
Zo ja, dan moet er een foutcode opgeslagen zijn.
Re: Kracht motor valt soms weg
Van een soms weigerende druksensor in je drukslang krijg je ook geen melding.
Re: Kracht motor valt soms weg
Er gaat niets knipperen, en geen enkel signaal. Kracht valt plots weg. Ik heb op de snelweg al een keer de motor uit en aan gedaan, en dan was alles weer normaal.Ralph Bakker schreef: ↑08 mar 2018, 19:29 Als de noodloop in werking gaat, gaat er dan een gloeispiraal knipperen?
Zo ja, dan moet er een foutcode opgeslagen zijn.
Re: Kracht motor valt soms weg
Ik ga er dieper induiken en ik hou jullie op de hoogte.
Mocht iemand nog een goede suggestie hebben; graag!
Mocht iemand nog een goede suggestie hebben; graag!
Re: Kracht motor valt soms weg
Lijkt erg op een kapotte n75,lijkt het of er een koe onder je dash zit als je het contact uitzet?En ja dit is een serieuze vraag
Re: Kracht motor valt soms weg
Wellicht eens wat realtime data controleren met de tester tijdens een proefrit. Wellicht zijn kleine dipjes van een turbo druk o.i.d. al waar te nemen. Een slecht werkende druksensor of drukregelaar kan dan soms ook al zichtbaar worden.
Soms is het ook nog niet zo'n slecht plan om het gewoon even aan te kijken en er eens een tijdje mee te rijden. Het blijft mechanisch en elektronisch spul wat soms eens niet helemaal doet wat het hoort te doen.
Al is dat een persoonlijke mening..
Soms is het ook nog niet zo'n slecht plan om het gewoon even aan te kijken en er eens een tijdje mee te rijden. Het blijft mechanisch en elektronisch spul wat soms eens niet helemaal doet wat het hoort te doen.
Al is dat een persoonlijke mening..
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08
Re: Kracht motor valt soms weg
De suggestie van DennisTDI was nog niet zo slecht. De garage heeft niets kunnen vinden en ik heb het probleem ook niet meer gehad. Zo heb je het 10 keer tijdens een rit, zo helemaal niets meer.
Mochten er nog ontwikkelingen zijn, dan zal ik dat hier plaatsen.
Dank!
Mochten er nog ontwikkelingen zijn, dan zal ik dat hier plaatsen.
Dank!
Re: Kracht motor valt soms weg
Kijk...zo hoort het...
Altijd fijn om even een terugkoppeling te lezen!!
grt.Harry
Altijd fijn om even een terugkoppeling te lezen!!
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Kracht motor valt soms weg
Ik heb precies het zelfde probleem.(T5 uit 2004)
Geen foutcode of indicatie op het dashboard.
N75 vervangen maar probleem is er dan weer wel en dan weer een tijd niet.
Laatste rit naar Slovenië op en neer geen probleem gehad.
Maar afwachten wanneer het weer op doet.
Verder ga ik is kijken naar de bekabeling van de druk sensor.
Succes met het zoeken naar de storing.
Ben benieuwd waaraan het ligt.
Mvg.Peter
Geen foutcode of indicatie op het dashboard.
N75 vervangen maar probleem is er dan weer wel en dan weer een tijd niet.
Laatste rit naar Slovenië op en neer geen probleem gehad.
Maar afwachten wanneer het weer op doet.
Verder ga ik is kijken naar de bekabeling van de druk sensor.
Succes met het zoeken naar de storing.
Ben benieuwd waaraan het ligt.
Mvg.Peter
Re: Kracht motor valt soms weg
Beste,
Ik heb net op vakantie in een wat bergachtigere regio hetzelfde probleem gehad.
Om een berg op te rijden moest ik naar een versnelling terugschakelen zodat ik een stukje boven de 2000 toeren bleef...
Als ik in 6de versnelling rond de 2000 toeren een berg op rijd, gaat hij in veiligheid, zonder lampjes en foutmeldingen.
Al rijdend contact aan/uit en alles weer normaal.
Hebben jullie met jullie ervaringen, al een sluitende oplossing? Ik had de indruk dat het ook steeds sneller optrad (ook bij minder steile hellingen)
Maar waar ik woon zijn te weinig hellingen om het uit te lokken.
Alle tips zijn welkom, wat kan ik best eerst laten nakijken?
groeten
F.
Ik heb net op vakantie in een wat bergachtigere regio hetzelfde probleem gehad.
Om een berg op te rijden moest ik naar een versnelling terugschakelen zodat ik een stukje boven de 2000 toeren bleef...
Als ik in 6de versnelling rond de 2000 toeren een berg op rijd, gaat hij in veiligheid, zonder lampjes en foutmeldingen.
Al rijdend contact aan/uit en alles weer normaal.
Hebben jullie met jullie ervaringen, al een sluitende oplossing? Ik had de indruk dat het ook steeds sneller optrad (ook bij minder steile hellingen)
Maar waar ik woon zijn te weinig hellingen om het uit te lokken.
Alle tips zijn welkom, wat kan ik best eerst laten nakijken?
groeten
F.