Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
The next level
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
schuifdeurpaneel gerepareerd
We hadden een zogenoemde doorstore vorig jaar gekocht.
En steeds hadden we het idee, dat er een rot geluid uit de schuifdeur kwam.
We weten nu waardoor het veroorzaak werd..
De binnenzijde had zich wat losgemaakt van de buitenzijde van het deurpaneel.
Of te wel, de kwaliteit is niet heel goed.. hooguit voldoende.
De boosdoener:
Gewoon afgebroken dus
Met montagekit weer tegen elkaar gemaakt en meteen met nog wat restjes alubutyl(ik had niet meer, maar beter als helemaal niets er op) het paneel geprobeerd wat stiller te maken.
Het lag er toch af..
Volgende week zouden onze opnieuw geannodiseerde rails klaar moeten zijn,
dan kan ik exacte maat nemen voor de plaat waarop het zonnepaneel komt,
en deze op mijn werk gaan zetten.
Wordt 3 mm aluminium..
Groeten Peter
En steeds hadden we het idee, dat er een rot geluid uit de schuifdeur kwam.
We weten nu waardoor het veroorzaak werd..
De binnenzijde had zich wat losgemaakt van de buitenzijde van het deurpaneel.
Of te wel, de kwaliteit is niet heel goed.. hooguit voldoende.
De boosdoener:
Gewoon afgebroken dus
Met montagekit weer tegen elkaar gemaakt en meteen met nog wat restjes alubutyl(ik had niet meer, maar beter als helemaal niets er op) het paneel geprobeerd wat stiller te maken.
Het lag er toch af..
Volgende week zouden onze opnieuw geannodiseerde rails klaar moeten zijn,
dan kan ik exacte maat nemen voor de plaat waarop het zonnepaneel komt,
en deze op mijn werk gaan zetten.
Wordt 3 mm aluminium..
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Dag Jan,
de reden is ook met name het laatste.
Je hebt met een campingaz flesje altijd zoiets van, ga ik dat nog halen?
heb ik nog genoeg voor die 3 weken vakantie, etc.?
Nu nog even uitzoeken waar ze hem in de buurt kunnen vullen..
de reden is ook met name het laatste.
Je hebt met een campingaz flesje altijd zoiets van, ga ik dat nog halen?
heb ik nog genoeg voor die 3 weken vakantie, etc.?
Nu nog even uitzoeken waar ze hem in de buurt kunnen vullen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 22 mei 2018, 06:26
Re: The next level
De doorstore is wel niet écht heeel pokkeduur maar als die na een jaar al begint te begeven vind ik toch het zonde van het geld. De doorstore, hoe handig die ook lijkt, ga ik alvast van de lijst schrappen.
Bedankt om die info te delen, Peter!
Groeten, Wilfried.
Bedankt om die info te delen, Peter!
Groeten, Wilfried.
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
gasfles laten vullen (geen campingaz)
Gasflesje is gevuld voor 7 euro voor 2 kg wat ongeveer 4 liter gas is..
Waar kun je dat in Nederland laten doen? --> https://camperpunt.nl/propaangas/
Ik had een tip van Jan2009 gekregen
Waar kun je dat in Nederland laten doen? --> https://camperpunt.nl/propaangas/
Ik had een tip van Jan2009 gekregen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Cargorails op hefdak gemonteerd.
We hebben een tijdje geleden van een andere weetjeweller dakrails van een T5 overgenomen.
Die hebben we pas gemaakt op ons SCA-192 slaap hefdak.
Vervolgens hebben we de rails opnieuw laten anodiseren bij Alumet in Etten-Leur.
Die man daar vertelde dat de originele Volkswagen rails gedompt(?) zijn, waardoor ze er zwart uitzien.
Geen idee wat het is, maar wij wilden ze mat-zwart.
Meteen nog wat andere rails voor een heel andere auto er bij gevoegd, zodat het in een batch gedaan kon worden.
De doorlooptijd werd gemeld op 15 werkdagen.
Nou uiteindelijk is het bijna anderhalve maand geworden, waarbij we qua prijs wel gematst zijn
Normaal betaal je minimaal het (op)start-tarief van 300 euro
Hier in deze gleuf moet de rail komen:
Het zwarte kunststof moet aangepast worden voor een mooie vloeiende passing en de rail kan ook wel wat TLC gebruiken
zo goed mogelijk pas gemaakt, beter gaat niet, want dan gaat het ten koste van de stevigheid
best netjes
dit wordt dus opnieuw geanodiseerd:
dwars doorsnede van de Volkswagen cargorail
De rails zijn mat-zwart teruggekomen..
mooi diep gekleurd..
We zijn er happy mee:
Beginstuk weer op rail gestoken en weer gefixeerd
Rail ontvet met Sika aktivator, daarna met Scotch-brite een beetje opgeruwd, weer ontvet, en daarna Sika primer er op gesmeerd en aan de lucht laten drogen (half uurtje --> meteen even gegeten)
Op het dak de contouren van de rail met tape afgezet, dan de plek waar de rail moet komen ontvet, dan met Scotch-brite of schuurpapier (korrel 240) het dak opgeruwd. Weer ontvetten en dan hierop ook primer gesmeerd. Tegelijkertijd met de rails laten drogen.
Kit op de contactplaatsen van de rail met het dak aangebracht en vervolgens de rail op het dak in de kit drukken en een beetje in wassen in de kit.
Daarna netjes afwerken.
eindresultaat:
Voor de liefhebbers hebben we ook een filmpje online gezet:
https://www.youtube.com/watch?v=VyESvq1G4fU
Groeten Peter
Die hebben we pas gemaakt op ons SCA-192 slaap hefdak.
Vervolgens hebben we de rails opnieuw laten anodiseren bij Alumet in Etten-Leur.
Die man daar vertelde dat de originele Volkswagen rails gedompt(?) zijn, waardoor ze er zwart uitzien.
Geen idee wat het is, maar wij wilden ze mat-zwart.
Meteen nog wat andere rails voor een heel andere auto er bij gevoegd, zodat het in een batch gedaan kon worden.
De doorlooptijd werd gemeld op 15 werkdagen.
Nou uiteindelijk is het bijna anderhalve maand geworden, waarbij we qua prijs wel gematst zijn
Normaal betaal je minimaal het (op)start-tarief van 300 euro
Hier in deze gleuf moet de rail komen:
Het zwarte kunststof moet aangepast worden voor een mooie vloeiende passing en de rail kan ook wel wat TLC gebruiken
zo goed mogelijk pas gemaakt, beter gaat niet, want dan gaat het ten koste van de stevigheid
best netjes
dit wordt dus opnieuw geanodiseerd:
dwars doorsnede van de Volkswagen cargorail
De rails zijn mat-zwart teruggekomen..
mooi diep gekleurd..
We zijn er happy mee:
Beginstuk weer op rail gestoken en weer gefixeerd
Rail ontvet met Sika aktivator, daarna met Scotch-brite een beetje opgeruwd, weer ontvet, en daarna Sika primer er op gesmeerd en aan de lucht laten drogen (half uurtje --> meteen even gegeten)
Op het dak de contouren van de rail met tape afgezet, dan de plek waar de rail moet komen ontvet, dan met Scotch-brite of schuurpapier (korrel 240) het dak opgeruwd. Weer ontvetten en dan hierop ook primer gesmeerd. Tegelijkertijd met de rails laten drogen.
Kit op de contactplaatsen van de rail met het dak aangebracht en vervolgens de rail op het dak in de kit drukken en een beetje in wassen in de kit.
Daarna netjes afwerken.
eindresultaat:
Voor de liefhebbers hebben we ook een filmpje online gezet:
https://www.youtube.com/watch?v=VyESvq1G4fU
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: The next level
Wordt mooi Peter,
Ben benieuwd naar jou zonnepaneel oplossing en je ervaringen met de temperatuur en dergelijke. Ik zal, zodra ik even zo'n laser thermometer kan lenen, bij mij eens meten in de volle zon wat het temperatuur verschil is op de plaats van het geplakte paneel en gewoon onder het dak.
Groeten,
Walter
Ben benieuwd naar jou zonnepaneel oplossing en je ervaringen met de temperatuur en dergelijke. Ik zal, zodra ik even zo'n laser thermometer kan lenen, bij mij eens meten in de volle zon wat het temperatuur verschil is op de plaats van het geplakte paneel en gewoon onder het dak.
Groeten,
Walter
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Gisteren heel veel gedaan, vanmiddag een update..
Gisterenavond wilde ik veel uploaden --> lag weetjewel er uit
Gisterenavond wilde ik veel uploaden --> lag weetjewel er uit
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Oliebeurt
Gisterenochtend rond 7 uur lag ik al onder de auto..
Oliebeurtje uitvoeren..
Wat is daar nu speciaal aan vraag je je misschien af..?
Hierbij wat extra informatie..
Mooiste moment vind ik dit altijd, het zwarte gebruikte goudgele goud, wat met een mooie boog in de opvangbak neerplenst.
Die roest van het subframe moet ik van de zomer maar eens aan gaan pakken
Afvullen met 7 liter vers smeer sap:
De gebruikte olie netjes in containers over schenken en naar de milieustraat brengen.
Extra informatie:
7 liter 5W30 Longlife 3
Onderdeelnummer oliefilter insert plus 3 nieuwe O-ringen: 03L115466 of Mahle KH1
Nieuwe carterpan bout met afdichtring gebruiken: N908 132 02
Moment voor carterpan bout: 30Nm
Moment voor deksel motorolie filterhuis deksel: 25Nm
Moment voor bodemplaat boutjes (6x): 21 Nm
Olie opvangbak is er eentje voor 8 liter
Bovenstaande informatie is voor een 2.0 TDI.
Oliebeurtje uitvoeren..
Wat is daar nu speciaal aan vraag je je misschien af..?
Hierbij wat extra informatie..
Mooiste moment vind ik dit altijd, het zwarte gebruikte goudgele goud, wat met een mooie boog in de opvangbak neerplenst.
Die roest van het subframe moet ik van de zomer maar eens aan gaan pakken
Afvullen met 7 liter vers smeer sap:
De gebruikte olie netjes in containers over schenken en naar de milieustraat brengen.
Extra informatie:
7 liter 5W30 Longlife 3
Onderdeelnummer oliefilter insert plus 3 nieuwe O-ringen: 03L115466 of Mahle KH1
Nieuwe carterpan bout met afdichtring gebruiken: N908 132 02
Moment voor carterpan bout: 30Nm
Moment voor deksel motorolie filterhuis deksel: 25Nm
Moment voor bodemplaat boutjes (6x): 21 Nm
Olie opvangbak is er eentje voor 8 liter
Bovenstaande informatie is voor een 2.0 TDI.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Zonnepaneel voorbereiden op monteren
Zonnepaneel is al een tijdje binnen en moet er toch echt eens op.
De voorbereidende handeling, de langs rails op het dak zitten er al op,
dus ik kon nu goed maat nemen voor de bevestigingsplaat.
Van de week had ik tijd om op het werk de 3 mm aluminiumplaat plaat te zetten.
Misschien een gekke vorm, maar dat is bewust zo uitgedacht.
Even vlug een passing op het dak:
even een rubbertje voor die plaat uitgezocht :
Paar spuitbussen reflexzilver laten mengen, eerst in de primer, en daarna in dezelfde kleur als de carrosserie een paar keer gespoten, en dan nog een paar laagjes blanke lak er op..
Ty-raps en houders ook in kleur gespoten:
Rubbertje op de plaat, wat moet werken als een soort van spoilertje om windgeruis te minimaliseren, en om trillingen tegen te gaan.
Metalen blokjes waarin draad getapt gaat worden om het paneel op de rails te klemmen.
Zonnepaneel gekit op de plaat
Zo kan het dus ook..
Stoelconsole voorzien van een bevestigingsplaat waarin je lekker kunt schroeven zonder dat het aan de buitenzijde van de console de schroeven/zelftappers etc er doorheen komen. Meteen even de omvormer er tegenaan geschroefd(leuk detail: originele VW boutjes gebruikt )
Victron Bluetooth smart dongle gemonteerd:
Even een testopstelling in de auto gemaakt..(zwarte VW ty-rap... omdat het kan )
Als je een draad van de omvormer naar de plus- en min-pool van de accu aansluit, dan kun je dus nu al de de Bluetooth dongle configureren en de omvormer updaten.
Wifi of 4G-verbinding en updaten van de dongle via BT
Hopla en klaar:
Daarna ook de omvormer via BT en wifi geüpdate:
Accu op juiste type geselecteerd, om de omvormer qua laad karakteristiek aan te passen, dus met 14,7 Volt laden (AGM)
het was toch een bewolkte dag maar de test-opstelling werkt dus..
Ik kon niet verder omdat ik bepaalde boutjes niet had, moet nog extra kabel van omvormer naar accu hebben,
en oogjes M8 om bedrading op de accu aan te sluiten. Van de week verder..
De voorbereidende handeling, de langs rails op het dak zitten er al op,
dus ik kon nu goed maat nemen voor de bevestigingsplaat.
Van de week had ik tijd om op het werk de 3 mm aluminiumplaat plaat te zetten.
Misschien een gekke vorm, maar dat is bewust zo uitgedacht.
Even vlug een passing op het dak:
even een rubbertje voor die plaat uitgezocht :
Paar spuitbussen reflexzilver laten mengen, eerst in de primer, en daarna in dezelfde kleur als de carrosserie een paar keer gespoten, en dan nog een paar laagjes blanke lak er op..
Ty-raps en houders ook in kleur gespoten:
Rubbertje op de plaat, wat moet werken als een soort van spoilertje om windgeruis te minimaliseren, en om trillingen tegen te gaan.
Metalen blokjes waarin draad getapt gaat worden om het paneel op de rails te klemmen.
Zonnepaneel gekit op de plaat
Zo kan het dus ook..
Stoelconsole voorzien van een bevestigingsplaat waarin je lekker kunt schroeven zonder dat het aan de buitenzijde van de console de schroeven/zelftappers etc er doorheen komen. Meteen even de omvormer er tegenaan geschroefd(leuk detail: originele VW boutjes gebruikt )
Victron Bluetooth smart dongle gemonteerd:
Even een testopstelling in de auto gemaakt..(zwarte VW ty-rap... omdat het kan )
Als je een draad van de omvormer naar de plus- en min-pool van de accu aansluit, dan kun je dus nu al de de Bluetooth dongle configureren en de omvormer updaten.
Wifi of 4G-verbinding en updaten van de dongle via BT
Hopla en klaar:
Daarna ook de omvormer via BT en wifi geüpdate:
Accu op juiste type geselecteerd, om de omvormer qua laad karakteristiek aan te passen, dus met 14,7 Volt laden (AGM)
het was toch een bewolkte dag maar de test-opstelling werkt dus..
Ik kon niet verder omdat ik bepaalde boutjes niet had, moet nog extra kabel van omvormer naar accu hebben,
en oogjes M8 om bedrading op de accu aan te sluiten. Van de week verder..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: The next level
mooi hoor , klasse!
- otzie -
- otzie -
all rights reserved all wrongs reversed
T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Re: The next level
Nice, dit ziet er goed uit.
Re: The next level
Heel netjes. Mooi idee voor de plaatsing van je paneel zo.
Komt er nog iets tussen de Alu plaat en het dak of zijn de rubbers aan de randen voldoende tegen trillingen.
Je kan nu via de app met je bmv en mppt via Bluetooth een smart netwerk aanleggen.
Dan werkt alles naadloos samen onder alle omstandig heden.
Helemaal als je ook een temp sensor op je bmv hebt of de smart battery Sense van victron er bij hebt.
Komt er nog iets tussen de Alu plaat en het dak of zijn de rubbers aan de randen voldoende tegen trillingen.
Je kan nu via de app met je bmv en mppt via Bluetooth een smart netwerk aanleggen.
Dan werkt alles naadloos samen onder alle omstandig heden.
Helemaal als je ook een temp sensor op je bmv hebt of de smart battery Sense van victron er bij hebt.
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11
Re: The next level
WoW...knap staaltje vakwerk
Re: The next level
Mooi geworden Peter! Vanwaar de keuze voor een losse dongel bij de laadregelaar?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver