Hallo,
Wij hebben een t5 die we ooit zelf tot camper hebben omgebouwd. Bouwjaar 2004, 5 cilinder 2.5 174PK diesel. Nu hebben we al enige tijd problemen met starten. Het probleem is dat hij soms in 1 keer start zonder enig probleem en andere keren helemaal niet wil aanslaan. In zo'n geval slaat hij echt heeeel even aan en gelijk weer af. Blijven we dan 1 minuut doorstarten (wat natuurlijk niet fijn is) dan begint hij op een gegeven moment te pruttelen en slaat hij alsnog aan. Net of hij geen diesel heeft en er wel eerst heel iets nog in de leiding zat. Daarna die dag verder geen probleem met starten.
Ik heb het hele forum al door gespeurd en kom ook al wel enigszins vergelijkbare problemen tegen. Mijn gedachten gaan zelf uit naar de injectie afdichting die niet meer goed afdicht of zelfs is uitgesleten maar of dit klopt durf ik niet zeker te zeggen. Ik las dat sommige mensen alleen de rubbers vervangen en daar mee volstaan en anderen soms de hele zitting moeten laten vervangen omdat deze uitgesleten is.
Of wat ook kan is problemen met de startonderbreking, maar dat verwacht ik eigenlijk niet omdat het altijd alleen de eerste keer starten van de dag is. Verder heeft hij soms bij trekken van zware vracht of rijden in de bergen dat hij in de noodloop schiet dus naar mijn idee lijkt dat dan ook meer in de afdichting van de injectoren te zitten. Zet je hem dan aan de kant, 1x uit en weer starten dan rij je zonder problemen zo weer verder.
De startmotor is inmiddels vervangen (vorige draaide zwaar en het idee was dat hij wellicht niet genoeg toeren maakte), de gloeispiralen zijn onlangs alle 5 vervangen, de temperatuur voeler.
Nu de vraag: Ik zou dit heel graag oplossen alleen weet ik niet of onze locale garage daar genoeg verstand van heeft aangezien ze nog niet eerder met dit bijltje gehakt hebben. Is het mogelijk om bijvoorbeeld druk in de cilinders te meten en zo lekkage van de rubbers aan te tonen/uit te sluiten? Zijn er garages die hier gespecialiseerd in zijn of dit probleem al vaker behandeld hebben (buiten de VW zelf om, waar we hem overigens al heen gehad hebben en een hoop kosten verder zijn en nog steeds met het probleem zitten) We wonen zelf in de Achterhoek, dus garage enigszins in de buurt zou fijn zijn en niet te duur. Maar uiteindelijk is het belangrijkste dat hij weer lekker gaat starten.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Alvast bedankt!
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
t5 wil soms nauwelijks starten
Re: t5 wil soms nauwelijks starten
Bel ff met Jos in Dieverbrug (JB-service)die kan je helpen, weet van de hoed en de rand hieromtrent. Denk dat je conclusies correct zijn m.u.v noodloop, dat is m.i. niet verstuiverprobleem-gerelateerd.
Re: t5 wil soms nauwelijks starten
Nog dank voor jouw reactie! Ik heb naar aanleiding van jouw reactie gelijk gebeld en het klikt erg vertouwd en kundig. Later deze maand gaat onze bus er heen en wordt e.e.a. nagekeken/gerepareerd. Ik ben benieuwd en zal het resultaat hier posten.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 sep 2018, 22:33
Re: t5 wil soms nauwelijks starten
@t5-camper, hoe is het gegaan? Wat is er uit gekomen?
Ik heb zelf een AXD motor die hetzelfde symptoom vertoonde.
Het viel mij op dat de olie aan de peilstok naar diesel rook. Ook stond het oliepeil ver boven het maximum.
Na het verversen van olie en oliefilter was het startprobleem bij mij verholpen. Ik denk tijdelijk verholpen.
Na anderhalve week ruikt de olie nu weer naar diesel en is weer pikzwart. Ook staat het oliepeil weer 2mm boven het maximum bij warme motor. En circa 5 mm boven het maximum bij een koude motor.
Ik begrijp niet waarom het olie verversen van invloed is op het starten. Misschien kan iemand mij dat uitleggen.
Groeten, Stefan.
Ik heb zelf een AXD motor die hetzelfde symptoom vertoonde.
Het viel mij op dat de olie aan de peilstok naar diesel rook. Ook stond het oliepeil ver boven het maximum.
Na het verversen van olie en oliefilter was het startprobleem bij mij verholpen. Ik denk tijdelijk verholpen.
Na anderhalve week ruikt de olie nu weer naar diesel en is weer pikzwart. Ook staat het oliepeil weer 2mm boven het maximum bij warme motor. En circa 5 mm boven het maximum bij een koude motor.
Ik begrijp niet waarom het olie verversen van invloed is op het starten. Misschien kan iemand mij dat uitleggen.
Groeten, Stefan.
Re: t5 wil soms nauwelijks starten
Je hebt waarschijnlijk last van uitgeslagen verstuivergaten, dan start de bus in de morgen slecht en de rest van de dag start ie prima.StefanTouring schreef: ↑05 dec 2018, 16:12 @t5-camper, hoe is het gegaan? Wat is er uit gekomen?
Ik heb zelf een AXD motor die hetzelfde symptoom vertoonde.
Het viel mij op dat de olie aan de peilstok naar diesel rook. Ook stond het oliepeil ver boven het maximum.
Na het verversen van olie en oliefilter was het startprobleem bij mij verholpen. Ik denk tijdelijk verholpen.
Na anderhalve week ruikt de olie nu weer naar diesel en is weer pikzwart. Ook staat het oliepeil weer 2mm boven het maximum bij warme motor. En circa 5 mm boven het maximum bij een koude motor.
Ik begrijp niet waarom het olie verversen van invloed is op het starten. Misschien kan iemand mij dat uitleggen.
Groeten, Stefan.
Verder loopt er dan diesel in je olie en uiteindelijk draait de hele motor in de soep.
Cilinderkop (laten) vervangen is de oplossing.