Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
VW Ted gaat elektrisch!
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Heel interessant. Ik blijf dit volgen. In n busje hebben we in ieder geval genoeg plek voor accu's.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Hij ziet er nog netjes uitVWTed schreef: ↑20 nov 2018, 20:46 Hellowa!
Afgelopen zaterdag hebben mijn vriendin Maaike en ik onze eigen Ted opgehaald bij Multicampers in Wageningen. Ted is een hele mooie en hele rooie T4 California Coach 2.4D uit 1995 en in prachtige staat. De komende weken gaan we Ted nog vaak uitlaten voor hij in de winterstalling gaat
VWTed schreef: ↑20 nov 2018, 20:46Maaike en ik houden allebei ontzettend van kamperen en van onze toffe planeet. Om zo goed mogelijk voor die laatste te zorgen, proberen we onze voetafdruk erop zo goed mogelijk te verkleinen. Dat heeft er in elk geval toe geleid dat we hebben besloten veel minder vlees te eten maar ook om niet meer te vliegen (totdat dit duurzaam kan).
Dat is een mooi streven en ik ben ooit bezig geweest om te onderzoeken of ik mijn golf 1 cabrio om te bouwen naar volledig elektrisch.VWTed schreef: ↑20 nov 2018, 20:46Nu Ted voor onze voordeur staat begint het bij mij toch weer te kriebelen: diesel is natuurlijk ook niet echt duurzaam... Omdat ik zelf werkzaam ben bij EVConsult en advies geef over elektrisch vervoer, lijkt het mij een prachtig project om onze Ted met een elektromotor uit te rusten! Rondsnuffelen op dit forum leert dat hier nog niet veel over bekend is, gelukkig heb ik vanuit mijn werk en op internet wel al wat hoopvolle berichten gezien dus ik heb er alle vertrouwen in dat het ons gaat lukken!
Laten laden door de zonnepanelen en zo 150-200 km dakloos en emissieloos rond te toeren. Ik kwam toen op een bedrag uit van rond de 10.000 USD en dat vond ik niet economisch gezien de actuele waarde van de auto. De vraag die ik me stel is of het voor een California wel rendabel zou zijn, gelet op de ombouwkosten versus de waardevermindering van de auto(minder originaliteit) en de relatie van het extra gewicht van de accu-packs +het extra gewicht van het california interieur versus de reikwijdte.
Dus je vraagt eigenlijk of mensen jouw vakantie plezier willen gaan sponsoren?VWTed schreef: ↑20 nov 2018, 20:46Op dit moment ben ik me goed aan het oriënteren en werk ik aan een concept website als eerste visitekaartje, daarmee ga ik graag de eerste gesprekken voeren met mensen die hier verstand van hebben of dit eerder hebben gedaan. En, niet minder belangrijk, mensen die ons ook financieel een zetje in de rug zouden willen geven om dit mogelijk te maken. Want wat zou het gaaf zijn als we onze camperbusjes zo een nieuw leven kunnen geven zodat ze nog veel langer ons straatbeeld kunnen sieren!
Wat denk je zelf?
Ik denk dat de technische moeilijkheid wordt om uit te dokteren welke motor je wilt gaan gebruiken, hoe je die wel of niet aan de huidige versnellingsbak wilt gaan koppelen en waar je je accu-packs kwijt wilt. Je wilt hem tenslotte ook nog als camper gebruiken, want daar heb je hem voor gekocht toch?VWTed schreef: ↑20 nov 2018, 20:46Mochten mensen op dit forum hier goeie ideeën of tips voor hebben dan hoor ik dat natuurlijk supergraag! Mijn eerste indrukken van dit forum zijn in elk geval geweldig, ik zie enorm veel kennis gedeeld worden en handige mensen voorbij komen
Heel graag hou ik jullie ook op de hoogte van mijn project, het idee is ook om al mijn ervaringen met zoveel mogelijk mensen te delen zodat we uiteindelijk zoveel mogelijk campers een nieuw leven kunnen geven!
Alvast kei bedankt voor jullie hulp, jullie horen nog van mij
Cheers, Pjotr
Je koopt een originele westfalia en die ga je strippen en de duurzame materialen ga je vervangen voor lichter spul.
Dan hadden ze beter een andere, lees: goedkopere auto als basis kunnen nemen.
IK denk ook dat de registratie bij de RDW wel eens de grotere bottleneck kan zijn als de technische uitdaging.
Wellicht een goed idee om eens een afspraak te maken met een verantwoordelijke bij de RDW (keuringschef) en deze persoon van je plannen op de hoogte te stellen en vragen hoe zij dat zien? Ze kunnen je ook waardevolle tips en trucs geven waar je op moet letten enz. En onthoud, zij moeten het goedkeuren
Nou misschien wil je die lijst wel met ons delen?VWTed schreef: ↑21 nov 2018, 20:38 Om gelijk even te reageren:
@chv; ik heb inmiddels een flinke lijst aan projecten en mogelijke (kennis)partners inderdaad, maar elke tip blijft welkom! En helaas geen Tornado Rot inderdaad, maar als er sponsors op Ted komen sluit ik niet uit dat er een ander kleurtje op komt
Niet erg economisch gezien de huidige waarde van de westfalia die ze nu hebben, om er 2x zo veel aan waarde in te pompen,
just for the good cause
Waar wil je die dan kwijt als je een westfalia camper interieur hebt, en je wilt je accupack weersbestendig inbouwen?
Ik bedoel, je wilt de functionaliteit van het camperinterieur en ook de ruimte toch behouden, lijkt me.
Ik vind jullie streven mooi, ik ben voor de vervanging van mijn huidige leaseauto ook aan het rondkijken naar een full-electric auto, maar ik denk dat jullie de verkeerde basis auto hebben uitgezocht voor jullie plannen. Het was economisch verantwoorder geweest om dat in een nieuwe bus te doen,
de motor en alles wat je niet meer nodig hebt, dan als nieuw te verkopen en budget wat je daarmee vergaart te investeren in de ombouw.
Ook kun je het dan over een langere termijn uitsmeren.
Wil je met je huidige configuratie milieu-vriendelijker rondrijden, dan kun je een ombouw naar een 2-tanks PPO oplossing eens overwegen.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Wanneer is een hobbyproject ‘economisch verantwoord’? Of sinds wanneer moet het dat zijn
Ik denk dat -zeg komende 10 jaar- nog geen enkel ombouwproject naar electrisch het predicaat ‘economisch verantwoord’ kan krijgen.
Mijn oude bovenbuuv’ heeft trouwens een electrische kevert zag ik net op AD:
https://www.ad.nl/rotterdam/oude-kever- ... ~a1acdd1a/
Odorf
Ik denk dat -zeg komende 10 jaar- nog geen enkel ombouwproject naar electrisch het predicaat ‘economisch verantwoord’ kan krijgen.
Mijn oude bovenbuuv’ heeft trouwens een electrische kevert zag ik net op AD:
https://www.ad.nl/rotterdam/oude-kever- ... ~a1acdd1a/
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Gaaf project Pjotr!
Ik zeg, gewoon lekker gaan beginnen. Er zijn honderden redenen om iets niet te doen. Waar het project ook eindig: je hebt er straks in ieder geval wat van geleerd.
Ik heb al best wat plannig zitten in de ombouw van een motorfiets naar electrisch, maar dat is gestaakt toen ik een volelectrische motor kon uitzoeken op kosten van de werkgever... Veel info vond ik oten op Amerikaanse blogs, daar wordt het veel meer gedaan omdat er neit zo'n strenge RDW is...
Als je wilt kan ik best wat linkjes opzoeken, voorlopig ga ik er van uit dat je al genoeg info kan vinden, er zijn immers inmiddels in NL ook al aardig wat partijen die dit commercieel doen.
Veel succes ermee. Ik ga het volgen!
Ik zeg, gewoon lekker gaan beginnen. Er zijn honderden redenen om iets niet te doen. Waar het project ook eindig: je hebt er straks in ieder geval wat van geleerd.
Ik heb al best wat plannig zitten in de ombouw van een motorfiets naar electrisch, maar dat is gestaakt toen ik een volelectrische motor kon uitzoeken op kosten van de werkgever... Veel info vond ik oten op Amerikaanse blogs, daar wordt het veel meer gedaan omdat er neit zo'n strenge RDW is...
Als je wilt kan ik best wat linkjes opzoeken, voorlopig ga ik er van uit dat je al genoeg info kan vinden, er zijn immers inmiddels in NL ook al aardig wat partijen die dit commercieel doen.
Veel succes ermee. Ik ga het volgen!
Re: VW Ted gaat elektrisch!
VW busjes elektrisch maken is al vaak genoeg gedaan in binnen- en buitenland om te kunnen nagaan wat je nodig hebt qua motor, gewenste spanning versus amperage, en wat voor accupakket dat vraagt.
Ik heb mijn T5 nog maar net maar zie rond Schiphol veel T6 taxi’s rondrijden met een soort borsten die onder de achterbumper door kijkend te zien zijn. (Aardgas tanks?) Die zitten in de holte voor het reserve wiel maar dat is volgens mij puur uit luiheid; de makkelijkste plek die al beschikbaar is.
Volgens mij is er een zee aan ruimte onder de laadvloer voor accu’s. (Met de tank en het reservewiel ben je er al, gok ik, maar als je goeie sponsors hebt zou meer opslag fijn zijn)
Het gewicht in zoverre een probleem dat de bus voor de rdw niet zwaarder mag worden dan hij als ICE (verbrandingsmotor) woog (ivm remweg-invloed en dus veiligheid) en dat de kabels en aansluitingen goed (veilig) geïsoleerd moeten zijn en de juiste kleur (codering) moeten hebben. Even navragen dus, voordat jullie je bestelling plaatsen. (En wie weet is mijn info alweer achterhaald)
Wat de geschiktheid van de transporter als donor auto betreft: Het hoge gewicht in vergelijking tot zeg maar een 2CV (om maar wat te noemen) betekent hogere investeringen qua motor, controller en accupakket. Dus dat is een kwestie van willen en kunnen. Ik denk dat de bus mechanisch geschikt is omdat ie veel gewicht kan torsen. (En zelf droom ik er dan van om de rdw stiekem een klein beetje te flessen door wat van het gewicht pas na de keuring in de bus te zetten zoals dat ook met kampeerbussen gedaan wordt) En de actieradius.. die is natuurlijk heel ‘nadelig’ voor een vakantiebus (zelfbouw auto’s halen zelden meer dan 200km) maar is aan de gebruiker om mee om te leren gaan. (Ik denk dat het went)
Wat de sponsoring betreft: ..’dat niemand aan jullie vakantieplezier wil bijdragen’, zo moet je niet denken. Ik sta versteld hoeveel projecten in de juiste context geplaatst ineens heel commercieel/succesvol kunnen worden!
Ik heb mijn T5 nog maar net maar zie rond Schiphol veel T6 taxi’s rondrijden met een soort borsten die onder de achterbumper door kijkend te zien zijn. (Aardgas tanks?) Die zitten in de holte voor het reserve wiel maar dat is volgens mij puur uit luiheid; de makkelijkste plek die al beschikbaar is.
Volgens mij is er een zee aan ruimte onder de laadvloer voor accu’s. (Met de tank en het reservewiel ben je er al, gok ik, maar als je goeie sponsors hebt zou meer opslag fijn zijn)
Het gewicht in zoverre een probleem dat de bus voor de rdw niet zwaarder mag worden dan hij als ICE (verbrandingsmotor) woog (ivm remweg-invloed en dus veiligheid) en dat de kabels en aansluitingen goed (veilig) geïsoleerd moeten zijn en de juiste kleur (codering) moeten hebben. Even navragen dus, voordat jullie je bestelling plaatsen. (En wie weet is mijn info alweer achterhaald)
Wat de geschiktheid van de transporter als donor auto betreft: Het hoge gewicht in vergelijking tot zeg maar een 2CV (om maar wat te noemen) betekent hogere investeringen qua motor, controller en accupakket. Dus dat is een kwestie van willen en kunnen. Ik denk dat de bus mechanisch geschikt is omdat ie veel gewicht kan torsen. (En zelf droom ik er dan van om de rdw stiekem een klein beetje te flessen door wat van het gewicht pas na de keuring in de bus te zetten zoals dat ook met kampeerbussen gedaan wordt) En de actieradius.. die is natuurlijk heel ‘nadelig’ voor een vakantiebus (zelfbouw auto’s halen zelden meer dan 200km) maar is aan de gebruiker om mee om te leren gaan. (Ik denk dat het went)
Wat de sponsoring betreft: ..’dat niemand aan jullie vakantieplezier wil bijdragen’, zo moet je niet denken. Ik sta versteld hoeveel projecten in de juiste context geplaatst ineens heel commercieel/succesvol kunnen worden!
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Klinkt goed
Ik las laats dat de t6 (facelift nr 3 van de 5 ) ook electrisch komt eind 2019 of zo .
Volgens vw Sverige
Ik las laats dat de t6 (facelift nr 3 van de 5 ) ook electrisch komt eind 2019 of zo .
Volgens vw Sverige
Groetjes Marcel .
T5 2004 1.9 TDI 140 PK
lekker in Zweden Mieps huset
T5 2004 1.9 TDI 140 PK
lekker in Zweden Mieps huset
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Leuk project en ook haalbaar MITS je daar de kennis, tijd en euro's voor hebt. Alles is te maken ;). Het zal wel een hele uitdaging blijven om van je camper gebruik te kunnen blijven maken i.v.m de accuopslag e.d. Hou ook rekening met de actieradius. Met een camper rij je toch al snel meer dan 150/200km per dag.
Het ''groene'' idee begrijp ik helemaal echter weegt dat op tegen de kosten, tijd en campergenot? Als je ''groener'' wilt rijden zou ik er een nieuwer type motor in leggen met diverse componenten die de uitstoot zo laag mogelijk houden.....
Desalniettemin ga ik het volgen mochten jullie het doorzetten!
Het ''groene'' idee begrijp ik helemaal echter weegt dat op tegen de kosten, tijd en campergenot? Als je ''groener'' wilt rijden zou ik er een nieuwer type motor in leggen met diverse componenten die de uitstoot zo laag mogelijk houden.....
Desalniettemin ga ik het volgen mochten jullie het doorzetten!
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Die heb ik ook gezien twee groene tanks. Weet iemand van hier waar de tanks voor zijn?Teet schreef: ↑26 dec 2018, 17:20
Ik heb mijn T5 nog maar net maar zie rond Schiphol veel T6 taxi’s rondrijden met een soort borsten die onder de achterbumper door kijkend te zien zijn. (Aardgas tanks?) Die zitten in de holte voor het reserve wiel maar dat is volgens mij puur uit luiheid; de makkelijkste plek die al beschikbaar is.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Dat zijn bussen met TSI motor die rijden op CNG.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Ik zeg , 'Go for it'
Ik heb zelf ook wel eens rondgesnuffeld op het net maar kwam vaak tot de conclusie dat je behoorlijk veel , kennis , geld,
enthousiasme en doorzettingsvermogen moet hebben om dit echt tot een goed eindresultaat te brengen.
Het mooiste zou zijn als je een eindprodukt hebt dat bruikbaar is voor iedereen (met een soortgelijk voertuig)
Het economische aspect is één belangrijk punt maar ik vind inderdaad dat het geld mag kosten, maar dan moet het wel slagen . Over de waarde van je T4 zou ik me niet te druk maken, door de nieuwe milieu regels straks zijn alle diesels niets meer waard vermoed ik, misschien is dan een elektrische T4 wel heel interessant.
Mijn hobbels (niet te negatief haha) zijn.
Eigen gewicht Camper,
Overbrenging lijkt me lastig
RDW inderdaad.
Maar het wordt een uitdaging om straks accu's te kopen, de zijn al schaars (dus heel duur)
Overigens vind ik wel dat de accu's opgeladen moeten worden via ons zonnetje, dat is pas idealistisch. .
Dat idee van een Tesla gebruiken voor de T4 is misschien wel het makkelijkst, maar dat zeg ik zonder kennis van zaken haha.
Ik wens je veel succes en hoop dat vanaf dit forum veel steun krijgt voor je project.
André
Ik heb zelf ook wel eens rondgesnuffeld op het net maar kwam vaak tot de conclusie dat je behoorlijk veel , kennis , geld,
enthousiasme en doorzettingsvermogen moet hebben om dit echt tot een goed eindresultaat te brengen.
Het mooiste zou zijn als je een eindprodukt hebt dat bruikbaar is voor iedereen (met een soortgelijk voertuig)
Het economische aspect is één belangrijk punt maar ik vind inderdaad dat het geld mag kosten, maar dan moet het wel slagen . Over de waarde van je T4 zou ik me niet te druk maken, door de nieuwe milieu regels straks zijn alle diesels niets meer waard vermoed ik, misschien is dan een elektrische T4 wel heel interessant.
Mijn hobbels (niet te negatief haha) zijn.
Eigen gewicht Camper,
Overbrenging lijkt me lastig
RDW inderdaad.
Maar het wordt een uitdaging om straks accu's te kopen, de zijn al schaars (dus heel duur)
Overigens vind ik wel dat de accu's opgeladen moeten worden via ons zonnetje, dat is pas idealistisch. .
Dat idee van een Tesla gebruiken voor de T4 is misschien wel het makkelijkst, maar dat zeg ik zonder kennis van zaken haha.
Ik wens je veel succes en hoop dat vanaf dit forum veel steun krijgt voor je project.
André
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Ha Ron! Ja je hebt helemaal gelijk, binnenkort ga ik met New Electric eens even kijken hoeveel plek we precies kunnen gaan vullen :)
Cheers, Pjotr & Maaike
Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Ha Peter, dank voor je uitgebreide reactie!
just for the good cause
Allereerst nogmaals hartelijk dank voor je reactie en inzichten. Eigenlijk kan ik het niet anders dan met je eens zijn, als je het project vanuit economisch oogpunt bekijkt. Voor Maaike & mij is dit echter een project dat we doen om een groter doel te dienen, namelijk het inzetten van de transitie naar duurzame campers, met name de T4. Het zou intens zonde zijn als deze straks de milieuzones niet meer in mogen en uitgefaseerd raken, terwijl er nog zoveel in zo'n goede conditie rondrijden.
Wat ons betreft gaan we dus samen met partners (sponsors) die daar op dezelfde manier over nadenken aan de slag om de transitie voor zoveel mogelijk mensen (economisch) mogelijk te maken, daarvoor willen we graag op alle mogelijke manieren nu investeren!
Dat plan van je Golf 1 Cabrio klonk ook als een mooi streven, hoe lang is dat geleden? Zelf kom ik op dit moment met de eerste berekeningen uit op een bedrag van rond de €20.000, dat is uiteraard wel nog afhankelijk van of alles wat ik heb uitgedacht kan, dat ga ik binnenkort nalopen met de specialisten van New Electric. De rendabiliteit van het project is voor mij niet van belang en de reikwijdte ook niet, omdat het mij niet zozeer gaat om onze eigen T4, maar vooral de kennis en kunde wil opbouwen en verspreiden over de mogelijkheden. De transitie naar duurzaam vervoer is een lastige en (op dit moment nog) kostbare, maar daardoor niet minder noodzakelijk. Met mijn project wil ik het liefst een voorbeeld stellen, onderaan de streep zal het voor de mensen die duurzaam willen rijden met hun camper economischer zijn om hun huidige camper om te bouwen dan een nieuwe volledig elektrische camper van €100.000 of meer aan te schaffenMultivan Generation schreef: ↑27 nov 2018, 10:30 Dat is een mooi streven en ik ben ooit bezig geweest om te onderzoeken of ik mijn golf 1 cabrio om te bouwen naar volledig elektrisch.
Laten laden door de zonnepanelen en zo 150-200 km dakloos en emissieloos rond te toeren. Ik kwam toen op een bedrag uit van rond de 10.000 USD en dat vond ik niet economisch gezien de actuele waarde van de auto. De vraag die ik me stel is of het voor een California wel rendabel zou zijn, gelet op de ombouwkosten versus de waardevermindering van de auto(minder originaliteit) en de relatie van het extra gewicht van de accu-packs +het extra gewicht van het california interieur versus de reikwijdte.
Haha ja sowieso komt dat vakantie plezier komt op de tweede plaats, maar ik wil ook niet mensen vragen om te sponsoren maar organisaties. Energieleveranciers of leveranciers van onderdelen die hun producten in het zonnetje willen zetten. Daarvoor kan ik met VW TED beurzen afgaan en evenementen bezoeken om ze onder de aandacht te brengen. En uiteraard worden ze ook op alle privé-reizen onder de aandacht gebrachtMultivan Generation schreef: ↑27 nov 2018, 10:30 Dus je vraagt eigenlijk of mensen jouw vakantie plezier willen gaan sponsoren?
Wat denk je zelf?
Ja in mijn ogen heb je gelijk als je de huidige stand van de techniek bekijkt en op een zo economisch mogelijke manier zo snel mogelijk je T4 wil verduurzamen. In dit geval wil ik graag aantonen dat het mogelijk is een originele Westfalia om te bouwen en hoe dat in zijn werk gaat, met de voortschrijdende techniek zou dat dan in enkele jaren betaalbaarder en makkelijker (o.a. door hogere energiedichtheid in batterijen) moeten kunnen voor mensen met een T4. Ik zou de T4 namelijk wel echt graag op de weg willen blijven zien!Multivan Generation schreef: ↑27 nov 2018, 10:30 Je koopt een originele westfalia en die ga je strippen en de duurzame materialen ga je vervangen voor lichter spul.
Dan hadden ze beter een andere, lees: goedkopere auto als basis kunnen nemen.
Jazeker wil ik dat, mochten jullie nog aanvullingen hebben dan hoor ik dat graag, maar ik wil in elk geval contact opnemen met:
- New Electric (en N-E-C)
NL Electric
Emodz
Plug me in Project
NKC
InvertedPower
GreenChoice (Eneco & Qurrent)
MijnDomeinAuto
Vandebron
Cleantron
EnergyStorage NL
LeydenJar
TU Delft
Umicore
EcarAccu
Stibat
ARN
Gemeente (of provincie) Utrecht
Green Battery (Nuon)
Jedlix
VanSelfie
Geert Annema (mickelmoen)
InvertedPower
ChargePoint
Allego
NewMotion
Niet erg economisch gezien de huidige waarde van de westfalia die ze nu hebben, om er 2x zo veel aan waarde in te pompen,
just for the good cause
Ha Peter,Multivan Generation schreef: ↑27 nov 2018, 10:30 Waar wil je die dan kwijt als je een westfalia camper interieur hebt, en je wilt je accupack weersbestendig inbouwen?
Ik bedoel, je wilt de functionaliteit van het camperinterieur en ook de ruimte toch behouden, lijkt me.
Ik vind jullie streven mooi, ik ben voor de vervanging van mijn huidige leaseauto ook aan het rondkijken naar een full-electric auto, maar ik denk dat jullie de verkeerde basis auto hebben uitgezocht voor jullie plannen. Het was economisch verantwoorder geweest om dat in een nieuwe bus te doen,
de motor en alles wat je niet meer nodig hebt, dan als nieuw te verkopen en budget wat je daarmee vergaart te investeren in de ombouw.
Ook kun je het dan over een langere termijn uitsmeren.
Wil je met je huidige configuratie milieu-vriendelijker rondrijden, dan kun je een ombouw naar een 2-tanks PPO oplossing eens overwegen.
Allereerst nogmaals hartelijk dank voor je reactie en inzichten. Eigenlijk kan ik het niet anders dan met je eens zijn, als je het project vanuit economisch oogpunt bekijkt. Voor Maaike & mij is dit echter een project dat we doen om een groter doel te dienen, namelijk het inzetten van de transitie naar duurzame campers, met name de T4. Het zou intens zonde zijn als deze straks de milieuzones niet meer in mogen en uitgefaseerd raken, terwijl er nog zoveel in zo'n goede conditie rondrijden.
Wat ons betreft gaan we dus samen met partners (sponsors) die daar op dezelfde manier over nadenken aan de slag om de transitie voor zoveel mogelijk mensen (economisch) mogelijk te maken, daarvoor willen we graag op alle mogelijke manieren nu investeren!
Cheers, Pjotr & Maaike
Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Ha Odorf,odorf schreef: ↑28 nov 2018, 21:22 Wanneer is een hobbyproject ‘economisch verantwoord’? Of sinds wanneer moet het dat zijn
Ik denk dat -zeg komende 10 jaar- nog geen enkel ombouwproject naar electrisch het predicaat ‘economisch verantwoord’ kan krijgen.
Mijn oude bovenbuuv’ heeft trouwens een electrische kevert zag ik net op AD:
https://www.ad.nl/rotterdam/oude-kever- ... ~a1acdd1a/
Odorf
Gaaf om te lezen dit! Dit soort opbouwprojecten zijn een mooie inspiratiebron
Een hobbyproject hoeft zeker niet economisch verantwoord te zijn inderdaad, zie ook mijn eerdere antwoord. Daarnaast hoop ik van VW TED meer te maken dan een hobbyproject, maar juist een eerste stap richting duurzame T4s (campers).
Uiteindelijk zou je je ook af kunnen vragen of de economische verantwoording (Profit) het belangrijkst is als je kijkt naar People, Planet, Profit bij dit project. De waarde voor people & planet zet ik hierbij graag bovenaan
En als laatste, ombouwen blijft de komende jaren nog zeker betaalbaarder dan een volledig elektrische camper aanschaffen (zowel nieuw als tweedehands)
Cheers, Pjotr & Maaike
Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Re: VW Ted gaat elektrisch!
Fijn om te horen Brecht! Er is inderdaad (gelukkig) een schat aan info op internet te vinden, ook in Nederland, daar ben ik de afgelopen tijd zoet mee geweest om dat door te spitten.brecht schreef: ↑04 dec 2018, 19:29 Gaaf project Pjotr!
Ik zeg, gewoon lekker gaan beginnen. Er zijn honderden redenen om iets niet te doen. Waar het project ook eindig: je hebt er straks in ieder geval wat van geleerd.
Ik heb al best wat plannig zitten in de ombouw van een motorfiets naar electrisch, maar dat is gestaakt toen ik een volelectrische motor kon uitzoeken op kosten van de werkgever... Veel info vond ik oten op Amerikaanse blogs, daar wordt het veel meer gedaan omdat er neit zo'n strenge RDW is...
Als je wilt kan ik best wat linkjes opzoeken, voorlopig ga ik er van uit dat je al genoeg info kan vinden, er zijn immers inmiddels in NL ook al aardig wat partijen die dit commercieel doen.
Veel succes ermee. Ik ga het volgen!
Mocht ik toch nog van je aanbod gebruik willen maken, dan vraag ik de linkjes graag bij je op!
Cheers, Pjotr & Maaike
Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D